Iris sin logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Iris sin logg

Legg inn av BjørnSover »

@kjellv - ikke ta det ille opp. Jeg kan se at dette kan forstås som at alle som leder mc-verksted er sløkke. Det var ikke meningen. Men det fikk et lys opp for meg da jeg begynte i arbeidslivet etter studier. Jeg hadde trodd ‘de voksne’ hadde sakene i orden - helt til jeg møtte en tidligere medelev i en lederstilling (i kontormiljø - så det er slett ikke bedre der - kanskje verre).

Klart verksted eller andre kan ikke la neste time stå åpen om noen skulle trenge rask hjelp… Erfaringen min er at der er mc-verksted på tilbudssiden. Trenger du hjelp på mc-tur, er verkstedene i landet veldig gode å ha 👍✌️

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Iris sin logg

Legg inn av kjellv »

BjørnSover skrev:[mention]kjellv[/mention] - ikke ta det ille opp. Jeg kan se at dette kan forstås som at alle som leder mc-verksted er sløkke. Det var ikke meningen. Men det fikk et lys opp for meg da jeg begynte i arbeidslivet etter studier. Jeg hadde trodd ‘de voksne’ hadde sakene i orden - helt til jeg møtte en tidligere medelev i en lederstilling (i kontormiljø - så det er slett ikke bedre der - kanskje verre).

Klart verksted eller andre kan ikke la neste time stå åpen om noen skulle trenge rask hjelp… Erfaringen min er at der er mc-verksted på tilbudssiden. Trenger du hjelp på mc-tur, er verkstedene i landet veldig gode å ha BildeBilde
Neida, det tas ikke ille opp Bilde
Hos oss er vi i en litt anderledes situasjon enn de fleste MC-forhandlere/verksteder, fordi vi har mange bein å stå på. Vi driver med mange ting, og har arbeid til alle ansatte hele året. Vi pleier som regel å ha kapasitet til å hjelpe turister på kort varsel, og bestillingstid hos oss ligger på 2-3 uker i sesong.
Noe vanskeligere er det ved ferieavvikling, da kan det skje at nøkkelpersonell mangler og vi ikke kan hjelpe turister som har problemer.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Nå har verkstedet taksert sykkel og bestilt deler, men jeg er ikke helt sikker hvordan det ble reparasjon? Ift. hvor mye jeg kunne selge sykkelen på bruktmarkedet pga. skader fra velt, selv etter reparasjon av skadene fra hærverk, forventet jeg at den ville bli kondemnert. Nå tar det vel flere uker til deler når frem, så må jeg ta toget tilbake til Oslo og hente sykkel senere i sommer.

Men! Tar utvidelse til A2 nå i sommer, rett etter vi flytter til Bergen, slik at jeg får noe tid på de fine veiene med bra vær i år :)

Valgte også å bestille en Hightail til denne sommeren pga. problemer med håret mitt, selv med strikk og håret inn i jakka og alt mulig av triks. Skriver ordentlig review når jeg blir ferdig med kursene, tror den kan være en veldig god løsning til floker fra vinden på MC.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Ringte verksted, If, og verksted igjen. Reparasjon var taksert til 17300kr (wtf?), som er definitivt nærme det jeg kunne selge sykkelen til på finn. If sier vi kan velge kontanterstatning istedenfor, men det var uklart hvordan vi skal gå frem. Verksted sier vi kan velge bort reparasjon men at deler var allerede bestilt (de ringte aldri tilbake, selv om jeg sa at vi ville få vite takst før noe reparasjon var planlagt og deler var bestilt...) at vi må betale for takseringen, og at vi finner ut prisen på det på mandag. Helt kaos.

Nineball
Innlegg: 101
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Iris sin logg

Legg inn av Nineball »

Har selv kun errfaring med skade/reparasjon som privat og bedritskunde ift. bil, men aldri opplevd at noe reparasjon/delebestilling blir satt i gang før ferdig takst er presentert kunde/forsikringsselskap. I såfall må vel det være avtalt med kunde og gjerne skriftlig. Hør med IF hva de sier angående de bestilte delene.
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Var aldri avtalt noe med oss nei, de presenterte takst til If (fikk vite det fra If, ikke fra verksted :lol ), men skulle ikke ha satt i gang reparasjon før If fikk snakket med oss vel?? Helt forferdelig kaos. Sitter i kø til If kundeservice nå for å oppklare det.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

If mener at sykkelen skal repareres, selv med 17300kr i repkostnader. Kontantoppgjøret ligger på 6000 uten mva. Jeg ser ikke hvordan dette er økonomisk forsvarlig når sykkelen ville neppe selge for mer enn 20000 på finn. Er det noe jeg kan en gang gjøre med avgjørelsen av forsikringsselskapet? Er jeg helt fucked liksom? De får vel mer penger av å selge sykkel videre enn det de ville ha gitt meg?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Iris sin logg

Legg inn av kjellv »

iris skrev:If mener at sykkelen skal repareres, selv med 17300kr i repkostnader. Kontantoppgjøret ligger på 6000 uten mva. Jeg ser ikke hvordan dette er økonomisk forsvarlig når sykkelen ville neppe selge for mer enn 20000 på finn. Er det noe jeg kan en gang gjøre med avgjørelsen av forsikringsselskapet? Er jeg helt fucked liksom? De får vel mer penger av å selge sykkel videre enn det de ville ha gitt meg?
Hva med egenandel, må du betale det?
Du burde ikke det ettersom dette er hærverk i forbindelse med innbrudd og tyveriforsøk.

Ellers har du rett i at verkstedet ikke skal bestille deler eller reparere sykkelen uten at du har bestilt dette hos dem. Dersom du ikke vil reparere sykkelen må de bare legge delene på eget lager. De kan heller ikke argumentere med at delene er bestilt, det har de gjort på egenhånd og for egen risiko.

Jeg tror at du kommer best ut av dette med å reparere sykkelen, dersom du ikke må betale egenandel av de 17300.. Men har du f.eks 6000 i egenandel er jeg i tvil om lønnsomheten i det. Da er det kanskje bedre å ta i mot kontantoppgjøret, og så reparere det nødvendigste og selge sykkelen. Når du da har dokumenter på at de 6000 er brukt til deler til sykkelen vil du få utbetalt moms av dette også.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

kjellv skrev: 16 jun 2023, 19:00 Hva med egenandel, må du betale det? Du burde ikke det ettersom dette er hærverk i forbindelse med innbrudd og tyveriforsøk.

Ellers har du rett i at verkstedet ikke skal bestille deler eller reparere sykkelen uten at du har bestilt dette hos dem. Dersom du ikke vil reparere sykkelen må de bare legge delene på eget lager. De kan heller ikke argumentere med at delene er bestilt, det har de gjort på egenhånd og for egen risiko.

Jeg tror at du kommer best ut av dette med å reparere sykkelen, dersom du ikke må betale egenandel av de 17300.. Men har du f.eks 6000 i egenandel er jeg i tvil om lønnsomheten i det. Da er det kanskje bedre å ta i mot kontantoppgjøret, og så reparere det nødvendigste og selge sykkelen. Når du da har dokumenter på at de 6000 er brukt til deler til sykkelen vil du få utbetalt moms av dette også.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
4000 i egenandel. Hadde ikke på skivelås, ville ha vært 2000 da.

Jeg tror ikke jeg har kapasiteten til å demontere alt av gasstank og nøkkelgreier for å erstatte dem selv. Er sikkert mange verkstedstimer der, for å koste 17300kr hos verkstedet. Og det er uansett umulig da vi flytter neste uke og kan ikke ta sykkel med oss i bilen.

Ville nok gjerne parte ut sykkelen istedenfor, men det blir jo ikke mulig uten at den er kjørbar. Eneste muligheter er å kjøre den tilbake etter eventuell reparasjon, eller å selge den til noen i Oslo nå (umulig).

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Iris sin logg

Legg inn av kjellv »

iris skrev:
kjellv skrev: 16 jun 2023, 19:00 Hva med egenandel, må du betale det? Du burde ikke det ettersom dette er hærverk i forbindelse med innbrudd og tyveriforsøk.

Ellers har du rett i at verkstedet ikke skal bestille deler eller reparere sykkelen uten at du har bestilt dette hos dem. Dersom du ikke vil reparere sykkelen må de bare legge delene på eget lager. De kan heller ikke argumentere med at delene er bestilt, det har de gjort på egenhånd og for egen risiko.

Jeg tror at du kommer best ut av dette med å reparere sykkelen, dersom du ikke må betale egenandel av de 17300.. Men har du f.eks 6000 i egenandel er jeg i tvil om lønnsomheten i det. Da er det kanskje bedre å ta i mot kontantoppgjøret, og så reparere det nødvendigste og selge sykkelen. Når du da har dokumenter på at de 6000 er brukt til deler til sykkelen vil du få utbetalt moms av dette også.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
4000 i egenandel. Hadde ikke på skivelås, ville ha vært 2000 da.

Jeg tror ikke jeg har kapasiteten til å demontere alt av gasstank og nøkkelgreier for å erstatte dem selv. Er sikkert mange verkstedstimer der, for å koste 17300kr hos verkstedet. Og det er uansett umulig da vi flytter neste uke og kan ikke ta sykkel med oss i bilen.

Ville nok gjerne parte ut sykkelen istedenfor, men det blir jo ikke mulig uten at den er kjørbar. Eneste muligheter er å kjøre den tilbake etter eventuell reparasjon, eller å selge den til noen i Oslo nå (umulig).
Jeg tenker du har gode kort i handa ettersom verkstedet har deler underveis som de risikerer å ikke få solgt.
Be dem komme med en fornuftig løsning fort, de har rota lenge nok med tida di nå.
Alternativet for dem er at de sitter med en haug med deler de kanskje må ha på hylla i årevis..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

kjellv skrev: 16 jun 2023, 20:34 Jeg tenker du har gode kort i handa ettersom verkstedet har deler underveis som de risikerer å ikke få solgt.
Be dem komme med en fornuftig løsning fort, de har rota lenge nok med tida di nå.
Alternativet for dem er at de sitter med en haug med deler de kanskje må ha på hylla i årevis..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Men jeg kan jo ikke få verkstedet til å gjøre noe? Deler tar ukesvis å få hit, og forsikring bryr seg ikke uansett... Jeg sendte inn klage til dem men vet ikke om noe kommer ut av det.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Iris sin logg

Legg inn av kjellv »

iris skrev: 16 jun 2023, 20:56
kjellv skrev: 16 jun 2023, 20:34 Jeg tenker du har gode kort i handa ettersom verkstedet har deler underveis som de risikerer å ikke få solgt.
Be dem komme med en fornuftig løsning fort, de har rota lenge nok med tida di nå.
Alternativet for dem er at de sitter med en haug med deler de kanskje må ha på hylla i årevis..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Men jeg kan jo ikke få verkstedet til å gjøre noe? Deler tar ukesvis å få hit, og forsikring bryr seg ikke uansett... Jeg sendte inn klage til dem men vet ikke om noe kommer ut av det.
Ukevis å skaffe deler? Tøv og tullsnakk.
Dette er Suzuki, og importøren Erling Sande skaffer deler på noen få dager. Dersom det er deler som bestilles fra Japan så skjønner jeg det.
Prøv å presse dem litt, la dem forstå at om ikke det skjer noe fort så blir det ikke reparasjon fordi du skal flytte.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

kjellv skrev: 16 jun 2023, 21:03 Ukevis å skaffe deler? Tøv og tullsnakk.
Dette er Suzuki, og importøren Erling Sande skaffer deler på noen få dager. Dersom det er deler som bestilles fra Japan så skjønner jeg det.
Prøv å presse dem litt, la dem forstå at om ikke det skjer noe fort så blir det ikke reparasjon fordi du skal flytte.
Men jeg har jo ikke noe valg? Jeg må reparere sykkel for å kjøre den til Bergen. Jeg kan ikke reparere den selv nå siden vi skal flytte. Eneste jeg kan gjøre er å ta toget når den er ferdig og håpe jeg kan kjøre den tilbake (og det er skade på clutchdeksel som vi ikke er sikre er fikset, var derfor den sto i bod jo).

Har alltid opplevd at deler tar ukevis - gjennom cross snellingen da, men de er også suzuki forhandler. Forventer at de her skal fraktes fra japan, evt vietnam.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Iris sin logg

Legg inn av kjellv »

iris skrev: 16 jun 2023, 21:12
kjellv skrev: 16 jun 2023, 21:03 Ukevis å skaffe deler? Tøv og tullsnakk.
Dette er Suzuki, og importøren Erling Sande skaffer deler på noen få dager. Dersom det er deler som bestilles fra Japan så skjønner jeg det.
Prøv å presse dem litt, la dem forstå at om ikke det skjer noe fort så blir det ikke reparasjon fordi du skal flytte.
Men jeg har jo ikke noe valg? Jeg må reparere sykkel for å kjøre den til Bergen. Jeg kan ikke reparere den selv nå siden vi skal flytte. Eneste jeg kan gjøre er å ta toget når den er ferdig og håpe jeg kan kjøre den tilbake (og det er skade på clutchdeksel som vi ikke er sikre er fikset, var derfor den sto i bod jo).

Har alltid opplevd at deler tar ukevis - gjennom cross snellingen da, men de er også suzuki forhandler. Forventer at de her skal fraktes fra japan, evt vietnam.
Jeg jobber hos en Yamahaforhandler, og kjenner ikke Erling Sandes rutiner. Men det har flere ganger hendt at jeg har bestilt deler til Suzuki fra nærmeste Suzukiforhandler. Det har alltid vært god service og raske leveringer er mine erfaringer.

Men nok om det. Hvis den beste løsningen er å la Snellingen reparere sykkelen, så tar du toget fra Bergen for å hente den så gjør du det. Jeg vet ikke helt hva som er problemet med clutchdekselet, men dette må da Snellingen klare å ordne ut med før du henter den.

Du er også aktivt medlem i Norges beste MC-forum. Jeg er overbevist om at det er medlemmer her inne som strekker seg litt for å hjelpe deg hvis det oppstår problemer. Jeg skulle gjerne gjort det selv, men jeg bor for langt fra Oslo til å kunne bidra med noe. Det er bare å be om hjelp, det melder seg nok noen som kan hjelpe deg vil jeg tro.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

kjellv skrev: 16 jun 2023, 21:34 Men nok om det. Hvis den beste løsningen er å la Snellingen reparere sykkelen, så tar du toget fra Bergen for å hente den så gjør du det. Jeg vet ikke helt hva som er problemet med clutchdekselet, men dette må da Snellingen klare å ordne ut med før du henter den.
Er Hestmann motor som skal reparere, If velgte dem pga de var nærmere. Snellingen var eksempel fordi jeg kun har brukt Snellingen for tidligere service og bestilling av deler.

Clutchdeksel fikk hairline crack der man skrur in oljeplugg, som vi fikset med jb-weld, men aldri fikk teste (sykkelen var forsøkt stjelet natten før vi skulle fylle på med olje og teste fiksen). Hvis verksted skulle fikse det ville de nok bare bestille ny clutchdeksel som ville koste en haug med penger jeg ikke har...

Svar