Software for planlegging av tur

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 369
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Software for planlegging av tur

Legg inn av SveinHa »

For min del så er ruteplanlegging enkelt og greit Sygic på telefonen. Har vel hatt den siden Sygic så dagens lys for kanskje 15 år siden. Mener det kostet ca kr 700.- med kart for Europa inkl livstids kartoppdateringer (Bruker TomTom kart).

Men en ting jeg virkelig savner er å finne ut HVORFOR en skal kjøre der eller der, hvilke severdigheter/opplevelser finnes på turen?

Poden og jeg hadde oss en tur Karmøy-Suleskar-Hovden-Røldal-Suldal-Karmøy med bobil for 3 år siden (står litt om turen her). Jeg brukte veldig mange timer på å finne ut hva som var verdt å få med seg på turen og det var jo egentlig ikke så mye jeg fant...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Software for planlegging av tur

Legg inn av iris »

Tomkrn skrev: 17 mai 2023, 16:31
iris skrev: 09 mai 2023, 22:55
JAR skrev: 09 mai 2023, 22:45 Gjlr jeg noe feil?
Nei. Man kan ikke eksportere custom routes til google maps, du får bare opp raskest vei. Jeg bruker calimoto på PC, eksporterer GPX-fil, og importerer på telefon til OsmAnd.
Har du prøvd Osmand web map? https://osmand.net/map

Der får du laget rutene direkte i PC og så lagres de på en server som du kan lese fra android eller IOS versjon av Osmand om du har logget inn med bruker.

Er veldig fin om man planlegger en spesifikk tur og ikke vil ha omkalkulering konstant som med google maps.
Det må man betale penger for. Jeg overlever ved å overføre GPX-fil til OsmAnd på tlf istedenfor.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5268
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Software for planlegging av tur

Legg inn av dypen »

Noen som bruker REVER …

https://www.rever.co/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Software for planlegging av tur

Legg inn av Canutus »

Har gratisvarianten mobilen og har brukt den litt til sporlogging, men har vel mest gått over til Ridewithgps (selv om den er vel "beregnet" for manuelle sykler).
Der kan du jobbe med sporene, importere/eksport, dele opp, spesifisere asfalt/grus på deler av ruten osv.
dypen skrev: 30 jun 2023, 08:25 Noen som bruker REVER …

https://www.rever.co/

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 369
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Software for planlegging av tur

Legg inn av SveinHa »

dypen skrev: 30 jun 2023, 08:25 Noen som bruker REVER …
Jeg føler ikke det store behovet for å bruke slike apper som dette for å planlegge men slik com Calimoto i gratisversjonen har fungert med logging av turene setter jeg pris på men nå har jo de blitt grådige og vil ha 3/4 tusing pr år for de mest grunnleggende funksjonene og da ser jeg meg om etter alternativer... En slik pris som en engangssum hadde jeg lett svelget men ikke hvert år...

Ser litt på Rever og bare for å teste ruteplanleggingen la jeg opp en rute jeg skal kjøre med poden i morgen men den planleggingen var ikke mye å skryte av. Laaaaang omvei og ferje selv om jeg har valgt "Avoid ferry":
Rever_rutefeil.png
Der ER vei mellom Skjoldastraumen og "F", den er også tegnet inn i kartet... Ble ikke så imponert over det der men skal nå prøve logging og se hvordan det går...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 369
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Software for planlegging av tur

Legg inn av SveinHa »

Der er en mm vei som mangler og har funnet ut hvor. Ved å flytte endepunktet viser det hvor feilen er. Ser ut til at ruten legges over til gangveien og den slutter etterhvert og da må en finne alternativer...
Rever_f1.png
Rever_f2.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 369
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Software for planlegging av tur

Legg inn av SveinHa »

Har nettopp sendt melding til Rever om funnet mitt så får vi se hva som skjer...

Skal kjøre denne turen senere i dag men tror jeg skal følge eget hode...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Rastafaen
Innlegg: 18
Registrert: 21 feb 2015, 19:46
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XrX

Re: Software for planlegging av tur

Legg inn av Rastafaen »

Jeg har en TomTom 400 Ride gps, den bruker jeg sammens med myrouteapp.com
Lager ruten i myrouteapp, sender den til TomTom kontoen og henter ruten opp på gps`en derfra, alt tråløst. Myroute fungerer både på pc og app på telefon, jeg har android så om den fungerer på Iphone vet jeg ikke.
Jeg bruke gratis versjonen i mange år som fungerte bra. Betalings versjonen har litt flere kart typer du kan velge mellom bla annet (maps, here mm).
Man kan også sende ruten til GArmin, men man må da koble Garmin opp til PC via kabel

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5268
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Software for planlegging av tur

Legg inn av dypen »

Er i ferd med å utforske eller titte litt på myrouteapp.com :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Software for planlegging av tur

Legg inn av kjellv »

Rastafaen skrev:Jeg har en TomTom 400 Ride gps, den bruker jeg sammens med myrouteapp.com
Lager ruten i myrouteapp, sender den til TomTom kontoen og henter ruten opp på gps`en derfra, alt tråløst. Myroute fungerer både på pc og app på telefon, jeg har android så om den fungerer på Iphone vet jeg ikke.
Jeg bruke gratis versjonen i mange år som fungerte bra. Betalings versjonen har litt flere kart typer du kan velge mellom bla annet (maps, here mm).
Man kan også sende ruten til GArmin, men man må da koble Garmin opp til PC via kabel
Det ver interessant. Jeg har gjort en del forsøk med myroute på pc for å legge inn noen interessante grusveistrekninger i Sverige hvor jeg har planer om tur i august.
Jeg har lagret disse som gpx-fil i Dropbox, og via pc og kabel overført dem til min Tomtom 400. Jeg finner filen i mine ruter på gpsn, men den klarer ikke å åpne den.
Kanskje jeg skal prøve å laste inn appen på telefonen og prøve en gang til etter din oppskrift Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Software for planlegging av tur

Legg inn av mekkern »

dypen skrev: 09 mai 2023, 11:11 Har GPS Garmin XT og den snakker vel best sammen med BaseCamp som jeg har dårlig erfaring med fra en del år tilbake i tid. Er det noe pc program som kan erstatte BaseCamp eller har den blitt mye bedre nå i 2023 …
les litt her.
https://www.myrouteapp.com/support
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5268
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Software for planlegging av tur

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 08 jul 2023, 16:58
dypen skrev: 09 mai 2023, 11:11 Har GPS Garmin XT og den snakker vel best sammen med BaseCamp som jeg har dårlig erfaring med fra en del år tilbake i tid. Er det noe pc program som kan erstatte BaseCamp eller har den blitt mye bedre nå i 2023 …
les litt her.
https://www.myrouteapp.com/support
Takker, der var det nøyaktig beskrevet hvordan det skal gjøres :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5268
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Software for planlegging av tur

Legg inn av dypen »

Registrerte meg for gratis konto på myrouteapp.com men guiden for export av rute til Garmin GPS anbefaler å velge «HERE map» … For å bruke det kartet må du ha GOLD betalende konto.

Er det slik att dere betaler for å ha full tilgang uten begrensinger …
Always create routes that you are going to use on your Garmin navigation device on the HERE map in the MRA route planner.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Software for planlegging av tur

Legg inn av mekkern »

Kjøpte full pakke lifetime for hele suldramitten.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Rastafaen
Innlegg: 18
Registrert: 21 feb 2015, 19:46
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XrX

Re: Software for planlegging av tur

Legg inn av Rastafaen »

kjellv skrev: 08 jul 2023, 16:48
Rastafaen skrev:Jeg har en TomTom 400 Ride gps, den bruker jeg sammens med myrouteapp.com
Lager ruten i myrouteapp, sender den til TomTom kontoen og henter ruten opp på gps`en derfra, alt tråløst. Myroute fungerer både på pc og app på telefon, jeg har android så om den fungerer på Iphone vet jeg ikke.
Jeg bruke gratis versjonen i mange år som fungerte bra. Betalings versjonen har litt flere kart typer du kan velge mellom bla annet (maps, here mm).
Man kan også sende ruten til GArmin, men man må da koble Garmin opp til PC via kabel
Det ver interessant. Jeg har gjort en del forsøk med myroute på pc for å legge inn noen interessante grusveistrekninger i Sverige hvor jeg har planer om tur i august.
Jeg har lagret disse som gpx-fil i Dropbox, og via pc og kabel overført dem til min Tomtom 400. Jeg finner filen i mine ruter på gpsn, men den klarer ikke å åpne den.
Kanskje jeg skal prøve å laste inn appen på telefonen og prøve en gang til etter din oppskrift Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Jeg regner med du har laget deg en TomTom mydrive konto? Hvis ja så går du på Page Menu-->save as-->TomTom mydrive, logg på konto og send.
Gps`en kan du koble opp mot "internett" via delt internett på telefonen, da kobler den seg til Mydrive kontoen og du kan se rutene du har send til mydrive når du går på mine ruter.
Det fungerer likt både på pc og app.

Svar