Lading av telefoner og duppeditter når man er på tur!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Lading av telefoner og duppeditter når man er på tur!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er på ingen måte noen ekspert på området, men har lest meg opp litt på diverse lademetoder og hvem som er raskest og hva man bør køpe etc for å få raskest mulig lading.

Først må jeg bare si at hvis du kjøper USB kabel (uansett type) og putter denne inn i lader og telefon etc. så kan du ikke gjøre noe galt. Telefonen eller enheten du lager vil ikke slippe gjennom mer strøm enn det ladekretsen til enheten tillater ut fra hvordan laderen "snakker" med ladekretsen i telefonen.

Kjøper du en hurtiglader men bruker feks. en kabel som ikke er laget for mer enn feks. 2 ampere og 5V så vet telefonen dette og struper muligheten for hirtiglading. Telefonen vet dette fordi det sitter en liten chip i kontakten på kabelen. Dette gjelder i hovedsak USB-C til USB-C kabler.

For raskest mulig lading så bruke enkelte telefoner sitt helt eget "system" for superrask lading. Jeg tror One+ er en av dem og trolig den eneste? Men ellers så må man først og fremst ha en lader som klarer og levere minst 27 watt hvis man har iPhone Pro (iPhone Pro tillater maks 27W lading) eller opp mot 40ish watt hvis man har Samsung etc.

Jeg tror USB-C PD blir den nye standarden så derfor bør du heretter sikte deg inn på USB-C til USB-C kabler og hurtigladere med USB PD utganger for hurtiglading. Man har også en standard som kalles Qualacom (quick charge 3.0 etc) og denne fungerer ikke på Apple enheter. Dette er også trolig en standard som vil fases it på sikt vil jeg tro. Uten at jeg kan si det med sikkerhet.

Gamle kabeltyper som USB-mico/mini etc. støtter ikke hurtiglading og disse leverer alltid maks 2-3 ampere og 5V hvis laderen er stor nok og takler det.

kom gjerne med noen rettelser og tilleggsråd. Dette er det jeg har funnet ut etter litt random googling og alle kildene har trolig ikke vært like riktige, men det er slik jeg har forstått det så langt etter ikke så alt dor kye googling. :)
Sist redigert av Bjerknez den 23 mar 2023, 10:12, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av AJ »

Har egen original/OEM smarttelefontilpasset vanntett oppbevaringsrom med USB kontakt rett ved styrekrona på KTM'en.
Her er det også plass til en batteribank av de nye slanke variantene.
Funker utmerket :prf .

På Moto Guzzien er det USB kontakt under salen (OEM ekstrautstyr jeg har kjøpt og fått levert, men foreløpig ikke montert). Og plass til en smarttelefon. Tror jeg... :8-[ .
Har ikke fått sjekket enda ;) .

I tillegg har jeg en slik klar til montering på styret hvis det er behov:

https://www.online-mc.no/product/659519 ... usb-2xport
Har for øvrig den samme montert på 390'en.

Har også en annen lademulighet tilpasset tankbagen på 1290'en og det gammeldagse sigarettenneruttaket som er originalt montert på sykkelen.
Og den har også fungert utmerket på tur :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 18 mar 2023, 20:02 Har egen original/OEM smarttelefontilpasset vanntett oppbevaringsrom med USB kontakt rett ved styrekrona på KTM'en.
Her er det også plass til en batteribank av de nye slanke variantene.
Funker utmerket :prf .

På Moto Guzzien er det USB kontakt under salen (OEM ekstrautstyr jeg har kjøpt og fått levert, men foreløpig ikke montert). Og plass til en smarttelefon. Tror jeg... :8-[ .
Har ikke fått sjekket enda ;) .

I tillegg har jeg en slik klar til montering på styret hvis det er behov:

https://www.online-mc.no/product/659519 ... usb-2xport

Har også en annen lademulighet tilpasset tankbagen på 1290'en og det gammeldagse sigarettenneruttaket som er originalt montert på sykkelen.
Og den har også fungert utmerket på tur :) .
Den du linker til der kan levere 18W via USB-C og 12W (5v) via USB-A. Bra nok på tur, men kan knapt kalles hurtiglader. Men det skal sies at det som oftest ikke er behov for det heller. :)

Vanlige USB uttak er som oftest kun beregnet for 5V og maks 2.4A. Dette er som nevnt bra nok for dem fleste men ikke nok til å lade opp en 20.000mA batteribank på kort tid. Du vil tyne denne utgangen ganske bra hvis du bruker den til å lade opp store batteribanker.

Mitt noe ukvalifiserte råd er å kjøpe en overdimensjonert lader slik at den ikke går seg varm. Legg litt penger i en enhet som takler feks. 50-200 watt dette er jo uansett ikke kulig på en motorsykkel da 200W krever 20 volt og 5 ampere og det er vel stort sett kun 2-3 laptoper som kan trekke såpass mye.

Så den ladeenheten du linket til over er nok mer enn bra nok. Men persnlig ville jeg gitt litt mer for en "smartere" og litt kraftigere enhet. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

Her har du en kraftig sak du neppe klarer å få spesielt varm under lading:
https://www.amazon.com/Charger-WOTOBEUS ... B09GJTF54Z

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av AJ »

Lademulighetene jeg har nevnt har fungert helt utmerket for meg på de turene jeg har hatt så langt.
Så det er ikke behov for mer enn dette for min del.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av lazyboy »

Har man ikke et problem er det fort gjort og skape ett😁
Jeg har stort sett med 2 intercom 2 iPad , 2 telefoner og noen ganger en liten oppladbar høytaler.
Har en dobbel usb på sykkelen.
Jeg ligger oftest på hotell, noen ganger hytte men aldri i telt.
Har nok i forhold til gjennomsnittet mange overnattinger utenfor hjemmet.

Kan ikke huske noe behov for en hel masse batteribanker/hurtigladere ekstra kontakter osv.
Sjøl har jeg gode rutiner på og lade ting ved ankomst hotel,
Hender selvfølgelig jeg må nappe ut ei lampe kontakt så jeg har nok ladepunkter.
Skulle jeg trenge strøm iløpet av dagen så lader jeg fra usb på sykkelen, det skjer forøvrig uhyre sjelden da utstyret lett leverer 10-12timers bruk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 18 mar 2023, 21:30 Har man ikke et problem er det fort gjort og skape ett😁
Jeg har stort sett med 2 intercom 2 iPad , 2 telefoner og noen ganger en liten oppladbar høytaler.
Har en dobbel usb på sykkelen.
Jeg ligger oftest på hotell, noen ganger hytte men aldri i telt.
Har nok i forhold til gjennomsnittet mange overnattinger utenfor hjemmet.

Kan ikke huske noe behov for en hel masse batteribanker/hurtigladere ekstra kontakter osv.
Sjøl har jeg gode rutiner på og lade ting ved ankomst hotel,
Hender selvfølgelig jeg må nappe ut ei lampe kontakt så jeg har nok ladepunkter.
Skulle jeg trenge strøm iløpet av dagen så lader jeg fra usb på sykkelen, det skjer forøvrig uhyre sjelden da utstyret lett leverer 10-12timers bruk.
Du har nok rett i det du sier der. Som oftest blir det ikke ladet så mye som man tror og man TRENGER ikke dyre hurtiglader adaptere med alskens utganger etc. jeg har også klart meg fint på tur uten slike adaptere med flere ladeporter helt utmerket.

Men som oftest pleier jeg å overnatte flere netter på samme sted og da synes jeg der er greit å ha en "base" hvor jeg kan lade alt uten å okupere alle stikkontaktene i huset.

Når man skal lade iPad, iPhone, 4 batteribanker (inkludert 2 magsafe trådløse ladere) GPS, intercom etc. er det greit å gjøre dette på et og samme sted og man bruker kun en stikkontakt. :) Men NØDVENDIG er det absolutt ikke.

Jeg merker de gangene jeg har ankommet hytta og har lite strøm på telefon og iPad samt andre ting at det blir veldig keitete og dra ut støpselet til alt som er der for å lade opp enhetene. Men umulig er det selvsagt ikke. :)

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av lazyboy »

Men morro med litt stasj da😁👍

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 18 mar 2023, 22:22 Men morro med litt stasj da😁👍
Nja... ikke spesielt kjempegøy og bruke 1300 spenn på en slik som ikke engang har knapper å trykke på, så er nok heller det at jeg synes det er komfortabelt med en eller to slike på tur. Da slipper jeg å ta med en egen lader til alle enhetene også. Gjør ting litt enklere. :thumleft

Dessuten bruker jeg en slik hjemme som står under sofaen hvor jeg har dratt kablene opp gjennom bunnen i sofaen. Da har jeg alt av lademuligheter rett ved siden av meg i sofaen og kommer det besøk, så legger jeg kablene under putene så er dem borte. :thumleft

Nineball
Innlegg: 96
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Nineball »

Ser litt problematikken med usikkerheten om en går tom for lademulighet på tur.. Mitt synspunkt er kanskje å bruke en powerbank med en god utgangskapasitet som backup for lading i tillegg til en vanlig 230v lader. Mitt regnestykke vil vel da være med fokus på lading av powerbank, kan jeg få ladet den opp fra eks. 20-100% i løpet av 5 timer kjøring? PÅ den måten kan en ganske enkelt finne hvilket behov en har og finne rett løsning deretter.
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

Nineball skrev: 19 mar 2023, 18:55 Ser litt problematikken med usikkerheten om en går tom for lademulighet på tur.. Mitt synspunkt er kanskje å bruke en powerbank med en god utgangskapasitet som backup for lading i tillegg til en vanlig 230v lader. Mitt regnestykke vil vel da være med fokus på lading av powerbank, kan jeg få ladet den opp fra eks. 20-100% i løpet av 5 timer kjøring? PÅ den måten kan en ganske enkelt finne hvilket behov en har og finne rett løsning deretter.
Ja, i utgangspunktet kommer man langt bare ved å lade opp feks. To 20.000mAh batteribanker og bruke disse når man er på tur. "Problemet" i mitt tillfelle er at jeg i løpet av en sommertur befinner meg på ett eller to steder over lenger tid. Flere dager. Da er det veldig kjlt med en "base" hvor ALT kan lades opp på et og samme sted.

Luksusproblem er det uansett, så absolutt. Jeg hadde sikkert klart meg med mindre duppeditter, men har kjent litt på at jakten på ledige strømuttak har flere enn en gang gott meg frustrasjoner. Spesielt på hytter og ikke minst når jeg er hjemme hos noen på besøk. Når man skal lade ipad, to batteribanker, telefon, gps, etc. så legger man fort beslag på kontaktene i både ett og to rom ofte.

Men nå har jeg altså sikret meg med at jeg kan lade opp alt ved hjelp av en eller maks to uttak.

Ja, jeg har tenkt tanken på og kjøpe en vanlig grenkontakt i steden, men da må jeg jo ha med dette også i tillegg til alskens ladere til forskjellige enheter.

Et poweradapter som kan levere 100-200 watt og gjerne to kan hurtiglade alt jeg har på et blunk på en gang. Det synes jeg er litt behagelig og er noe jeg gjerne bruker noen slanter på :)

Nineball
Innlegg: 96
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Nineball »

Fint med 100-200watt lade-effekt, men om ikke VFR er kjent for ustabile regulatorer fra før, trur jeg VFR'n min defeinitivt hadde fått en stabil lading på null!!!
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

Nineball skrev: 19 mar 2023, 19:12 Fint med 100-200watt lade-effekt, men om ikke VFR er kjent for ustabile regulatorer fra før, trur jeg VFR'n min defeinitivt hadde fått en stabil lading på null!!!
Merk at jeg her mener power adaptere ment for 220V uttak. Når jeg er på tur så benytter jeg meg av strømmen fra batteribankene og sprar batteriet på sykkelen til det det er ment for :) Jeg slipper også å knote med dette når jeg er på tur.

Men jeg kunne godt hatt med meg en såkalt sigaretttenner lader som en nødløsning, men strengt tatt har jeg mer enn nok strøm til å klare meg flere dager på tur kun fra batteribankene. :)

Nineball
Innlegg: 96
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Nineball »

Da skjønner jeg litt mer ja, klart en god 230V lader er ønskelig.
Me hvis en ser litt mer på det du startet tråden med Bjerknez, er det kurant for oppegående folk å finne ut det en trenger å vite: hvor mye effekt kan hver enhet ta imot (tlf, Batteribank, intercom, nettbrett og div)? Og neste blir jo da kablene, er det merking på disse, mulig å se forskjell?
Er fort mye stæsj med på tur!
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

Nineball skrev: 19 mar 2023, 19:24 Da skjønner jeg litt mer ja, klart en god 230V lader er ønskelig.
Me hvis en ser litt mer på det du startet tråden med Bjerknez, er det kurant for oppegående folk å finne ut det en trenger å vite: hvor mye effekt kan hver enhet ta imot (tlf, Batteribank, intercom, nettbrett og div)? Og neste blir jo da kablene, er det merking på disse, mulig å se forskjell?
Er fort mye stæsj med på tur!
Hurtiglading krever at kablene takler det ja. De fleste kabler fra supern takler 10-15 watt. Altså vanlig 5V og 2.4ish ampere. Hurtiglading skjer først når man lader enheter som kan ta i mot hurtiglading og man har en ladeenhet som kan gi hurtiglading samt har en kabel som støtter Qualacom eller PD (Power Delivery) standarden. Det er altså tre ting som må stemme overens for at man skal kunne hurtiglade en enhet.

IPhone takler maks 27 watt maksimal ladehastighet. Så og koble iPhone til et uttak som gir mer enn dette kan gjøres, men er nytteløst. Jeg snakker her om iPhone Pro mdellene. Vanlig iPhone kan ta maks 20W lading. Android telefoner bruker qualacom standarden (mener jeg) og da kan man lade disse telefonene med opp til 65W. Sistnevnte hvis man har en PPC lader. Dette gjelder i hovedsak One+ telefonene.

Der man derimot kan dra nytte av høyere ladeeffekt er hvis man har med laptop på tur. Disse lades ofte med opp mot 100W og da kan man dra full nytte av power adapteret.

Så med et 200W ish power adapter så kan man hirtiglade både ipad, iphone, og ett par batteribanker uten at man på noe som helst måte "presser" laderen. Det er eneste grunnen til at jeg velger en kraftigere lader.

Jeg har opplevd to ganger i livet å se blårøyken stå ut av en vanlig orginal telefonlader. Et vanlig 5V 2.4A lader som følger med i esken vil gå for full pupp hele tiden og disse blir ofte veldig varme. Disse liker jeg ikke å bruke. Vertfall ikke mens jeg sover eller ikke har dem delvis under oppsikt.

Det er i mine øyne mye tryggere å bruke en litt overdimensjonert lader. Når telefonen eller det man skal lade ber om 9v og 2 ampere så vil ikke 100w laderen gi mer enn dette. Dette handler om at telefon og lader "snakker" sammen gjennom disse standardene. Så man vil aldri skade en telefon ved å plugge den inn i feil USB utgang eller bruke feil kabel etc. normalt sett vertfall. :)

Svar