K1300 S - pro and cons

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

K1300 S - pro and cons

Legg inn av FJZZR »

Etter GSX, 2x fj1100 og zzr1200 (sistnevnte gikk med i brann) vurderes nå BMW K1300S. Negative/positive sider og hva må en være obs. på ved kjøp av en ca. 2010 modell gått ca 60000. Hva er intervallet for ventiljustering og ca. hva koster noe slikt? .... og tør jeg kjøpe en sykkel som ikke er japansk :lol Takknemlig for alle innspill!!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: K1300 S - pro and cons

Legg inn av FredrikE24 »

Er bare å kjøpe, men du bør sjekke at den har fått utført alle recalls.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: K1300 S - pro and cons

Legg inn av dypen »

Min erfaring med service priser er att de er veldig like på alle sykler time for time, jo mer som må gjøres til høyere pris selvfølgelig. Deler og dekk er det forskjell på men der også ganske likt hvis du sammenligner sykkel i samme størrelse og kategori. Har ingen erfaring med K1300S men det er en kraftfull flott sykkel :) Lykke til. :thumleft

https://www.klikk.no/motor/mc/topp-teknoracer-3142967
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: K1300 S - pro and cons

Legg inn av FredrikE24 »

For å supplere litt til mitt tidligere innlegg, så har ikke K1300S noen store svakheter utover de recalls som bør være utført. Den største av de er kanskje kardangen(navet byttes ut fra alu til stål blant annet), betjeningsknapper som svikter og en kabel fra batteri til starter som var litt tynn på de første modellene.
Litt keitete sidestøtte og ingen kom med cruise control.

Jeg har en forgjenger, og min drømmesykkel er K1300S faktisk. Ikke gå for K1200S/R/R Sport/GT, de har langt flere problemer enn K1300 sånn generelt.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: K1300 S - pro and cons

Legg inn av FJZZR »

Takk for svar! Skal ut å se på en i kveld. Tror sittestilling ikke er altfor forskjellig fra zzr1200 så forutsetningene for å trives på denne skulle være gode. Forsøkte å finne liste over recalls men det jeg fant var tydligvis ufullstendig siden batterikabel og kardang nav ikke var nevnt der. Skal bli spennende å se hva selger kan framlegge av dok. på recalls, for det er ikke lett å sjekke uten videre....
Ser uansett fram til prøveskjøring og bli kjent med en K-bike for første gang.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: K1300 S - pro and cons

Legg inn av FredrikE24 »

Det skal være registrert hos BMW, så en telefon til forhandler skal gi svar.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: K1300 S - pro and cons

Legg inn av FJZZR »

Da har jeg vært og prøvekjørt, men må innrømme jeg blir litt skeptisk når en forhandler forsøker å selge en sykkel med fullstendig utslitte dekk! Hadde jeg blitt stoppet, så tviler jeg på at jeg hadde fått kjøre videre. Sykkelen for ellers virket OK, men selger kunne ikke garantere at alle recalls var fulgt opp. Den var på prøveskilt og brukt importert. Den hadde service hefte uten hull, så jeg vil vel tro ting var OK. Gått 55K og skal dermed snart ha sjekk av ventiler, så der er enda en snarlig kostnad.
Når dette er sagt så fant jeg veldig tonen med K- biken, og den blir sikkert mer "sporsikker" enn den nå var med gode dekk!! Jeg skal se på en til i morgen, så har jeg noe å sammenlikne med.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: K1300 S - pro and cons

Legg inn av FredrikE24 »

Om det er KUS som er forhandleren, så kan jeg godt tenke meg at vedkommende "kjiper" på dekk. Dekk er dyrt for tida.

Sykkelen blir transformert med nye dekk.. Så om den virker litt vinglete og tungstyrt, så er det helt borte med nye dekk.

Litt is i magen kan jo være greit. Du kan gjerne dele hvilken sykkel det dreier seg om. Jeg tror du kommer best ut om du har litt is i magen og kjøper den rette sykkelen. Det er ganske mange av de til salgs i år.

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: K1300 S - pro and cons

Legg inn av ErikW »

FJZZR skrev: 24 mai 2023, 19:18 Da har jeg vært og prøvekjørt, men må innrømme jeg blir litt skeptisk når en forhandler forsøker å selge en sykkel med fullstendig utslitte dekk! Hadde jeg blitt stoppet, så tviler jeg på at jeg hadde fått kjøre videre. Sykkelen for ellers virket OK, men selger kunne ikke garantere at alle recalls var fulgt opp. Den var på prøveskilt og brukt importert. Den hadde service hefte uten hull, så jeg vil vel tro ting var OK. Gått 55K og skal dermed snart ha sjekk av ventiler, så der er enda en snarlig kostnad.
Når dette er sagt så fant jeg veldig tonen med K- biken, og den blir sikkert mer "sporsikker" enn den nå var med gode dekk!! Jeg skal se på en til i morgen, så har jeg noe å sammenlikne med.
Det er jo ingen bombe at KUS mc (som jeg tipper det er) leverer ut en sykkel på dårlige dekk. Var innom der i går med min GS og byttet tanklokk og masse flotte sykler der, men alt for mye dårlige dekk

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: K1300 S - pro and cons

Legg inn av FJZZR »

Det var ikke KUS.

Sykkelen i seg framsto som veldig fin, men den MÅ ha andre dekk før den tas i bruk.
Ønsker i utgangspunktet ikke svart sykkel men denne var griselekker.
Selger framsto forøvrig som veldig hyggelig.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=303226878
Skal se på en annen K1300 i dag så jeg har litt å sammenlikne med. Det er aldri feil

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: K1300 S - pro and cons

Legg inn av Canutus »

Er jo litt uansvarlig/dårlig gjort å låne ut mc med veldig dårlige dekk.
Kan det tenkes at butikken bruker dette som prutningsmiddel?

Var faktisk en helt lik sykkel som gjorde at jeg endte opp med min K1300R (den lettkledde varianten).
Hadde en runde i alle forhandlerne i Bergen, og satt meg på en slik hos RideBergen, og følte meg så "hjemme" på den at jeg kunne ta sjangsen på enveisbilett til Sola/Vigresand etter jeg hadde svelgt noen kameler i budsjettet.
Nå 7år etter er jeg fortsatt stormforelsket i første flamme
Ingen problem utenom bryterne på venstre hånd.
Det hender av og til at jeg blir litt nummen i hånden pga en høyfrekvens vibrasjon, som jeg har lest er en utfordring på disse. Når det er sakt, så vegrer jeg meg ikke for en 10timers tur på denne med kunn bensin og noe matsopp underveis.
Sidebagene er litt liten til ferier, men passer perfekt til små utflukter og de kler sykkelen bra (kan ekspanderer utover).

En fantastisk mc.

Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk


FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: K1300 S - pro and cons

Legg inn av FJZZR »

Nå ble det til at jeg kjøpte en annen K1300S. 2011 modell med bra dekk :)
Så om dette var et bra valg eller ikke vet jeg mer om etter et par år, men er fornøyd så langt.
Veskene er ikke de største, men sykkelen blir heller ikke bred som ei låvedør når de er på, noe som var en plage med Kawa'n..
Er bedre med tank veske enn toppkoffert, som jeg har erfart påvirker sykkelen mye.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: K1300 S - pro and cons

Legg inn av Canutus »

Gratulerer med ny sykkel

Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk


Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: K1300 S - pro and cons

Legg inn av dypen »

Gratulerer :thumleft Vi vil ha bilde av sykkel’n :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: K1300 S - pro and cons

Legg inn av FredrikE24 »

Gratulerer med råskinn! Synes den er rålekker i svart! Blir fort møkkete dog!

Svar