Mellomtung?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Re: Mellomtung?

Legg inn av TheGinger »

Korleis er det å køyre langturar på naked syklar? Vert det for mykje luftmotstand for å sitte behageleg lenge? Også har eg høyrt noko om turbulens i hjelm. Er dette noko å bry seg med?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av AJ »

TheGinger skrev: 21 aug 2022, 14:48 Korleis er det å køyre langturar på naked syklar? Vert det for mykje luftmotstand for å sitte behageleg lenge? Også har eg høyrt noko om turbulens i hjelm. Er dette noko å bry seg med?
Fartsvind må du regne med på en nakensykkel. Men det kommer an på hvordan fronten er designet. Duke 390 ha en noe spesiell utforming av sidedekslene til tanken og frontlykta, som synes å fungere som en slags vindavviser/skjerm.
Det samme med instrumentpanelet.
Så på denne sykkelen får jeg en jevn og ikke veldig bråkete luftstrøm- Men ligger jeg bak større biler blir det mer urolig luft, dvs. turbulens.
Fartsvinden kan av mange oppleves som slitsom over tid, spesielt i motorveihastigheter hvor man gjerne også må holde seg ekstra godt fast i styret... ;)
Men da er det bare å ta nok beinstrekkpauser underveis.

Når det gjelder turbulens er dette noe man må regne med i enkelte situasjoner. Et eks. er nevnt foran. Andre årsaker er generelt urolig vind, som "nordavind fra alle kanter", som vi bruker å si her jeg bor. Dvs. veksling mellom vind i mot, sidevind og bakvind.
Hjelmen man bruker kan også være med på å forsterke turbulens og ikke minst fartsvindslyder. Dvs. at hjelmen slipper vinden gjennom små åpninger og lager f.eks. plystrelyder.
I tillegg kan turbulens gjøre at hjelmen beveger på hodet og dermed gjøre kjøringen spesielt ubehagelig.
Derfor er det viktig å finne en hjelm som passer best mulig til nettopp ditt hode.
Det følger gjerne også med tilpasningssett til mange hjelmer. Deler av en viss tykkelse som man limer fast til isoporen inni hjelmen på bestemte steder.

Turbulens er noe man ikke uten videre bør finne seg. Her er det naturligvis forskjell på sykler. På noen er det knapt turbulens, mens andre opplever mer av de samme type sykkel. Av den enkle grunn at vi er forskjellige, noen er høye og lange i overkroppen mens andre kortere.
Små ting kan hjelpe mye, men å få fullstendig bukt med turbulens PÅ mc under alle tenkelig kjøreforhold tror jeg personlig er bortimot umulig jobb.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Re: Mellomtung?

Legg inn av TheGinger »

For å sleppe mest mogleg fartsvind må ei altså ha ein skjerm (åpenbart). Men er dette noko ein "må" ha om ein skal køyre langt? Vert det veldig sletsomt å køyre utan? Eller går dette heilt fint for dei aller fleste å berre halde seg i styret? No tenkar eg på turar over 2-3 timar i hastigheiter på omtrent 90-110 km/t (med mindre onkel politi er i nærleiken...)

BlackM
Innlegg: 4
Registrert: 17 aug 2022, 12:45
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mellomtung?

Legg inn av BlackM »

Går helt fint med nakensykkel over lange distanser.
Sist redigert av BlackM den 22 aug 2022, 21:17, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av AJ »

TheGinger skrev: 22 aug 2022, 20:09 For å sleppe mest mogleg fartsvind må ei altså ha ein skjerm (åpenbart). Men er dette noko ein "må" ha om ein skal køyre langt? Vert det veldig sletsomt å køyre utan? Eller går dette heilt fint for dei aller fleste å berre halde seg i styret? No tenkar eg på turar over 2-3 timar i hastigheiter på omtrent 90-110 km/t (med mindre onkel politi er i nærleiken...)
Går helt fint å kjøre uten vindskjerm, også i flere timer. Og de fleste av oss tar seg jo gjerne en pause etter en eller to timers kjøring. Ikke bare pga. fartsvinden, men fordi man gjerne vil strekke litt på kroppen. Man sitter jo veldig statisk på en motorsykkel uten de store mulighetene for å variere sittestillingen.

Helt uproblematisk å kjøre en god stund i 90-110 km/t på min Duke 390 for meg i hvert fall.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Mellomtung?

Legg inn av dypen »

TheGinger skrev: 21 aug 2022, 14:48 Korleis er det å køyre langturar på naked syklar? Vert det for mykje luftmotstand for å sitte behageleg lenge? Også har eg høyrt noko om turbulens i hjelm. Er dette noko å bry seg med?
Motorsykkel var ensbetydende med ingen vindskjerm, det var bare bestefar som hadde vindskjerm på mopeden og kjørte med «vindtut / røret» foran ansiktet. Dette var ikke noe for oss gutta :D

Fra spøk til det du spør om, selv har jeg mange tusen kilometer med nakensykkel og har vel aldri opplevd det som noe problem. Lånte en nakensykkel i dag og tenkte ikke på det en eneste gang, ingen turbulens eller andre forstyrrende elementer. Bare herlig vind i varmen ;) Har også kjørt tur / retur Barcelona med nakensykkel.

Kjører nå til daglig sykkel med vindskjerm og bred tank som er litt behagelig (forutsatt høyde / bredde etc er ok) hvis det kommer en regnskur, eller det plutselig blir kaldere. Men det er ikke så mye som skal til for att det blir ubehagelig, det er faktisk nok att jeg bytter kjøreklær med mere beskyttelse som da blir mere omfangsrik da er plutselig det hele endret og masse turbulens som gjør det hele veldig ubehagelig. Hvordan det føles på en skikkelig dedikert touring sykkel med kåpe og høy vindskjerm vet jeg ikke, det er kanskje mer som skal til her. De som har en ordentlig kåpesykkel kan sikkert si litt om det. Lykke til :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Myrton
Innlegg: 25
Registrert: 11 apr 2022, 12:06
Motorsykkelen din: Honda Rebel 500 - 2021
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av Myrton »

Kan anbefale en Honda Rebel 500. Det er en cruiser med lav sittehøyde, som gir deg full kontroll ved stopp i lyskryss og er lett håndterlig i uforutsette situasjoner, dersom du er redd for å velte. Søker du på nettet finner du hundrevis av tester og omtaler som rangerer denne til en av de beste for nye mc-førere. Ikke bare er den kul å se på men får litt interesse når du kjører rundt. 2020-modellen har full LED og ABS, samt slipper-clutch som er snill mot nye førere dersom du er litt for røff på giring.

Rebel 500 er akkurat innafor A2 men har kraft nok til motorvei. Ser kul ut og har Honda sitt kvalitetsstempel, som betyr at det så og si aldri er problemer med motorsykkelen, forutsatt normal servicehold. Kjøper du en billig motorsykkel vil du muligens få mer driftsutgifter og service/reparasjoner. Husk det dersom du ikke har verksted eller kan mekke i garasjen hjemme.

Er du i Drammensområdet kan du ta en kikk på min Honda Rebel 500. Jeg kjøpte denne som min første motorsykkel og er storfornøyd, men har nylig oppgradert til tung sykkel.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Mellomtung?

Legg inn av KåreDump »

TheGinger skrev: 19 aug 2022, 18:53 Dekk varar i 10.000 km, men kor langt er dette eigentleg? Er det berre ein sesong, eit år? Eller må ein bytte dekk 2 gongar per sesong? Det høyrdest ganske mykje ut, syntest eg.
Hvor lenge et dekk varer er avhengig av MANGE faktorer.
En av mine første sykler Suzuki TL 1000 s hadde jeg store problemer med å få et bakdekk til å vare mer enn 2 000km, så der ble det flere dekkskift pr. sesong. Kan legge til at jeg på den tiden hadde en overbevisning om at jeg var udødelig, og kjørte deretter, så de usle 18 literene tanken rommet ble ofte svidd av i løpet av en times kjøring. :-k

På de to siste syklene jeg har eid har bakdekket vart i snitt 22 000km (HD Touring), så der har jeg sluppet unna med et dekkskift pr sesong.

Som tommelfingerregel varer fordekket to bakdekk (min erfaring).

Hvor mye du kommer til å kjøre tør jeg ikke gjette på. For noen er 1000 km en god MC-sesong, andre gremmes om de havner under 20 000 på en sesong.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar