Driver å pusler i garasjen med min ny innkjøpte Yamaha 2 takter.
Tenkte å ta en liten service :Skifte olje +luftfilter og tennplugg samt rense/sjekke forgasseren med dyser.
Tok ut pluggen først for å sjekke tilstanden ... Der stod det en NGK - BR7HS plugg. Orginal pluggen skal være NGK - BR8HS. Hvordan var det igjen med betegnelsene på plugger igjen da ??? Vel vel måtte søke litt på nett . Svaret er at lavere varmetall jo varmere ..
2 = Varmt 10 = Kaldt . Så da lærte jeg litt idag da.
Se link under.
https://autokatalogen.no/wls/view_artic ... se+NGK.pdf
Typebetegnelse for NGK-tennplugger
-
- Innlegg: 785
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: BMW 1250
- Sted: Vestfold
Typebetegnelse for NGK-tennplugger
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
- FredrikE24
- Innlegg: 4749
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Typebetegnelse for NGK-tennplugger
Det kan godt hende at man har kjørt litt vinterstid, min erfaring(særlig med vannavkjølt motor) er at man da går opp i varmhetsgrad. Ellers ryker pluggen ganske fort. Kjørte BR7HS på Jawaen.
Re: Typebetegnelse for NGK-tennplugger
Ved sjekk av tennpluggens farge og tillstand … ser dette helt feil ut er det mulig å korrigere varmeverdi på tennpluggene i forhold til anbefalt tennplugger …
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- Kjellrf
- Innlegg: 1606
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Typebetegnelse for NGK-tennplugger
Som nevnt, sjekk farven på pluggen. 7 istedenfor 8 bruker jeg på min Z1000, da vi bor i ett kjølig land, og sykkelen kanskje går litt fett.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 7656
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Typebetegnelse for NGK-tennplugger
Med E10 så blir pluggene hvite nesten uansett.
E10 inneholder mindre energi OG har en Lamda 1 på 14.1 kontra ren bensin på 14.7 så motorer med O2 sensor vil justere den magrere enn den bør og temperaturen vil øke ennå mer enn bare pga mindre brennverdi.
E10 inneholder mindre energi OG har en Lamda 1 på 14.1 kontra ren bensin på 14.7 så motorer med O2 sensor vil justere den magrere enn den bør og temperaturen vil øke ennå mer enn bare pga mindre brennverdi.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 7656
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Typebetegnelse for NGK-tennplugger
Med E5/E10 så blir pluggene hvite nesten uansett.
E10 inneholder mindre energi OG har en Lamda 1 på 14.1 kontra ren bensin på 14.7 så motorer med O2 sensor vil justere den magrere enn den bør og temperaturen vil øke ennå mer enn bare pga mindre brennverdi.
E10 inneholder mindre energi OG har en Lamda 1 på 14.1 kontra ren bensin på 14.7 så motorer med O2 sensor vil justere den magrere enn den bør og temperaturen vil øke ennå mer enn bare pga mindre brennverdi.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7011
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Typebetegnelse for NGK-tennplugger
Vil det si at en "urørt " motor med mager blanding i utgangspunktet kan få tenningsbank med E10 ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 7656
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Typebetegnelse for NGK-tennplugger
Nei- mer at den går veldig varm, oktan er den samme.
Litt uheldig så tar en ventiler.
Men dette er noe myndighetene ønsker å tilskrive alder/ kjørelengde slik at utskifting av kjøretøyparken går raskere.
Riktig ille blir økningen til 20%
Foreløpig er vi ikke der.
https://www.lmk.no/informasjon/nyheter/ ... &source=lp
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后