Motorstopp og annet tull

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jufi »

Hei!

Jeg har en Ducati monster 620 dark IE 2003 som det er litt trøbbel med, jeg er usikker på om det er noen sammenheng mellom problemene eller om de er separate og bare ett tilfelle at alt kommer nå.

Jeg har akkurat hentet den ut fra vinterlagring og kjørt en første kjøretur.
Under turen så døde motoren flere ganger, til nå har det bare skjedd i første og andre gir, usikker på om det kan skje i høyere gir. Det er ikke en kvelning av motoren, da det skjer når det er bra turtall.

Det er strøm på sykkelen, "dashbordet" lyser og jeg kan blinke med blinklys trygt inn til siden.

Når jeg skal starte sykkelen så virker det som om startmotoren har det tungt, eller så er det at motoren i seg selv sliter med og komme i gang.

Siste ting er, når jeg starter sykkelen så er det normalt at speedometer og turtall går fra bunn til topp også tilbake igjen. Nå skjer det noen ganger at de bare går halvveis opp, og noen ganger rører de seg ikke i det hele tatt.
Speedometer kan også "vugge" opp og ned under kjøring, kan variere mellom 4-7 kmt..

Hva kan alt dette være? Sammenheng?

Takk på forhånd! 😬

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Bjerknez »

Jufi skrev: 21 apr 2023, 13:00 Hei!

Jeg har en Ducati monster 620 dark IE 2003 som det er litt trøbbel med, jeg er usikker på om det er noen sammenheng mellom problemene eller om de er separate og bare ett tilfelle at alt kommer nå.

Jeg har akkurat hentet den ut fra vinterlagring og kjørt en første kjøretur.
Under turen så døde motoren flere ganger, til nå har det bare skjedd i første og andre gir, usikker på om det kan skje i høyere gir. Det er ikke en kvelning av motoren, da det skjer når det er bra turtall.

Det er strøm på sykkelen, "dashbordet" lyser og jeg kan blinke med blinklys trygt inn til siden.

Når jeg skal starte sykkelen så virker det som om startmotoren har det tungt, eller så er det at motoren i seg selv sliter med og komme i gang.

Siste ting er, når jeg starter sykkelen så er det normalt at speedometer og turtall går fra bunn til topp også tilbake igjen. Nå skjer det noen ganger at de bare går halvveis opp, og noen ganger rører de seg ikke i det hele tatt.
Speedometer kan også "vugge" opp og ned under kjøring, kan variere mellom 4-7 kmt..

Hva kan alt dette være? Sammenheng?

Takk på forhånd! 😬
Dette høres ut som et fenomen som en annen jeg kjenner opplevde med sin Ducati. Sykkelen døde plutselig og ville ikke starte. Så sto den litt og plutselig startet den igjen...eller ikke.

Jeg ser sykkelen din er ganske ny i følge beskrivelsen under avataren din. Dette må vel være en garantisak?

På den sykkelen jeg snakker om så var den ut og inn av verksted flere ganger for å rette feilen uten hell. Til slutt byttem dem hele ledningsnettet og "hjernen" og da skal den ha funket igjen, men eier solgte sykkelen rett etter dette. Hva som egentlig var feilen fant dem aldri ut.

Om feilen er like innviklet på din sykkel vet jeg selvsagt ikke, men det høres ut som symptomene er de samme.

Noe av det samme skjedde også en annen jeg kjenner med en Ducati, men det var en eldre sykkel. jeg vet ikke om denne noengang ble fikset.

Jajo82
Innlegg: 344
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Bosted: Sarpsborg

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jajo82 »

Nå må du lese,bjerknez. 2003 modell er det ingen garanti på.Det skriver trådstarter ganske tidlig i innlegget. Den type sykkel ble meg bekjent produsert mellom 2001 og 2003

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 21 apr 2023, 13:31 Nå må du lese,bjerknez. 2003 modell er det ingen garanti på.Det skriver trådstarter ganske tidlig i innlegget. Den type sykkel ble meg bekjent produsert mellom 2001 og 2003
Da blingset jeg litt siden jeg synes det sto det under avataren, men det var når brukeren var registrert :redface

Uansett er symptomene noenlunde det samme, både på den ene sykkelen og den andre som var ganske mye eldre. Usikker på hvilken modell det var snakk om, men trolig rundt det årstallet som TS sin sykkel ble laget... Men usikkert.

Virker som det er noen som har hatt samme problemet med monster i følge google. Kanskje du finner svaret ved å lese dems poster?

Jeg søkte bare på "Ducati Monster died" på google og fikk opp ganske mange artikler.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 206
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Bosted: Radøy , Vestland

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Erik_B70 »

Har ingen erfaring med Ducati. Men jeg ville definitivt sjekket batteriet , og ladespenning på sykkelen.
Dårlig batteri og / eller lav ladespenning kan gi mange merkelige symptomer.

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jufi »

Takk for tips! Skal skjekke batteriet selv om det burde være i orden, var kjøpt nytt i 2019 eller 2020 tror jeg!
Ellers kjørte jeg en tur nå, ingen problemer. Kan det være noe så enkelt som kondens i tanken? Kan dette problemet oppstå om bensinen er blitt gammel? Selv om jeg hadde i stabilisator før jeg satte den bort for vinteren.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ser nå mens jeg skrev at den kom til mer... ja det kan i teorien være kondens.
Men også noe gugge noe sted i drivstoffsystemet et sted som du kanskje har forbrent nå, spesielt dersom det er forgasser på den
Dersom det er digital turteller og speedo på den så tror jeg kanskje @Erik_B70 er inne på noe.
Kan være statoren, likeretter/laderegulatoren eller noe elektrisk som gjør at du får en enten for lav eller variabel spenning på "strømnettet".
Eller at DC-spenningen er "uren" om det sier deg noe. "støy" i form av dårlig kontakt, gnister o.l. kan lage mye rare symptomer på electronikk,
dersom den stopper kan det muligens enten være eller påvirke tenningsmodulen/ECU.
Mulig du allerede har gjort det, men sjekk også jordingen på batteri/ramme og skrutilkoblingene/terminalene at de er rene og skikkelig tilskrudd.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av AJ »

Erik_B70 skrev: 21 apr 2023, 14:43 Dårlig batteri og / eller lav ladespenning kan gi mange merkelige symptomer.
Enig.
Spesielt når batteriet begynner å dra på årene.
Opplevde slike "merkelige symptomer" selv på 1290'en da jeg startet opp den for et par-tre dager siden for første gang denne sesongen.
Ville ikke starte, men startmotoren gikk rundt og displayet slo seg på og der så jeg straks av spenningen var for lav. Også dukket det opp en mystisk feilmelding...
Disse 1290'ene er avhengig av god spenning, er jeg blitt fortalt.
Så da var det bare å koble til laderen og lot den være det til grønnfargen viste seg i batterladerdisplayet...

Og med nyladet batteri startet sykkelen på første slaget.
Så litt rusten i gangen de første kilometerne før den gode gamle KTM-gangen var på plass igjen :thumleft .

Litt "hosting og harking" ved sesongstart etter flere måneders vinterlagring er kanskje ikke så uvanlig på sykler som har noen år på baken og har tilbakelagt en del km. og dermed vært ute en "vinterdag" før... ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jufi »

Takk for masse flotte tips! Dere er herlige!! Håper det er noe så enkelt som noe "gugge" som er brent bort etter litt kjøring! Oppdaterer hva jeg finner ut! God helg!!

Greddy
Innlegg: 180
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Greddy »

Sykkelen døde under tur. og Speedometer funker sånn halveis av og til under oppstart...

Mister sykkelen kontakt med minuspolen på batteriet, eller ledning blir delvis kobler fra, så går spenningsfallet på det elektriske anlegg ned. Dvs de elektriske komponentene kan miste spenning inn, og dermed "funker halveis".

Du har ikke tilfeldigvis hatt på vedlikeholdslading på sykkelen under vinterlagring. Og dermed koblet fra, uten å skru jordingen fast igjen?

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 434
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
Kontakt:

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av hansiver »

Har hatt samme problemet med min gamle CBR. Joda det var batteriet og dårlig kontakt. Sjekk at kablene sitter skikkelig på er de løse så vil du få slike problemer.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jufi »

Jo jeg har hatt batteriet av og på vedlikeholdlading. Nå døde sykkelen igjen, resultat; trille og dytte den hjem i litt for mange oppoverbakker.. Om det er batteriet som sitter dårlig koblet blir jeg litt sur og glad.. 😅
Jeg husker faktisk ikke om jeg koblet det godt nokk på igjen... Skal skjekke etter jobb! Takk igjen!!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Bjerknez »

Har du merket om feilen kan forbindes med fuktighet, regn etc?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5037
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av FredrikE24 »

Istedefor å gjette, så kan det være greit å få fatt på et måleinstrument og måle hva som foregår.

Så skal man ikke male fanden på veggen med en gang selv om det er Ducati. Mål batterispenning under belastning, sjekk ladespenning.

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jufi »

Hvordan måler jeg det? Rookie her😅

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jufi »

Nå skulle jeg skjekke batteri, så merket jeg at det dryppet fra under sykkelen. Det er en slange som hang løs under fykkelen, der fra rant det bensin. Og jeg klarer ikke og fatte hvor den skal? Det er en myk svart gummislange, kanskje 0.7cm tykk.. Aner noen noe om denne? Skal den være slik, hvis ikke fatter jeg godt at sykkelen dør..

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 143
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Bosted: Jæren!

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av MortenL »

Mange sykler har en slange som går fra luftfilterboksen hvor bensin og gørr som ikke er forbrent kan renne ut. Noen har plugger i enden av denne, som bør tas ut for å drenere en gang av og til. Mulig dette er en slik slange.

I fjor hadde jeg forøvrig elektriske problemer med min ege sykkel, og de minner mye om problemene du beskriver. Motor kuttet og døde, turtallsviser på ville veier, blinklys blinket for fort, eller ikke i det hele tatt.. var for lav spenning på batteriet, et resultat av defekt likeretter/regulator. Som flere har nevnt, sjekk ladespenning med motoren i gang, gjerne med litt turtall! Denne bør ligge mellom 14 og 17 volt. Min egen sykkel lader ikke under 3500 omdreininger, sånn ca.

Lykke til! :D

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1196
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Domino »

Sjekk også om pluss- og minuskablene er i god stand og om de sitter godt fast i andre enden. Det kan lønne seg å løsne kablene og sjekke om kontaktene er irret.
Min sykkel fusket veldig mye forleden år. Plusskabelen så slik ut:
IMG_20210801_125140.jpg
Etter bytte av kabel ble oppførselen en helt annen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Gammelsmurfen »

På noen sykler er det gjerne flere slangeender under der, som @MortenL sier fra Luftfilterboksen, men det er også muligens "pusterøret" til bensintanken for at det ikke skal bli vakuum i den når man bruker bensin. Noen har også drensrør fra "renna" under tanklokket for evt. reg/vaskevann eller bensinsøl ved fylling.
Om det er fra veivhusventileringen så har den i så fall hoppet av nippelen eller røket.

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jufi »

Takk igjen! Nå regner det på tværs så skal få skjekket alt dette når det stopper! Takktakktakk! 😁

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 143
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Bosted: Jæren!

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av MortenL »

Jufi skrev: 22 apr 2023, 15:36 Hvordan måler jeg det? Rookie her😅
Voltmeter eller multimeter, måler mellom polene på batteriet. Kanskje enklest å bare måle mellom + og - på ladepluggen til vedlikeholdsladeren, hvis du har en slik hengende permanent på batteriet. Men igjen, om du skal sjekke koblingene på batteriet uansett, noe jeg er enig i at du bør, så er det ikke så nøye. Etter mine problemer sjekker jeg selv spenning via ladepluggen i ny og ne, bare for å vite at batteriet fremdeles får lading. Så kjipt å ikke få start når en skal hjem til middag.

Stikker ut og tar noen bilder straks. :) Biltema har forresten rimelige multimetre som funker helt utmerket, enn så lenge ihvertfall. 😂

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 143
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Bosted: Jæren!

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av MortenL »

IMG20230423120630.jpg
Her måler jeg spenning med sykkelen av. Som nevnt tidligere bør du måle på samme vis med motoren i gang også (ladespenning), da må du gjerne ha et par ekstra hender.

Batteriet bør ligge over 12.5 V med motor av.
Ved lading bør det ligge mellom 14 og 17 V, mener jeg, men kan vel variere mellom merker og modeller.

Regulatoren passer på at spenning som kommer fra dynamo inn til batteriet ikke er så høy at batteriet tar skade av det.

Når min regulator var defekt, var spenning med motor på noe lavere enn med motor av, da fordi batteriet ikke fikk lading, men brukte strøm på lys og greier. Droppa også godt under 12 V når startmotoren dro rundt.

Men, sjekk hovedledningene på batteriet først, som andre har foreslått. Er jo fint om det bare er en løs eller dårlig kobling. :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Bjerknez »

Merk at hvis du skal teste spenningstap under last av batteriet så er de fleste multimetere ganske ubrukelige der da dem ikke er raske nok til å nødvendigvis kunne gi deg korrekt spenning under last.

Her er et analogt multimeter bedre, eller evt. en dedikert batteritester.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5037
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av FredrikE24 »

Er det innsprøytning eller forgassere på denne motorsykkelen? Med tanke på at det rant bensin ut av en slange under sykkelen, er det ikke usannsynlig at det er en overløpsslange på eventuelle forgassere. Har sykkelen stått med med fulle gassere over vinteren, så kan det jo være at det har skjedd noe krøll der.

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jufi »

Fantastisk takk for all hjelp!! Jeg skal skjekke batteri! Og ja det er innsprøyting! 😊

Svar