Toalmar, "ny" motorsykkel i garasjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Toalmar, "ny" motorsykkel i garasjen

Legg inn av Toalmar »

Kan være åpen for å selge denne veteranen. Om noen kjenner noen som kunne tenke seg ta dette prosejektet videre så ta kontakt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Toalmar, "ny" motorsykkel i garasjen

Legg inn av dypen »

Toalmar skrev: 04 okt 2020, 15:45 Etter noen år uten motorsykkel ble det jammen motorsykkel på meg igjen. Motorsykkelen er en 1919 modell Henderson 1200 kubikk.
Sykkelen er ganske komplett faktisk. sist startet for ca 10 år siden. Det første jeg skal gjøre er å få vasket den skikkelig med litt ordentlig midler før jeg skal snøre alle bevegelige deler så de ikke ruster ila vinteren.
Jeg må også få litt hjelp til å se hva som må sjekkes og hva som må gjøres før jeg kan få startet den.

Skal få tatt litt flere / bedre bilder etter hvert
Gratulerer :thumleft Hvordan er det å få tak i deler til denne …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Toalmar, "ny" motorsykkel i garasjen

Legg inn av mekkern »

dypen skrev: 14 mar 2023, 22:38
Toalmar skrev: 04 okt 2020, 15:45 Etter noen år uten motorsykkel ble det jammen motorsykkel på meg igjen. Motorsykkelen er en 1919 modell Henderson 1200 kubikk.
Sykkelen er ganske komplett faktisk. sist startet for ca 10 år siden. Det første jeg skal gjøre er å få vasket den skikkelig med litt ordentlig midler før jeg skal snøre alle bevegelige deler så de ikke ruster ila vinteren.
Jeg må også få litt hjelp til å se hva som må sjekkes og hva som må gjøres før jeg kan få startet den.

Skal få tatt litt flere / bedre bilder etter hvert
Gratulerer :thumleft Hvordan er det å få tak i deler til denne …
Lite å få tak i -meste må lages på nytt litt avhengig av hvilke deler.
Men jeg er interresert i langtidsprosjekt-pris og noe mer bilder?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Toalmar, "ny" motorsykkel i garasjen

Legg inn av Toalmar »

Da ble det "ny" sykkel her i gården. Vi har lenge snakket om en enkel sykkel som vi kan ta noen korte turer på i nærområde. Savnet vår Vespa 125 som vi hadde for mange år siden. Denne gangen kjøpte vi en Vespa 300 GTS 2011 model. Denne ble solgt til en hyggelig pris da den ikke startet. Ble kjøpt for en god måned siden, men pga litt avstand så tok transporten litt tid. Kom hjem til oss for en god uke siden.
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Toalmar, "ny" motorsykkel i garasjen

Legg inn av dypen »

Gratulerer med 300 GTS :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Toalmar, "ny" motorsykkel i garasjen

Legg inn av Toalmar »

dypen skrev: 01 mai 2023, 14:15 Gratulerer med 300 GTS :)
Takk :prf
Vespa 300 GTS 2011 modell

Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Toalmar, "ny" motorsykkel i garasjen

Legg inn av Toalmar »

Som sagt, scooteren ble kjøpt opplyst om at den ikke startet. ut i fra info fra selger så var mye rundt tenning og elektronikk prøvd byttet uten hell. sykkel startet ikke. Han hadde også kjøpt ny bensinpumpe og byttet denne modellen hadde ett problem med den. Tipset jeg fikk var at han trodde det var ECU som måtte byttes, denne sitter i throttle bodyen og er svært dyr.

Sykkel sto ettt godt stykke unna der hvor jeg bor så jeg måtte fikse transport. Har en del kontakter via jobb så det gikk jeg ut i fra skulle ordne seg kjapt, men den gang ei. Sykkel ble stående uten at jeg fikk napp på transport. Da tenkte jeg dette må jeg få ordene på annet vis. Registrerte meg på minsmåjobb.no og la inn forespørsel der, det gikk omtrent kun 1 time før jeg hadde ett tilbud. Dette tilbudet var en del høyere enn min kontakt hadde sagt de skulle ha så jeg sa jeg hadde fått ett bedre tilbud. Da droppet han prisen til meg og vi ble enige om at han skulle hente den. Etter bare noe dager så kom han kjørende med den i sin varebil :twothumbs:

Jeg fikk den så inn i garasjen, fikk på meg litt arbeidstøy og gikk ut for å prøve å starte den. Det første jeg så var at bensintanken var omtrent tom, så det ble ut for å få tak i bensin. Jeg fylte på hele 5 liters kannen og prøvde å starte sykkelen, den startet hvis jeg vrei gassen til ca 50%, men gikk den som ei gammel snekke. Jeg så også at luftfilterslangen ikke satt på, men var vridd unna. Etter at den hadde gått litt så stoppet den og jeg fikk ikke startet den igjen. Den slo litt etter, men det var det eneste. Jeg monterte så på luftfilterslangen da var det ikke liv i det hele tatt. Etter en stund så ble batteriet nesten tomt, så det måtte settes på lading. I tillegg hadde den en kjempe eksoslekkasje da det manglet en pakning mellom rør og potte. Etter at batteriet var ladet opp igjen prøvde jeg å starte den igjen, men samme greia da. Null start

Sykkelen kom med en pose ekstra deler, deriblant throttle body, immobilizer antenna, tennigslås, den gamle bensinpumpen samt litt andre små ting. Jeg hadde gjort litt søk på nett og funnet ut at denne throttle bodyen det tipset til var svært dyr og at de som man kunne få brukt fra "over there" mest sannsynlig ikke virket. I tillegg så må man ha med brikken som sitter i hovednøkkel så man kan programmere denne, hvis ikke så får man ikke startet uansett.

Jeg prøve monterte den andre throttle bodyen, men fikk ikke liv i sykkel i det hele tatt. Prøvde å programmere mine nøkler mot den, men som jeg fikk info om gikk det ikke og programmere den veien, jeg måtte ha den brikken, noe jeg ikke har.

Ettersom jeg har hatt litt tid fra jeg kjøpte den til den kom hjem så har jeg kunnet sjekke litt rundt om hva som muligens er galt. Har prøvd å få info fra tidligere eiere og lest workshop manual fra perm til perm uten å bli spesielt mye klokere foruten å skjønne at jeg burde begynne på nytt uten å tenke på hva som er gjort. Først ble sikringer ohmet for å være sikker på at alt var ok, gnist visste jeg det var ettersom den startet en gang, samme med bensin, det får den også. Det at den på en måte tennet til feil tidspunkt gjorde at jeg tenkte på registeret. i Manualen hadde jeg sett det med tenningsmerker. Tenkte at her måtte jeg sjekke de. Det ene var under en platikkplugg som man så enkelt, det andre var på kamakseldrevet, men det var verre og se. Det ble litt skruing for å komme til dette, motor måtte slippes en del ned og toppdeksel måtte av. Tennplugg ble demontert så motor kunne snurres enklere. Snurret så motor rundt til jeg hadde mekret på veiva på rett sted. Hadde ikke noe speil tilgjengelig så tok mobil og prøvde og ta bilder, men det var omtrent umulig. Satte så mobil på video opptak, da fikk jeg ett bilde av merket. Det var 2 tenner feil..... Dette måtte være feilen tenkte jeg. Prøvde å skaffe meg info om hva kan ha gått i stykker, noen mente både ventiler og stempel. Mulig det, men ettersom jeg ikke hadde spesiell stor ventilklaring så var jeg ganske sikker på at ventilene var ok. Alle jeg har hatt kontakt med mente jeg burde sjekke ditt og datt, men jeg tenkte her må jeg prøve og flytte drevet til rett plass og prøve og få startet den.

Jeg slapp motor enda lenger ned, demonterte luftfilterboksen og throttle body så jeg kom til kjedestrammeren. Løsnet strammeren og kjede ble slakt. Fikk løsnet kjede fra den ene siden av drevet og tok dette av. Dreiet drevet 2 tenner og monterte tilbake kjedet på samme måte, monterte kjedestbammeren og turnet motoren litt begge veier. Satte den så tilbake på merket nede på veiva og tok en ny video for å se om jeg hadde ett den riktig, jammen satt den nå riktig. Da ble den turnet enda litt til for hånd. så ble luftfilterboksen, throttle body og toppdeksel montert. så ble motor heis opp igjen. Så ble motor turnet på starter uten tennplugg i. Den snurret fint. Monterte så pluggen og plugghetten. Deretter fant jeg litt stålull og snurret på røret fra sylinderen før jeg monterte potten. Da var det tid for å prøve å starte den på ordentlig, den startet på første forsøk. Den hadde selvsagt eksoslekkasje, men den gikk på tomgang. Det var en utrolig god følelse og få den til å starte, i tillegg ser det ut til at den ikke har tatt noen skade av dt som har hendt :thumleft
Den måtte jo prøves en tur uansett lekkasje eller skilt. Startet opp den og kjørte den ett par hundre meter, den virket ok.
Da er det bare å vente på bestilt pakning og skilt før det blir ordentlig testkjøring :thumleft :twothumbs: :thumleft
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Toalmar, "ny" motorsykkel i garasjen

Legg inn av dypen »

Hyggelig lesing og godt jobba :thumleft Viktig å ikke tenke komplisert og en ting som er sikkert, ECU får nesten bestandig skylda hvis det butter på feilsøking som i dette tilfelle :D
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Toalmar, "ny" motorsykkel i garasjen

Legg inn av Toalmar »

dypen skrev: 01 mai 2023, 16:33 Hyggelig lesing og godt jobba :thumleft Viktig å ikke tenke komplisert og en ting som er sikkert, ECU får nesten bestandig skylda hvis det butter på feilsøking som i dette tilfelle :D
Det kan Vikre sånn ja :D
Vespa 300 GTS 2011 modell

Svar