Noob, hvor lang tid bruker man på lappen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Megaoctane
Innlegg: 18
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Noob, hvor lang tid bruker man på lappen?

Legg inn av Megaoctane »

Har veldig lyst til å ta MC lappen. Skal ta grunnkurs nå og prøve å ta teoriprøven i år.
Kjørt manuell bil og bil generelt i mange år, men aldri kjørt moped. Er 42 år, så det går sikkert tregere å lære seg giring og clutching og krypkjøring...

Hvor lang tid brukte dere på lappen - dere som aldri hadde kjørt MC før?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Noob, hvor lang tid bruker man på lappen?

Legg inn av AJ »

Hei og velkommen til MCsiden.no :vs !

Dette er et spørsmål jeg ikke har noen forutsetning for å svare på siden jeg aldri har hatt føreropplæring på MC.
MC-lappen har rett og slett fulgt meg som en skygge hver gang førerkortet er fornyet siden jeg kjørte opp som 16-åring med en kort runde på en åpen offentlig plass mens bilsakskyndige, som det dengang het, så at jeg jeg greide å håndtere motorsykkelen på den korte strekningen han ba meg kjøre :crazy: .

Men som admin og forumeier ønsker jeg altså gjerne velkommen som registrert bruker og overlater til andre med mer relevant erfaring å komme med info om varighet og evt. også hva man må regne med på betale for endelig å ha lappen i boks ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noob, hvor lang tid bruker man på lappen?

Legg inn av kjellv »

Jeg tok klasse A i 2012, og da var det som drog ut i tid mangel på oppkjøringstimer. Det vet jeg det fortsatt kan være enkelte steder i landet, selv om jeg har inntrykk av at det er blitt bedre. Jeg startet i februar med MC-kurset, tok teoriprøven i april, og kjørte opp 15 august. Klar for oppkjøring var jeg nok i juni, men oppkjøringstime var ikke å oppdrive.
Førerkortopplæring for motorsykkel her i landet er sesongbetont, dvs. det er ikke noe som skjer verken hos trafikkskolene eller hos biltilsynet på vinteren. Stort sett fra oktober til april/mai ligger ballen død. Riktignok starter trafikkskolene gjerne opp de teoretiske kursene i februar-mars, og begynner med kjøretimer så snart veiene og temperaturene gjør dette aktuelt. Det er ofte vanlig at trafikkskolene ikke starter praktisk opplæring med en elev før teoriprøven er bestått.
Sett deg som et mål å få tatt MC-kurset nå i høst, og få bestått teoriprøven i løpet av vinteren. Får du tatt noen kjøretimer i løpet av september så er det bra, men ikke regn med at det kan skje. Er du heldig har du lappen i lomma før ferien til sommeren. Sett av et budsjett på 25-30k til førerkortet, og rundt 10k til hjelm og klær.
Lykke til, og velkommen som aktiv forumbruker. Opprett en logg her inne og oppdater oss underveis :prf

Jajo82
Innlegg: 335
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Noob, hvor lang tid bruker man på lappen?

Legg inn av Jajo82 »

Tok lappen i 2016. 34 år gammel, begynte midt i juli, ferdig i september. Velkommen og lykke til🏍🏍🏍

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Noob, hvor lang tid bruker man på lappen?

Legg inn av JoeHugin »

Har du mulighet til å kjøre privat, så vil lappen ta mye kortere tid. Med mindre du sliter veldig, og behøver veldig mye veiledning, så bør det gå relativt raskt.

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Noob, hvor lang tid bruker man på lappen?

Legg inn av SveinHa »

Et litt annet svar på spørsmålet er at Wright har en "Superpakke A1" til kr 22.500 der 6 kjøretimer er inkludert men kjørelæreren til poden sier at en må regne med ca kr 10.000 i kjøretimer i tillegg (som en tommelfingerregel). Siden 1. juni har poden og jeg kjørt rundt 300 mil med "L" på ryggen og han kan ikke få A1 lappen før mars/april så jeg regner ikke med at han skal trenge så veldig mange timer. I tillegg begynte han å kjøre motorsykkel før han var 6 år (trial)...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Noob, hvor lang tid bruker man på lappen?

Legg inn av dypen »

For de som nylig har vært gjennom det obligatoriske med oppkjøring er det mulig å booke tid med oppkjøring i forkant for å få unna det hele så raskt som mulig?

Er det obligatoriske på litt over 20 kjøretimer?

Hvis ja betinger det hele att eleven er godt forberedt og sikker både på teori og kjøreferdigheter med mengdetrening i forkant.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Noob, hvor lang tid bruker man på lappen?

Legg inn av JoeHugin »

SveinHa skrev: 29 aug 2023, 11:48 Et litt annet svar på spørsmålet er at Wright har en "Superpakke A1" til kr 22.500 der 6 kjøretimer er inkludert men kjørelæreren til poden sier at en må regne med ca kr 10.000 i kjøretimer i tillegg (som en tommelfingerregel). Siden 1. juni har poden og jeg kjørt rundt 300 mil med "L" på ryggen og han kan ikke få A1 lappen før mars/april så jeg regner ikke med at han skal trenge så veldig mange timer. I tillegg begynte han å kjøre motorsykkel før han var 6 år (trial)...
Har inntrykk av at mange kjørelærere enten utnytter eleven med å holde igjen på godkjenning, eller å spe på med timer siden det allikevel er vanskelig å få tid til oppkjøring.

Broren min fikk lappen i år, kjørelærer anslo noen måneder til med relativt jevnt antall timer, tok en vurderingstime hos en annen kjøreskolelærer, fikk oppkjøring med en gang da den kjøreskolelæreren mente broren min var mer enn klar nok.

Om det var fordi man ikke klarer å vurdere eleven eller ønsker å tjene mest mulig penger vet jeg ikke, men det er like ille begge deler.

Nesten samme story hos en annen kompis også.

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Noob, hvor lang tid bruker man på lappen?

Legg inn av Greddy »

Begynte i midten av tredve-årene. Tok en sånn 2 ukers intensiv opplæring og ble ferdig med noen ekstra timer pga, aldri kjørt MC og måtte lære giring, clutching og krypekjøring og brems fra skracth. Måtte ta to ukers ferie på dette.

Svar