KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37882
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 19 sep 2023, 23:36
Fjottpeis skrev: 19 sep 2023, 23:16 Tar gjerne imot erfaringer og tanker :)
Heisan!

Velkommen med første innlegg på MCsiden.no forumet :vs !

Litt seint på kvelden akkurat nå så svar fra meg får vente til i morgen.
Men svar og mine erfaringer og tanker skal du helt klart få i løpet av morgendagen :D !
Jeg kjøpte min første 1290 SA i april 2015, som en av de første her i kandet. Og det avstedkom mange lange blikk og pekefingre i 2015 sesomngen :D !
Dette var da en helt ny skapning på norske veier, om en ser bort fra 1190, da. Den var det jo en del av.
Utlendinger på ferie, spesielt tyskere med sine GSA'er var ekstra nysgjerrige, husker jeg.

Jeg var veldig fornøyd med min 2015 modell, som jeg også hadde veldig lite tull med. Husker det gikk en lyspære mens jeg var på ferie. Også fikk jeg lekkasje i framgaffelen, trolig etter en heftig grustur...

Var ogdså på langtur til Mandello del Lario i Nord-Italia med sykkelen i 2016 og møtte knaspt en maken på hele turen. Kjørekompisen på turen gjprde meg oppmerksom på en med passasjer mens vi sto parkert et sted i Østerrike :) . Det var den eneste jeg kan huske å ha sett på den turen.
Og sykkelen fungerte upåklagelig på hele turen.

Så byttet jeg inn 2015 modellen med en 2018 modell i april samme år. Da hadde den tilbakelagt 55000 km. siden april 2015 :crazy: .
Den har jeg dessverre hatt noen problemer med. Og uflaks. Som da jeg fikk radiatorbrudd etter at en gjenstand på rv. 4 før Gjøvik på vei til Lillehammer, spratt opp i radiatoren og punkterte den.
Men alt er blitt fikset på garantien. Men uansett er det kjedelig når feil oppstår og når verkstedet i tillegg slurver og sørger for følgefeil når de utfører garantijobben.

Nå hsar min andre 1290 gått 77000 km. og går bedre enn noen gang. På enkelte områder som bedre enn ny siden bensinforbruket denne sesongen har ligget i området 0,43 til 0,45 pr. mil på det "drøyeste"... :crazy: .
lavt forbruk hadde den ikke som ny og de første 10.000 kilometerne.

Fantastisk sykkel, er det bare for meg å fastslå. Men på enkelte punkter likte jeg den forrige bedre siden den var konstruert på samme måte som 3. gen. 1290, som @dypen viste bildet av sitt innlegg. Nemlig at tanken går ned langs sidene på motoren. Forskjellen er at 1. gen. 1290 har en 30 liters tank mens 3. gen. har samme volum som på min 2018, 23 liter, men fordelt på tre kamre i tanken hvorav to nedsenkede på hver side av motoren slik det altså også er på 2015 modellen.

2015 tanken gjorde tyngdepunktet noe lavere enn hva tilfellet er på 2018 modellen og er kjøreemessigs mer lik 3.gen. enn den jeg har nå. Mer tyngde lenger ned foran på disse syklene er bare bra med tanke på ikek bare tyngdepunktet men også retningsstabiliteten. Ikke mye, men til det bedre, tør keg påstå.
Og her skal jeg legge til at jeg også har prøvekjørt samme modell som den dypen viser bilde av.

Vel, det var det jeg kom på i farten.
Lurer du på noe spesielt er det bare å spørre i vei :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fjottpeis
Innlegg: 4
Registrert: 03 apr 2023, 09:53
Motorsykkelen din: KTM SMT 990 - 2010mod

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av Fjottpeis »

Takk for velkomst, folkens! Virker som en veldig kjekk gjeng som rangler innpå forumet her.
Beklager sent svar, jeg er midt i en flytteprosess og har hatt hektiske dager :)

@Audi Mannen tipser om Multistrada V4s, en sykkel jeg anser som midt i blinken rent teoretisk, om enn noe dyr. Jeg er også skeptisk på den italienske kvaliteten da en tidligere nabo hadde en Hypermotard som mer eller mindre bokstavelig talt råtnet på rot uten å ha blitt brukt noe særlig. Det tok ikke mer enn et par år før alle slanger på motoren var morknet og lakken (?) på motoren flasset av og hele sykkelen så verre ut enn den Kawasakien han hadde fra 1989 som levde et identisk liv.
Er også litt overrasket over bensinforbruk på den, noe som får betydning for min del som gjerne kjører en 25 000 km i året.

Men selvsagt, hovmod står for fall og det er mulig at Ducati har gått fra verst i klassen til best i klassen på de ti årene mellom nevnte hyper og dagens saker? Priser og tilgjengelighet på service er også en faktor på såpass nye sykler.
Er v2s et godt alternativ? Jeg har hørt mye bra om den, også sammenlignet med storebror.

@dypen Takk for sammenligning mellom gammel og ny 1290! Selv har jeg bare forsøkt nye generasjon og har lurt veldig på hvordan de to foregående er sammenlignet med den nye.
Du sier jevnhet på motorgange er en forskjell, vil du klassifisere den som stor? Jeg merket at Adventure var mykere og jevnere på lave turtall enn GT - og jeg tenkte det kanskje var den 2 kg tyngre cranken som gjorde forskjellen..
Én ting jeg merket med alle tre KTM'er var at jevn gass på jevn fart ga en slags rykking og napping. Er det slik alle er eller kan det kureres?

@AJ Jeg har fulgt dine skriblerier gjennom tråden ang 1290 og må innrømme at dine erfaringer er mye av grunnen til at jeg vurderer Adventure..
Alle de positive sidene er jo lett å google seg til, men jeg lurer mest på de tingene som irriterer en i det daglige. Er det noe som irriterer og du skulle ønske var løst på andre måter?

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av dypen »

Uansett om du velger 2020 modell eller 2021 modell av 1290 Super Adventure S blir du fornøyd, nesten alle sykler jeg har hatt over tid i bruk gjør du noen justeringer på, monterer litt ekstrautstyr osv for å tilpasse sykkel’n ditt bruk og kjørestil forutsatt noen kriterier er der. Uansett blir du bedre kjent med sykkel’n etterhvert, blir vandt med den ja tilogmed glad i den og godfølelsen er der når du hopper på. Du kan ikke kjøpe grusknuser hvis det er asfalterte veier nedover Europa du ønsker å kjøre.

Det er en del estetisk forskjell (smak sak) på ny vs gammel som aldri blir noe savn uansett, men den nye har adaptiv cruisekontroll, litt mindre toppvekt hvis du merker det og største forskjellen er motor hvor den gamle oppfører seg råere og har litt høyere moment vs den nyere som er smoodere og kan i starten under forsiktig kjøring oppleves lydløs og dau. Men bruker du rulla går begge som villdyr :prf

Største forskjellen på motor er som nevnt att den nye er roligere smoodere og kan slippes mye lavere ned i hastighet på høy gear, på den gamle føles det bedre for motor å geare ned til femte gear når du kommer under 80 kilometer og ifølge @AJ går drivstoff forbruket ned :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37882
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av AJ »

Fjottpeis skrev: 22 sep 2023, 14:53 @AJ Jeg har fulgt dine skriblerier gjennom tråden ang 1290 og må innrømme at dine erfaringer er mye av grunnen til at jeg vurderer Adventure..
Alle de positive sidene er jo lett å google seg til, men jeg lurer mest på de tingene som irriterer en i det daglige. Er det noe som irriterer og du skulle ønske var løst på andre måter?
Er nettopp kommet hjem igjen etter en kjøretur i nærområdret, som gjerne skulle blitt litt lenger hadde det ikke vært for lang saktegående kø i Viggadalen der det bygges ny riksvei 4 pga. oversvømmelse...

Men et par mil ble det likevel. Og veldig etterlengtet etter disse regnværsdagene vi har hatt her i distriktet de siste dagene. Eller var det ukene :scratch
:knegg

Om det er noe som irriterer meg med 1290'en? Egentlig ingenting. Men skulle gjerne sett at salhøyden hade vært 1-1,5 cm. lavere på laveste innstilling.
Dette er jo ikke akkurat den sykkelen på markedet med lavest sittehøyde og lavest tyngdepunkt. Så i enkelte utfordrende situasjoner kan man være ekstra utsatt for velt.

Ikke et irritasjonsmoment, men fotpinnene til både fører og passasjer kunne med fordelt vært et par cm. bredere.
Moto Guzzi'en har bredere og bedre fothvilere.

Ellers er det jo slik at man erker at det sitter en forholdsvis stor vindskjerm på KTM 1290 SA. På godt og vondt, selvfølgelig.
Skjermen tar det meste av vindpresset ved høyfartskjøring. Men kan for mange også lage uhorvelig mye ubehagelig turbulens.
Sdelv har jeg prøvd meg fram med forskjellige høydeinnstillinger uten at dette har gjort noen vesensforskjell.
Men så satte jeg på et par forlengere på skjermfestene slik at skjermen ble stående ca. 1,5 cm. lenger ut, altså lengerm fra førerplassen og slik atm det ble en romsligere luftespalte mellom den mørke lykte(inner)skjermen. Og det ga en ganske merkbar positiv effekt.

Ellers kan jeg nevne at sykkelen kan være overraskende tung å få opp i kjørestilling fra sidestøtteparkert stilling når jeg har full oppakning i de originaler/OEM ("brødboks")sideveskene og GIVI-toppboksen. Så jeg er alltid påpasselig med hvor jeg parkerer når sykkelen er turrigget.
Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men tror det har noe med den ikke helt ideelle sidestøtteplassering i forhold til vekta bak på sykkelen. Sidestøtten plassert for langt framme på sykkelen i forhold bagasjen, tror jeg kanskje... :-k
Moto Guzzi'en er ganske så annerledes og langt bedre å håndtere når det gjelder dette, med samme mengde oppakning.

Men disse firkantede sideveskene, som jerg kjøpte samtidfig med den første 1290'en i 2015 og som jeg altså fortsatt å bruke på 1290'en jeg nå har, er jo ikke lenger i produksjon
Så det var vel noen årsaler til at de sluttet å lage disse. Men for meg funker de fortsatt og de rommer mye. Så jeg lever fint med at sykkelen er litt mer krevende å håndtere i enkelte sirtuasjoner med full oppakning i disse på tur.
Og til slutt; ingen av mine KTM 1290 har hatt og har målbart oljeforbruk mellom skiftintervallene.

Bensinforbruk: 0,43 - 0,44... ;)
Men det har jeg vel nevnt noen ganger allere her på forumet... :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar