Erfaringer med Adventurehjelmer

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Nomade »

Domino skrev: 23 apr 2023, 18:48 I den gamle hjelmen min var det god plass til briller. Da brukte jeg fotokromatiske solbriller (skifter farge etter lyset) og det funket veldig bra. I den hjelmen jeg har nå er det vanskelig å få på plass brillene, så da bruker jeg det integrerte solvisiret. Og det funker fint for meg.

Jeg har vurdert å legge ei stripe med svart tape øverst på visirets som et ekstra vern mot lav sol. Dersom jeg ikke liker det tar det jo få sekunder å fjerne.
Da var det ikke UV filter i visiret? Eller har du briller som skifter farge selv bak visir og frontruter med UV blokkering?

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1041
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Domino »

Den hjelmen hadde neppe UV-filter. Vi snakker noen tiår tilbake i tid. I "dagens" hjelm har jeg knapt brukt briller og husker ærlig talt ikke hvordan de oppførte seg. Det er en omfattende lirkejobb å få dem på plass. Synd egentlig, for jeg liker å ha litt øyebeskyttelse hvis jeg må kjøre med åpent visir.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Gammelsmurfen »

JohnnyTh skrev: 24 apr 2023, 08:15 Jeg kjøpte en Klim Krios Pro adventure hjelm når jeg bodde i Singapore. Dette var min første ADV type hjelm. Kjøpte den for i singapore er det 30 grader hele tiden og Krios var den hjelmen jeg fant som hadde best ventilering. Ventileringen var helt overlegen og kan ikke sammenlignes med min Neotech2 -som jeg synes suger på ventilering, C3 var mye bedre. Merker faktisk ikke om hakeventilen er åpen eller ikke.

Krios har også transition visir som sotes i sol. For min del fungerte dette helt fantastisk, men jeg har ikke kjørt mye tuneller i norge med den. Uansett lettere å vippe opp visiret enn å ta av solbriller. Visiret blir heller ikke veldig mørkt. Skyggen var en bonus jeg fort ble glad i. Savner den ofte når jeg bruker Neotecen. Visiret fanger en del vind hvis jeg ser til siden mens man holder motorveihastighet, ellers merker jeg ikke mye til det.
I Norge bruker jeg Kriosen kun på de varmeste sommerdagene da den fort blir litt kald.
Ja nettopp det som er mine tanker om å kjøpe en ADV-hjelm, som et luftigere alternativ på varme sommerdager med mye stopp.
Ikke helt uvanlig at det er perioder med rundt 30 grader, selv i august
På vei hjem fra jobb (i Oslo) så blir det til tider ganske varmt når man stadig stopper og venter på grønt lys osv. i de sentrumsnære områdene.
Den skyggen er nok også god å ha når man får sola mitt i fleisen og da sola står lavt.
Så den er ikke tiltenkt å erstatte min primære hjelm som ventilerer bra når jeg kjører i litt fart, på lengre turer eller i mer moderate tempeaturer.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Gammelsmurfen »

kaLARSnikov skrev: 24 apr 2023, 08:19 Endte faktisk opp med en "adventure" hjelm på lørdagen da jeg var innom AGM en tur. Har en snart tre år gammel HJC RPHA90 hvor det har knukket av litt av noe plastmekanikk på begge sider av visiret som gjør at det klapper igjen av seg selv av bare et lite vindkast. Denne hjelmen har ikke verdens beste ventilasjon fra før av, så på V-Strom'en hvor Airflow-skjermen tar unna omtrent alt av vind så liker jeg å kjøre med visiret oppe.

HJC C80 (som jeg for øvrig ikke hadde hørt om før) til kr 1749,- var billig nok til at jeg tok den slik at jeg har en fullt fungerende hjelm mens jeg vurderer om jeg ev. skal legge noen kroner i et mer "premium" merke.

Har foreløpig kun fått testet en veldig kort tur, men de to tingene jeg merket umiddelbart var at 1) synsfeltet er mye større og 2) det kommer mer luft inn. Sistnevnte kan nok fort være en liten ulempe på kjøligere dager, men jeg gleder meg til å bruke den på varmere dager.

Integrert solvisir har jeg for øvrig brukt MYE så lenge jeg har kjørt. Syns det fungerer helt ypperlig.
Da fikk du en veldig bra pris, enten det er Rox eller Bult versjonen!
Apropo plastmekanikken i visirfestene til HJC RPHA hjelmen din, de får du kjøpt i par og sitter bare skrudd fast så de er skiftet på under et minutt. Koster oftest mellom 2-300 kr kjøpt på riktig sted.

Solvisir/brille er et must for meg også, på lik linje med Pinlock.

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Roargutten »

Jeg har 2 hjelmer jeg varierer på å bruke, ut i fra hvordan jeg skal kjøre.

Har 1 Shoei GT Air helhjelm som jeg bruker når det er kjøligere i været eller når jeg har planer om langtur primært på landevei.
Har også en Nishua Enduro Carbon som jeg bruker på varme dager og når jeg kjører teknisk grus/offroad.

Min erfaring og på ingen måte fasit for hva andre opplever er at Adventurehjelmen er mer luftig, som egner seg godt ved teknisk kjøring der luggen blir lunken, og på varmere dager der det er godt med litt ekstra lufting.

Men smaken er som baken og blir ikke opprørt om andre mener noe annet enn meg.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

kaLARSnikov
Innlegg: 179
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av kaLARSnikov »

Gammelsmurfen skrev: 24 apr 2023, 21:10 Da fikk du en veldig bra pris, enten det er Rox eller Bult versjonen!
Apropo plastmekanikken i visirfestene til HJC RPHA hjelmen din, de får du kjøpt i par og sitter bare skrudd fast så de er skiftet på under et minutt. Koster oftest mellom 2-300 kr kjøpt på riktig sted.

Solvisir/brille er et must for meg også, på lik linje med Pinlock.
Takk så mye for tipset! Var ikke klar over at det var en utskiftbar del. Da er et par slike bestilt for noen skarve hundrelapper.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Gammelsmurfen »

kaLARSnikov skrev: 25 apr 2023, 10:05
Gammelsmurfen skrev: 24 apr 2023, 21:10 Da fikk du en veldig bra pris, enten det er Rox eller Bult versjonen!
Apropo plastmekanikken i visirfestene til HJC RPHA hjelmen din, de får du kjøpt i par og sitter bare skrudd fast så de er skiftet på under et minutt. Koster oftest mellom 2-300 kr kjøpt på riktig sted.

Solvisir/brille er et must for meg også, på lik linje med Pinlock.
Takk så mye for tipset! Var ikke klar over at det var en utskiftbar del. Da er et par slike bestilt for noen skarve hundrelapper.
Så bra! Har greid det der selv for snart et par år siden med det ene feste, har en HJC hjelm jeg også, men en annen modell.
På min så knakk det en bitteliten del inne i det feste så den fjæren til "spaken" man løser ut visiret med spratt ut ;-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av kjellv »


Bjerknez skrev:
Yttervisiret mitt som er sotet ser helt nytt ut etter ca. 2 års bruk..

Jeg kjøpte visiret fra en nettbutikk som heter Thevisorshop i england. Det sotede visiret mener jeg å huske kostet 1200 kroner + frakt.
Nja.. du kjøpte det vel sist sommer I butikken hos meg ;)

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 25 apr 2023, 17:04
Bjerknez skrev:
Yttervisiret mitt som er sotet ser helt nytt ut etter ca. 2 års bruk..

Jeg kjøpte visiret fra en nettbutikk som heter Thevisorshop i england. Det sotede visiret mener jeg å huske kostet 1200 kroner + frakt.
Nja.. du kjøpte det vel sist sommer I butikken hos meg ;)

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Det ligger i hylla. Jeg bruker fortsatt det gamle her hjemme kjellv. Kjekt å ha et reserve :thumleft
Men kommer til å sette på det nye på sommerturen i år.

Svar