Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39859
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av AJ »

Våren lar vente på seg, men den kommer etter hvert!
Og da skal jeg ha en ny sykkel på veien \:D/ ! Det gleder man seg til selvfølgelig.
I ventetiden har har jeg kommet til å tenke på en "problemstilling", nemlig dette med innkjøring av bremser på ny motorsykkel.

Dette har jeg ikke tenkt noe særlig over tidligere, men vet at mange motorsyklister er opptatt av og veldig bevisst på dette.
På samme måte som mange er når det gjelder innkjøringen av sykkelen i seg selv, spesielt motoren.
Dette siste med hvordan motoren bør kjøres inn har vært grundig diskutert her --> viewtopic.php?p=37633#p37633 - så det trenger vi ikke ta noen reprise på i denne tråden.

Så da er spørsmålene; hvordan og hva gjør man når ny sykkel skal innkjøres med tanke på å få best mulig og velfungerende bremser lengst mulig?
Hva må man være spesielt oppmerksom på og hva må man for enhver pris unngå.
Og til slutt, hvor lang tid må man beregne på innkjøringen?

Og selvfølgelig, kom svært gjerne med egne gode og evt. dårlige erfaringer!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 623
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Canutus »

Innkjøring av bremser ville jeg ikke tenkt så mye på, når sykkelen er ny.
Med ny sykkel er man vel uansett litt forsiktig til en blir kjent med den.
Skifter man til nye klosser på gamle skiver, så må gjerne klossene slite seg til litt for å få full effekt, men det og går såpass kjapt at jeg ofrer det ikke mye oppmerksomhet.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3531
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av JohnnyTh »

Kan ikke se noen grunn til at nye bremser må kjøres inn. Som Canutus sier så er det nye klosser på nye skiver, de bør passe bra sammen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24653
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Bjerknez »

Personlig ofrer jeg ikke dette med innkjøring særlig mange kalorier. Som Canutus skriver så tar dte uansett tid å bli kjent med sykkelen og jeg tror det hele går seg til uten at man tenker så mye over det.

Jeg har de siste 10 årene hatt 5 fabrikknye sykler og jeg har aldri ofret det mange mener rundt innkjøring en eneste kalori.

Så ut fra min noe korte MC erfaring vil jeg si, kjør som vanlig og brems når du må :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39859
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av AJ »

Fant denne fremgangsmåten på en av flere sider om innkjøring av bremser:
How to Bed-in Brake Pads
You need to perform this procedure on a long safe road. But try to avoid the highway as you cannot stop frequently on the highway. However different brake pads may require different procedures of bed in. So, it is better to follow the manufacturer’s guide. But here is a general idea of bedding brake pads.

Warm-Up
Drive up to 35mph and drop down to 5mph with decent braking. Do this procedure 4 times and try to apply the brake a little harder than normal braking.

Bed-in
Execute hard stops ranging from 50 mph to 5 mph. Without locking up the wheels conduct these aggressive brakes. However, do not stop the vehicle entirely. Once the vehicle is slowed down, promptly accelerate up to 60 mph. Perform this process 8 times.

Cool Down
After conducting the bed-in process, drive your vehicle for 5-10 minutes at a slow speed to let the brake system cool down. Try to do this without frequent braking. Then, park your vehicle and rest it for about an hour to let the cooldown finish.
https://www.brakepadboss.com/what-happe ... rake-pads/

Gjør nok ingen feil om man følger denne, vil jeg tro.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24653
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Bjerknez »

Sikkert ikke, men jeg ville nok heller brukt energien på og følge med på det som skjer rundt meg enn å konsentrere meg om denne innkjøringsmetoden.

Men for å vri litt på det...
Har du noengang opplevd dårlige bremser eller andre feil med måten du har kjørt inn andre sykler du har hatt?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39859
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 13:21 Sikkert ikke, men jeg ville nok heller brukt energien på og følge med på det som skjer rundt meg enn å konsentrere meg om denne innkjøringsmetoden.

Men for å vri litt på det...
Har du noengang opplevd dårlige bremser eller andre feil med måten du har kjørt inn andre sykler du har hatt?
Umulig å svare på siden jeg ikke har vært bevisst på dette og dermed heller ikke gjort noen innkjøringsgrep som beskrevet i teksten jeg siterte.
Men nei, ikke opplevd noen feil.
Men kan altså heller ikke si noe om bremsene f.eks. har fått ekstra godt bitt eller ikke med den innkjøringsmetoden som er nevnt i forhold til ikke å ha fulgt denne innkjøringsprosedyren.

Uansett koster det meg lite å bruke 20 minutter på dette når jeg endelig får hentet sykkelen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24653
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Bjerknez »

Du kan jo bare prøve? Du ødelegger neppe noe. Så kan du komme med tilbakemelding ved et senere tidspunkt etc. Bygge egne erfaringer å teste ut litt er jo bare gøy usnsett og det koster deg som du sier veldig lite :)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Lauri »

Den-gang-da var glasering av bremser i fokus. Jeg fant følgende på nettet:

Utseende:
Bremseklossene er glasert

Årsak:
For hard eller for lite bremsing under innkjøringsperioden

Effekt:
Redusert / dårlig bremseeffekt

Løsning:
Dersom klossene er lettere glasert kan man pusse overflaten med et fint smergelpapir. Ved tydelig glasering, bytt bremseklossene
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av kjellv »

Har aldri hørt om denne problemstillingen før, i hvert fall ikke på MC.
Men for sykler brukt i racing på høyt nivå vil jeg tro det kan ha relevans. For de fleste andre er bremsene sterkt overdimensjonert for normal bruk. Med det mener jeg at de aller fleste forhåpentligvis aldri trenger sykkelens fulle bremseeffekt, og dessverre er det alt for mange som heller ikke tørr å bremse med full effekt.

Ny sykkel trenger neppe noe innkjøring av bremsene. Men piloten som skal kjøre den nye sykkelen kan med fordel gjøre seg kjent med bremsene til sykkelen. Det skader ikke å gjøre noen bremseøvelser, både når man tar i bruk en ny sykkel for første gang og noen ganger gjennom sesongen. ALLE bør ha prøvd noen skikkelige nødbrems med sykkelen slik at man vet hvordan sykkelen reagerer når dette er nødvendig.

Bytter man bremseklosser uten at skivene byttes kan det ha en del mer for seg. Bremseskivene vil da gjerne han en del riper, og klossene trenger noen nedbremsinger før det oppnås full kontakt. Men likevel trenger ikke dette heller å være et tema. Det tar ikke mange sekunder med hard bremsing før dette er gjort.

Temaet bør ha langt større relevans for biler og enda større kjøretøy. Det blir gjerne langt mellom hver gang det bremses skikkelig. Gå gjerne rundt bilen av og til og se på bremseskivene. Det er utrolig mange bremseskiver å se med rust på sliteflatene, spesielt på EL-biler. Dette kan man fjerne med noen skikkelige nedbremsinger av og til.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24653
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig kjellv.

Dette blir litt storm i vannglass mener jeg. Kjør som vanlig. Med ny sykkel vil man uansett ta det litt pent for å bli kjent med den.

etter x antall pr med flere fabrikknye biler og motorsykler på nakken kan jeg ikke huske at innkjøring av bremser har vært noe tema. Derimot sa bilselgeren til meg for mange år siden at jeg gjerne kunne nappe litt i håndbrekket i ny og ne for å fjerne overflaterust på skivene bak. Jeg kan ikke huske jeg gjorde det noen gang, og bilen bremset som bare det den... :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 19:01 Helt enig kjellv.

Dette blir litt storm i vannglass mener jeg. Kjør som vanlig. Med ny sykkel vil man uansett ta det litt pent for å bli kjent med den.

etter x antall pr med flere fabrikknye biler og motorsykler på nakken kan jeg ikke huske at innkjøring av bremser har vært noe tema. Derimot sa bilselgeren til meg for mange år siden at jeg gjerne kunne nappe litt i håndbrekket i ny og ne for å fjerne overflaterust på skivene bak. Jeg kan ikke huske jeg gjorde det noen gang, og bilen bremset som bare det den... :)
Men ta deg en runde rundt batteribilen du har hjemme og ta en kikk på bremseskivene, spesielt nå som den har kjørt noen måneder i saltlaken. Forbered deg på et aldri så lite sjokk..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24653
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 30 mar 2023, 19:36
Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 19:01 Helt enig kjellv.

Dette blir litt storm i vannglass mener jeg. Kjør som vanlig. Med ny sykkel vil man uansett ta det litt pent for å bli kjent med den.

etter x antall pr med flere fabrikknye biler og motorsykler på nakken kan jeg ikke huske at innkjøring av bremser har vært noe tema. Derimot sa bilselgeren til meg for mange år siden at jeg gjerne kunne nappe litt i håndbrekket i ny og ne for å fjerne overflaterust på skivene bak. Jeg kan ikke huske jeg gjorde det noen gang, og bilen bremset som bare det den... :)
Men ta deg en runde rundt batteribilen du har hjemme og ta en kikk på bremseskivene, spesielt nå som den har kjørt noen måneder i saltlaken. Forbered deg på et aldri så lite sjokk..
Hehe, du har sikkert rett i det. Har ikke sjekket. Men kan jo ta en titt i morgen. Kanskje jeg til og med kan ta et bilde :twothumbs:

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7146
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av dypen »

kjellv skrev: 30 mar 2023, 19:36
Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 19:01 Helt enig kjellv.

Dette blir litt storm i vannglass mener jeg. Kjør som vanlig. Med ny sykkel vil man uansett ta det litt pent for å bli kjent med den.

etter x antall pr med flere fabrikknye biler og motorsykler på nakken kan jeg ikke huske at innkjøring av bremser har vært noe tema. Derimot sa bilselgeren til meg for mange år siden at jeg gjerne kunne nappe litt i håndbrekket i ny og ne for å fjerne overflaterust på skivene bak. Jeg kan ikke huske jeg gjorde det noen gang, og bilen bremset som bare det den... :)
Men ta deg en runde rundt batteribilen du har hjemme og ta en kikk på bremseskivene, spesielt nå som den har kjørt noen måneder i saltlaken. Forbered deg på et aldri så lite sjokk..
Er det mulig å skru av eller redusere regenerering så gjør det nå så har du like fine bremser som på en fossil bil :thumleft Det var en positiv opplevelse :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24653
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 30 mar 2023, 20:01
kjellv skrev: 30 mar 2023, 19:36
Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 19:01 Helt enig kjellv.

Dette blir litt storm i vannglass mener jeg. Kjør som vanlig. Med ny sykkel vil man uansett ta det litt pent for å bli kjent med den.

etter x antall pr med flere fabrikknye biler og motorsykler på nakken kan jeg ikke huske at innkjøring av bremser har vært noe tema. Derimot sa bilselgeren til meg for mange år siden at jeg gjerne kunne nappe litt i håndbrekket i ny og ne for å fjerne overflaterust på skivene bak. Jeg kan ikke huske jeg gjorde det noen gang, og bilen bremset som bare det den... :)
Men ta deg en runde rundt batteribilen du har hjemme og ta en kikk på bremseskivene, spesielt nå som den har kjørt noen måneder i saltlaken. Forbered deg på et aldri så lite sjokk..
Er det mulig å skru av eller redusere regenerering så gjør det nå så har du like fine bremser som på en fossil bil :thumleft Det var en positiv opplevelse :)
Regenerering bar jeg aldri hatt på. Men jeg kjlrer ikke så ofte den bilen heller. Er madammen som har denne for det meste. :thumleft

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7146
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av dypen »

Det kan jo være kjekt å være litt bevist på hva som kan skje i verste fall og hvordan forebygge. Men, med sunn fornuft ville jeg ikke vært engstelig @AJ Dette har du gjort såå mange ganger før :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39859
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 30 mar 2023, 20:10 Det kan jo være kjekt å være litt bevist på hva som kan skje i verste fall og hvordan forebygge. Men, med sunn fornuft ville jeg ikke vært engstelig @AJ Dette har du gjort såå mange ganger før :thumleft
Er på ingen måte engstelig ;) .
Men vil selvfølgelig ha best mulig bremser lengst mulig. Så hvis en bestemt innkjøringsprosedyre kan bidra til det, slik flere videoer på nettet mener å kunne vise til, så tar jeg meg gjerne tid til å gjøre dette når nysykkelen hentes.

Men jeg har forstått det slik at det ikke er noen, eller i hvert fall ytterst får, her på MCsiden, som har tenkt på dette og langt fra fulgt noen slike innkjøringsprosedyrer. Og det er helt greit og jeg kan da gjøre mine egne erfaringer uten påvirkning av andres erfaringer :prf .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 30 mar 2023, 20:57
dypen skrev: 30 mar 2023, 20:10 Det kan jo være kjekt å være litt bevist på hva som kan skje i verste fall og hvordan forebygge. Men, med sunn fornuft ville jeg ikke vært engstelig @AJ Dette har du gjort såå mange ganger før :thumleft
Er på ingen måte engstelig ;) .
Men vil selvfølgelig ha best mulig bremser lengst mulig. Så hvis en bestemt innkjøringsprosedyre kan bidra til det, slik flere videoer på nettet mener å kunne vise til, så tar jeg meg gjerne tid til å gjøre dette når nysykkelen hentes.

Men jeg har forstått det slik at det ikke er noen, eller i hvert fall ytterst får, her på MCsiden, som har tenkt på dette og langt fra fulgt noen slike innkjøringsprosedyrer. Og det er helt greit og jeg kan da gjøre mine egne erfaringer uten påvirkning av andres erfaringer :prf .
Det må du gjerne gjøre :thumleft Det hadde jo vært veldig interessant om det kunne presenteres en testrapport her på et senere tidspunkt.
Om det da er en annen i forumet som starter sesongen med helt ny og akkurat lik sykkel som din og ikke følger noen bremseinnkjøringsprosedyre, så kunne dere møtes på et senere tidspunkt til en felles bremsetest :prf

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39859
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 30 mar 2023, 21:35 Det må du gjerne gjøre :thumleft Det hadde jo vært veldig interessant om det kunne presenteres en testrapport her på et senere tidspunkt.
Om det da er en annen i forumet som starter sesongen med helt ny og akkurat lik sykkel som din og ikke følger noen bremseinnkjøringsprosedyre, så kunne dere møtes på et senere tidspunkt til en felles bremsetest :prf
Det tror jeg vanskelig lar seg gjøre.
Er vel ingen andre her inne som har samme sykkel som den jeg har skaffet meg ;) . Altså en Moto Guzzi V7 850 Special.

Uansett så ville en slik test bli anekdotisk og sånn sett ikke mye verd...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24653
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Bjerknez »

Ja, dette stopper seg litt selv.

Men det er om ikke annet artig å diskutere. Men det blir som det meste annet som diskuteres. Kun en diskusjon rundt hva man mener er best. Det hjelper fint lite hvor mye man har og komme med av støttede artikler og nyttige linker. Folk vil fortsatt prøve og overbevise oss om at jorden er flat og at antisemittisme aldri har funnet sted. Uten sammenligning forøvrig.

For best mulig bremseeffekt så tror jeg man kommer lenger med overblikk, gode kunnskaper og riktig blikkbruk etc. For en ting er bremseeffekten. Enda viktigere er den faktiske stoppelengden. Hjelper lite om man har verdens beste bremser når reaksjonstiden og øvrige egenskaper svikter. Det har vertfall større innvirkning på stoppelengden enn selve innkjøringen av bremsene tror jeg.

En annen ting jeg kom til å tenke på er at hvis bremsene er såpass viktige at man vil gjøre det ytterste for å få dem til å yte maks, så ville jeg byttet ut bremsene på de fleste rimeligere sykler. Det samme gjelder demperne på mange av dem.

Jeg tror til syvende og sist at det er en haug av forbedringer man kan gjøre som vil forbedre stoppelengden langt mer effektivt enn innkjøring av bremser. Sistnevnte er vel ikke engang vitenskapelig bevist funker...?

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av mekkern »

Bremser ja...For gatebruk som jeg bedriver så:
Hvis alt er nytt så er det jo greit at det får subbe seg til litt pent slik at ev topper ikke lager varmgang og får skiva til å slå seg.
Bare nye klosser så må de få litt tid til å subbe seg til de stripene skivene har før det er max friksjon.
Det regnes vel ca 30 mil før alt funker som det skal.(i følge leverandører)

Men når det er sagt så hender det at det blir belegg på skivene som har ulik friksjon og gir følelsen av skjeve skiver ved sakte svak bremsing fra 30-0kmt.-litt slipepapir og avfetting av skivene løser stort sett dette.
Flyteringer som sitter fast er en annen kilde.

Dette forholder jeg meg til-så får andre overtenke så mye de vil. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Lauri »

…og når det gjelder bremsing (les:fartsreduksjon) så er det jo til slutt friksjon mellom dekk og vegbane som avgjør 👍


Og dekk… - ulike dekktyper (offroad, touring og racing) har ulike friksjonsverdier.

Og reaksjonstid, herunder dagsform…

Slik kan man ramse opp 👊
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39859
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av AJ »

Mulig Dace Moss er en tilfeldig noksagt med eksponeringsbehov der ut på nettet.
Men det han prediker og viser i denne videoen - se nedenfor - syns i hvert fall for meg å virke fornuftig.
Ikke minst sett i lys av hva Moto Guzzi selv anbefaler:
bremser.PNG
hentet fra SERVICE STATION MANUAL V7 E5 Special-Stone, altså verkstedhåndboken og ikke brukerhåndboken. Selv om akkurat dette innkjøringsavsnittet også er å finne i brukermanualen, vil jeg tro.

Her vidoen til Dave Moss:


Og med det vet i hvert fall jeg hva jeg skal gjøre når Guzzi'en endelig skal få asfalt under hjulene om forhåpentligvis ikke altfor lenge :crazy: .

Hvordan andre velger å gjøre det får bli opp til dem, som også er Moss' mening ;) :
moss.PNG
Så da har jeg fått og funnet svaret på det jeg lurte jeg på.
Men de som har nye og andre meninger og evt. erfaringer må gjerne komme med disse i tråden.
Dermed har jeg vel også gjort det klart for den observante forumbrukeren at gjentakelser av hva som tidligere er nevnt er unødvendig å nevne på nytt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24653
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Bjerknez »

Ikke værre enn å teste ut AJ :)

Så får du føre det opp i boken og komme med en konklusjon om noen år :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1692
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 20:03
dypen skrev: 30 mar 2023, 20:01
kjellv skrev: 30 mar 2023, 19:36
Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 19:01 Helt enig kjellv.

Dette blir litt storm i vannglass mener jeg. Kjør som vanlig. Med ny sykkel vil man uansett ta det litt pent for å bli kjent med den.

etter x antall pr med flere fabrikknye biler og motorsykler på nakken kan jeg ikke huske at innkjøring av bremser har vært noe tema. Derimot sa bilselgeren til meg for mange år siden at jeg gjerne kunne nappe litt i håndbrekket i ny og ne for å fjerne overflaterust på skivene bak. Jeg kan ikke huske jeg gjorde det noen gang, og bilen bremset som bare det den... :)
Men ta deg en runde rundt batteribilen du har hjemme og ta en kikk på bremseskivene, spesielt nå som den har kjørt noen måneder i saltlaken. Forbered deg på et aldri så lite sjokk..
Er det mulig å skru av eller redusere regenerering så gjør det nå så har du like fine bremser som på en fossil bil :thumleft Det var en positiv opplevelse :)
Regenerering bar jeg aldri hatt på. Men jeg kjlrer ikke så ofte den bilen heller. Er madammen som har denne for det meste. :thumleft
Greit med litt "motorbrems" vel? ellers så sliter du klossene fortere enn på en fossilbil.
Jeg har pluginhybrid, men har på lett regenerering (5 trinn på den). Det sies at dersom man setter den på 0 så bruker den likevel el-motorene til å bremse så fremt ikke batteriene er stappfulle så den ikke har noe sted å "gjøre av" strømmen som genereres.

Svar