Hvilke lett-mc er det lov, eller ikke lov og ta oppkjøring i?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
pikkler
Innlegg: 1
Registrert: 17 apr 2023, 17:51
Motorsykkelen din: Ingenting enda

Hvilke lett-mc er det lov, eller ikke lov og ta oppkjøring i?

Legg inn av pikkler »

Hello!
Jeg lurer på hvilke lett-mc er det lov, eller ikke lov og ta oppkjøring i? Jeg har sett på noen yamaha yzf r125 og honda cbr 125, men hvilke er lov å kjøre opp i? Må jeg låne eller leie en sykkel?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilke lett-mc er det lov, eller ikke lov og ta oppkjøring i?

Legg inn av SilverSmurfer »

Hei, du har kun lov å kjøre opp på godkjent skolesykkel. Det vil si at selv om du har 100% samme sykkelen selv som den du kjører på skolen så får du kun lov til å kjøre opp på skolen sin sykkel, og ikke lov til å kjøre opp på din egen sykkel.

Du må derfor leie sykkel til all skolekjøring og oppkjøring.

kaLARSnikov
Innlegg: 179
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Hvilke lett-mc er det lov, eller ikke lov og ta oppkjøring i?

Legg inn av kaLARSnikov »

SilverSmurfer skrev: 17 apr 2023, 18:05 Hei, du har kun lov å kjøre opp på godkjent skolesykkel. Det vil si at selv om du har 100% samme sykkelen selv som den du kjører på skolen så får du kun lov til å kjøre opp på skolen sin sykkel, og ikke lov til å kjøre opp på din egen sykkel.

Du må derfor leie sykkel til all skolekjøring og oppkjøring.
Det er vel teknisk sett ingen lov som direkte tilsier at man skal bruke en sykkel som tilhører en kjøreskole. Ref. Vegvesenet:
Motorsykkelen du kjører opp med, skal være godkjent for oppkjøring av Statens vegvesen (Lovdata). Du må selv skaffe motorsykkel, og de fleste leier kjøretøy av en trafikkskole.
Når det er sagt så må riktignok sykkelen ha samme utstyr som en skolesykkel, ref. § 30-1:
Kjøretøy til førerprøve for klasse A1, A2 og A skal ha følgende tilleggsutstyr:
a. dobbelt sett betjeningsinnretning for kopling og brems,
b. speil på styrets høyre side hvor sensoren kan observere kandidaten,
c. speil på venstre side for sensors sikt bakover,
d. støttehåndtak for sensoren,
e. kommunikasjonsutstyr for sensoren og kandidaten.
Med andre ord så er det vel i realiteten ingen som faktisk bruker egen sykkel med mindre de har kjøpt en brukt skolesykkel hvor alt utstyret fortsatt er påmontert. Da er det, slik jeg leser det, teknisk sett lov å bruke egen sykkel - forutsatt at sykkelen i seg selv fortsatt er innenfor kravene til den aktuelle klassen (f.eks. A1-sykkel til A1 førerprøve).

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilke lett-mc er det lov, eller ikke lov og ta oppkjøring i?

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg sa ikke at du måtte bruke en som tilhørte kjøreskole jeg sa at du måtte bruke godkjent skolesykkel, dvs en sykkel som har alt utstyret som en skolesykkel skal ha.

Men det holder ikke at sykkelen har alt utstyret heller, du må også inn på kontroll hos vegvesenet og sykkelen må være registrert med dette utstyret påmontert. Som koster minst et par tusen i seg selv.

I tillegg til det tror jeg også du må få den godkjent på nytt hvis du skal ta av utstyret igjen.

Svar