Overlatelsesmedvirkning

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av Lauri »

Nytt begrep, som jeg ikke kjente til: «Overlatelsesmedvirkning».

Definisjon/begrepsforklaring: https://snl.no/overlatelsesmedvirkning

Å spørre om å få låne/prøvekjøre en motorsykkel, selv om man har førerretten, kan gå ille for både fører og eier – dersom føreren ikke behersker akkurat den motorsykkelen.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Berbu
Innlegg: 19
Registrert: 27 aug 2022, 09:49
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av Berbu »

Hvordan har du kommer frem til den konklusjonen da? Har man førerretten på kjøretøyet så har man nødvendig kompetanse og eier kan ikke straffes for å ha lånt den ut.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av AJ »

Lauri skrev: 05 aug 2023, 20:41 Nytt begrep, som jeg ikke kjente til: «Overlatelsesmedvirkning».

Definisjon/begrepsforklaring: https://snl.no/overlatelsesmedvirkning

Å spørre om å få låne/prøvekjøre en motorsykkel, selv om man har førerretten, kan gå ille for både fører og eier – dersom føreren ikke behersker akkurat den motorsykkelen.
Denne ytterst tragiske saken faller vel antakelig inn under overlatelsesmedvirkningsbestemmelsen:
https://www.nettavisen.no/nyheter/mann- ... 95-1250391

Lar man en med førerrett for MC testkjøre en sykkel som vedk. er interessert i å kjøpe og vedk. forulykker og i verste fall omkommer, faller det neppe inn under denne bestemmelsen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av Lauri »

AJ skrev: 05 aug 2023, 20:54

Lar man en med førerrett for MC testkjøre en sykkel som vedk. er interessert i å kjøpe og vedk. forulykker og i verste fall omkommer, faller det neppe inn under denne bestemmelsen.
Hva får deg til å trekke en slik slutning?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 188
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av Erik_B70 »

Ganske enkelt .
Juridisk sett er det to ting du kan være ansvarlig for med tanke på prøvekjøring .
At vedkommende har førerrett i riktig klasse. Og at hen ikke er synlig påvirket av rusmidler.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av biker7 »

Lauri skrev: 05 aug 2023, 22:51
AJ skrev: 05 aug 2023, 20:54

Lar man en med førerrett for MC testkjøre en sykkel som vedk. er interessert i å kjøpe og vedk. forulykker og i verste fall omkommer, faller det neppe inn under denne bestemmelsen.
Hva får deg til å trekke en slik slutning?
Klippet ut fra Lovdata :

"§ 2-8.Overlatelsesmedvirkning, jf. vegtrafikkloven § 17 annet ledd
Blir person med førerett domfelt for overtredelse av vegtrafikkloven § 17 annet ledd for å ha overlatt bruk av motorvogn til person som er påvirket av alkohol eller annet berusende middel, bør tap av førerett fastsettes med inntil samme lengde som den tapsperioden som er fastsatt for den aktuelle motorvognfører.

Tilfellene må undergis en konkret vurdering på grunnlag av hvilken grad av skyld som er utvist ved overtredelsen av vegtrafikkloven § 17 annet ledd.

Blir eier av motorvogn, eller den som på eierens vegne har rådighet over den, ilagt straff etter vegtrafikkloven § 17 annet ledd for å ha overlatt motorvogn til person som ikke fyller vilkårene for føring av motorvogn av andre grunner enn nevnt i første ledd, og vedkommende under kjøring av motorvognen forårsaker farlige situasjoner eller alvorlige ulykker, bør tap av førerett fastsettes for minst 1 år."



Så derfor kan vel en slik slutning trekkes, så lenge man har sjekket at den som skal låne sykkel har gyldig førerkort .
Noen annen måte er det jo ikke å forvisse seg om at den som skal prøvekjøre ikke fyller vilkårene for føring av motorvogn.
Forruten synlig beruselse da selvfølgelig.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av iris »

I tillegg til den loven, § 17.Bruk av motorvogn mv

Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre den.

Vilkårene i dette tilfellet er førerkort i riktig klasse og å være edru, ikke være kjent med et spefisisk kjøretøy.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av dypen »

Berbu skrev: 05 aug 2023, 20:53 Har man førerretten på kjøretøyet så har man nødvendig kompetanse og eier kan ikke straffes for å ha lånt den ut.
Apropos «førerrett» eller det å inneha førerkort på tung motorsykkel er ikke ensbetydende med å ha nødvendig kompetanse.

Det kan være mange årsaker til det men mest nærliggende er att vedkommende har førerkort men ikke kjørt på veldig mange år, eller ved fylte 18 år ble førerkortet automatisk gyldig for tung mc men vedkommende har aldri kjørt tung mc. Eller rett å slett så enkelt som att vedkommende ikke har holdninger, respekt eller antenner for hva som kan gå galt.

Har i min grønne ungdom opplevd å la bekjente med mc erfaring fra mindre mc med førerkort på tung mc få låne sykkel som to ganger resulterte i skade og velt, begge to var litt bråkjekke uten gode holdninger og respekt for tung mc.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av Lauri »

:scratch Serrriøst folkens

Så vurderingskriteriene er:
- har du lappen? Check!!
- er’ru nykter? Check!!
- God tur :[-X

«Forvisse seg» er et juridisk begrep man finner igjen i mange lover - der det kreves betydelig grad av forundersøkelser før man er på sikker grunn.

Se f.eks. denne presiseringen av «forvisse seg» i vegtrafikkloven (som de fleste av oss retter oss etter):

§ 23.Ansvar for kjøretøyets stand m.m.

Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

Skal jeg «forumgjette» så stilles det krav til utlåner at hen i det minste stiller inngående spørsmål til låntaker om ferdigheter og erfaring til nevnte sykkeltype. Mitt egenerfarte eksempel: Det holdt på å gå i grøfta da jeg skulle kjøre sidevognsekvipasje; funket gull rett fram, men alvorlig løft i høyresvingen.

Utlåner spurte ikke, jeg holdt kjeft - ville jo testkjøre noe nytt :crazy:
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av dypen »

Lauri skrev: 06 aug 2023, 00:27 :scratch Serrriøst folkens

Så vurderingskriteriene er:
- har du lappen? Check!!
- er’ru nykter? Check!!
- God tur :[-X

«Forvisse seg» er et juridisk begrep man finner igjen i mange lover - der det kreves betydelig grad av forundersøkelser før man er på sikker grunn.

Se f.eks. denne presiseringen av «forvisse seg» i vegtrafikkloven (som de fleste av oss retter oss etter):

§ 23.Ansvar for kjøretøyets stand m.m.

Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

Skal jeg «forumgjette» så stilles det krav til utlåner at hen i det minste stiller inngående spørsmål til låntaker om ferdigheter og erfaring til nevnte sykkeltype. Mitt egenerfarte eksempel: Det holdt på å gå i grøfta da jeg skulle kjøre sidevognsekvipasje; funket gull rett fram, men alvorlig løft i høyresvingen.

Utlåner spurte ikke, jeg holdt kjeft - ville jo testkjøre noe nytt :crazy:
Bra innlegg :thumleft

Det med sidevogn er også for min del egenerfart, bedre med bare to hjul :prf
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av SilverSmurfer »

Tenker at dette har mest å gjøre med de mer ekstreme eller uvanlige syklene.

Feks ved prøvekjøring så virker det hensiktsmessig å forvisse seg om at:

1. Personen har førerkort.
2. Personen er edru.
3. Personen har kjørt nylig, hvis en person ikke har kjørt på 30 år og du slipper den personen løs på en sykkel med 150 hk på direkten kan det fort gå galt.
4. Personen har kjørt tilsvarende kjøretøy tidligere, feks jeg har kjørt hundrevis av timer på MC men jeg har aldri kjørt sidevogn, aldri kjørt sykkel over 240 kg og jeg har heller aldri kjørt noe kraftigere enn en Africa Twin. Så hvis jeg skulle ha prøvekjørt feks en Boss Hoss, Superduke eller Busa så vet ikke jeg helt hva det hadde innebært.
5. At personen er kjent med elektronikken og kjøremodusen han skal kjøre i.

For jeg tenker at hvis noen slipper en person som ikke har kjørt på 30 år til på en KTM Superduke 1290 og personen steiler med en gang han gir gass, det fort bli snakk om overlatelsesmedvirkning.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av kjellv »

SilverSmurfer skrev:Tenker at dette har mest å gjøre med de mer ekstreme eller uvanlige syklene.

Feks ved prøvekjøring så virker det hensiktsmessig å forvisse seg om at:

1. Personen har førerkort.
2. Personen er edru.
3. Personen har kjørt nylig, hvis en person ikke har kjørt på 30 år og du slipper den personen løs på en sykkel med 150 hk på direkten kan det fort gå galt.
4. Personen har kjørt tilsvarende kjøretøy tidligere, feks jeg har kjørt hundrevis av timer på MC men jeg har aldri kjørt sidevogn, aldri kjørt sykkel over 240 kg og jeg har heller aldri kjørt noe kraftigere enn en Africa Twin. Så hvis jeg skulle ha prøvekjørt feks en Boss Hoss, Superduke eller Busa så vet ikke jeg helt hva det hadde innebært.
5. At personen er kjent med elektronikken og kjøremodusen han skal kjøre i.

For jeg tenker at hvis noen slipper en person som ikke har kjørt på 30 år til på en KTM Superduke 1290 og personen steiler med en gang han gir gass, det fort bli snakk om overlatelsesmedvirkning.
Nei det tror jeg ikke.
Etter loven kan han kjøre et hvilket som helst kjøretøy som krever førerkortklasse A, det spiller ingen rolle hvor lenge det er siden han har kjørt.
Hvor lenge det et siden han har kjørt er heller ikke noe vi har mulighet til å sjekke på en enkel måte, der må vi nok bare ta for god fisk det han selv sier.
Det som kan lage større problemer for oss er vårt forsikringsselskap. Sjekk vilkårene, og hva som står. Noen selskaper har en liten klausul om at forsikringstaker er eneste fører av kjøretøyet.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av AJ »

biker7 skrev: 05 aug 2023, 23:45
Så derfor kan vel en slik slutning trekkes, så lenge man har sjekket at den som skal låne sykkel har gyldig førerkort .
Noen annen måte er det jo ikke å forvisse seg om at den som skal prøvekjøre ikke fyller vilkårene for føring av motorvogn.
Forruten synlig beruselse da selvfølgelig.
Nettopp.
Kort og godt oppsummert :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av rolf-arne »

Har drevet med utleie av dykkerutstyr, og vil påpeke en vesensforskjell i hvordan ting oppfattes.

Ved utleie av dykkerutstyr, så har vi en forpliktelse om å forsikre oss om at vedkommende kan bruke nettopp dette utstyr sikkert. Vi spurte også om hvor/ hvordan det skulle dykkes..Med Saltstraumen i nærområdet, var det mye med den i tankene.

MEN om samme person skulle kjøpe det samme utstyret, så blir det ikke avkrevd noe svar eller sertifikat. Et paradoks?

Samme forskjell kan man anta stilles på MC, da jeg kjøpte R1250rt og tok laus ut på E6 ved MCOSLO, så dro jeg på som om jeg satt på Pan European. Overasket ble jeg over at forhjulet ikke lengre var på bakken... overgangen var stor, selv om jeg hadde kjørt nærmere 5000 km den uka..

Personlig så følger jeg samme som når jeg lånte vekk dykkerutstyr, vil vite hvordan, vedkommene dykker/kjører...det kan en enkel prat avgjøre

Jussen er enkel når det kommer til manglende førerkort, ikke edru ... og tror neppe denne blir trukket sætlig lengre enn det, strafferettslig - i privatretten derimot kan det nok prøves å strekkes betydelig lengre.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Overlatelsesmedvirkning

Legg inn av AJ »

Uansett har man ikke allverdens muligheter eller anledning til å granske "hjerte og nyrer" til den man overlater eksempelvis en MC til utover å forvisse seg om at vedkommende oppfyller de nødvendig vilkårene - har førerrett, framstår som edru og ellers frisk og oppegående.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar