Typebetegnelse for NGK-tennplugger

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Solo-rider
Innlegg: 781
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Typebetegnelse for NGK-tennplugger

Legg inn av Solo-rider »

Driver å pusler i garasjen med min ny innkjøpte Yamaha 2 takter. :mk
Tenkte å ta en liten service :Skifte olje +luftfilter og tennplugg samt rense/sjekke forgasseren med dyser.

Tok ut pluggen først for å sjekke tilstanden ... Der stod det en NGK - BR7HS plugg. Orginal pluggen skal være NGK - BR8HS. Hvordan var det igjen med betegnelsene på plugger igjen da ??? Vel vel måtte søke litt på nett . Svaret er at lavere varmetall jo varmere ..
2 = Varmt 10 = Kaldt . Så da lærte jeg litt idag da.
Se link under.
https://autokatalogen.no/wls/view_artic ... se+NGK.pdf
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Typebetegnelse for NGK-tennplugger

Legg inn av FredrikE24 »

Det kan godt hende at man har kjørt litt vinterstid, min erfaring(særlig med vannavkjølt motor) er at man da går opp i varmhetsgrad. Ellers ryker pluggen ganske fort. Kjørte BR7HS på Jawaen.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5208
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Typebetegnelse for NGK-tennplugger

Legg inn av dypen »

Ved sjekk av tennpluggens farge og tillstand … ser dette helt feil ut er det mulig å korrigere varmeverdi på tennpluggene i forhold til anbefalt tennplugger …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1592
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Typebetegnelse for NGK-tennplugger

Legg inn av Kjellrf »

Som nevnt, sjekk farven på pluggen. 7 istedenfor 8 bruker jeg på min Z1000, da vi bor i ett kjølig land, og sykkelen kanskje går litt fett.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Typebetegnelse for NGK-tennplugger

Legg inn av mekkern »

Med E10 så blir pluggene hvite nesten uansett.
E10 inneholder mindre energi OG har en Lamda 1 på 14.1 kontra ren bensin på 14.7 så motorer med O2 sensor vil justere den magrere enn den bør og temperaturen vil øke ennå mer enn bare pga mindre brennverdi.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Typebetegnelse for NGK-tennplugger

Legg inn av mekkern »

Med E5/E10 så blir pluggene hvite nesten uansett.
E10 inneholder mindre energi OG har en Lamda 1 på 14.1 kontra ren bensin på 14.7 så motorer med O2 sensor vil justere den magrere enn den bør og temperaturen vil øke ennå mer enn bare pga mindre brennverdi.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6963
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Typebetegnelse for NGK-tennplugger

Legg inn av Jompa »

Vil det si at en "urørt " motor med mager blanding i utgangspunktet kan få tenningsbank med E10 ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Typebetegnelse for NGK-tennplugger

Legg inn av mekkern »

Jompa skrev: 06 apr 2023, 09:12 Vil det si at en "urørt " motor med mager blanding i utgangspunktet kan få tenningsbank med E10 ?
Nei- mer at den går veldig varm, oktan er den samme.
Litt uheldig så tar en ventiler.
Men dette er noe myndighetene ønsker å tilskrive alder/ kjørelengde slik at utskifting av kjøretøyparken går raskere.
Riktig ille blir økningen til 20%
Foreløpig er vi ikke der.

https://www.lmk.no/informasjon/nyheter/ ... &source=lp
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar