Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Tja, man kunne kanskje sluppet unna med å skifte ut bare gummien, men tenker at det er like greit å bytte både "broa", kula og styredempern(i broa er det støpt inn en kule med hull i som styredemperen går i).
Delene er forøvrig bestilt alt.
Det har ikke vært så mye skruing egentlig i det siste synes jeg, men jeg mistenker at den slappe framdempern går utover bærekula og styredemperen. Det er mye bevegelse i fronten under kjøring. Så det ene fører liksom til det andre..

BMW-deler har blitt betraktelig dyrere de siste to årene, og jeg ser at deletilgangen som tidligere har vært uproblematisk på gamle BMWer, både biler og motorsykler har begynt å bli vanskelig på enkelte ting. Det skyldes visstnok at underleverandører ikke lenger kan/gidder/vil produsere opp deler til en akseptabel pris som tidligere.
Jeg klarte å skaffe to flett nye radiatorer til den, radiatorene er i plast og alumunium. Det er ikke uvanlig at de går i oppløsning i overgangen og går lekk. Kjøper man noen slike brukt, så kan man sikkert garantere at det samme skjer på det paret man kjøper.
Samtidig sitter termostaten i bunnen av høyre radiator, mistenker at den ikke åpner i tide, da man ser at sykkelen blir varmere enn den har pleid å gjøre(også før motorbytte).

Prøvekjørte en K1300 idag, og må innrømme at pønsjen og pulsen i motorene i de syklene er noe litt annet enn i den jeg har. Jeg håper at den sårt tiltrengte overhalingen av støtdemperne får meg bort fra tankene om å kjøpe K1300 en stund til :)

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 187
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Erik_B70 »

Det med deletilgangen er absolutt et poeng.
Har vært ganske så tilfreds med K1200RSen, og egentlig tenkt at jeg skal ha den lenge. Den er i behov av et sett nye dempere og litt annet småtteri . Har tenkt at en påkost på 20-25000 er helt ok om jeg skal ha sykkelen lenge . Men begynner å bli litt betenkt. Vi får se…


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg vil si at om sykkelen har gått 70-80 000km på normal landevei så begynner man jo å nærme seg behovet. Jeg mener at 80% av alle K1200RSer tilsalgs trenger nye støtdempere.

Nå tror jeg det fortsatt er mulig å få tak i støtdempere til en rimelig penge. Tills.de selger YSS på tilbud nå. Prismessig er det noe helt annet enn Öhlins, som kanskje var kunstig dyrt. Jeg betalte vel 30-35 000kr for to dempere husker jeg. Öhlins har forøvrig gått ut av produksjon til disse syklene, men de er bygget opp av standard-deler, så overhaling er ikke noe problem. Er liksom kittene som ikke selges lenger.

Man skal ikke være pessimistisk, veldig mye deler vil nok fortsatt være tilgjengelig, som bremser, register og lagre..
Jeg tenker 100 000km frem i tid, fordi jeg ikke ser på det som usannsynlig å fortsatt ha sykkelen enda og jeg vil ha sykkelen 100% i orden til enhver tid. Så har man brukte deler å få kjøpt, men som Øystein Sunde synger, det som er i stykker på den ene, er gjerne i stykker på den andre. Så med det som utgangspunkt, så er jeg ikke interessert i delemotorsykler. De er delemotorsykler av en grunn.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av rolf-arne »


FredrikE24 skrev:
At man kjører med slitte støtdempere tror jeg ikke man merker så mye til egentlig før man har fått en overhaling tror jeg, da er det som natt og dag. .
Nå skal det sies at jeg var ganske fersk på sykkel, 1 år og 25000 km.

Men da jeg var med på Touringtreffet i 2019 uka etter vårt treff så fikk jeg en kommentar på min bakre demper.

Og joda, kompisen bak hadde helt rett - der var det så godt som ingen motstand.

Jeg hadde ikke merket noe på de 4 mnd. jeg hadde kjørt.

Men jeg skift demper når jeg kom hjem, 250 mil senere, og jaggu fikk jeg ikke en ny sykkel gitt.

Lærdom, jo det er å sjekke , for det som kommer gradvis, venner man seg til, nesten ikke til å merke.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 187
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Erik_B70 »

FredrikE24 skrev: 20 mai 2023, 23:48 Jeg vil si at om sykkelen har gått 70-80 000km på normal landevei så begynner man jo å nærme seg behovet. Jeg mener at 80% av alle K1200RSer tilsalgs trenger nye støtdempere.

Nå tror jeg det fortsatt er mulig å få tak i støtdempere til en rimelig penge. Tills.de selger YSS på tilbud nå. Prismessig er det noe helt annet enn Öhlins, som kanskje var kunstig dyrt. Jeg betalte vel 30-35 000kr for to dempere husker jeg. Öhlins har forøvrig gått ut av produksjon til disse syklene, men de er bygget opp av standard-deler, så overhaling er ikke noe problem. Er liksom kittene som ikke selges lenger.

Man skal ikke være pessimistisk, veldig mye deler vil nok fortsatt være tilgjengelig, som bremser, register og lagre..
Jeg tenker 100 000km frem i tid, fordi jeg ikke ser på det som usannsynlig å fortsatt ha sykkelen enda og jeg vil ha sykkelen 100% i orden til enhver tid. Så har man brukte deler å få kjøpt, men som Øystein Sunde synger, det som er i stykker på den ene, er gjerne i stykker på den andre. Så med det som utgangspunkt, så er jeg ikke interessert i delemotorsykler. De er delemotorsykler av en grunn.
Har sett litt på de YSS demperene, de finnes også hos XL Moto til en grei pris. Har ikke klart å finne så mye info og erfaringer på nettet.
Hadde i grunnen tenkt å investere i ett sett med Wilbers, men de er dobbelt så dyre og vel så det. Er kanskje dumt å bruke så mye penger på en gammel sykkel , om YSS demperene er gode nok.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Wilbers er nok hakket over ja.
Jeg tenker vel at det er verdt å kjøre på. Sykkelen blir brått mer kjøreglad.

Jeg tenker nok ikke så mye på hva det koster, men sammenlignet med hva det koster å holde en ny sykkel med service for opprettholdelse av garanti og et verditap i fritt fall, så er det nok ikke så aller verst.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Da har man en i reserve, eller til et fremtidig K1/K1100 prosjekt med konvertering til K1200 motor :knegg
A5F890D5-69B1-4A48-87FE-39E26A197851.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av dypen »

Er det din gamle motor … den ser jo ut som ny. Har du overhalt den … :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Det er enda en fabrikkny motor.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av dypen »

Såpass ja :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Åpna seg en mulighet for å få tak i en til fritt tilkjørt, så da benytter man sjansen.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av dypen »

Har forståelse for att du benytte anledningen, dette er ikke noe som ligger på finn.no :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Denne er som den første. Mangler en del småtteri av deler før den er startklar. Feks oljepickup og diverse. Men man kan jo bla opp i delefilmen hos BMW og sjekke hva en spjeldrekke koster, og en gasspjeldposisjonssensor koster og fire originale tennplugger koster, så har denne motoren betalt seg inn flere ganger. Det gir en indikasjon hva disse koster. En nobrainer. For ikke å snakke om magnesiumsdeksler etc.

Ellers tenker jeg som så at de som er interessert i å kjøpe en slik motor som dette selv, får også lete selv. Det er ikke kjempevanskelig lenger :P

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Satt inn med olje alle plasser og satt på lageret.
23BB5418-6848-4ED3-9908-B45357F7C1E0.jpeg
1538D270-9AF2-4D4D-B108-402EDD92E867.jpeg
631E7D35-3224-4A06-97F3-6161BFDF92F0.jpeg
3AA0D503-CCFC-47D1-87D6-B53D7E110A68.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av dypen »

Herlige bilder :thumleft Du har ikke vurdert ett restaureringsprosjekt med «kliss ny motor» :D
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar