Hentet fra innloggingssiden til hovedbanken min:
Tenk å bruke det gode gammaldagse utrykket "uværet" og ikke ekstremværet, da gitt

Akkurat nå er det så og si opphold her jeg bor, for øvrig. Kun litt yr i lufta...

Er veldig klar over de ulike forholdene her på Hadeland, hvor jeg er født, oppvoks og bodd det meste av livet.Gammelsmurfen skrev: 07 aug 2023, 20:22 Ikke like heldig i Gran så jeg @AJ
Toglinja på Jaren egner seg mer for kanalbåter enn tog![]()
Samme her, både i går og i dag er det av og på med ikke bare nedbørsmengden men det er opphold innimellom, noe det også er i skrivende stund.AJ skrev: 08 aug 2023, 08:15Er veldig klar over de ulike forholdene her på Hadeland, hvor jeg er født, oppvoks og bodd det meste av livet.Gammelsmurfen skrev: 07 aug 2023, 20:22 Ikke like heldig i Gran så jeg @AJ
Toglinja på Jaren egner seg mer for kanalbåter enn tog![]()
Slik har forholdene alltid vært her i distriktet.
Og vi oppe her i høyden har både smilt litt og syntes synd på de nede i dalsøkkene, som.rv. 4 mellom Roa og Gran, langs Viggaelven. Og Jaren tett ved Jarenvatnet.
Nå har veibyggerne gjort kloke valg denne gangen med den nye veien gjennom Viggadalen slik at fare for flom der er blitt betydelig redusert.
Mens på Jaren har kommunen sørget for et nytt boligfelt nærmest mulig Jarenvatnet. Og dermed flomutsatt...
Så joda, jeg vet veldig godt at forholdene er langt verre andre steder og at det er store lokale variasjoner.
Men akkurat her jeg bor har det ikke vært spor av det jeg kaller ekstremvær. Har hatt lokale skybrudd og kraftig vind med trefall som følge tidligere, som var noe helt annet enn det været vi hadde i går.
Og for mange år siden, på nitti-tallet en gang, snødde vi faktisk inne også, her vi bor. Måtte den gangen har hjelp av Vegvesenet med langt kraftigere brøyteredskap enn hva de lokale bøndene/enmannsentreprenørene hadde.
Så jada, her har av og til ekstremvær. Men altså ikke det siste døgnet...
Mye regn, men fordelt over flere timer uten særlig overvann som gjerne finner egne bekkeløp i bakken opp til huset vårt. Skjedde ikke dette døgnet.
Men de gangene det skjer kan selv jeg kanskje bruke ord som ekstremvær.
Det vi opplevde i går var kraftig sommerregn, på grensen til uvær, ikke ekstremvær, siden det kun regnet mens det var stort sett vindstille hele tiden
Høres aldeles fortreffelig utGammelsmurfen skrev: 16 sep 2023, 17:50 I Trysil med kone fremfor mc
Små-yr frem til ved 16-tiden, opphold nå.
I morgen er det meldt stor sol hele dagen.
Nå blir det et bedre biffmåltid med båtstekte poteter, grønnsaker,rødvinssaus rørt tyttebær rett fra lyngen utenfor og rødvin i glasset om litt.![]()