Suzuki V-Strom eller Yamaha TDM

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Nimitz
Innlegg: 10
Registrert: 13 sep 2023, 16:35
Motorsykkelen din: Honda Shadow 750 07 model Kawasaki Vulcan 03 mod.

Suzuki V-Strom eller Yamaha TDM

Legg inn av Nimitz »

Hvordan er Suzuki V-Strom i forhold til Yamaha sin TDM? Tenker da kjørekomfort på asfalt/grus. En annen ting er høyden på disse to. Ønsker helst ikke å nå ned med bare tåspissen. Tar imot alle synspunkter.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Suzuki V-Strom eller Yamaha TDM

Legg inn av AJ »

Interessant å se at TDM900 fortsatt er et aktuelt alternativ :) .

I forhold til V-Strom er jeg ganske sikker at denne er bedre egnet på grusveier enn TDM'en.
Når det gjelder salhøyde så har V-strom modeller hvor denne er vel 85 cm., mens den er 82,5 cm på TDM900:

https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... 0%2014.htm

Har selv hatt TDM900 og hadde ingen problemer med denne høyden.
For øvrig er det lett å både senke og heve høyden på TDM'en ved å bytte ut to såkalte dogbones.

Nevner til slutt at jeg ikke har noen erfaring med V-Strom. Men har flere års erfaring med TDM. Så hvis du lurer på noe om den så er det bare å spørre :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Omdal
Innlegg: 59
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Sted: Sira. Flekkefjord

Re: Suzuki V-Strom eller Yamaha TDM

Legg inn av Omdal »

Hei. Hva slags v-strom tenker du på? Størrelse/ modell. Jeg har en 1000 å en 650 i garasjen. En fra 2020 å en fra 2019. Syklene ser veldig like ut men ganskeså forskjellig å kjøre. 650en er langt bedre på grus og litt krevende vei, litt lavere og lettere men med en utrolig myk og fin motor. Den store er mye mer rykkete og brutal, men med langt bedre bremser og fjæring. Er og litt romsligere og mer komfortabel på langtur.

Jeg når helt i bakken med begge beina på den store og jeg er vel 182cm.

På 650 når du vell helt ned vis du er over 170 med en nogenlunde proporsjonal kropp.

Ellers er ingen av dem noen offroad sykkel da det er begrenset med bakkeklaring under motor.

Ellers gode tursykkler. Såm kun er på verkstedet besøk med planlagt service, og ikke alskens recall i tider og i tider.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

kaLARSnikov
Innlegg: 185
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Suzuki V-Strom eller Yamaha TDM

Legg inn av kaLARSnikov »

Har kun erfaring med førstegenerasjons DL650 (2004), men i forhold til at du får de nærmest kastet etter deg på Finn.no så er det en helt knall sykkel. Driftssikker, godt nok bunndrag til å henge på det meste innenfor norske fartsgrenser, komfortabel nok til å kjøre timesvis sammenhengende og veldig morsom på svingete vei.

Har kjørt litt relativt enkel grus og det går helt greit, men med uerfaren gruskjører på toppen og gatedekk nederst så går det noe sakte og enkelte lukkemuskler får virkelig trent seg til tider.

Om du har planer om å stå - som man gjerne gjør på grus - så er ikke en original første generasjon kjempeegnet for det, men med litt senk på fothvilere og hevere på styret så blir det ganske bra, dog kan det ikke måle seg med samme oppsett på større sykler som f.eks. nyere Africa Twin. Det er litt av det man ofrer med en såpass relativt lav sykkel. 2004 DL650 har til orientering en setehøyde på 82cm. Jeg er 182cm og med MC-støvler på har jeg begge hælene i bakken med god margin på flatmark.

Fra 2007 begynte det å dukke opp ABS på disse og så vidt meg bekjent så er det vel fortsatt på årets modell ingen knapp/modus for å skru av dette, men den kan alikevel slås av ved å trikse med sykkelen på midtstøtta, dra ut en sikring, eller å jallamekke en bryter på kursen. Noe å tenke på om man ser for seg at man vil slå av dette. Nyere 1050-modeller tror jeg har egne ABS-moduser hvor man i det minste kan skru av på bakhjulet.

Svar