Vi praktiserer kun at man hele tiden har visuell kontakt med den som signaliserer klar bane ved å ligge i venstre, så det blir bare et par ekstra øyne som ligger lenger frem og ser f.eks. en rette før deg ved f. eks. slutten av en svak høyresving.kaLARSnikov skrev: 17 okt 2023, 13:32
Når det er sagt så skjer dette titt og stadig med kompisgjengen jeg kjører med: En av oss tar en forbikjøring og melder via intercom til resten av følget om det er klart for at de andre kan følge på eller ikke - så jeg skal for all del ikke påstå at jeg er uskyldig i dette.
Men at det kan være skummelt i enkelte tilfeller, det er helt klart. Vi har flere ganger erfart at "dekningsgraden" med blåtann-basert intercom kan være høyst variabel og et par av oss husker fortsatt en slik situasjon fra et par år siden da en kjørte forbi først og så meldte tilbake på intercom at det var klart. Da turte ingen å følge etter siden intercom'en begynte å falle ut og vi kunne ikke være sikret på om vedkommende sa at det var "klart" eller "ikke klart"...
Da har man både avstanden frem til den som signaliserer + den klare banen "signalisør" (med gode marginer) gir.
Kjenner hverandre og pleier å være 6-8 stk. så det mener jeg er helt trygt.