GIVI softbags eller hardcase?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

GIVI softbags eller hardcase?

Legg inn av Plastrakett_71 »

Hjelp! Jeg står fullstendig fast... Går med planer om å (endelig) kjøpe sidevesker til sykkelen. Det er en Suzuki GSX 650 f (2011 mod.). Jeg er ikke så veldig opptatt av design eller utseende, så derfor står jeg fullstendig på stedet hvil og trenger litt hjelp/råd av de kloke hoder her på forumet. :twothumbs:
Jeg har sett på GIVI WL900 Weightless. Disse passer greit på sykkelen - tror jeg da :scratch (jeg har ramme til GIVI). Har også sett på Canyon GRT720 fra samme produsent. Dette er myke bag'er.
Fordelen med hardcase er at da er ting mer beskyttet og mindre utsatt for tyveri. Ulempen er at de ganske låst med tanke på hva man kan legge i de.
Soft-bag har jo den fordelen at dersom de ikke er stappet fulle, så kan man stramme inn remmer både her og der sånn at de ikke tar så fryktelig mye plass. Begge typene er forøvrig oppgitt å romme 25 liter hver.
For å gjøre galskapen komplett, så har jeg også sett på US -Combo 40 fra Kriega. Skulle jeg gått for denne løsningen så kan jeg ta av og selge rammene til GIVI. :-k
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GIVI softbags eller hardcase?

Legg inn av AJ »

Jeg gikk for Givi Easy Range på Guzzi'en.
Er såkalt semi-rigide og utvidbare vesker, dette. Dvs. at de leveres flatpakket, men får sin semi-rigide (halvstive) form ved at stive og bøyelige plastinnlegg skyves på plass i egne lommer i veskene.

Passer ikke helt til stativet jeg har på sykkelen, men tror jeg har funnet en god nok løsning uten ekstra stativmonteringer likevel ved å justere borrelåsreimene optimalt:

Bilde

Bilde

Dessverre utsolgt der jeg kjøpte mine for ikke lenge siden:
https://www.xlmoto.no/product/sideveske ... PIA-150419

Fordelene med myke vesker er først og fremst vekten, men også kapasiteten siden mange av disse veskene har ekspansjonmuligheter. Slik også "Easy Range" har.
Ulempen derimot, er at lastevekten gjerne begrenses til 5 kg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: GIVI softbags eller hardcase?

Legg inn av Plastrakett_71 »

Ganske artig at du har de veskene AJ... Jeg har nettopp lagt ut nøyaktig samme vesker til salgs på finn.no. Grunnen? Jeg fikler, banner og sverter hver gang jeg skal sette de på. De sitter ikke ordentlig slik som jeg ønsker, og jeg blir bare frustrert og sint :yeyeye
Og, som du ganske riktig påpeker: det er veldig begrenset hvor mye vekt man kan ha i de. Ikke for det at jeg tenker å ta med hele huset på tur, men selv om man forsøker seg på å reise med så lite som mulig, så blir det fort mer enn 2x5 kg på hver side.

Etter å ha sett en god del YT-videoer, og lest noen anmeldelser av Kriega, så heller jeg veldig mot dette merket. Spesielt en ting falt i smak - og det er at man ikke trenger hverken spesielle rammer eller utstyr for å feste veskene hverken på Suzuki, Honda, BMW, etc... Så det ser faktisk ut som det blir Kriega på meg når feriepengene renner inn på konto'n. :yeyeye
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GIVI softbags eller hardcase?

Legg inn av AJ »

Plastrakett_71 skrev: 28 mai 2023, 22:11 Ganske artig at du har de veskene AJ... Jeg har nettopp lagt ut nøyaktig samme vesker til salgs på finn.no. Grunnen? Jeg fikler, banner og sverter hver gang jeg skal sette de på. De sitter ikke ordentlig slik som jeg ønsker, og jeg blir bare frustrert og sint :yeyeye
Og, som du ganske riktig påpeker: det er veldig begrenset hvor mye vekt man kan ha i de. Ikke for det at jeg tenker å ta med hele huset på tur, men selv om man forsøker seg på å reise med så lite som mulig, så blir det fort mer enn 2x5 kg på hver side.

Etter å ha sett en god del YT-videoer, og lest noen anmeldelser av Kriega, så heller jeg veldig mot dette merket. Spesielt en ting falt i smak - og det er at man ikke trenger hverken spesielle rammer eller utstyr for å feste veskene hverken på Suzuki, Honda, BMW, etc... Så det ser faktisk ut som det blir Kriega på meg når feriepengene renner inn på konto'n. :yeyeye
:knegg
Ja, det var jo passe tilfeldig og ikke minst ganske fornøyelig at du kvitter deg med de samme veskene som jeg har ;) .
Joda, fiklet en del jeg også, til å begynne med, og er vel ikke helt 100 % fornøyd enda. Men gir dem en sjanse eller to i løpet av sommeren.

Har for øvrig hørt mye bra om Kriega. Men ser ikke for meg disse på Guzzi'en.
Og på KTM'en har jeg KTMs originale "brødbokser" i tillegg til GIVIs 58 liters toppboks. Så der får jeg meg med alt jeg trenger på tur, uten samme vektbegrensning i sideveskene som GIVIsystemet på V7'ern.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: GIVI softbags eller hardcase?

Legg inn av Domino »

Hadde jeg ikke hatt aluminiumskofferter på Tigergutt hadde jeg absolutt vurdert Kriega. Ikke minst på grunn av det modulære opplegget der du kan skreddersy den løsningen du vil ha.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: GIVI softbags eller hardcase?

Legg inn av Plastrakett_71 »

Domino skrev: 29 mai 2023, 01:35 Hadde jeg ikke hatt aluminiumskofferter på Tigergutt hadde jeg absolutt vurdert Kriega. Ikke minst på grunn av det modulære opplegget der du kan skreddersy den løsningen du vil ha.
Det er nettopp på grunn av muligheten for å skreddersy løsninger som passer meg og min bruk som gjør at jeg nå er fast bestemt på Kriega. Er stygt redd jeg hadde blitt misfornøyd med andre løsninger (ref de myke sekkene fra Givi som jeg har lagt ut for salg), eller harde bokser.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: GIVI softbags eller hardcase?

Legg inn av BjørnSover »

Plastrakett_71 skrev: 28 mai 2023, 21:10 Hjelp! Jeg står fullstendig fast... Går med planer om å (endelig) kjøpe sidevesker til sykkelen. Det er en Suzuki GSX 650 f (2011 mod.). Jeg er ikke så veldig opptatt av design eller utseende, så derfor står jeg fullstendig på stedet hvil og trenger litt hjelp/råd av de kloke hoder her på forumet. :twothumbs:
Jeg har sett på GIVI WL900 Weightless. Disse passer greit på sykkelen - tror jeg da :scratch (jeg har ramme til GIVI). Har også sett på Canyon GRT720 fra samme produsent. Dette er myke bag'er.
Fordelen med hardcase er at da er ting mer beskyttet og mindre utsatt for tyveri. Ulempen er at de ganske låst med tanke på hva man kan legge i de.
Soft-bag har jo den fordelen at dersom de ikke er stappet fulle, så kan man stramme inn remmer både her og der sånn at de ikke tar så fryktelig mye plass. Begge typene er forøvrig oppgitt å romme 25 liter hver.
For å gjøre galskapen komplett, så har jeg også sett på US -Combo 40 fra Kriega. Skulle jeg gått for denne løsningen så kan jeg ta av og selge rammene til GIVI. :-k
Har du planer om å kjøre steder hvor du ser for deg mye tyveri? Hvis ikke - dropp hard-case.

Er det noen som har eller har hørt om tyveri fra/av soft-bags i Norge? Kanskje ikke jeg ville latt det stå på sykkel over natten midt på gata i de store byene, men ellers opplever jeg hvertfall Skandinavia som uproblematisk ang tyveri. Sjekk evt med reiseforsikring om det er dekket. Kriega og andre dyre soft-bags kan vel ofte låses med hengelås om nødvendig.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: GIVI softbags eller hardcase?

Legg inn av Plastrakett_71 »

Har du planer om å kjøre steder hvor du ser for deg mye tyveri? Hvis ikke - dropp hard-case.

Er det noen som har eller har hørt om tyveri fra/av soft-bags i Norge? Kanskje ikke jeg ville latt det stå på sykkel over natten midt på gata i de store byene, men ellers opplever jeg hvertfall Skandinavia som uproblematisk ang tyveri. Sjekk evt med reiseforsikring om det er dekket. Kriega og andre dyre soft-bags kan vel ofte låses med hengelås om nødvendig.
Har ingen planer om å kjøre steder hvor det er store sjanser for tyveri. Kommer til å ta med alt inn på natta. Kriega-bag’ene jeg har sett på er så lett å ta av og på at det ikke blir noe problem.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: GIVI softbags eller hardcase?

Legg inn av Plastrakett_71 »

Da har det blitt kjøpt inn Kriega US-20 i dag! :yeyeye Bannet og svor mens jeg satte på stropper under setet på sykkelen, men når de først var på plass, så var det en drøm å feste/ta av bag'en. Det er helt utrolig hvor mye "skrot" man får stappet i en 20 liters bag :twothumbs:
Skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke har kjøpt dette før. Men man lærer mens veien blir til (eller noe sånt). :prf
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: GIVI softbags eller hardcase?

Legg inn av SilverSmurfer »

https://www.agm.no/sw-motech/bc.wpb.00. ... drybag-700

Denne er alltid grei å ha med i en eventuell vurdering. :)

70L, veldig enkel å sette på og ta av uavhengig av sykkel og krever ingen monteringsbraketter.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GIVI softbags eller hardcase?

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 31 mai 2023, 02:15 https://www.agm.no/sw-motech/bc.wpb.00. ... drybag-700

Denne er alltid grei å ha med i en eventuell vurdering. :)

70L, veldig enkel å sette på og ta av uavhengig av sykkel og krever ingen monteringsbraketter.
Jeg har denne også og har brukt den på langtur med KTM 1290 SA og KTM 390 Duke. Fungerte veldig bra på begge.
Anbefaler gjerne denne til de som er ute etter rimelig og praktisk bagaseløsning med god plass. Lett å montere, lett å pakke og merker knapt at man har denne festet på sykkelen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: GIVI softbags eller hardcase?

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 31 mai 2023, 07:57
SilverSmurfer skrev: 31 mai 2023, 02:15 https://www.agm.no/sw-motech/bc.wpb.00. ... drybag-700

Denne er alltid grei å ha med i en eventuell vurdering. :)

70L, veldig enkel å sette på og ta av uavhengig av sykkel og krever ingen monteringsbraketter.
Jeg har denne også og har brukt den på langtur med KTM 1290 SA og KTM 390 Duke. Fungerte veldig bra på begge.
Anbefaler gjerne denne til de som er ute etter rimelig og praktisk bagaseløsning med god plass. Lett å montere, lett å pakke og merker knapt at man har denne festet på sykkelen.
Og ikke minst så passer den godt sammen med annen bagasje. Du kan fint ha toppboks bak, to bokser på siden og denne på baksetet. :)

Som kan være en god løsning hvis man skal på langtur.

Svar