Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av Gammelsmurfen »

kaLARSnikov skrev: 17 okt 2023, 13:32
Når det er sagt så skjer dette titt og stadig med kompisgjengen jeg kjører med: En av oss tar en forbikjøring og melder via intercom til resten av følget om det er klart for at de andre kan følge på eller ikke - så jeg skal for all del ikke påstå at jeg er uskyldig i dette.

Men at det kan være skummelt i enkelte tilfeller, det er helt klart. Vi har flere ganger erfart at "dekningsgraden" med blåtann-basert intercom kan være høyst variabel og et par av oss husker fortsatt en slik situasjon fra et par år siden da en kjørte forbi først og så meldte tilbake på intercom at det var klart. Da turte ingen å følge etter siden intercom'en begynte å falle ut og vi kunne ikke være sikret på om vedkommende sa at det var "klart" eller "ikke klart"...
Vi praktiserer kun at man hele tiden har visuell kontakt med den som signaliserer klar bane ved å ligge i venstre, så det blir bare et par ekstra øyne som ligger lenger frem og ser f.eks. en rette før deg ved f. eks. slutten av en svak høyresving.
Da har man både avstanden frem til den som signaliserer + den klare banen "signalisør" (med gode marginer) gir.
Kjenner hverandre og pleier å være 6-8 stk. så det mener jeg er helt trygt.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av Kjellrf »

Kan tillegge en ting ved forbikjøring av biler når man kjører sammen, husk at motorsykkelen bak også skal forbi.
Når jeg legger meg inn, legger jeg meg inn til høyre i feltet, og eventuelt venter med å gå tilbake til min plass til venstre i kjørefeltet til mc bak meg har kommet trygt forbi.
Har opplevd å kjøre forbi en bil bak annen mc, og denne var fornøyd fordi hen hadde kommet 5 meter foran bilen vi kjørte forbi...
Ikke moro når det kommer biler i mot...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av FredrikE24 »

Grøss og gru hver gang man tar igjen en MC-gruppe på tur. Er fryktelig teit at de reagerer på at jeg bryter opp gruppa om jeg må ta forbikjøringer stegvis.

Kjørte vestsiden av Randsfjorden en gang på tur hjem fra Vestlandet. Så tok man igjen en MC-klubb på sikkert 50-60 sykler som lagde en propp. Sånt er så unødvendig.

Ellers har jeg jo kjørt i gruppe selv med opp til 12-14pers. Mine regler er at førstemann må være erfaren og kjøre jevnt! Ellers blir det fort trekkspilltendenser. Utover selve kjøringen så liker jeg effektive stopp. Ellers går klokka utrolig fort når førstemann er ferdig med å tanke og kjøper seg en is.. Så jeg har innført regler som sier at vi kun tanker og venter ved utkjøringen når man er ferdig. Så spiser man når man har planlagt det. Så får man lov til å strø hvis man er en av de første til å tanke..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av dypen »

Mesteparten av tida kjører jeg alene eller sammen med en så det er aldri noe problem, har vært med en del turer nå med mcsiden.no brukere som alltid har fungert veldig bra uten at vi har drillet noe strikt opplegg i forkant. Ser da bort fra enkelt hendelse på vei til Evje som beskrevet før her. Innhenter ofte enkelte motorsykkelister eller mange i følge hvor jeg av og til legger meg bak, men skli forbi er aldri noe problem for å kjøre eget løp.

Som @FredrikE24 beskriver her så har jeg ingen forståelse for hvorfor det skal være problematisk å la en mc passere en gruppe. Skal du kjøre langt er det helt klart en fordel å kjøre ett strikt regime på bensinfylling og bespisning så den heier jeg på :thumleft Men er jeg sammen med mange oppveier det sosiale den ekstra tiden :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar