MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT
Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT
Der har du kjøpt deg en knall dress . Nå gjelder det bare og holde vekta så har du dress som varer i mange år.
-
- Innlegg: 396
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Sted: Stavanger
Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT
Nå er du i kjernen på ‘problemet’. XL er touringjakke tett på kroppen med tynn ull under. XXL er ganske romslig.
Spørsmålet er om XL er stor nok - og jeg må passe vekten (slik XL ikke blir helt pølseskinn), eller gå for XXL…. I følge Klim.com skulle nesten XXL være litt liten for meg basert på måling. Har ikke lyst å kjøpe for liten jakke - uten plass under for isolasjonslag kan det kanskje bli kaldt. Men kjører ikke lange turer utenom mai-september.
Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT
Er det noe fornuft i å kjøpe tettsittende kjøreklær, de skal være løse og ledige, ikke stramme noe sted og det skal være rom til godt med klær under. Det er først etter noen timer på sykkel’n du kjenner hva som er bra av kjøreklær og hjelm, fra entime halvannen og utover du virkelig merker det. Etter 5 - 7 timer og mer begynner alt å irritere
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
- Innlegg: 396
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Sted: Stavanger
Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT
Satte meg på mc og merket at kragen på jakken presset opp mot halsen - da jeg åpnet glidelåsen slapp presset. Har hørt at tøyet blir litt mykere etterhvert, men jeg begynner å tenke på om jeg skulle gått for Rukka heller. Ikke lett dette. Siden det er så dyre klær vil jeg ikke kjøpe feil… Alternativet er å kjøre en sesong til med det gamle
Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT
Min Badlands var akkurat slik, presset mot halsen når jeg satte meg på sykkel. Litt justeringer og bruk så er det over :) Ja jeg har kjørt i øs pøs regn.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
- Innlegg: 396
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Sted: Stavanger
Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT
Justerte strikken til det føltes bra også bruker jeg konsekvent «buff» som jeg er blitt helt avhengig av, har jeg ikke den føler jeg det er noe galt. Vil tro det er fornuftig å beskytte hals og nakke mot vind / trekk som ikke var så viktig i yngre år.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT
@FredrikE24 kan sikkert si mere om dette, han har jo slitt ut og kjøpt ny Badlands.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT
Har i løpet av sommeren forsøkt å følge med på mc førere’s bekledning under regnvær … Det er «veldig» mange som kjører med regnklær, overtrekksdress eller jakke bukse, veldig mange igjen av disse ser ut som billig varianten som blafrer og slenger under kjøring. Etter mange timer går billig varianten i oppløsning når det blafrer og slenger på kroppen, egenerfart.
Det må jo være ett signal der veldig mange ikke har kjøreklær som holder regnet ute for hvem gidder å trekke over en regndress under noen lokale byger i løpet av dagen hvis kjøreklær holder tett
Det må jo være ett signal der veldig mange ikke har kjøreklær som holder regnet ute for hvem gidder å trekke over en regndress under noen lokale byger i løpet av dagen hvis kjøreklær holder tett
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- FredrikE24
- Innlegg: 4731
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT
Jeg har kjørt mye på tur i regnvær med folk som kjører mye sykkel, og folk som kjører litt mindre.
Vi som kjører mye i dette turfølget har Rukka og Klim utelukkende. De som lufter sykkelen et par ganger i året og tar en tur i ny og ne har gjerne billigutstyr supplert med en billig regndress. Det gjør nytten sålenge man stopper i tide, eller starter dagen med å dra på seg regndressen. Har man først fått regn på seg er det for sent. Komforten er nok så som så. Det er ofte mye klaging på været etterhvert
Når det er sagt, så er det også en komfortgreie. Jeg lånte en MC(en BMW K1300GT forøvrig) og en Halvarson-dress en gang. Kjørte fra OSL og hjem. Ca. 5-6 mil i regnvær. Det er det verste jeg har gjort på sykkel noen gang. Var som å ha på seg en plastpose. Ble varm og våt av klamhet på innsiden. Klærne ble blytunge og kalde på utsiden. Ukomfortabelt.
Jeg tror man blir godt vant om man først går for det beste utstyret, og den komforten det gir.
Vi som kjører mye i dette turfølget har Rukka og Klim utelukkende. De som lufter sykkelen et par ganger i året og tar en tur i ny og ne har gjerne billigutstyr supplert med en billig regndress. Det gjør nytten sålenge man stopper i tide, eller starter dagen med å dra på seg regndressen. Har man først fått regn på seg er det for sent. Komforten er nok så som så. Det er ofte mye klaging på været etterhvert
Når det er sagt, så er det også en komfortgreie. Jeg lånte en MC(en BMW K1300GT forøvrig) og en Halvarson-dress en gang. Kjørte fra OSL og hjem. Ca. 5-6 mil i regnvær. Det er det verste jeg har gjort på sykkel noen gang. Var som å ha på seg en plastpose. Ble varm og våt av klamhet på innsiden. Klærne ble blytunge og kalde på utsiden. Ukomfortabelt.
Jeg tror man blir godt vant om man først går for det beste utstyret, og den komforten det gir.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT
Den beste regndressen jeg har hatt er den som het Basecamp, som nesten ikke kostet noenting på Europris. Men dessverre sluttet de å selge denne for en del år siden.
Denne brukte jeg da vi kjørte inn i dert kraftigste regnværet jeg noengang har opplevd på MC på vei nedover langs vestkysten i Sverige på vei til Danmark.
Stelvio'en, som jeg kjørte da, holdt stø kurs, mens de fleste bilene kjørte til side og stanset.
Og Basecampdressen imponerte stort!
Nå bruker jeg imidlertid regndress kun unntaksvis siden jeg har gode Held klær med Gore-tex.
Har imidlertid en Held regndress i beredskap, sånn for sikkerhetsskyld, og mest for de de lange turene hvor man risikerer å måtte tilbakelegge lange detapper i kraftig regn.
Selv om Helddressen holder vannet ute så merker man at man blir kald når man kjører en stund i regnvær. Derfor regndress utenpå som god hjelp til å holde varmen.
Denne brukte jeg da vi kjørte inn i dert kraftigste regnværet jeg noengang har opplevd på MC på vei nedover langs vestkysten i Sverige på vei til Danmark.
Stelvio'en, som jeg kjørte da, holdt stø kurs, mens de fleste bilene kjørte til side og stanset.
Og Basecampdressen imponerte stort!
Nå bruker jeg imidlertid regndress kun unntaksvis siden jeg har gode Held klær med Gore-tex.
Har imidlertid en Held regndress i beredskap, sånn for sikkerhetsskyld, og mest for de de lange turene hvor man risikerer å måtte tilbakelegge lange detapper i kraftig regn.
Selv om Helddressen holder vannet ute så merker man at man blir kald når man kjører en stund i regnvær. Derfor regndress utenpå som god hjelp til å holde varmen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1305
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT
Kjører man f. Eks. På klissvåt grusvei og får sprutet ned klærne med det finstøvet som følger med i sølevannet, så ser man ut som man kommer hjem fra barnehagen. Kommer litt an på materiale i ytterlaget, men den er sannsynligvis ikke fri for det støvet etter første vask heller.
Ser mange på grusen her på hytta om dagen, regner det så går det mye i regntøy ser jeg.
Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
Ser mange på grusen her på hytta om dagen, regner det så går det mye i regntøy ser jeg.
Sent fra min SM-S901B via Tapatalk