Bensinkvalitet

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Bensinkvalitet

Legg inn av bm »

I går hadde jeg en lengre jobbtur. Fylte bensin på en Shell stasjon og fikk inntrykk av at jernet ikke dro like godt som før. Tenkte litt på årsaken uten å bli noe klokere. Etter 25 mil ble tanken tom og jeg måtte fylle igjen, denne gangen Esso, etter noen få km. syntes jeg at bunndraget komm tilbake.

Er det bare min synsing eller.....
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Kristiansand

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av Ronny »

bm skrev:I går hadde jeg en lengre jobbtur. Fylte bensin på en Shell stasjon og fikk inntrykk av at jernet ikke dro like godt som før. Tenkte litt på årsaken uten å bli noe klokere. Etter 25 mil ble tanken tom og jeg måtte fylle igjen, denne gangen Esso, etter noen få km. syntes jeg at bunndraget komm tilbake.

Er det bare min synsing eller.....
Shell har jo en ny type bensin de har utviklet. Den skal liksom gi flere KM på literen. Kanskje hemmeligheten er at man mister kraft, og derfor sparer besin? :lol:

Ikke vet jeg...
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Ja kansje det, brukte kun 0,38 l på mila med denne suppa :lol: :lol:
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

wdb124c

Legg inn av wdb124c »

Tiger på tanken er tingen :lol:

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Bosted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Pøh, har ingen tro på at den ene bensinen er så mye bedre enn den andre. For noen år siden var det et oljeselskap som lanserte en type diesel som skulle være bedre enn den vanlige dieselen de hadde, og selvfølgeligt dyrere. De hadde to pumper stående ved siden av hverandre, en med vanlig diesel, en med "super"diesel.
Etter en stund måtte de innrømme at begge pumpene var koblet til samme tank... :tongue:
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Shell hadde for ca 20 år siden en mega super bensin med spesielle tilsetnings stoffer som minket slitasje og atpåtil sparte bensin.
Resultatet ble en gedigen rettsak der de ble dømt til å betale noen millioner i erstatning for ødelagte ventiler og topper.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
Leste brosjyren på denne superbensinen, og bak står det listet opp en del tiltak som man skulle gjør. Det var å ikke akselrere hardt, Holde jevn fart. Holde god avstand, så en lipper å bremse ned hastigheten. (slik at en må gi mye gass for å få opp hastigheten igjen)
Ja det var flere tiltak, men dette er jo ikke noe nytt. Det er vel noe som sier seg selv...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39848
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av AJ »

Hm... :-k

https://www.tv2.no/broom/ny-bensintype- ... /15591844/

Bør vi gå over til 98 hver gang vi fyller heretter :scratch ?

Har selv for øvrig fylt 98 oktan innimellom og hver gang jeg vinterlagrer.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7129
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av dypen »

Fyller bare 98 hvis det er tilgjengelig … Vil ikke tro det er stor forskjell på bensin merke og type her i Norge og syklene våre vil takle det godt, men fyller du bensin på en bensinstasjon som har liten omsetning vil det være forskjell.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

BjørnSover
Innlegg: 452
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Bosted: Stavanger

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av BjørnSover »

Tror aldri jeg har fylt annet enn 95 på mc, bil eller påhengs.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7129
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av dypen »

I dag er det etanol i bensin så på eldre motorsykler må du bytte til slanger som tåler etanol (slangene går i oppløsning innvendig), har erfart att det ikke er like lett å få kjøpt. Sist jeg kjøpte under kovid var de tomme så det tok over 6 mnd før jeg fikk de :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av Bjerknez »

Altså, bare sånn for å gi en liten oppdatering til oss som ikke er så inne i dette med drivstoff og hva det gjør med motor og slanger:

Hva er best for motoren hvis man ser helt bort fra miljø og pris? Bør jeg fylle 98 blyfri på min Rocket? Hvis det er den MINSTE sjans for at dette KAN skade motoren så melder jeg pass. Det må også være spesifisert at jeg kan bruke dette drivstoffet slik at jeg ikek får problemer med garanti etc.

jeg vil gjerne ha ryggen min fri når det gjelder slikt :)

Brukeravatar
Connie
Innlegg: 92
Registrert: 06 jun 2017, 22:40
Motorsykkelen din: 1978 XT500, 2017 Z1000SX

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av Connie »

https://files-cdn.vitaminw.no/8dc2980fe ... bVKm3C38Js

Det finnes også en app for å finne bensinstasjoner med 98 oktan
https://www.amcar.no/aktuelt/finn+etano ... appen.html

EU har pålagt å merke all bensin med E5 også selv om bensinen faktisk ikke inneholder etanol. Pumper med 98 oktan vil derfor være merket E5 men inneholder altså ikke Etanol! Jeg fyller kun 98 oktan på alt som bruker bensin uansett alder.
https://www.amcar.no/aktuelt/e5+merking ... oktan.html

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 870
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av Audi Mannen »

AJ skrev: 28 mar 2023, 20:55 Hm... :-k

https://www.tv2.no/broom/ny-bensintype- ... /15591844/

Bør vi gå over til 98 hver gang vi fyller heretter :scratch ?

Har selv for øvrig fylt 98 oktan innimellom og hver gang jeg vinterlagrer.
Jeg fyller for det meste 98 både på mc og ikke minst cabben som er veeeldig glad i skikkelig juice. Merker stor forskjell mellom 95 og 98 på bilen. De få kronene det koster ekstra er verdt hver bidige krone mener jeg.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 622
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av Canutus »

Og i teorien skal den vel bruke mindre med 98 enn 95, så da blir prisforskjellen enda mindre.
Audi Mannen skrev: 29 mar 2023, 07:42
AJ skrev: 28 mar 2023, 20:55 Hm... :-k

https://www.tv2.no/broom/ny-bensintype- ... /15591844/

Bør vi gå over til 98 hver gang vi fyller heretter :scratch ?

Har selv for øvrig fylt 98 oktan innimellom og hver gang jeg vinterlagrer.
Jeg fyller for det meste 98 både på mc og ikke minst cabben som er veeeldig glad i skikkelig juice. Merker stor forskjell mellom 95 og 98 på bilen. De få kronene det koster ekstra er verdt hver bidige krone mener jeg.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7129
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av dypen »

Tanke 98 oktan på motorsykkel produsert for 95 oktan går bra. Men, 98 oktan har høyere selvantennelsespunkt den kan gå på høyere kompresjon (tenning) vs 95 oktan så 98 oktan er mere bankefast men med likt energiinnhold. Bensinens oktantall forteller hvor høy temperaturen må bli før bensindampen selvantenner og bra bensin kan være helt oppe i 100 oktan.

Liker å tenke det er mere "Bang for the buck" med 98 som dessverre ikke er bevist noe sted (energiinnhold) … :P Mine gamle må ha 98 oktan og KTM’n vinterlagres konsekvent med 98 oktan.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

kaLARSnikov
Innlegg: 375
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av kaLARSnikov »

Når store deler av Europa, inkludert Norge, aktivt drar i retning av en fremtid fri for kjøretøy som går på fossilt drivstoff så er det ikke akkurat overraskende at det vil bli stadig flere utfordringer knyttet til det å ha - og bruke - eldre kjøretøy.

Tanker stort sett 95 siden stasjonen jeg bruker mest ikke har 98, men tenker jeg skal prøve en periode med kun 98 i år bare for å sjekke om det har en merkbar påvirkning på forbruket. Om det har det så kan man i alle fall ta regnestykket for å finne den faktiske prisforskjellen og ta det i betrakning.

Utover det så tyder et kjapt Google-søk på at min gamle V-Strom skal klare seg helt fint på E10 også.

Om noen skulle være nysgjerrige på denne listen med biler som kan ha problemer med E10 så fant jeg en sammenfatning av Broom her:
https://www.tv2.no/broom/full-oversikt- ... /15616836/

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7129
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av dypen »

Min KTM går også fint på E10 … Se oversikt:
https://acem.eu/component/content/artic ... C53bktrCtk

Alt du trenger å vite om den nye bensinkvaliteten E10:
https://www.drivkraftnorge.no/e10/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av mekkern »

Quote:
En annen faktor som må vurderes ved overgang til E10 er at det må gjøres tilpasninger i basebensinen ved innblanding av 10 % etanol. En slik endring vil kunne føre til en dyrere basebensin enn det som i dag brukes for E5. Noe som igjen bidrar til en ytterligere merkostnad for 95-E10 sammenliknet med dagens 95-E5 og mindre prisdifferanse mht. 98-E0.
Videre må etanolens lavere energiinnhold medregnes.7 Økt innblanding av etanol reduserer drivstoffets samlede energiinnhold sammenliknet med produkter med lavere eller ingen etanolandel. En liter E10 har om lag 3,5 % lavere energiinnhold enn en liter fossil bensin, og nesten 2 % lavere enn E5. Noe som betyr økt forbruk av E10 sammenliknet med alternativene.

Økt forbruk og eventuelt lavere effekt og at drivstoffet blir dyrere.
Hurra hurra...
Ennå mer problemer med hygroskopi og faseutfelling...
Mer rust irr og plast/ gummi degradering.

Hurra hurra..

Hva blir det neste? Kamp mot fossile elektoner i bateripakka?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av Lauri »

98 oktan vsv ren etanol, der sistnevnte har oktantall 109!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39848
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av AJ »

Har så langt ikke opplevd problemer på min 2018 mod. KTM 1290 SA S, Moto Guzzi V 7 850 Special 21/23 mod. og Hyundai Elantra, 2004 mod.

Men hvor lenge vil det vare... :-k

'https://inyheter.no/2023/07/03/den-nye- ... toren-din/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av FredrikE24 »

På så nye kjøretøy er det hvertfall ingen problem.

Jeg må innrømme at jeg ikke ofrer dette med E10 en tanke. Det har gått helt fint hittil.

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 216
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Bosted: Årnes

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av Roargutten »

dypen skrev: 29 mar 2023, 08:38 Tanke 98 oktan på motorsykkel produsert for 95 oktan går bra. Men, 98 oktan har høyere selvantennelsespunkt den kan gå på høyere kompresjon (tenning) vs 95 oktan så 98 oktan er mere bankefast men med likt energiinnhold. Bensinens oktantall forteller hvor høy temperaturen må bli før bensindampen selvantenner og bra bensin kan være helt oppe i 100 oktan.

Liker å tenke det er mere "Bang for the buck" med 98 som dessverre ikke er bevist noe sted (energiinnhold) … :P Mine gamle må ha 98 oktan og KTM’n vinterlagres konsekvent med 98 oktan.
Riktig. Og hovedfordel med 98 vs 95 i dette tilfeller du beskriver her gjør at man kan tillate noe høyere fortenning som på sin side vil gi bedre effekt. Er som du sier ikke noe mer energi i bensinen, men den tåler å bli presset litt ekstra.
Dette er også noe man tillates ved ren etanol/e85. Men når man fyrer på med ren etanol må man opp ca 30% i drivstoffmengde for å oppnå samme effekt som bensinen. Denne gir dog da bedre kjøling og er enda mer stabil på oktan (les høyere tenning her også) om man skal skvise ut litt ekstra effekt.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 717
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av SveinHa »

Jeg er ganske sikker på at 95 E10 ga meg problemer i -97 Virago. Etter vinteren var der en del gul "sand" i forgasserne og denne "sanden" smuldret bort da jeg gned den lett mellom fingrene. Ultralydvask av forgasserne løste problemet med dårlig gange etter vinteren og fylte 98 etter det...

Et alternativ kan jo også være å bruke StarTron Enzyme tilsetning.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 29 mar 2023, 06:27 Altså, bare sånn for å gi en liten oppdatering til oss som ikke er så inne i dette med drivstoff og hva det gjør med motor og slanger:

Hva er best for motoren hvis man ser helt bort fra miljø og pris? Bør jeg fylle 98 blyfri på min Rocket? Hvis det er den MINSTE sjans for at dette KAN skade motoren så melder jeg pass. Det må også være spesifisert at jeg kan bruke dette drivstoffet slik at jeg ikek får problemer med garanti etc.

jeg vil gjerne ha ryggen min fri når det gjelder slikt :)
Du har 3 kategorier av biler/motorsykler i dette tilfellet:

* Biler/sykler som er designet for bruk av 98, mange sportsbiler/svært kraftige biler er designet for å bruke 98. Fordelen med 98 er et den er mer stabil og tåler høyere kompresjon uten mulighet for at den selvantenner for tidlig. Men 98 utvikler faktisk mindre kraft enn 95/e10 så du bør i utgangspuntket kun bruke det dersom det er anbefalt fra produsent.
* Biler sykler som er designet for bruk av 95, og godkjent for E10. Hvis sykkelen er godkjent for E10 så kan du trygt bruke det. Og alt produsert etter ca 2007 er godkjent for E10.
* Biler/sykler som er designet for bruk av 95, og ikke godkjent for E10. Dette gjelder stort sett eldre biler og sykler, produsert før 2007. Hvis bilen/sykkelen ikke er godkjent for E10 så bør man bruke 98.

Rocket3 er designet for bruk av 95 og godkjent for E10. Du kan derfor trygt bruke E10 uten at det vil skape problemer.

Svar