På to hjul i Thailand

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Da er ett års kasko forsikring betalt. I norske kr 1980 og da har jeg 50% bonus. Hvorfor ikke mer bonus? Har ikke hatt sykkelen mer enn 5 år. Hva koster full kasko på en tilsvarende sykkel i Norge? Noen som vet?
Det er skoleferie noen dager for meg siden jeg har barnevakt til Dylan, som ikke har skoleferie, tar jeg en mc tur. Mitt faste følge er for tiden en tur i Belgia og noen av de andre jeg kjører sammen med har ikke mulighet til å være med. Så da blir det alene tid langs veien. Litt deilig og kjøre akkurat den ruta jeg selv vil. Hvor turen går?
Jeg tar meg en tur til syndens hovedstad for å hilse på noen venner. Hotell er bestilt for 3 netter så kommer til å ha Pattaya som base. Så får jeg be Calimoto lage noen rundturer for meg slik at det ikke bare blir sløving ved bassenget

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Da var jeg tilbake etter langhelgens tur til kysten. Jeg kjørte av gårde ved 07:30 tiden fredag. Det litt skyer og litt sol og termometeret kunne fortelle at det var 26 grader, passe fint kjørevær.
IMG20231006085545.jpg
De første 150 km gikk i ett, dvs jeg hadde ett kort fotostopp for å dokumentere hvordan det bygge sut veier her i Thailand i stor stil. I løpet av kort tid vil jeg få 4 felts motorvei i alle retninger ut i fra heimen noe som gjør at reisetiden mellom de store byene går ned. Kanskje noen fra samferdselskomiteen i Norge burde ta en studietur hit?
IMG20231006085534.jpg
Jeg har alltid stopp for kaffe og topping av bensintank etter 150 km, rett og slett for at det passer med pause her og hvis jeg skal kjøre bakveien (som jeg liker å kalle det) er det greit å fylle opp tanken her.
IMG20231006092624.jpg
Vel tilbake på sykkelen etter å ha vekslet noen ord med en kar på en GS la jeg merke til at det var mye mer skyer og mindre sol. Telefonen kunne også melde at det var regn på gang. Ok, her var det bare å komme seg videre mens det ennå var tørre veier. 100 km til gikk unna på svingete og lite trafikkerte veier. Snart var jeg ved inngangen til nasjonalparken.
IMG20231006104427.jpg
En kort foto stopp her også. Ville det være noen aper og se i dag? Tenkte jeg mens jeg kjørte videre. Joda etter noen km var det masse aper i veien og veikanten. Jeg stoppet for å ta noen bilder. Men ble klokelig sittende på sykkelen. Disse apene er ikke veldig redd folk og de kan være ganske frekke og stjele ting. Jeg vet om folk som har mistet mc hjelmen sin til slike banditter. I det jeg fomler med å løsne mobilen fra holderen på sykkelen kommer en hunn med unge helt bort til sykkelen. En hann mener nok at hun var for nære meg og jager både henne og ungen inn i jungelen. Da jeg endelig får fomlet ferdig med mobilen er apene ett stykke unna meg, men det ble da ett par bilder.
IMG20231006104819.jpg
Noen kilometer senere er det våte veier og skyene kan avsløre at det er mye regn rundt meg, men foreløpig dropper jeg regntøy. Med rundt 100 km igjen er det så mye mørke skyer foran meg at det er like greit å tre på seg regntøyet. Det er mer behagelig å gjøre dette mens man ennå er tørr.
Med full regnhabitt durer jeg inn i uværet. Farten synker til 40 - 50 rett og slett fordi det er så dårlig sikt. I rolig tempo med varselblinkere og fjernlys tent kjører jeg videre mens det lyner og tordner rundt meg. Veien er som en middels elv men heldigvis er det lite trafikk så jeg slipper å bli sprutet ned av møtende biler.
Alt har en ende også dårlig vær. Rett før jeg nærmer meg storbyen gir regnet seg og jeg beslutter å kjøre siste biten uten regntøy. Helt greit å ankomme hotellet uten å være klam pga regntøyet. De siste 15 km er alltid trege. Mye trafikk mye kø mye lyskryss. Men det gikk denne gangen også. Drøye 6 timer etter avreise parkerer jeg utenfor mitt faste hotell, sjekker inn, dusjer og tar lunch og en iskald Chang
IMG20231006144922.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 656
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Nomade »

Siste innspurt på regntiden nå, går snart inn i den tørre perioden :thumleft

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Nomade skrev: 10 okt 2023, 15:45 Siste innspurt på regntiden nå, går snart inn i den tørre perioden :thumleft
I følge Thailands metrologiske institutt var regntiden over i forrige uke og vinteren har begynt. I følge overtro, altså religionen, er regntiden over etter Loy Kratong som i år er 27 november. Vi får se hvem som får rett. Det har regnet jevnt og trutt i to dager nå.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Siden støvler og hansker var veldig våte ved ankomst og jeg ikke liker å kjøre med vått utsyr fikk Mr Big stå i ro helt til det var tid for hjemreise, nok en gang ble utforskning av kystveiene utsatt. Får ta det igjen neste gang.
IMG20231008141114.jpg
Værmeldingen for turen hjem viste ymse værtyper på den ca 400km lange strekket hjem. Alt fra pent vær og sol til torden og regn. Utenfor hotellet var det opphold og småskyet , men mørke skyer truet i horisonten. Jeg fant ut at jeg ville starte med motorvei ett stykke for så å svinge av og kjøre bakveier hvis været så ut til å bli stabilt. I striregn er det like greit å kjøre den raskeste veien tenkte jeg. og slik ble det.
Ut av Pattaya er det ikke lov for mc å kjøre på motorveien. For noen år siden brydde jeg meg ikke og kjørte der, men så fikk de opp ett skilt på engelsk med følgende tekst: kjøring med motorsykkel medfører 20 000 thb i bot og/eller fengsel i inntil 20 dager. Så nå blir det sideveier de første 25 km alltid.
Ferdig med sideveiene bar det ut på highway 331. Denne veien er akkurat pusset opp og utvidet med mange filer og lite trafikk. Det marsjet greit mellom 120 og 140 km/t, fartsgrensen er 90 men ingen bryr seg om denne. Det var lite trafikk så her lot jeg Mr Big strekke ut. Jeg hadde lagt inn flere waypoints i Calimoto slik at jeg kunne svinge av underveis, men etter en stund bestemte jeg meg for å kjøre motorvei de første 250 km, etter dette er det ikke mer motorvei så da ville det uansett bli vanlig landevei.
Motorvei er kjedelig men effektivt milene rant unna, noen regndråper ble det, men ikke så mye at jeg måtte på med regntøy. Det ble en stopp for kaffe på motorveietappen. Da det ikke var mer motorvei ble det ny stopp for en matbit og for å toppe opp tanken. I slike hastigheter slurper Mr Big i seg adskillig mer gasohol enn når det går i 80 -90. Med en snittfart på over 100 på 250 km var forbruket rundt 0,5 på mila. Helt innafor syntes jeg.
Jeg var heldig med været helt til det var rundt 70 km igjen, da så jeg veggen i enden av ei slette. Joda bokstavelig talt en vegg av vann. Det var bare å stoppe å få på seg regnutstyret for så å kjøre inn i elendigheten. Det ble 30 km med mye regn og lav fart. Dermed røk rekorden for korteste tid hjem.
Vel hjemme viste tripptelleren 780 km og ett snittforbruk på 0,44 på hele turen. Sykkelen trenger nå en skikkelig vask, men her har det stort sette regnet siden jeg kom hjem så den står fortsatt i carporten møkkete og fæl.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Lørdag 4. november er det bike week i Khon Kaen en kjøretur på 260 km. Var der for noen år siden og det ser ut som det blir tur dit igjen i år. Mye fine sykler og bra musikk. Forresten, bike week i Khon Kaen er en kveld så det er en veldig kort uke. Hotell er bestilt.
20181027_181728.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5300
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av dypen »

Da blir det liv :) Har vært på Phuket Bike Week Patong Beach :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Da var årsavgift og ansvarsforsikring betalt for ett år til. 955 thb som blir ca 290 Nkr. Inkludert i dette beløpet var også teknisk kontroll av sykkelen. Dvs det mannen gjorde var følgende: Puttet en sonde inn i eksosen for å måle at sykkelen var innenfor kravet når det gjaldt og ikke forurense samt en mikrofon plassert ett stykke bak sykkelen for å måle at støynivået var innenfor de tillatte grenser. Alt dette var i orden. Så ble sykkelen fotografert bakfra slik at nummeret kunne dokumenteres. Lys, bremser osv regnet de med var i orden så det ble ikke sjekket. Mitt ganske slitte fordekk passerte også.
60 000 km service er også bestilt med skifte av fordekk. Etter dette er det mulig det blir en langtur neste uke, siden det er skoleferie og regntiden ser ut til å være over.
IMG20231017094628.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Jompa »

Det var rimelig forsikring, avgift og årskontroll.
Jeg leste litt i bloggen din som du linker til.
Du skriver veldig fint og levende om ting som ikke er helt enkelt. :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Jompa skrev: 19 okt 2023, 17:13 Det var rimelig forsikring, avgift og årskontroll.
Jeg leste litt i bloggen din som du linker til.
Du skriver veldig fint og levende om ting som ikke er helt enkelt. :thumleft
Takker for hyggelige ord. Bloggen min lider for tiden av mangel på tid og skrivelyst. Men plutselig blir den også oppdatert. Nå er det avreise til Buriram for 60 000 service og nytt fordekk.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Da sitter jeg i sofaen og nyter kaffe mens Mr Big får utført service. BildeBilde

Sent fra min CPH2343 via Tapatalk


Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Etter en drøy time i går ble sykkelen kjørt ut av verkstedet og jeg ble presentert en regning mye mye lavere enn forhåndsprisen jeg hadde fått. Ved nærmere kontroll viste det seg at de kun hadde skiftet olje og filte sjekket for feilmeldinger smørt opp tenningslås samt strammet og renset kjede. Ikke noen nye plugger eller noe nytt fordekk. Jeg viste dem bekreftelsen jeg hadde mottatt på telefonen med priser på det jeg ville ha gjort. Han som hadde tatt imot ordren min hadde fri i dag så dette hadde ikke de fått beskjed om. Rart tenkte jeg. Jeg forklarte kundemottakeren hva jeg ville ha gjort da jeg kom, men ingen grunn til å rippe opp i dette. Bare å smile og vente. Sykkelen ble nok en gang kjørt inn på verkstedet og jeg fikk en ny kopp kaffe.
En og en halv time gikk og så ble sykkelen nok en gang kjørt ut og denne gangen var alt perfekt. Den nette sum av 5500 thb (1666 Nkr). For dette fikk jeg jeg. 2 Liter Motul olje, Kawasaki oljefilter, 2 stk tennplugger, 1 stk IRC fordekk samt smørt og renset kjede/drev smurt opp tenningslås.
Dermed er sykkelen klar for neste ukes langtur.
IMG20231020104142.jpg
IMG20231020093207.jpg
IMG20231020093228.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Da er jeg på tur igjen. Vi dro på mandag og planen er å være hjemme på fredag. Denne gangen går turen langs kysten sørøst i Thailand. Vi har så lang vært heldige med været. Jeg har tidligere skrytt av Calimoto og denne appen evne til å finne fine ruter for oss. Nok en gang har vi blitt guidet inn på veier vi aldri ville funnet uten denne appens hjelp.
Denne gangen kjører jeg med passasjer den 650 ccm motoren i Mr Big takler dette greit log sykkelen ligger like bra på veien med personer og fulle bokser av bagasje. Kanskje jeg bare skal beholde han? Vi får se.
IMG20231023121318.jpg
IMG20231023121913.jpg
IMG20231023162935.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Det er søndag og jeg kom hjem fra tur fredag ved 15 tiden. Det ble drøyt 1000 km på denne turen, faktisk den lengste turen jeg har hatt med Mr Big og passasjer. Med fulle bokser av bagasje og to personer på sykkelen gikk det helt greit. Sykkelen er romslig og 650 motoren holder fint til denne kjøringen. Må bruke giret litt oftere enn når jeg kjører alene men det er jo bare gøy.
Endelig fikk jeg utforsket disse kystveiene i Rayong som jeg har hatt lyst til å kjøre i mange år. Det var flotte veier og mye fint å se. Det kommer til å bli flere turer ned i Rayong distriktet med tid og stunder.
For dere som lurer kjørte vi følgende rute: Dag 1 . Ban Kruat til Laem Ngop ca 400km. Dag 2:Laem Ngop til Laem Maepim ca 160 km. Dag 3: Laen Maepim til Pattaya ca 150 km. Dag 5 Pattaya til Ban Kruat ca 400 km.
Passasjeren som ikke hadde noe erfaring med langtur på mc var strålende fornøyd etter turen og blir gjerne med på flere turer. Noe som gledet meg å høre. Alltid hyggelig med fornøyde venner.
Som vanlig her i Thailand vil en slik tur alltid inneholde mye god mat. Vi fikk spist mye god og billig thaimat og mye god og vesentlig dyrere farang food , som vi sier her. Jeg er veldig glad i thaimat og da spesielt Isan mat, men når jeg er i storbyen smaker det veldig godt med skikkelig biff og annet snack. Vi var bla nok en gang på japansk buffet og som sist så er jeg helt sikker på at de ikke tjente noe på vårt besøk. Den dagen ble det kun en liten frokost før vi hadde en sen lunsj på dette stedet. Middag var det ikke snakk om å orke denne dagen.
Været var stort sett flott på hele turen og regntøyet fikk forbli i toppboksen. Akkurat da jeg tenkte at nå kommer jeg til å komme hjem med nesten ren sykkel kjørte vi inn i en regnskur. Vi var da så nære hjemme at vi ikke brydde oss om å ta på regntøy. Ikke var det langvarig regnskur heller. Men veien var skikkelig våt og dermed må sykkelen vaskes før neste tur som går av stabelen allerede fredag førstkommende. Da går turen til Bike Week i Khon Kaen. Ser ut til at vi blir 5 sykler i følget.
Noen bilder fra turen
IMG20231023162917.jpg
IMG20231024111800.jpg
IMG20231025094936.jpg
IMG20231025185550.jpg
IMG20231027081200.jpg
IMG20231027134031.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Nå som Mr Big, som altså er en 2018 modell Kawasaki Versys har rundet 5 år og 60 000 km er det artig å se litt på kjøreboken jeg fører i ett regneark. Her blir alt som blir gjort med sykkelen lagt inn utenom vask og polering. Her er noen tanker om dekk.
De originale Dunlop dekkene holdt 17463 km foran og 15990 km bak. Neste fordekk av merke IRC holdt 18614 km neste bakdekk av merke Aspira 21349 km.
Neste fordekk fortsatt IRC 23551 km neste bakdekk, fortsatt Aspira, sitter fortsatt på og har rullet 22331 km så langt, dette dekket holder nok til neste service som er på 66 000km.
Da jeg kjørte i Norge holdt aldri dekkene så lenge. Husker vagt at sånn rundt 10 - 12k km på fordekk og ca halvparten på bakdekk. Siden det er varmt klima her tror jeg dekkene har hardere gummiblanding enn i Norge.
IRC supersport som jeg bruker foran er ett utmerket dekk og jeg har aldri hatt problemer med veigrep og det er rimelig i innkjøp også. Dette merket sitter original montert på bla Honda sine små cbr sykler her i Thailand
Aspira Sportivo som jeg for tiden bruker bak (bytter til IRC neste gang) er mye dekk for pengene. Dette dekket har jeg opplevd at kan være litt glatt når det regner, men ikke verre enn at jeg føler meg trygg. På tørr asfalt er det bra grep og det er bare å gasse på. På den siste turen med to personer på sykkelen og fulle vesker trodde jeg kanskje at jeg ville merke at dekket var slitt, men nei det fungerte helt fint.
Joda "billigdekk" fungere fint det, i vertfall til mitt bruk.
Bilde
Bilde

Svar