Kjøp av mc - uten hjelp fra foreldrene mine...

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kjøp av mc - uten hjelp fra foreldrene mine...

Legg inn av SilverSmurfer »

dypen skrev: 12 apr 2023, 21:11 Er det noen alders grense for å eie en moped (kjøretøy) og evt tegne forsikring så lenge du ikke kjører før du har førerkort?

Hvis foreldrene samtykker i at du får BankID som tenåring 13 - 17 år vil jeg tro du både kan kjøpe og forsikre kjøretøy.
Å kjøpe samt registrere kjøretøy i eget navn tror jeg kan gå fint.

Men når du tegner en forsikring inngår du en kontrakt hvor du kan bli skyldig mer penger hvis du ikke betaler, samt feks egenandel hvis det skulle skje en ulykke. Hvis du er under 18 kan du ikke inngå en slik kontrakt.

Et eksempel på dette er telefonabonnement, en person under 18 kan skaffe eget telefonnummer og abonnement på egenhånd men KUN dersom det er forhåndsbetalt. Men et "normalt" abonnement hvor du betaler for det du har brukt? Det er ikke lov å inngå en slik kontrakt uten foreldrenes samtykke.

Dette gjør at du får store problemer med å skaffe egen forsikring, fordi forsikring krever langsiktig kontrakt og du forplikter deg til å betale egenandel, men en kontrakt som forplikter egenandel er ikke gyldig hvis den inngås med noen som ikke er myndige. Og derfor vil ikke forsikringselskaper være villige til å ta på seg den risikoen.

En annen, mye enklere måte å si det på er at hvis du er under 18 så har du lov til å kjøpe en tjeneste, men du har ikke lov til å inngå en kontrakt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av mc - uten hjelp fra foreldrene mine...

Legg inn av Bjerknez »

Enkelt sagt:

Er du under 18 år/16 år, bor hjemme og har foreldre som er i mot at du kjøper deg MC så blir det veldig vanskelig. Ja, rett og slett i teorien umulig. Hvis det er kun snakk om at dem ikke vil stå som kausjonist på lånet men er positive ellers og er behjelpelig vedrørende resten så trenger dumkun pengene og eller en som kan gå god for deg. En onkel, søskenbarn, bror etc.

Men strengt tatt er det dumt å bli gjeldsslave som 16 åring. Skaff deg en sommerjobb. I lopet av en god sommer med mye jobbing hvor du har mulighet til å spare mesteparten av lønna så kan du cashe ut en lettmotorsykkel. Men du må trolig fortsatt være over 18mfor å tegne forsikring og skrive kontrakt muligens.

Uten foreldre som står bak deg så blir dette vanskelig nesten uansett....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av mc - uten hjelp fra foreldrene mine...

Legg inn av Bjerknez »

Til opplysning.

En kjapp sjekk i gjensidige hvor jeg satt 0% bonus og haket av for at det ER førere under 24 år på en YSF 125 hvor jeg tegner forsikringen på MEG som er snart 50 år vil koste 26.000 kroner pr. År. Månedsavdragene på låner blir trolig lavere enn det du må legge av i forsikring. I tillegg må dumhamca. 5.000 kr. Pr. År i snitt til service kostnader og ca. Det samme belopet til dekk inkludert omlegg. Så vi snakker en totalkostnad på ca. 3.500 pr. Mnd med forsikring og vedlikehold alene. Så kommer jo lånet i tillegg.

Så skal du sikkert ha bensin på tanken og ikke minst så trenger du kjøreutstyr og hjelm. Regne med rundt 10.000 kr. For et dullt sett med kjøreutstyr.

Dette blir fort veldig dyrt som du ser. Har du ikke lappen så kan du slenge på 20-30.000 til.

Uten engasjerte foreldre som stiller opp, blir dette vanskelig for en 16 åring. Runder du 18 år så blir det annerledes. Da kan du få lån selv og da trenger du kun pengene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøp av mc - uten hjelp fra foreldrene mine...

Legg inn av dypen »

Tviler på du var på det nivået der @Bjerknez når du var 15 år … vi planla ikke for fremtidige servicer og dekkskift osv og var det helt krise da tohjulingen sto der med utslitt dekk med behov for service ble det nytt dekk og oljeskift som ble utført selv. Var det mekking på gang dukka det alltid opp noen skuelystne hjelpere :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøp av mc - uten hjelp fra foreldrene mine...

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 12 apr 2023, 17:08 Å starte med å låne penger til lettsykkel i en alder av 16 år er jo helt høl i huet spør du meg. Bra start på voksenlivet.

Det skulle du tenkt på litt før? Få deg en jobb :thumleft
Livet er brutalt noen ganger men ærlig svar :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av mc - uten hjelp fra foreldrene mine...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 13 apr 2023, 07:15 Tviler på du var på det nivået der @Bjerknez når du var 15 år … vi planla ikke for fremtidige servicer og dekkskift osv og var det helt krise da tohjulingen sto der med utslitt dekk med behov for service ble det nytt dekk og oljeskift som ble utført selv. Var det mekking på gang dukka det alltid opp noen skuelystne hjelpere :)
Det har du helt rett i. Jeg hadde en moped som jeg kjøpte for 2.000 kroner. Den hanglet og gikk i de to årene jeg hadde den. Null utgifter på den bortsett fra bensin og et dusin tennplugger.

Derimot jobbet jeg og tjene penger stort sett hele tiden i form av sommerjobb, utplassering og annet. Når jeg var 19 år så kjøpte jeg meg en splitter ny VW Polo Sport 16V (som var en populær ungdomsbil på den tiden). Denne kostet 192.000 kroner og jeg hadde spart opp 170.000. Resten lånte jeg av mine foreldre og ble nedbetalt når feriepengene kom. Så min første bil hadde jeg ikke lån på overhodet.

Hadde jeg hatt lyst på lettmotorsykkel så kunne jeg fint kjøpt meg det også siden jeg nok hadde fått godkjennesle av foreldre, men det var ikke interessant på den tiden for min del.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Kjøp av mc - uten hjelp fra foreldrene mine...

Legg inn av iris »

Litt død tråd, men jeg har erfaring med noe av dette.
Bjerknez skrev: 12 apr 2023, 15:48 Kan man egentlig kjøpe en motorsykkel, tegne forsikring etc. når man er under 16 år uten at man har samtykke fra foreldre?

Noe aner meg at foreldrene til TS er litt muggne på MC kjøp og stikker litt kjepper i julene. Da stopper det seg evt. fort når man skal kjøpe sykkelen også, selv om man har pengene.

Regn også med at forsikringssummen blir veldig høy med tanke på alderen din og type sykkel. Så kommer service etc. og alt det andre oppå der igjen.
Tror du mente under 18 her. Man får ikke omregistrert en MC på noen under 18 hvis du ikke har samtykke fra foreldre. Vi skulle ha registrert sykkelen min på meg, men det må man sannsynligvis gå til vegvesen med papirsøknad og foreldre for, det kom opp på vegvesens nettside da vi prøvde å putte inn mine personalia. Vet ikke hvordan nykjøp ville være, men sikkert enda mer styr.
Bjerknez skrev: 13 apr 2023, 01:46 En kjapp sjekk i gjensidige hvor jeg satt 0% bonus og haket av for at det ER førere under 24 år på en YSF 125 hvor jeg tegner forsikringen på MEG som er snart 50 år vil koste 26.000 kroner pr. År.
Man får ikke 0% bonus på din første forsikring lenger. IF har 60% startbonus, Storebrand har 40%, osv. (veldig høy pris med 0% bonus t.o.m., vet ikke hva som skjer der)

Svar