Iris sin logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Iris sin logg

Legg inn av kjellv »

iris skrev:
kjellv skrev: 16 jun 2023, 21:34 Men nok om det. Hvis den beste løsningen er å la Snellingen reparere sykkelen, så tar du toget fra Bergen for å hente den så gjør du det. Jeg vet ikke helt hva som er problemet med clutchdekselet, men dette må da Snellingen klare å ordne ut med før du henter den.
Er Hestmann motor som skal reparere, If velgte dem pga de var nærmere. Snellingen var eksempel fordi jeg kun har brukt Snellingen for tidligere service og bestilling av deler.

Clutchdeksel fikk hairline crack der man skrur in oljeplugg, som vi fikset med jb-weld, men aldri fikk teste (sykkelen var forsøkt stjelet natten før vi skulle fylle på med olje og teste fiksen). Hvis verksted skulle fikse det ville de nok bare bestille ny clutchdeksel som ville koste en haug med penger jeg ikke har...
Slike kjemisk metall produkter funker nok fint det, dersom dere fikk rengjort det skikkelig for oljerester først. Tror ikke du skal bekymre deg for det. Jeg har sett flere tilfeller der dette er gjort på clutch- og generatordeksler som nødrep når de har hatt et uhell f.eks på langtur. Dette holder nok til du velger å bytte ut dekslet til et nytt, eller lar være.. Uansett vil oljelekkasjen være liten, og du vil se hvor den er og kan rengjøre og legge på mer. Se etter selv når oljen/motoren er blitt varm.


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


iris
Innlegg: 156
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

kjellv skrev: 17 jun 2023, 15:53 Slike kjemisk metall produkter funker nok fint det, dersom dere fikk rengjort det skikkelig for oljerester først. Tror ikke du skal bekymre deg for det. Jeg har sett flere tilfeller der dette er gjort på clutch- og generatordeksler som nødrep når de har hatt et uhell f.eks på langtur. Dette holder nok til du velger å bytte ut dekslet til et nytt, eller lar være.. Uansett vil oljelekkasjen være liten, og du vil se hvor den er og kan rengjøre og legge på mer. Se etter selv når oljen/motoren er blitt varm.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Ja, var det som var poenget. Rett ut av playbooken til fortnine, som patchet opp et gigantisk hull i oljesumpen på KLR med jb-weld og aluminiumsboks. Vi boret hull i slutten av sprekken, sanda ned overflaten, renset alt og påførte jb-weld. Tror det burde holde, men fikk ikke startet motoren (de ødela jo nøkkelen) for å teste det. Får se hva verksted finner ut av ved prøvekjøring.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Iris sin logg

Legg inn av dypen »

Har mange eksempler der deler som bør byttes er så dyre så ingen eier er villig til å betale summen før noe mer prisgunstig lar seg skaffe.

Alternativet er å bruke litt tid å se på muligheter utenom merkeforhandler selv om det kan ta litt tid for å unngå forringelsen med flere såkalte «kvikk fix» over tid da slike reparasjoner ser jeg på bare for å få brukt sykkel’n til en fagmessig reparasjon er på plass.

Det er ikke noe galt i å kjøpe en repro del eller en brukt del men det kan hende du må utenfor landegrensene for å kjøpe og i mange tillfeller blir prisen bare en brøkdel av ny over disk her og sykkel’n er som før skaden.

Merkeprodusent sitt delenummer sammen med full beskrivelse av sykkel’n er must å ha ved søk og forespørsel, i noen tillfeller finnes delene brukt på flere sykkel modeller som vil gjøre mulighetene enda større for å lykkes.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

iris
Innlegg: 156
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Ringer verksted for å oppklare reparasjon, og spør hvor lenge det vil ta før de er ferdig.
"Vi har stanset delebestilling så nå tar det ekstra lang tid for reparasjon. (de stoppet posten...?) Hvis du ville ha fått tilbud på kontanterstatning skulle du ha gitt sykkel til takstmann, vi reparerer kun sykler."
"If sa vi skulle levere sykkel til dere."
"..."

Tok If feil liksom? Hvilken faen meg takstmann finnes for suzuki motorsykler utenom verksted for suzuki motorsykler?

Takk gud at vi flytter herfra og må aldri ta kontakt med dette verkstedet igjen etter jeg får sykkel tilbake. Både jeg og familien min har aldri sett så stor inkompetanse med kjøretøyverksted. Og vi fikk likevel ikke noe anslag på tid!
dypen skrev: 18 jun 2023, 10:52 Det er ikke noe galt i å kjøpe en repro del eller en brukt del men det kan hende du må utenfor landegrensene for å kjøpe og i mange tillfeller blir prisen bare en brøkdel av ny over disk her og sykkel’n er som før skaden.

Merkeprodusent sitt delenummer sammen med full beskrivelse av sykkel’n er must å ha ved søk og forespørsel, i noen tillfeller finnes delene brukt på flere sykkel modeller som vil gjøre mulighetene enda større for å lykkes.
Har prøvd alt det her, og folk selger ikke kun clutchdeksel. Delenummer gir ikke noe særlig info, den motoren er relativt ny (2017) og suzuki lager ikke flere sykler med den utenom gsx-r/s125. Kan kjøpe komplett motor men det blir også dyrt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Iris sin logg

Legg inn av dypen »

Forsto ikke helt dialogen mellom forsikring, verksted og deg … Har IF tatt en avgjørelse på att sykkel skal repareres sammen med deg og du har levert sykkel på verksted for takst og reparasjon …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

iris
Innlegg: 156
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

dypen skrev: 21 jun 2023, 15:20 Forsto ikke helt dialogen mellom forsikring, verksted og deg … Har IF tatt en avgjørelse på att sykkel skal repareres sammen med deg og du har levert sykkel på verksted for takst og reparasjon …
If sa "lever sykkelen til verksted". Jeg ville få takst på både reparasjon og kontanterstatning for å se hva som er mer gunstig. Jeg fikk det, valgte reparasjon, så begynte verksted å hyle om hvordan jeg skulle ha sendt sykkelen til en "takstmann" eller hvaforno først om jeg ville få takst på kontanterstatning. Og han mente også at han "avbestilte" de delene som jeg nevnte for noen dager siden (hvordan)?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Iris sin logg

Legg inn av dypen »

Ta kontakt med IF … la de ordne opp med verksted og samtidig legg vekt på tiden som allerede har gått med tanke på å få sykkel på veien igjen så raskt som det lar seg gjøre.

Uten sammenligning så har jeg akkurat hatt en dialog med IF hvor de har sammarbeidspartnere på utbedre skader hvor ingen ting skjedde, det tok fire dager etter telefonsamtalen så var skaden utbedra.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

iris
Innlegg: 156
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Jeg tror alt er ordna nå, de har bestilt deler igjen osv. Ikke så mye mer jeg kan gjøre.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Iris sin logg

Legg inn av kjellv »

Dypen er inne på noe her..
De fleste verksted som driver skaderep takserer skadene selv og legger det inn i DBS elektronisk. Forsikringsselskapets takstmann ser over det som er lagt inn og tar avgjørelser ut fra dette, eller eventuelt ber verkstedet om utfyllende opplysninger. Resultatet av saken legges så i saken på DBS.
Så skal verkstedet kontakte kunden og avtale hva som videre skal gjøres. Er ikke kunden fornøyd, kan han selv kontakte forsikringsselskapet og forhandle med dem.
Ofte ender dette med et såkalt kontantoppgjør, der det skadede objektet enten innløses for videresalg eller beholdes av kunden sammen med et kontantoppgjør.

Slik gjør vi det hos oss, og jeg bestiller aldri deler til en skadesykkel før kunden har bestemt seg og ber meg bestille.


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


iris
Innlegg: 156
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Er det jeg forventer skal bli gjort, ja, men de hevder jo at deler ble avbestilt når jeg sa jeg vil få takst fra if om kontantoppgjør først. Skal uansett reparere nå.

Men om jeg ville få taksert sykkelen, hvor hen kunne jeg henvende meg som ikke er mc verksted, liksom? Skjønner ikke hvorfor han var sinna over det.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Iris sin logg

Legg inn av dypen »

Alle forsikringsselskap har egne personer som kan foreta takst men det kan ikke bestandig gjøres utenom ett verksted, det vil nesten alltid foregå via verksted av flere årsaker som @kjellv beskriver detaljert.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Iris sin logg

Legg inn av kjellv »

dypen skrev:Alle forsikringsselskap har egne personer som kan foreta takst men det kan ikke bestandig gjøres utenom ett verksted, det vil nesten alltid foregå via verksted av flere årsaker som [mention]kjellv[/mention] beskriver detaljert.
Selskapene har egne takstmenn som behandler alle saker, selv om et verksted har gjort jobben med dokumentasjon, bilder delebehov og forventet arbeidstid.
Selv om du hadde bedt om en takst direkte fra denne takstmann, måtte han uansett ha kontaktet et godkjent verksted for å innhente delepriser og estimert arbeidstid.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


iris
Innlegg: 156
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

kjellv skrev: 21 jun 2023, 18:41
dypen skrev:Alle forsikringsselskap har egne personer som kan foreta takst men det kan ikke bestandig gjøres utenom ett verksted, det vil nesten alltid foregå via verksted av flere årsaker som @kjellv beskriver detaljert.
Selskapene har egne takstmenn som behandler alle saker, selv om et verksted har gjort jobben med dokumentasjon, bilder delebehov og forventet arbeidstid.
Selv om du hadde bedt om en takst direkte fra denne takstmann, måtte han uansett ha kontaktet et godkjent verksted for å innhente delepriser og estimert arbeidstid.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Så verkstedleder er idiot? Hvorfor si at jeg måtte sende sykkelen til noen andre om de er det verkstedet If valgte? Trist.

iris
Innlegg: 156
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Verksted fant flere skader, og If skal kondemnere sykkel. 15000kr i erstatning, som er egentlig en grei pris, da vi kjøpte sykkel for 27000 og skadene ville være ganske dyre å utbedre. Er det mulig for meg å få tilbake aftermarket deler som jeg satt på? Er det akseptert praksis, liksom? F.eks. top case mount som jeg ellers blir nødt til å kjøpe igjen for ny sykkel, quad lock, master cylinder som kosta 3000kr, yoshimura a 5000kr osv. Tviler veldig på at de er med i regnestykket.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1065
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Iris sin logg

Legg inn av Domino »

Dersom erstatningsbeløpet ikke er tenkt å dekke ettermontert ekstrautstyr bør det være en selvfølge at du kan ta det av. Spør If om det tilbudte beløpet dekker ekstrautstyr. Dersom de sier nei ber du dem om å bekrefte dette pr epost. Da bør ingen kunne nekte deg å skru av iallfall top case mount og quad lock. Hovedsylinder regnes kanskje mer som utskifting av deler enn som ekstrautstyr.

Svar