Lading av telefoner og duppeditter når man er på tur!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

På Aliexpress får man kjøpt 100W USB kabler til slikk og ingenting. Merk at du bør gå for de mer kjente merkene. Personlig kjøper jeg kun kabler fra Baseus, Essager og Ugreen fra AliExpress. Sikkert mange andre gode også, men ikke kjøp det billigste du finner. Selv de dyre kablene på aliexpress koster en brøkdel av de her hjemme.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Domino »

Jeg merker veldig godt at min Huawei P20 Pro lades merkbart fortere når jeg bruker original lader og kabel. Så det er ikke tvil om at valg av lader og kabel har noe å si.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 19 mar 2023, 20:24 Jeg merker veldig godt at min Huawei P20 Pro lades merkbart fortere når jeg bruker original lader og kabel. Så det er ikke tvil om at valg av lader og kabel har noe å si.
Huawei P20 bruker Qualacom standarden (QC). Det er viktig at laderen støtter den standarden som telefonen krever for å gi hurtigst mulig lading. Men dette hjelper ikke hvis USB kabelen man bruker ikke støtter den samme standarden. Lader og kabel må støtte minst den standarden som telefonen krever.

I dag har vi vel QC 5.0 som den aller siste standarden.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 19 mar 2023, 20:24 Jeg merker veldig godt at min Huawei P20 Pro lades merkbart fortere når jeg bruker original lader og kabel. Så det er ikke tvil om at valg av lader og kabel har noe å si.
Jeg har hørt rykter om at de orginale iPhone kablene snakker bedre med laderen og telefonen og lader telefonen mer effektivt. Jeg vet ikke om dette er sant. Men jeg har åpnet noen iPhone kabler og den lille kretsen man finner i pluggenden er ikke den samme som andre kabler. Den virker på en måte mer avansert, uten at jeg har utforsket dette noe mer.

Men ja, jeg kan hurtiglade med tredjeparts kabel også. Jeg må bare se om den er ratet for 27W lading. Merk at det nok også finnes mye fake kabler der ute. Jeg har noen fake kabler hvis man kan kalle det det. En iPhone kabel kjøpt på Biltema vil ikke virke i det hele tatt. Den på 1 meter og 2 meter funker, men ikke den på 3 meter. Jeg vil tro spenningstapet er for stort i kabelen og det gjør at telefonen nekter å starte ladingen.

Så ikke kjip ut på kablene hvis du vil ha effektiv og trygg hurtiglading. Kjøp kablene fra AliExpress og kjøp de som er dyrere og av kjent merke. Evt. Betal 2-300 kroner for den samme kabelen fra Eplehuset eller elkjøp etc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

Når det er sagt, så ville jeg ungått hurtiglading hvis mulig. Hjemme så lader jeg telefonen med magsafe trådløst. Jeg legger bare telefonen på magneten og lar den ligge der gjennom natten. Ikke blir den varm heller. Det går ikke fort, men det trenger det heller ikke gjøre til daglig.

Er man på tur og bruker telefonen mer altivt så er det oftere jeg hurtiglader. Nå tror jeg iPhone har laget et ganske safe ladekrets med tanke på den noe lave hurtigladingshastigjeten, men å trøkke 65W inn i en One+ eller annen telefon mens jeg slver ser jeg på som litt risikosport. 20V og 5 ampere er MYE strøm som skal gjennom en bitteliten ladekrets som lever helt på kanten av hva den takler, og på innsiden sitter det et lipo batteri som man slett ikke skal spøke med.

Her kan man se effekten av dette:
https://youtu.be/IAAxeXhmQuE

Finnes mange videoer om dette. Det er en av grunnene til at apple nok sitter litt på gjerdet der. Mens andre telefoner velger å bruke dette som et salgsargument. Under oppsyn er det helt greit, men setter man telefonen på lading mens man ikke er i samme rom eller tar middagsluren så lurer farene fort.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

Denne bør også sees.
https://youtu.be/OfM0GqsIB6c

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

Nineball skrev: 19 mar 2023, 19:24 Da skjønner jeg litt mer ja, klart en god 230V lader er ønskelig.
Me hvis en ser litt mer på det du startet tråden med Bjerknez, er det kurant for oppegående folk å finne ut det en trenger å vite: hvor mye effekt kan hver enhet ta imot (tlf, Batteribank, intercom, nettbrett og div)? Og neste blir jo da kablene, er det merking på disse, mulig å se forskjell?
Er fort mye stæsj med på tur!
For å utdype litt mer, så er så vidt jeg vet de fleste kablene man får kjøpt på Jula/Biltema etc. fra billigkurven neppe kabler som takler hurtiglading. Det sitter nemlig en bitteliten "chip" i kablene som gir beskjed til lader og telefon at dem ikke må sende mer strøm enn den takler. Derfor er det nesten ikke mulig å overbelaste mer moderne USB kabler. Men det forandrer ikke det faktum at ladehastighet går ned.

Skal du ha en kabel som takler hurtiglading av feks. iPhone, så sørg for å kjøpe USB-C PD (Power Delivery) kabler som takler opp mot 27W eller mer. Du må selvsagt også ha en lader som kan gi minst 27W. Merk at det kun er Pro modellene til iPhone som tar 27W ved hurtiglading.

Skal du ha kabler for hurtiglading av feks. Macbook Pro, eller andre laptop'er etc. så er det ikek like lett og finne USB kabler som takler hurtigladingen som disse enhetene kan motta. Da må du nok trolig til spesialbutikker. Elkjøp, Eplehuset, Power etc. ved siden av en del nettbutikker. Sørg for å kjøpe USB-C PD kabel som kan takle opp mot 100W. I Norge er nok disse ganske dyre, men merk at du ikke trenger slike 100W kabler for å hurtiglade en telefon.

På AliExpress er slike kabler ganske rimelige. Kjøper du deg USB-C til USB-C PD (Power Delivery) kabeler som takler 100W fra et kjent merke så har du kabler som passer det meste på sikt. PD blir trolig den nye standarden og alle enheter produsert etter 2024 (tror jeg) skal ha USB-C mener jeg å ha lest.

Trenger du kabel til feks. iPhone kan du jo bare kjøpe et USB-C til Lightning adapter evt. USB Mmicro er vel fortsatt mye brukt på småting men disse kablene kan du like godt kjøpe på supern. Her snakker vi ikke hurtiglading i det hele tatt. Disse kablene har ikke noe "chip" som forteller hva dem tåler av strøm da alle USB micro enheter uansett er 5V og maks 2.4A/3A.

Håper noen her kan rette litt på meg hvis jeg sier noe feil her. Jeg snakker ut fra hva jeg tror jeg har lært etter noen timer med googling og er slett ikke noe vitenskap. Men det med USB kabler og standarder er faktisk litt komplisert for den vanlige mann i gata. Jeg begynner å forstå greia og ser jo nå hvorfor så mange klager over dårlig ladehastighet og ofte legger dem skylden på laderen når det mest trolig er kabelen som er feilen.

Her har du noen stilige 100W PD kabler fra Baseus som viser hvor mange watt som går igjennom dem:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 92103%21sh

Eller så får du disse uten display ffra rundt 20 kroner. Dette er gode kabler som jeg selv bruker og har testet:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 95570%21sh

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

Her er en liten illustrasjon som viser hvordan det lille kretskortet på innsiden av USB kontakten ser ut:
s-l500.jpg
En typisk hurtigladekabel som støtter en standard PD eller QC forteller enkelt og greit litt om seg selv ved hjelp av denne kretsen (veldig enkelt forklart). Hvis kabelen klarer maks 20W så forteller den laderen og eller enheten som skal lades at den ikke kan trekke mer enn 20W. SIden dette er en standard så leter nemlig enhetene etter denne informasjonen.

Hvis enhetene får informasjon fra kabelen, så følger dem den informasjonen, gitt at enhetene kabelen er koblet til klarer å gi/ta i mot den mengden strøm som kabelen er ratet for.

Hvis kabelen ikke har en slik krets i det hele tatt så får ikke telefonen og eller laderen den informasjonen den vil ha og setter automatisk maks ladestrøm til 5V og rundt 2.4A som er standard USB spenning.

Så for at hurtiglading skal fungere, så krever det altså at både lader, kabel og telefon "snakker" sammen og tilfredstiller minimumkravene.

Hvis en iPhone 14 Pro som har en maks rating på 27W og man bruker feks. en 60W lader så vil ikke denne laderen engang bli merkbart varm og er i mine øyne tryggere å bruke. Så skal du lade telefonen mens du sover, så der jeg absolutt ikke noe galt med å overdimensjonere laderen litt. Det samme gjelder kabelen. Så får man bare stole på at kretsen i telefonen gjør jobben sin og fordeler strømmen den får riktig...

Med hurtiglading så øker nemlig ladespenningen (volt). De aller heftigste USB PD kablene kan takle opp mot 240W. Det vil da si 48V og 5 ampere. Men det mest vanlige er 20V og 5 ampere (100W). For å lade en iPhone holder det lenge med en 30W kabel.

Jeg har lest meg LITT opp på dette og selv om jeg så absolutt ikke er noen ekspert på området så vet jeg mye mer i dag enn for en uke siden. Vertfall nok til at jeg for en gangs skyld kan si at jeg ikke ville kjipet ut på USB kabler som skal brukes til hurtiglading av strømkrevende enheter.

Når det er sagt, så skal det også sies at jeg ytterst sjeldent har behov for å hurtiglade telefonen. Jeg setter den på lading hver natt og bruker en 96W orginal Apple lader til dette samt en orginal Apple USB-C til Lightning kabel. Denne laderen blir ikke engang merkbart varmere. Jeg har også slått på "Battery optimizing" i innstillingene på iPhone.

Sistnevnte fungerer slik at den lader telefonen raskt opp til 80% og stopper ladingen der og fortsetter ladingen slik at telefonen er oppladet når jeg står opp om morgenen. Det vet den enten via vekkeklokken på telefonen eller noen "smarte" algoritmer hvor telefonen har lært seg døgnrytmen min.

Feks. har jo telefonen bevegelsessensorer og lyssensorer etc. samt informasjon om hvor jeg befinner meg (GPS). Den skjønner gjennom dette når telefonen bør ha 100% batteri.

Så hvis jeg legger meg klokken 22:00 og setter telefonen på lading og batteriet når 80% klokken 00:00 så stopper den ladingen frem til en time eller så før den tror jeg skal på jobb.

En ganske smart greie som faktisk ser ut til å funke, for det hender rett som det er at jeg våkner litt på natten og kikker på klokke på telefonen og da står den veldig ofte på 80% og når jeg drar på jobb står det 100%.

Er det noe Apple er gode på (tror jeg) så er det slike små finnurlige løsninger. Batteristyringen til apple har jeg gjennom en del år med både iPhone og andre telefoner blitt overbevist om fungerer bedre enn sine konkurrenter. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

Har testet diverse USB kabler kjøpt på AliExpress vedrørende hurtiglading i dag av iphone, batteribanker etc. her er et bittelite bevis på at jeg har testet litt.
6C3E4FBF-C995-4F25-AE5B-2945DF1C119A.jpeg
Det er så absolutt ikke noe galt med kablene jeg har kjøpt fra AliExpress. Det skal sies at jeg ikke har kjøpt dem billigste. Men selv dem dyre kablene koster en brøkdel av det dem koster her hjemme.

skal du ha en skikkelig bra power adapter som kan lade flere enheter og kanskje spesielt apple produkter så anbefaler jeg dette adapteret:
https://eplehuset.no/satechi-165w-usb-c ... -gan-lader

Dette er en såkalt "apple proved" lader på 165w som lett kan hurtiglade fire strømkrevende enheter via USB-C PD.

Jeg har tidligere nevnt power banker eller batteribanker og den som har vunnet i test der flere år på rad og som jeg har w stk. av selv og har god erfaring med er denne powerbanken:
https://www.netonnet.no/art/mobil-smart ... 014.11546/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg har USB-C på Scooteren, USB-C kan lades opp mye fortere en eldre USB versjoner. Så kobler jeg til en ladebank i hanskerommet.

Ladebanken er på 20000 MAH, og hvis jeg trenger å lade feks mobil så gjør jeg det i fra ladebanken.

På den måten får jeg svært hurtig ladning samt muligheten for å lade alle enheter selv når sykkelen ikke er i drift. Dette er veldig nytte for å lade feks Intercom, som da kan lades enkelt over natten samtidig med mobilen.

Samtidig så bruker jeg en slik kabel som dette: https://www.iphonehuset.no/sign-3-i-1-kabel-48104.html

Det er en 3 i en kabel som kan lade både iPhone, headset og USB-C enheter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 23 mar 2023, 01:50 Jeg har USB-C på Scooteren, USB-C kan lades opp mye fortere en eldre USB versjoner. Så kobler jeg til en ladebank i hanskerommet.

Ladebanken er på 20000 MAH, og hvis jeg trenger å lade feks mobil så gjør jeg det i fra ladebanken.

På den måten får jeg svært hurtig ladning samt muligheten for å lade alle enheter selv når sykkelen ikke er i drift. Dette er veldig nytte for å lade feks Intercom, som da kan lades enkelt over natten samtidig med mobilen.

Samtidig så bruker jeg en slik kabel som dette: https://www.iphonehuset.no/sign-3-i-1-kabel-48104.html

Det er en 3 i en kabel som kan lade både iPhone, headset og USB-C enheter.
Merk at USB-C i seg selv er 5V og rundt 2-3 ampere. Det samme som vanlig USB-A til USB-C kabel. Spørsmålet her er om man har en USB-C PD kabel eller evt. USB-A til USB-C QC kabel som faktisk kan hirtiglade, hvis kilden gir nok strøm og støtter de samme standardene.

For at hirtiglading skal funke så må tre ting være på plass. 1. enheten du skal lade opp må støtte en av de to standardene (PD eller QC). 2. kabelen må støtte den samme standarden. 3. laderen må selvsagt også støtte den samme standarden OG kunne gi nok strøm.

Putter man bare en random sigaretttenner USB dings inn i uttaket og kobler til en random USB kabel med tre forskjellige plugger som mest trolig deler 20W effekt på de tre pluggene så får man neppe noe hurtiglading.

Jeg sier ikke at det betyr så mye. Som oftest rekker det i bøtter og spann og man trenger jo ikke alltid å hurtiglade, men den stakkars USB uttaket i sigarettenneren får virkelig kjørt seg. Denne vil peise ut alt han har til de enhetene du lader opp over tid og vil trolig bli veldig varm. Som oftest går det greit, men jeg liker hurtiglading bedre da det foregår med høyere spenning og hlyere effektivitet og mindre varmegang.

Dessuten så er hurtigladere "smartere" og "snakker" samens med enheten man lader opp og kabelen etc. i det hele tatt generelt sett litt tryggere føler jeg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vil også anbefale alle som har iPhone om å dobbeltsjekke om kabelen man skal kjøpe eller bruker er "MFI Certified" av Apple. Jeg vet ikke hvor viktig dette er, men jeg ser at mange kabler fra tredjepart er det så da kan det vel være greit å styre unne dem som ikke er det.

Mange på AliExpress (kanskje de fleste) er IKKE MFI sertifiserte, men man finner selvsagt også kabler som er det. Man kan dobbeltsjekke på kabelenen man finner er sertifisert ved hjelp av denne linken:
https://mfi.apple.com/account/accessory-search

Husk at hvis du har en iPhobe 14 Pro/Max så krever denne en 27-30W USB-C PD kabel. Jeg ser de aller fleste er oppgitt med 20W. Denne blir for svak og vil ikke lade telefonen med maks ladestrøm som er 27W.

Da begynner utvalget blandt kabler til iPhone og bli ganske labert plutselig og det kan faktisk være like greit å kjøpe orginalkabelen til 250 spenn over disk her hjemme.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lad enhetene dine riktig når du er på tur...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser forøvrig tråden har sklidd ut litt i forhold til tittelen da det er mange måter å lade "riktig" på. Det meste funker og det det snakkes om her er mer teknisk og prat rundt hurtiglading etc.

Det tar jeg derimot på min kappe, men jeg endrer overskriften slik at tråden kan fortsette i samme stil som nå, da vertfall JEG synes dette er litt interresant :)

Svar