BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av SveinHa »

Min -93 R1100RS virker litt trøtt i startmotoren, ikke så ille men det jeg ser er at omlag halvparten av startene så feiler ABSen og blir stående å blinke feil. Stopp/start og den er i orden igjen og det tenker jeg betyr at batteriet ikke er helt godt. Batteriet er iflg forrige eier nytt (som jeg tolker til < 2 år gammelt) og det samme med startmotoren (den gamle fulgte med så den er i alle fall skiftet).

Har lest litt på nett om MC-batterier generelt og BMW-R spesielt og finner mange som sliter med batterilevetid på bare 2 år og også noen havarier innenfor 1 års garantitid. At et batteri skal dø etter < 2 år virker helt feil på meg. Har hatt båtstrøm og bobilstrøm som en del av hobbyen i mange tiår og det jeg leser om MC-strøm passer ikke i det hele tatt med mine erfaringer som at jevnlig lading av batteriet vil ødelegge det. Tvert imot så er det jevnlig lading som gir lang levetid i mitt hode... En del eldre MC har jo litt merkelige ladeløsninger med ikke-regulerbare permanentmagneter i generatoren og elektronikk som brenner av ekstra energi men BMW R har jo en mer eller mindre standard 50A Bosch vekselstrømsgenerator med integrert magnetiseringsregulator slik som i de fleste biler/båter så ladereguleringen burde være helt grei.

I min leting på nett dumpet jeg over denne:
What worked even better was modifying the ABS wiring, so it wasn't fussy about cranking voltage. With that mod, i reckon any reputable battery make would be fine.
Nå stod der ikke noe om hvordan denne rewiringen skulle utføres men jeg ville anta det er å koble ABS enheten mer direkte til batterier for å unngå mest mulig spenningsfall under start...

En annen måte å angripe problemet på er å sette inn et moderne Lithiumbatteri. Leser også om en del på nett som har gjort det og de er kjempefornøyd men også mange som er redde brann... Vel, Li-Ion batterier brenner som helvete OM de tar fyr mens LiFePO4 batterier brenner dårlig så det er veien å gå. Terminologien er litt bob-bob da Li-Ion teknisk sett passer på alle dagens lithiumbatterier mens LiFePO4 er en bestemt type lithiumbatterier.

Lithiumbatterier er i utgangspunktet litt mer kresen på lading enn blybatterier og har derfor et Battery Management System (BMS) innebygget som passer på at alle cellene balanseres og holder seg innenfor lovlige spenningsgrenser. Blybatterier trenger ikke BMS fordi kjemien i batteriene ordner det selv med en liten overlading i ny og ne. BMSen bryr seg kun om batteriet og om det er i ferd med å bli overladet vil den slå av ladingen og det er det ikke sikkert generatoren liker særlig godt, det blir jo nesten som å koble fra batteriet med motoren i gang... Ved lithiumkonvertering i bobil er det vanlig å bruke det eksisterende startbatteriet som en sikkerhet for generatoren når BMSen kutter ut.

Så det store spørsmålet: Kan jeg gå til Biltema/thansen eller andre og handle meg et Lithiumbatteri og regne med at det er bare å stappe inn uten mer modifiseringer? Jeg leser jo om folk som har gjort det og er kjempefornøyd men er usikker på om det er en disaster-waiting-to-happen eller om det er helt greit. Har disse batteriene noe "lurium" innebygget som beskytter generatoren når batteriet er fullt?
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av Greddy »

Litium batteri tar fyr hvis du lader batteriet i minus grader. BMS’n sørger for at dette ikke skjer. Siden du ikke kjører mc i vinter eller i kuldegrader. Så burde dette ikke være problem.

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av SveinHa »

Minusgrader er en problemstilling for seg. Batterier laget for minusgrader har en varmefolie innebygget og om du prøver å lade i minusgr så går all strøm til varmefolien inntil batteriet er varmt nok. Neppe noe problem her på Karmøy da vi ikke har stort med kulde om vinteren og der blir lite kjøring om vinteren uansett...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av SveinHa »

En annen problemstilling dukker også opp. Det største Biltema batteriet jeg får plass til har en maksimal ladestrøm på 20A og generatoren min gir opptil 50A. thansen sine batterier har ikke oppgitt max ladestrøm annet enn "Hurtig oppladning med høy oppladning - oppladning opp til 10 ganger hurtigere.".

Disse batteriene har litt odde dimensjoner. Sånn noenlunde målt er batteriet mitt i dag LxBxH 180x80x180 og de fleste litt store lithiumbatteriene har en bredde på 86-87mm og blir dermed for store (om der ikke er noe jeg vil oppdage hvis jeg tar ut batteriet).
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av SveinHa »

Etter litt leting finner jeg at også thansens Landport batteri har max 20A lading.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av FredrikE24 »

Min anbefaling er å gå til Sønnak (Exide) og kjøpe originalbatteriet.
Man kan kjøpe batteri hvor man vil/hvilken man vil, men jeg har funnet ut at det er originalbatteriene som varer.

Min sykkel er fra 2001, og er på batteri nummer to. Jeg byttet ut det originale BMW-batteriet med et nytt Exide-batteri i 2017(Exide produserer BMW-batteriene). Fortsatt full trøkk. Jeg lader aldri batteriet heller utenom ved kjøring.

ABS2 er kjent for å gi feil ved lav batterispenning. Så det er viktig med et kvalitetsbatteri som opprettholder spenningen tilstrekkelig når starteren går. Jeg har aldri opplevd problemer med akkurat dette på originalbatteri.

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av SveinHa »

FredrikE24 skrev: 22 jun 2023, 14:08 Min anbefaling er å gå til Sønnak (Exide) og kjøpe originalbatteriet.
Ja, det er jo den enkle løsningen og den har jo for så vidt fungert i 30 år på min sykkel...
FredrikE24 skrev: 22 jun 2023, 14:08 ABS2 er kjent for å gi feil ved lav batterispenning. Så det er viktig med et kvalitetsbatteri som opprettholder spenningen tilstrekkelig når starteren går. Jeg har aldri opplevd problemer med akkurat dette på originalbatteri.
...og det er nettopp derfor jeg tenker på Lithium. Det er en heeeeelt annen verden enn blybatteri. At batteriet er lettere betyr ingenting for meg men Lithium opprettholder spenningen på en helt annen måte. Så lenge batteriet ikke nærmer seg tomt så ligger spenningen på ca 13.2V.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av FredrikE24 »

Hvilket batteri sitter i sykkelen idag da?

Hadde en K100RS en gang hvor det sto et rimelig nytt Biltema-batteri i(i denne sykkelen er det plass til 30Ah). Jeg har ingenting i mot Biltema, men det var ingen tvil om at starteren virket ganske så trøtt. Dette utløste ABS-feil titt og ofte. Inn med originalbatteri og feilen kom aldri igjen. Samme gjelder min K1200RS.
Det er i mine øyne et ikke-eksisterende problem om man kjøper et kvalitetsbatteri.

Om man har lyst til å prøve Lithium, så får man jo gjøre det, men jeg er vel litt lat :roll

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av dypen »

Vanlig blybatterier fungerer bra på gamle sykler og som du skriver det har fungert i 30 år på din sykkel. Er ikke det bra :scratch
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av SveinHa »

dypen skrev: 22 jun 2023, 22:18 ...det har fungert i 30 år på din sykkel. Er ikke det bra :scratch
Tja. Forrige eier skiftet ABS enhet uten at det gjorde saken bedre så hvor godt har det fungert? Den gamle ABS enheten fulgte med og skal være helt i orden.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av SveinHa »

Da har denne saken tatt en litt annen vending, fant en fin beskrivelse av ABS Wiring Mod med god beskrivelse av både modden og hvorfor. Enkel og grei jobb så den står på planen for den nærmeste tiden.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av SveinHa »

Ser for meg en wiring mod i løpet av vinteren men har nå omgått problemet (basert på beskrivelsen i linken i forrige innlegg) ved å slå på tenning og vente 10 sek før start, da har ikke ABS feilet en eneste gang...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av rolf-arne »

Flott tråd, da har æ lært no i dag også.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av SveinHa »

Til tross for en del skepsis gitt uttrykk for lengre oppe så kjøpte jeg meg 2 stk 5 Ah Lithiumbatteri på Biltema (80176). Disse batteriene har en CCA på 290A, en max ladestrøm på 20A og max ladespenning på 14.4V +- 0.5V. De gangene jeg har målt ladespenning på Bimbo har den ligget på akkurat 14.0V. Med en max ladestrøm på til sammen 40A regner jeg med de maksimale 50A fra dynamoen ikke skal utgjøre noe problem.

Bommet litt når jeg målte batteriboksen uten å ta av tanken så det ble litt i overkant trangt å få plassert de 2 batteriene men det gikk nå på et vis ved å fjerne bakkanten av batteriboksen.... Parallellkobling ble også litt trangt men det gikk nå ganske akseptabelt til slutt...

Erfaringen etter en mnd er at ABS ikke har feilet en eneste gang så suksess så langt. Har ikke merket at der er nevneverdig mer futt i startmotoren.

Vedr. blybatteri så hadde det installerte batteriet en CCA på 170A og når jeg søker på nett etter batteri til BMW R1100RS så dukker der opp en haug med batterier med CCA 170A men også noen med opptil CCA 420A og det er tydelig at CCA 170A er for lite for ABS modulen på denne typen sykkel. Jeg leser jo også på nett at "die hard" BMW folk kun kjøper originalbatteri og ikke har ABS problemer. Selv om det ikke står direkte så er jeg ganske sikker på at originalbatteri har langt høyere CCA enn 170A... I Clymer manualen står der ikke spesifisert CCA men i alle fall er der bilde av 2 forskjellige batteri merket 170A.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av Bjerknez »

SveinHa skrev: I går, 10:14 Til tross for en del skepsis gitt uttrykk for lengre oppe så kjøpte jeg meg 2 stk 5 Ah Lithiumbatteri på Biltema (80176). Disse batteriene har en CCA på 290A, en max ladestrøm på 20A og max ladespenning på 14.4V +- 0.5V. De gangene jeg har målt ladespenning på Bimbo har den ligget på akkurat 14.0V. Med en max ladestrøm på til sammen 40A regner jeg med de maksimale 50A fra dynamoen ikke skal utgjøre noe problem.

Bommet litt når jeg målte batteriboksen uten å ta av tanken så det ble litt i overkant trangt å få plassert de 2 batteriene men det gikk nå på et vis ved å fjerne bakkanten av batteriboksen.... Parallellkobling ble også litt trangt men det gikk nå ganske akseptabelt til slutt...

Erfaringen etter en mnd er at ABS ikke har feilet en eneste gang så suksess så langt. Har ikke merket at der er nevneverdig mer futt i startmotoren.

Vedr. blybatteri så hadde det installerte batteriet en CCA på 170A og når jeg søker på nett etter batteri til BMW R1100RS så dukker der opp en haug med batterier med CCA 170A men også noen med opptil CCA 420A og det er tydelig at CCA 170A er for lite for ABS modulen på denne typen sykkel. Jeg leser jo også på nett at "die hard" BMW folk kun kjøper originalbatteri og ikke har ABS problemer. Selv om det ikke står direkte så er jeg ganske sikker på at originalbatteri har langt høyere CCA enn 170A... I Clymer manualen står der ikke spesifisert CCA men i alle fall er der bilde av 2 forskjellige batteri merket 170A.
Parallelkobler du to slike batterier så dobler du vel kapasitet og CCA også?
Pass på og bruk skikkelige kabler mellom batteriene :)

Kan være smart og sjekke spenningen på begge batteriene så ikke forskjellen er for stor før du kobler dem i sammen. La dem gjerne stå sammenkoblet noen timer så dem får "balansert" seg før du putter dem i sykkelen og kobler dem til.

Bortsett fra det, så er jo parallelkobling av batterier ganske trygt og det kreves ingen ytterligere krets (BMS) for balansering etc.

Svar