Noen som har kunnskap om klær til forskjellige kroppsfasonger.?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
knudar
Innlegg: 5
Registrert: 26 aug 2022, 13:07
Motorsykkelen din: YZF 1000R Thunderace

Noen som har kunnskap om klær til forskjellige kroppsfasonger.?

Legg inn av knudar »

Heisann.
Stiller i kategorien kraftig, men finner lite info om klær som kunne passe.
På Dressmann bruker jeg t-skjorter/genser 3xl, bukser 40. J&J har jeg bukser i str 38.
Men så skulle jeg handle mc-klær. Det var mildt sagt frustrerende. Kjøpte en jakke av ett firma i nærområdet. Bullfighter var merket, men jeg måtte ha 8xl i str. Jeg føler meg mest som Rive Rolf. Jakken er ikke for lang, men alt for mye materiale på ryggen.
Hadde Sena 20, men måtte kjøpe meg integrert da jakken skrudde på lyden hver gang jeg snudde hodet.
Har ikke planer om å fortsette med Bullfighter ihvertfall. Størrelsene på disse klærne må være ute på bærtur.
Jeg har en tynn, ikke spesielt høy, datter på 15 som også måtte opp i M i bukse for å få det til å passe.

Så da er da spørsmålet. Har noen erfaringer/tips med hvilke merker jeg skulle/burde ha prøvd?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Noen som har kunnskap om klær til forskjellige kroppsfasonger.?

Legg inn av JohnnyTh »

Vanskelig dette med størrelser. Kona trengte nye hansker. Hun måtte opp i large og hun er 153 høy og 47kg. Og hendene står i stil til kroppen. Hanskene av italienske og generelt så er italienske merker små i størrelsen.

Klim oppleves som romslige i fasongen, så her kan du sikkert finne noe. Men det er jo forholdsvis dyrt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som har kunnskap om klær til forskjellige kroppsfasonger.?

Legg inn av Bjerknez »

Mange MC klær er veldig små i størrelsen, sånn er det bare.

Halvarson har jeg hørt har mye MC klær som passer store bedre.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Noen som har kunnskap om klær til forskjellige kroppsfasonger.?

Legg inn av dypen »

Klim sine størrelses guide (veileder) var veldig bra for meg … La inn etterspurte mål på nettsiden og fikk anbefalt størrelse :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som har kunnskap om klær til forskjellige kroppsfasonger.?

Legg inn av Bjerknez »

Handler du på Sharkspeed og kjøper Small, så kaster du ikke mye skygge for å si det sånn :lol

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Noen som har kunnskap om klær til forskjellige kroppsfasonger.?

Legg inn av Audi Mannen »

Støtter det Bjerknez og Dypen kommer med. Halvarsson har jeg hatt og de treffer bedre på størrelsen for oss i norden enn de sør europeiske merker. En XL i Halvarsson synes jeg stemmer godt med en XL i normale klær. Klim har jeg nå og de er også i god balanse med oss nordboere på størrelser, kanskje litt større enn Halvarsson igjen, men de er altså veldig gode å ha på etter man har fått brukt de litt og mykna opp. Før jeg kjøpte Klim så prøvde jeg Ducati jakken Strada som er laget av Dainese som er italiensk. Jeg var innom det jeg fant av Ducati forhandlere nedover Europa på ferieturen i fjor før jeg fant en størrelse 58 som jeg knapt fikk smurt på meg. De er knøttsmå i størrelsene og laget for og av den jevne italiener.
Jeg bruker 38 i jeans og kjøpte str. 40 i klim og har litt og gå på, men ikke mer enn jeg trenger når man har litt undertøy på. Link til samme bukse og let etter tilbud: https://hoypuls.no/salg-klim-badlands-pro-bukse-mc-sort dette er jo knall billig.
tror du kunne prøvd 3xl i Klim på jakke også og da tror jeg du hadde hatt alt på stell.
Men kvaliteten og garantiene på Klim er jo bare helt topp.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som har kunnskap om klær til forskjellige kroppsfasonger.?

Legg inn av Bjerknez »

Når det er sagt så er dte vel ett fett om det står XS eller XXXXXXXXXXXXL... bare det passer?

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Noen som har kunnskap om klær til forskjellige kroppsfasonger.?

Legg inn av Audi Mannen »

Bjerknez skrev: 22 mar 2023, 09:03 Når det er sagt så er dte vel ett fett om det står XS eller XXXXXXXXXXXXL... bare det passer?
Det er det for min del også, men det er kjipt å bestille på nett uten å få prøvd for så å finne ut at det er på "skogen". Blir så mye unødvendig mas med pakker fram og tilbake. Dårlig klimatiltak med alle feil bestillinger er det også. Vi som bor litt ukurrant til i forhold til butikker så er det stort sett basert på erfaringer og litt fintenking for å finne rett størrelse.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som har kunnskap om klær til forskjellige kroppsfasonger.?

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 22 mar 2023, 10:11
Bjerknez skrev: 22 mar 2023, 09:03 Når det er sagt så er dte vel ett fett om det står XS eller XXXXXXXXXXXXL... bare det passer?
Det er det for min del også, men det er kjipt å bestille på nett uten å få prøvd for så å finne ut at det er på "skogen". Blir så mye unødvendig mas med pakker fram og tilbake. Dårlig klimatiltak med alle feil bestillinger er det også. Vi som bor litt ukurrant til i forhold til butikker så er det stort sett basert på erfaringer og litt fintenking for å finne rett størrelse.
Holder med deg der. Men merk at vertfall Sharkspeed og sikkert mange andre har størrelsestabeller på siden sin, slik at du kan måle deg frem til noenlunde rett størrelse. :)

knudar
Innlegg: 5
Registrert: 26 aug 2022, 13:07
Motorsykkelen din: YZF 1000R Thunderace

Re: Noen som har kunnskap om klær til forskjellige kroppsfasonger.?

Legg inn av knudar »

Hei.
Takk for svar.
Jeg skal sjekke ut KLIM og Halvarsson da. Førstnevnte var jo så dyr at man må vurdere å selge en nyre, men ellers bra :lol
Ang størrelser som nevnt over, så har det ikke så mye å si om jeg bruker 20xl bare det passer. Men akkurat der synes jeg Bullfighter faller igjennom, da passformen på hele overkroppen blir feil. Ganske sikker på at skulder/albueputene ikke hadde holdt seg der de skal være om jeg hadde tryna heller.
Men igjen.
Takk for svar. Klim har jeg ikke sett på før engang. :thumleft

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Noen som har kunnskap om klær til forskjellige kroppsfasonger.?

Legg inn av SilverSmurfer »

Vil også anbefale Rukka. Der stemmer størrelse perfekt med det jeg bruker ellers.

Men krever også salg av et par nyrer.

Det sagt så kjenner jeg til folk som har gått på trynet i Rukka klær og kommet i fra det uten en skramme. Ikke et eneste blåmerke. Ingen sår. Og helt minimale skader på selve utstyret.

Den dagen det skulle gå galt angrer man ikke på nyresalget.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Noen som har kunnskap om klær til forskjellige kroppsfasonger.?

Legg inn av Geiroe »

Sønnen min gikk i asfalten i ca. 90-100Km med Halvarsson, og kom fra det uten en skramme. Så sikkerhetsmessig, vil jeg vel si at Halvarsson er godt nok.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Noen som har kunnskap om klær til forskjellige kroppsfasonger.?

Legg inn av dypen »

Kjøreklær som er store eller små i størrelsen … hvilke rolle spiller det bare du får klær som passer og du trives med.

Dress eller jakke & bukse som skal brukes til motorsykkel kjøring bør det være rom for å kunne variere hva du har under alt etter været.

Jeg har nevnt KLIM sin «Fit Finder» her inne x antall ganger tideligre! Vil tro alle de andre store i mc klær har tilsvarende.

Du velger produktet du ønsker å kjøpe ex jakke / bukse … der velger du «Fit Finder» også legger du inn høyde, vekt, kroppsbygning ex tynn normal eller rund, bredskuldret normal tynn velges, alder, om du vil ha tettsittende normalt eller løst. Da får du anbefalt størrelse ex XL … Men du kan enda legge til hvilke størrelser du bruker i ex Levis + 5 - 6 andre klestyper … Selv legger jeg inn min Levis størrelse i tommer så har «Fit Finder» enda mere å jobbe med for å komme med anbefalt størrelse på kjøreklær.

Første gangen jeg brukte «Fit Finder» var det «spot on» :thumleft og det er fortsatt de kjøreklærne jeg trives best i :)

Selv har jeg kjøpt kjøreklær i fysisk butikk også hvor jeg etter en runde rundt kvartalet måtte tilbake for å bytte buksa. Skulle brukt mere tid i butikken, sittet ned og sett nøye på detaljer osv Det er først når du er kommet hjem du oppdager alt og føler hvor det trykker og om kragen ikke var helt god osv. Det hele resulterte i to turer på tilsammen 400 km.

Ikke akkurat klimavennlig eller bærekraftig det heller, vil tro ei pakke som sendes frem og tilbake gir mindre avtrykk :P
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Noen som har kunnskap om klær til forskjellige kroppsfasonger.?

Legg inn av JohnnyTh »

knudar skrev: 22 mar 2023, 11:42 Hei.
Takk for svar.
Jeg skal sjekke ut KLIM og Halvarsson da. Førstnevnte var jo så dyr at man må vurdere å selge en nyre, men ellers bra :lol
Ang størrelser som nevnt over, så har det ikke så mye å si om jeg bruker 20xl bare det passer. Men akkurat der synes jeg Bullfighter faller igjennom, da passformen på hele overkroppen blir feil. Ganske sikker på at skulder/albueputene ikke hadde holdt seg der de skal være om jeg hadde tryna heller.
Men igjen.
Takk for svar. Klim har jeg ikke sett på før engang. :thumleft
Bare for å minne deg på det. Du trenger bare ei nyre...
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

knudar
Innlegg: 5
Registrert: 26 aug 2022, 13:07
Motorsykkelen din: YZF 1000R Thunderace

Re: Noen som har kunnskap om klær til forskjellige kroppsfasonger.?

Legg inn av knudar »

JohnnyTh skrev: 23 mar 2023, 07:14 Bare for å minne deg på det. Du trenger bare ei nyre...
:lol :lol

Svar