Bensinkvalitet
Bensinkvalitet
I går hadde jeg en lengre jobbtur. Fylte bensin på en Shell stasjon og fikk inntrykk av at jernet ikke dro like godt som før. Tenkte litt på årsaken uten å bli noe klokere. Etter 25 mil ble tanken tom og jeg måtte fylle igjen, denne gangen Esso, etter noen få km. syntes jeg at bunndraget komm tilbake.
Er det bare min synsing eller.....
Er det bare min synsing eller.....
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
-
- Innlegg: 379
- Registrert: 14 jun 2004, 23:17
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Re: Bensinkvalitet
Shell har jo en ny type bensin de har utviklet. Den skal liksom gi flere KM på literen. Kanskje hemmeligheten er at man mister kraft, og derfor sparer besin?bm skrev:I går hadde jeg en lengre jobbtur. Fylte bensin på en Shell stasjon og fikk inntrykk av at jernet ikke dro like godt som før. Tenkte litt på årsaken uten å bli noe klokere. Etter 25 mil ble tanken tom og jeg måtte fylle igjen, denne gangen Esso, etter noen få km. syntes jeg at bunndraget komm tilbake.
Er det bare min synsing eller.....

Ikke vet jeg...
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Bosted: Regnværsbyen
Pøh, har ingen tro på at den ene bensinen er så mye bedre enn den andre. For noen år siden var det et oljeselskap som lanserte en type diesel som skulle være bedre enn den vanlige dieselen de hadde, og selvfølgeligt dyrere. De hadde to pumper stående ved siden av hverandre, en med vanlig diesel, en med "super"diesel.
Etter en stund måtte de innrømme at begge pumpene var koblet til samme tank...
Etter en stund måtte de innrømme at begge pumpene var koblet til samme tank...
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy...
Leste brosjyren på denne superbensinen, og bak står det listet opp en del tiltak som man skulle gjør. Det var å ikke akselrere hardt, Holde jevn fart. Holde god avstand, så en lipper å bremse ned hastigheten. (slik at en må gi mye gass for å få opp hastigheten igjen)
Ja det var flere tiltak, men dette er jo ikke noe nytt. Det er vel noe som sier seg selv...
Leste brosjyren på denne superbensinen, og bak står det listet opp en del tiltak som man skulle gjør. Det var å ikke akselrere hardt, Holde jevn fart. Holde god avstand, så en lipper å bremse ned hastigheten. (slik at en må gi mye gass for å få opp hastigheten igjen)
Ja det var flere tiltak, men dette er jo ikke noe nytt. Det er vel noe som sier seg selv...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39848
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bensinkvalitet
Hm...
https://www.tv2.no/broom/ny-bensintype- ... /15591844/
Bør vi gå over til 98 hver gang vi fyller heretter
?
Har selv for øvrig fylt 98 oktan innimellom og hver gang jeg vinterlagrer.

https://www.tv2.no/broom/ny-bensintype- ... /15591844/
Bør vi gå over til 98 hver gang vi fyller heretter

Har selv for øvrig fylt 98 oktan innimellom og hver gang jeg vinterlagrer.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Bensinkvalitet
Fyller bare 98 hvis det er tilgjengelig … Vil ikke tro det er stor forskjell på bensin merke og type her i Norge og syklene våre vil takle det godt, men fyller du bensin på en bensinstasjon som har liten omsetning vil det være forskjell.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Bensinkvalitet
Tror aldri jeg har fylt annet enn 95 på mc, bil eller påhengs.
Re: Bensinkvalitet
I dag er det etanol i bensin så på eldre motorsykler må du bytte til slanger som tåler etanol (slangene går i oppløsning innvendig), har erfart att det ikke er like lett å få kjøpt. Sist jeg kjøpte under kovid var de tomme så det tok over 6 mnd før jeg fikk de :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bensinkvalitet
Altså, bare sånn for å gi en liten oppdatering til oss som ikke er så inne i dette med drivstoff og hva det gjør med motor og slanger:
Hva er best for motoren hvis man ser helt bort fra miljø og pris? Bør jeg fylle 98 blyfri på min Rocket? Hvis det er den MINSTE sjans for at dette KAN skade motoren så melder jeg pass. Det må også være spesifisert at jeg kan bruke dette drivstoffet slik at jeg ikek får problemer med garanti etc.
jeg vil gjerne ha ryggen min fri når det gjelder slikt :)
Hva er best for motoren hvis man ser helt bort fra miljø og pris? Bør jeg fylle 98 blyfri på min Rocket? Hvis det er den MINSTE sjans for at dette KAN skade motoren så melder jeg pass. Det må også være spesifisert at jeg kan bruke dette drivstoffet slik at jeg ikek får problemer med garanti etc.
jeg vil gjerne ha ryggen min fri når det gjelder slikt :)
Re: Bensinkvalitet
https://files-cdn.vitaminw.no/8dc2980fe ... bVKm3C38Js
Det finnes også en app for å finne bensinstasjoner med 98 oktan
https://www.amcar.no/aktuelt/finn+etano ... appen.html
EU har pålagt å merke all bensin med E5 også selv om bensinen faktisk ikke inneholder etanol. Pumper med 98 oktan vil derfor være merket E5 men inneholder altså ikke Etanol! Jeg fyller kun 98 oktan på alt som bruker bensin uansett alder.
https://www.amcar.no/aktuelt/e5+merking ... oktan.html
Det finnes også en app for å finne bensinstasjoner med 98 oktan
https://www.amcar.no/aktuelt/finn+etano ... appen.html
EU har pålagt å merke all bensin med E5 også selv om bensinen faktisk ikke inneholder etanol. Pumper med 98 oktan vil derfor være merket E5 men inneholder altså ikke Etanol! Jeg fyller kun 98 oktan på alt som bruker bensin uansett alder.
https://www.amcar.no/aktuelt/e5+merking ... oktan.html
- Audi Mannen
- Innlegg: 870
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: Bensinkvalitet
Jeg fyller for det meste 98 både på mc og ikke minst cabben som er veeeldig glad i skikkelig juice. Merker stor forskjell mellom 95 og 98 på bilen. De få kronene det koster ekstra er verdt hver bidige krone mener jeg.AJ skrev: 28 mar 2023, 20:55 Hm...![]()
https://www.tv2.no/broom/ny-bensintype- ... /15591844/
Bør vi gå over til 98 hver gang vi fyller heretter?
Har selv for øvrig fylt 98 oktan innimellom og hver gang jeg vinterlagrer.
Yamaha XJR 1300
- Canutus
- Innlegg: 622
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Bensinkvalitet
Og i teorien skal den vel bruke mindre med 98 enn 95, så da blir prisforskjellen enda mindre.
Audi Mannen skrev: 29 mar 2023, 07:42Jeg fyller for det meste 98 både på mc og ikke minst cabben som er veeeldig glad i skikkelig juice. Merker stor forskjell mellom 95 og 98 på bilen. De få kronene det koster ekstra er verdt hver bidige krone mener jeg.AJ skrev: 28 mar 2023, 20:55 Hm...![]()
https://www.tv2.no/broom/ny-bensintype- ... /15591844/
Bør vi gå over til 98 hver gang vi fyller heretter?
Har selv for øvrig fylt 98 oktan innimellom og hver gang jeg vinterlagrer.
Re: Bensinkvalitet
Tanke 98 oktan på motorsykkel produsert for 95 oktan går bra. Men, 98 oktan har høyere selvantennelsespunkt den kan gå på høyere kompresjon (tenning) vs 95 oktan så 98 oktan er mere bankefast men med likt energiinnhold. Bensinens oktantall forteller hvor høy temperaturen må bli før bensindampen selvantenner og bra bensin kan være helt oppe i 100 oktan.
Liker å tenke det er mere "Bang for the buck" med 98 som dessverre ikke er bevist noe sted (energiinnhold) …
Mine gamle må ha 98 oktan og KTM’n vinterlagres konsekvent med 98 oktan.
Liker å tenke det er mere "Bang for the buck" med 98 som dessverre ikke er bevist noe sted (energiinnhold) …

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 375
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Bensinkvalitet
Når store deler av Europa, inkludert Norge, aktivt drar i retning av en fremtid fri for kjøretøy som går på fossilt drivstoff så er det ikke akkurat overraskende at det vil bli stadig flere utfordringer knyttet til det å ha - og bruke - eldre kjøretøy.
Tanker stort sett 95 siden stasjonen jeg bruker mest ikke har 98, men tenker jeg skal prøve en periode med kun 98 i år bare for å sjekke om det har en merkbar påvirkning på forbruket. Om det har det så kan man i alle fall ta regnestykket for å finne den faktiske prisforskjellen og ta det i betrakning.
Utover det så tyder et kjapt Google-søk på at min gamle V-Strom skal klare seg helt fint på E10 også.
Om noen skulle være nysgjerrige på denne listen med biler som kan ha problemer med E10 så fant jeg en sammenfatning av Broom her:
https://www.tv2.no/broom/full-oversikt- ... /15616836/
Tanker stort sett 95 siden stasjonen jeg bruker mest ikke har 98, men tenker jeg skal prøve en periode med kun 98 i år bare for å sjekke om det har en merkbar påvirkning på forbruket. Om det har det så kan man i alle fall ta regnestykket for å finne den faktiske prisforskjellen og ta det i betrakning.
Utover det så tyder et kjapt Google-søk på at min gamle V-Strom skal klare seg helt fint på E10 også.
Om noen skulle være nysgjerrige på denne listen med biler som kan ha problemer med E10 så fant jeg en sammenfatning av Broom her:
https://www.tv2.no/broom/full-oversikt- ... /15616836/
Re: Bensinkvalitet
Min KTM går også fint på E10 … Se oversikt:
https://acem.eu/component/content/artic ... C53bktrCtk
Alt du trenger å vite om den nye bensinkvaliteten E10:
https://www.drivkraftnorge.no/e10/
https://acem.eu/component/content/artic ... C53bktrCtk
Alt du trenger å vite om den nye bensinkvaliteten E10:
https://www.drivkraftnorge.no/e10/
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bensinkvalitet
Quote:
En annen faktor som må vurderes ved overgang til E10 er at det må gjøres tilpasninger i basebensinen ved innblanding av 10 % etanol. En slik endring vil kunne føre til en dyrere basebensin enn det som i dag brukes for E5. Noe som igjen bidrar til en ytterligere merkostnad for 95-E10 sammenliknet med dagens 95-E5 og mindre prisdifferanse mht. 98-E0.
Videre må etanolens lavere energiinnhold medregnes.7 Økt innblanding av etanol reduserer drivstoffets samlede energiinnhold sammenliknet med produkter med lavere eller ingen etanolandel. En liter E10 har om lag 3,5 % lavere energiinnhold enn en liter fossil bensin, og nesten 2 % lavere enn E5. Noe som betyr økt forbruk av E10 sammenliknet med alternativene.
Økt forbruk og eventuelt lavere effekt og at drivstoffet blir dyrere.
Hurra hurra...
Ennå mer problemer med hygroskopi og faseutfelling...
Mer rust irr og plast/ gummi degradering.
Hurra hurra..
Hva blir det neste? Kamp mot fossile elektoner i bateripakka?
En annen faktor som må vurderes ved overgang til E10 er at det må gjøres tilpasninger i basebensinen ved innblanding av 10 % etanol. En slik endring vil kunne føre til en dyrere basebensin enn det som i dag brukes for E5. Noe som igjen bidrar til en ytterligere merkostnad for 95-E10 sammenliknet med dagens 95-E5 og mindre prisdifferanse mht. 98-E0.
Videre må etanolens lavere energiinnhold medregnes.7 Økt innblanding av etanol reduserer drivstoffets samlede energiinnhold sammenliknet med produkter med lavere eller ingen etanolandel. En liter E10 har om lag 3,5 % lavere energiinnhold enn en liter fossil bensin, og nesten 2 % lavere enn E5. Noe som betyr økt forbruk av E10 sammenliknet med alternativene.
Økt forbruk og eventuelt lavere effekt og at drivstoffet blir dyrere.
Hurra hurra...
Ennå mer problemer med hygroskopi og faseutfelling...
Mer rust irr og plast/ gummi degradering.
Hurra hurra..
Hva blir det neste? Kamp mot fossile elektoner i bateripakka?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Bensinkvalitet
98 oktan vsv ren etanol, der sistnevnte har oktantall 109!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39848
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bensinkvalitet
Har så langt ikke opplevd problemer på min 2018 mod. KTM 1290 SA S, Moto Guzzi V 7 850 Special 21/23 mod. og Hyundai Elantra, 2004 mod.
Men hvor lenge vil det vare...
'https://inyheter.no/2023/07/03/den-nye- ... toren-din/
Men hvor lenge vil det vare...

'https://inyheter.no/2023/07/03/den-nye- ... toren-din/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bensinkvalitet
På så nye kjøretøy er det hvertfall ingen problem.
Jeg må innrømme at jeg ikke ofrer dette med E10 en tanke. Det har gått helt fint hittil.
Jeg må innrømme at jeg ikke ofrer dette med E10 en tanke. Det har gått helt fint hittil.
- Roargutten
- Innlegg: 216
- Registrert: 09 jun 2015, 11:40
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
- Bosted: Årnes
Re: Bensinkvalitet
Riktig. Og hovedfordel med 98 vs 95 i dette tilfeller du beskriver her gjør at man kan tillate noe høyere fortenning som på sin side vil gi bedre effekt. Er som du sier ikke noe mer energi i bensinen, men den tåler å bli presset litt ekstra.dypen skrev: 29 mar 2023, 08:38 Tanke 98 oktan på motorsykkel produsert for 95 oktan går bra. Men, 98 oktan har høyere selvantennelsespunkt den kan gå på høyere kompresjon (tenning) vs 95 oktan så 98 oktan er mere bankefast men med likt energiinnhold. Bensinens oktantall forteller hvor høy temperaturen må bli før bensindampen selvantenner og bra bensin kan være helt oppe i 100 oktan.
Liker å tenke det er mere "Bang for the buck" med 98 som dessverre ikke er bevist noe sted (energiinnhold) …Mine gamle må ha 98 oktan og KTM’n vinterlagres konsekvent med 98 oktan.
Dette er også noe man tillates ved ren etanol/e85. Men når man fyrer på med ren etanol må man opp ca 30% i drivstoffmengde for å oppnå samme effekt som bensinen. Denne gir dog da bedre kjøling og er enda mer stabil på oktan (les høyere tenning her også) om man skal skvise ut litt ekstra effekt.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
- SveinHa
- Innlegg: 717
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Bensinkvalitet
Jeg er ganske sikker på at 95 E10 ga meg problemer i -97 Virago. Etter vinteren var der en del gul "sand" i forgasserne og denne "sanden" smuldret bort da jeg gned den lett mellom fingrene. Ultralydvask av forgasserne løste problemet med dårlig gange etter vinteren og fylte 98 etter det...
Et alternativ kan jo også være å bruke StarTron Enzyme tilsetning.
Et alternativ kan jo også være å bruke StarTron Enzyme tilsetning.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Bensinkvalitet
Du har 3 kategorier av biler/motorsykler i dette tilfellet:Bjerknez skrev: 29 mar 2023, 06:27 Altså, bare sånn for å gi en liten oppdatering til oss som ikke er så inne i dette med drivstoff og hva det gjør med motor og slanger:
Hva er best for motoren hvis man ser helt bort fra miljø og pris? Bør jeg fylle 98 blyfri på min Rocket? Hvis det er den MINSTE sjans for at dette KAN skade motoren så melder jeg pass. Det må også være spesifisert at jeg kan bruke dette drivstoffet slik at jeg ikek får problemer med garanti etc.
jeg vil gjerne ha ryggen min fri når det gjelder slikt :)
* Biler/sykler som er designet for bruk av 98, mange sportsbiler/svært kraftige biler er designet for å bruke 98. Fordelen med 98 er et den er mer stabil og tåler høyere kompresjon uten mulighet for at den selvantenner for tidlig. Men 98 utvikler faktisk mindre kraft enn 95/e10 så du bør i utgangspuntket kun bruke det dersom det er anbefalt fra produsent.
* Biler sykler som er designet for bruk av 95, og godkjent for E10. Hvis sykkelen er godkjent for E10 så kan du trygt bruke det. Og alt produsert etter ca 2007 er godkjent for E10.
* Biler/sykler som er designet for bruk av 95, og ikke godkjent for E10. Dette gjelder stort sett eldre biler og sykler, produsert før 2007. Hvis bilen/sykkelen ikke er godkjent for E10 så bør man bruke 98.
Rocket3 er designet for bruk av 95 og godkjent for E10. Du kan derfor trygt bruke E10 uten at det vil skape problemer.