Nybegynner trenger litt hjelp :)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Lindus
Innlegg: 6
Registrert: 11 mai 2020, 11:50
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07

Nybegynner trenger litt hjelp :)

Legg inn av Lindus »

Heisann! :vs
Jeg begynner å ta mc- lappen nå, men jeg har et problem.
Jeg trenger råd fra dere (med mer erfaring enn meg) og det gjelder valg av første sykkel.
Jeg har ingen spesielle preferanser, utenom at den bør være lett å kjøre å lære på for en nybegynner. Vil også kunne ha begge beina i bakken når det stopper :P
Yamaha? Honda? Jeg går meg helt vill i skogen her. Er forøverig 170 og dame :newbie
Har dere noen gode tips til "nybegynnersykkel" jeg kan sjekke ut?
Sist redigert av AJ den 11 mai 2020, 13:18, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Litt mer utfyllende trådtittel.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Trenger litt hjelp :)

Legg inn av AJ »

Heisan og velkommen til oss her på MCsiden.no :vs !

Mest mulig motor er kanskje ikke det en nybegynner bør fokusere mest på.
Alt over 48 HK gir en god MC-følelse for MC-nybegunnere, vil jeg driste meg til å tro.

Det som det antakelig er lurest å fokusere på er nettopp det du nevnte, tryggheten man føler med å ha begge føttene trygt plassert på bakken ved stopp i trafikken og ved parkering. Og i sammenheng med det er selvfølgelig salhøyden viktig. Så bør man også tenke knevinkel og hvordan armene er i forhold til styret. Mye strekk i armene gir kanskje ikke samme trygghetsfølelsen hos nybegynner flest enn lett bøyde armer og en ledigere kjørestilling.

Så hvilken sykkel passer best for deg? Vanskelig å si. Det beste rådet jeg kan gi er at du stikker innom og ser på, prøvesitter og selvfølgelig prøvekjører aktuelle modeller du fatter interesse for.

Så... lykke til i jakten på din første MC :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger litt hjelp :)

Legg inn av Bjerknez »

Lindus skrev: 11 mai 2020, 12:09 Heisann! :vs
Jeg begynner å ta mc- lappen nå, men jeg har et problem.
Jeg trenger råd fra dere (med mer erfaring enn meg) og det gjelder valg av første sykkel.
Jeg har ingen spesielle preferanser, utenom at den bør være lett å kjøre å lære på for en nybegynner. Vil også kunne ha begge beina i bakken når det stopper :P
Yamaha? Honda? Jeg går meg helt vill i skogen her. Er forøverig 170 og dame :newbie
Har dere noen gode tips til "nybegynnersykkel" jeg kan sjekke ut?
Ojoj... her vil du få mange forskjellige svar! :knegg

Hva slags sykkel er du ute etter da? Cruiser, nakensykkel, R-sykkel, Adventure sykkel?

Cruisere er desidert lavest hvis dette er første prioritet. Nå er jo ikke 1.70 så voldsomt lavt synes jeg, så jeg tror du passer helt fint på de fleste sykler.

Vurderer du å kjøpe nytt? Hvilken prisklasse? Skal du ha med passasjer?, trenger du mye plass til bagasje?

Men generelt sett er vel Yamaha et sikkert valg. MT07 og MT09 går det flere av på dusinet og dem holder seg godt i pris. Ikke spesielt spennende, men veldig flott sykkel til nybegynnere. Mest grunnet gode priser kombinert med god kvalitet og stort forhandlernettverk.

Lindus
Innlegg: 6
Registrert: 11 mai 2020, 11:50
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07

Re: Trenger litt hjelp :)

Legg inn av Lindus »

Takk for svar :) Jeg tenker også at trygghetsfølelsen er det viktigste, så å sitte så rett og uanstrengt som mulig er nok å foretrekke for meg :) Jeg liker Cruiser og Nakensykkel best, men jeg finner jo masse jeg liker av alt bare jeg søker litt rundt :P Yamaha er absolutt på søkelista
Jeg tror jeg vil starte på brukt. en sykkel som det ikke "er så farlig med" om jeg skulle vælve på parkeringa, så er det ikke krise..
Kanskje plass til en liten passasjer bakpå hadde vært fint.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger litt hjelp :)

Legg inn av Bjerknez »

Lindus skrev: 11 mai 2020, 12:43 Takk for svar :) Jeg tenker også at trygghetsfølelsen er det viktigste, så å sitte så rett og uanstrengt som mulig er nok å foretrekke for meg :) Jeg liker Cruiser og Nakensykkel best, men jeg finner jo masse jeg liker av alt bare jeg søker litt rundt :P Yamaha er absolutt på søkelista
Jeg tror jeg vil starte på brukt. en sykkel som det ikke "er så farlig med" om jeg skulle vælve på parkeringa, så er det ikke krise..
Kanskje plass til en liten passasjer bakpå hadde vært fint.
"Plass" til passasjer har man på de fleste sykler. Det betyr derimot ikke at sykkelen egner seg spesielt godt til å ha pasasjer på. Spesielt ikke på langturer.

Se om du får tak i deg en brukt Suzuki SV650 eller Yamaha MT07 etc. Det er gode sykler til fin priser. Men dem er ikke spesielt egnet å kjøre to personer på. Til det er dempere etc. alt for myke, så sant ikke disse er oppgradert.

Liker du cruiser og har litt HD i blodet, (Harley Davidson) så ta en titt på HD Iron 883. Dette er budsjett cruiseren dems. Vil du ta den et hakk lenger, så kikk gjerne også på Triumph Bobber. Skikkelig tøff cruiser :)

Lindus
Innlegg: 6
Registrert: 11 mai 2020, 11:50
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07

Re: Trenger litt hjelp :)

Legg inn av Lindus »


"Plass" til passasjer har man på de fleste sykler. Det betyr derimot ikke at sykkelen egner seg spesielt godt til å ha pasasjer på. Spesielt ikke på langturer.

Se om du får tak i deg en brukt Suzuki SV650 eller Yamaha MT07 etc. Det er gode sykler til fin priser. Men dem er ikke spesielt egnet å kjøre to personer på. Til det er dempere etc. alt for myke, så sant ikke disse er oppgradert.

Liker du cruiser og har litt HD i blodet, (Harley Davidson) så ta en titt på HD Iron 883. Dette er budsjett cruiseren dems. Vil du ta den et hakk lenger, så kikk gjerne også på Triumph Bobber. Skikkelig tøff cruiser :)


Ja, det blir pendlersykkel med ca 4 mil til jobb hver vei :)
Harley er jo drømmen, jeg skal nok bortom en forhandler å snike til meg en titt etterhvert :knegg
Takk for tipsa :) Selvom jeg sier det må bli en brukt sykkel, så kjenner jeg meg selv nok til at det ikke er umulig at det ruller inn ett splitter nytt glis i garasjen :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner trenger litt hjelp :)

Legg inn av Bjerknez »

Du kommer helt sikkert til å bli strålende fornøyd med en nesten hvilken som helst sykkel du velger. Etter hvert vil du bygge deg opp erfaringer og kanskje prøvekjøre andre sykler etc. og da havner du fort der som de fleste andre havner. I en "ond" spiral hvor mye vil ha mer etc. :knegg

Men Yamaha MT serien er sykler du sitter hakket mer oppreist på enn andre sykler i samme sjanger. Veldig fine sykler. Ta også en titt på XSR700/900. Samme motoren som sitter i MT07 og MT09, men syklene ser vertfall i mine øyne bedre ut. Litt klassisk utseende. Smak og behag :)

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Nybegynner trenger litt hjelp :)

Legg inn av Jajo82 »

Heisann

Fruen i huset har akkurat bestilt seg en triumph tiger 900. (hun er ca like høy som deg) etter prøveturen var konklusjonen hennes:
god sittestilling, veldig lettkjørt, passe avstand mellom sal og styre slik at hun fikk slappet av i armene. følte seg trygg og komfortabel(hun kommer fra en africa twin som var noe større) i tillegg er det en sykkel som man kan både pendle og kjøre langturer med.

Når hun skulle ta lappen brukte hun en yamaha xj6 diversion f, den ble solgt etter hun fikk lappen pga hun syntes den ikke egnet seg til langturer(hennes mening)

Dermed kom det en tracer 700 i hus. Denne var hun veldig godt fornøyd med. God og avslappet sittestilling, god nok motor for hennes bruk og plass til vesker til langtur.

Jeg personlig begynte på en 99 modell vfr800, god sykkel så absolutt men sittestilling på langtur passet ikke meg og nakken min.

Turen gikk derfor videre til en kawasaki versys 1000, kjempegod sittekomfort, god på langtur. Minuset den gang for meg var at det ble lite langturer og sykkelen er stor og tung, så den ble byttet inn i en tracer 900.......

Den fant jeg meg ikke til rette på. fikk vondt i baken(prøvde komfortsal og en sal fra sergeant, men ingenting hjalp) men bortsett fra min personlige erfaring med salen så er jo det en kjempegod sykkel.

Så fant jeg til slutt ut at, jo, stor og tung sykkel får bare være, de er gode å kjøre på med god og høy sittestilling. Så da ble det en africa twin
med automat/dct (det var den eneste i svart når jeg skulle ha ny)

Konklusjon: det er et hav av kjempeflotte sykler der ute, nå er det opp til deg og finne den sykkelen som passer best for DEG, og tilslutt er det bare du som kan avgjøre dette.

Lykke til med lappen og kjøp av sykkel

Lindus
Innlegg: 6
Registrert: 11 mai 2020, 11:50
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07

Re: Nybegynner trenger litt hjelp :)

Legg inn av Lindus »

Jajo82 skrev: 11 mai 2020, 14:02 Heisann

Fruen i huset har akkurat bestilt seg en triumph tiger 900. (hun er ca like høy som deg) etter prøveturen var konklusjonen hennes:
god sittestilling, veldig lettkjørt, passe avstand mellom sal og styre slik at hun fikk slappet av i armene. følte seg trygg og komfortabel(hun kommer fra en africa twin som var noe større) i tillegg er det en sykkel som man kan både pendle og kjøre langturer med.

Når hun skulle ta lappen brukte hun en yamaha xj6 diversion f, den ble solgt etter hun fikk lappen pga hun syntes den ikke egnet seg til langturer(hennes mening)

Dermed kom det en tracer 700 i hus. Denne var hun veldig godt fornøyd med. God og avslappet sittestilling, god nok motor for hennes bruk og plass til vesker til langtur.

Jeg personlig begynte på en 99 modell vfr800, god sykkel så absolutt men sittestilling på langtur passet ikke meg og nakken min.

Turen gikk derfor videre til en kawasaki versys 1000, kjempegod sittekomfort, god på langtur. Minuset den gang for meg var at det ble lite langturer og sykkelen er stor og tung, så den ble byttet inn i en tracer 900.......

Den fant jeg meg ikke til rette på. fikk vondt i baken(prøvde komfortsal og en sal fra sergeant, men ingenting hjalp) men bortsett fra min personlige erfaring med salen så er jo det en kjempegod sykkel.

Så fant jeg til slutt ut at, jo, stor og tung sykkel får bare være, de er gode å kjøre på med god og høy sittestilling. Så da ble det en africa twin
med automat/dct (det var den eneste i svart når jeg skulle ha ny)

Konklusjon: det er et hav av kjempeflotte sykler der ute, nå er det opp til deg og finne den sykkelen som passer best for DEG, og tilslutt er det bare du som kan avgjøre dette.

Lykke til med lappen og kjøp av sykkel
Tusen takk for bra svar, jeg må nok ut å prøve litt forskjellig :)
Har vært gjennom forkurset nå og kan begynne å øvelseskjøre :D Da var det bare å lære seg giringa.. Jeg regner med det går bra etterhvert :P
Har kikka litt på Kawasaki Vulcan S, virker som den har fått mye skryt (på nett iallefall) :)

Lindus
Innlegg: 6
Registrert: 11 mai 2020, 11:50
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07

Re: Nybegynner trenger litt hjelp :)

Legg inn av Lindus »

Bjerknez skrev: 11 mai 2020, 13:46 Du kommer helt sikkert til å bli strålende fornøyd med en nesten hvilken som helst sykkel du velger. Etter hvert vil du bygge deg opp erfaringer og kanskje prøvekjøre andre sykler etc. og da havner du fort der som de fleste andre havner. I en "ond" spiral hvor mye vil ha mer etc. :knegg

Men Yamaha MT serien er sykler du sitter hakket mer oppreist på enn andre sykler i samme sjanger. Veldig fine sykler. Ta også en titt på XSR700/900. Samme motoren som sitter i MT07 og MT09, men syklene ser vertfall i mine øyne bedre ut. Litt klassisk utseende. Smak og behag :)
Ja, det tror jeg også :knegg Vanskelig å velge!
Nå er forkurset gjort, nå er det bare å øvelseskjøre på :P Får iallefall prøvesitte litt i butikken da :knegg

Lindus
Innlegg: 6
Registrert: 11 mai 2020, 11:50
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07

Re: Nybegynner trenger litt hjelp :)

Legg inn av Lindus »

Liten oppdatering fra meg 🌞
Det tok litt tid, men det ble Yamaha mt 07 og har oppkjøring 2 mai 😄 ble ferdig med alt obligatorisk før vinteren, men har ikke fått øvelseskjørt i år enda, så dette blir spennende 😬😅

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nybegynner trenger litt hjelp :)

Legg inn av AJ »

Lindus skrev: 10 apr 2023, 19:36 Liten oppdatering fra meg 🌞
Det tok litt tid, men det ble Yamaha mt 07 og har oppkjøring 2 mai 😄 ble ferdig med alt obligatorisk før vinteren, men har ikke fått øvelseskjørt i år enda, så dette blir spennende 😬😅
Gratulerer!
Og velkommen tilbake ;)
:vs
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner trenger litt hjelp :)

Legg inn av Bjerknez »

Lindus skrev: 10 apr 2023, 19:36 Liten oppdatering fra meg 🌞
Det tok litt tid, men det ble Yamaha mt 07 og har oppkjøring 2 mai 😄 ble ferdig med alt obligatorisk før vinteren, men har ikke fått øvelseskjørt i år enda, så dette blir spennende 😬😅
Grattis med ny sykkel :twothumbs:

Nå starter morroa med øvekjøring og det som skjer videre. Hvor i landet holder du til da?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nybegynner trenger litt hjelp :)

Legg inn av FredrikE24 »

Gratulerer med MT07, tenker det er med en viss spenning du går mot oppkjøring, slik følte hvertfall jeg det da jeg tok lappen.

Jeg har sykkelen ute for sesongen, og trenger å kjøre inn ny motor pent og pyntelig.
Da passer øvelseskjøring godt. Du får gi beskjed om det er interessant, dersom du bor på Østlandet :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner trenger litt hjelp :)

Legg inn av Bjerknez »

Å blir det aktuelt så henger jeg meg gjerne med på en tur :)

Svar