Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39784
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 23 okt 2023, 21:56 :redface På FTR`n så er jeg på 3 dekksettet på 900mil.....
Da kan jeg ikke la være å stille spørsmålet; er'e mulig :O !?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ErikW
Innlegg: 877
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ErikW »

AJ skrev: 23 okt 2023, 17:59
Ketil skrev: 23 okt 2023, 17:41 jeg har en tendens til å slite bakdekk og klarer aldri å oppnå 10000 km før det bør byttes. Kan komme med en mer utførlig tilbakemelding når jeg har fått tilbakelagt noen km.
Litt rart, synes jeg, siden jeg så langt fint har klart mer enn 14000 km før slitemerkene omtrent er på linje med dekkmønsteret med Mitas Terra Force-R på min KTM 1290 SA S, som ikke er veldig forskjellig fra din BMW 1250 GSA :scratch ...

Og jeg kjører også en del med min faste passasjer og bagasje for to, noe du ikke gjør, om jeg har forstått det rett etter å ha lest dine innlegg her på forumet.
Er ikke det litt rart å sammenligne kjørelengder på så forskjellige dekktype da? E-O7+ kan vel ikke sammenlignes med et gaterelatert dekk. Mitas er jo knasker og man trygger mere dekk og ihvertfall med en frisk kjører på en momentsterk GS.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39784
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 23 okt 2023, 22:29
AJ skrev: 23 okt 2023, 17:59
Ketil skrev: 23 okt 2023, 17:41 jeg har en tendens til å slite bakdekk og klarer aldri å oppnå 10000 km før det bør byttes. Kan komme med en mer utførlig tilbakemelding når jeg har fått tilbakelagt noen km.
Litt rart, synes jeg, siden jeg så langt fint har klart mer enn 14000 km før slitemerkene omtrent er på linje med dekkmønsteret med Mitas Terra Force-R på min KTM 1290 SA S, som ikke er veldig forskjellig fra din BMW 1250 GSA :scratch ...

Og jeg kjører også en del med min faste passasjer og bagasje for to, noe du ikke gjør, om jeg har forstått det rett etter å ha lest dine innlegg her på forumet.
Er ikke det litt rart å sammenligne kjørelengder på så forskjellige dekktype da? E-O7+ kan vel ikke sammenlignes med et gaterelatert dekk. Mitas er jo knasker og man trygger mere dekk og ihvertfall med en frisk kjører på en momentsterk GS.
Sant nok.
Men at forskjellen er så stor som det skrives synes jeg er rart... :scratch .
KTM 1290 SA S er for øvrig også en ganske momentsterk sykkel, bare så det også er nevnt... ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av biker7 »

Klart at dess grøvre mønster/knaster det er så påvirkes levetiden, og da spesielt sammenlignet med mere asfaltorienterte dekk. Men jeg er helt overbevist om (som dere sikkert har skjønt ;) ) at hvordan gasshånda brukes (spesielt på disse momentsterke syklene) har minst like mye å si. Og det samme blir det jo med bensinforbruk. Noen kjører jo på ca 0,4 i snitt med 12-1300kubikkere, mens andre ligger på 0,5-0,6 og mere i snitt :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ketil »

AJ skrev: 23 okt 2023, 23:26
ErikW skrev: 23 okt 2023, 22:29
AJ skrev: 23 okt 2023, 17:59
Ketil skrev: 23 okt 2023, 17:41 jeg har en tendens til å slite bakdekk og klarer aldri å oppnå 10000 km før det bør byttes. Kan komme med en mer utførlig tilbakemelding når jeg har fått tilbakelagt noen km.
Litt rart, synes jeg, siden jeg så langt fint har klart mer enn 14000 km før slitemerkene omtrent er på linje med dekkmønsteret med Mitas Terra Force-R på min KTM 1290 SA S, som ikke er veldig forskjellig fra din BMW 1250 GSA :scratch ...

Og jeg kjører også en del med min faste passasjer og bagasje for to, noe du ikke gjør, om jeg har forstått det rett etter å ha lest dine innlegg her på forumet.
Er ikke det litt rart å sammenligne kjørelengder på så forskjellige dekktype da? E-O7+ kan vel ikke sammenlignes med et gaterelatert dekk. Mitas er jo knasker og man trygger mere dekk og ihvertfall med en frisk kjører på en momentsterk GS.
Sant nok.
Men at forskjellen er så stor som det skrives synes jeg er rart... :scratch .
KTM 1290 SA S er for øvrig også en ganske momentsterk sykkel, bare så det også er nevnt... ;)
Jeg har hatt tre ulike adventure-mc de siste 10 årene og jeg har brukt ulike typer dekk, alt fra mer asfaltorienterte dekk til såkalte 50/50 dekk. Og ja, jeg har samme erfaring, tror ikke jeg har fått 1000 mil ut av noen bakdekk. Bakdekkene blir flate og mest slitt på midten. Noe av forklaringen ligger nok i at når jeg kjører mc så er det turer med relativt lange dagsetapper i jevnt høy snittfart og for å si det forsiktig så er det mange og lange rettstrekninger på veiene på Nordkalotten. Jeg har også hørt noen si at asfalten som legges i nord er grovere, og at det medfører mer dekkslitasje. Uansett så har dette vært en smule frustrerende, har forsøkt ulike dekkmerker og har forsøkt med høyere dekktrykk. Har kommet dit nå at et dekkskift i sesongen er noe jeg må ta som en del av utgiftene med denne ellers så rimelige hobbyen :lol

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av utc »

AJ skrev: 21 okt 2023, 16:43

Så for øvrig på Tirendo.no hvor jeg bestilte bakdekket i går at prisen i dag har falt med en drøy femtilapp... Grunnet kronekursen, kanskje :scratch ?


Uansett, her er linken til Tyrestest.
Det er bare å gratulere :twothumbs: Spørs om du ikke blir skuffet over kjørelengden på et OEM-dekk fra Dekkonline.no/Tirendo.no.
OEM-dekk er av vesentlig dårligere kvalitet fordi mc-produsentene bare skal levere nye sykler med dekk. Kravet er lavere pris ergo går det utover kvaliteten. Så det spørs om du egentlig har spart noen ting i det hele tatt. Antagelig det motsatte. Det gjenstår å se.
Den gangen jeg var skikkelig kjip og totalt uvitende bestilte jeg dekk fra Dekkonline.no. Kilometer-erfaring ble 4.355 kilometer mens det fra et overdiskdekk hos min lokale dekkpusher gav 12.800 kilometer.
Verden vil bedras og vi med den.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39784
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

@utc; Ja, dette om at dekk levert av Motorsykkldekk, dekkonline og Tirendo skal være av annenrangs kvalitet enn samme dekk man kjøper hos dekkforhandlere, har jo titt og ofte blitt diskutert såvel så dette forumet, så vidt jeg kan huske, og mange andre steder på nettet.

Så få jeg se, da... Hvis Maxxis-dekkene holder kun halvparten så lenge som Dunlop-dekkene, som sykkelen ble levert med, så skal jeg glatt erkjenne at jeg ikke gjorde no' sørlig godt kjøp.

Men som du påpeker, det gjenstår å se... ;)

Jeg har kjøpt dekk fra Motorsykkeldekk nettbutikken kun én gang tidligere, et Avon Storm dekk, som jeg var veldig godt fornøyd med. Ingen forskjell på dette og det jeg fikk enn det jeg erstattet det med som ble kjøpt og lagt på at gutta på Absolutt Dekkservice i Brummundal.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av utc »

Fordelen med å handle lokalt er at det er enklere å fremme en reklamasjon om det skulle være behov for det. Kjøpte nytt sett med dekk til ATn min og det var avvik i fordekket. Fikk nytt dagen etter, no-questions asked. Dessuten , ved å handle lokalt er vi også med på å holde omsetning og arbeidsplasser lokalt. Som igjen holder liv i kommunene, fylkene og staten i det lange løp. (men det er det ikke alle som forstår)
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39784
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

utc skrev: 24 okt 2023, 11:29 Fordelen med å handle lokalt er at det er enklere å fremme en reklamasjon om det skulle være behov for det. Kjøpte nytt sett med dekk til ATn min og det var avvik i fordekket. Fikk nytt dagen etter, no-questions asked. Dessuten , ved å handle lokalt er vi også med på å holde omsetning og arbeidsplasser lokalt. Som igjen holder liv i kommunene, fylkene og staten i det lange løp. (men det er det ikke alle som forstår)
Gode poeng, som jeg er enig i, alt du nevner her.
Derfor har jeg også benyttet meg av det lokale MCverkstedet siden 2007 når det gjelder dekkskift og bytte av kjede og drev, med noen ytterst få unntak. Hvor altså dette Maxxis kjøpet er et av disse få unntakene, takket være det gode tilbudet fra @MrPitlane :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

AJ skrev: 23 okt 2023, 22:00
mekkern skrev: 23 okt 2023, 21:56 :redface På FTR`n så er jeg på 3 dekksettet på 900mil.....
Da kan jeg ikke la være å stille spørsmålet; er'e mulig :O !?
Nå skal det sies at jeg byttet ut de oem dunlopdekkene etter 180
mil da de var ræva på våt asfalt dunlop dt3-R.
Bilde
Pådrag på 6 gear i 100 gav hjulspinn.
Pirelli angel gt holdt 600 mil før jeg byttet de- var noe mønster igjen men ville ha ferske dekk før utenlandstur og slippe å skifte på turen. Og få dekk som ble raskt varme. Continental trailattac3.
Disse virker å fungere greit.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av utc »

AJ skrev: 24 okt 2023, 12:08
utc skrev: 24 okt 2023, 11:29 Fordelen med å handle lokalt er at det er enklere å fremme en reklamasjon om det skulle være behov for det. Kjøpte nytt sett med dekk til ATn min og det var avvik i fordekket. Fikk nytt dagen etter, no-questions asked. Dessuten , ved å handle lokalt er vi også med på å holde omsetning og arbeidsplasser lokalt. Som igjen holder liv i kommunene, fylkene og staten i det lange løp. (men det er det ikke alle som forstår)
Gode poeng, som jeg er enig i, alt du nevner her.
Derfor har jeg også benyttet meg av det lokale MCverkstedet siden 2007 når det gjelder dekkskift og bytte av kjede og drev, med noen ytterst få unntak. Hvor altså dette Maxxis kjøpet er et av disse få unntakene, takket være det gode tilbudet fra @MrPitlane :thumleft .
Det gleder meg å høre AJ :twothumbs:

Forøvrig har de to siste dekkvalgene mine ikke holdt lenge på bakdekkene: Pirelli Scorpion Rally STR holdt ca 8000 kilometer og Mitas E10 tipper jeg såvidt runder 4500 kilometer men det har noe med mye glad-gassing i skauen å gjøre. Sistnevnte fikk bryne seg mye på ren grus/stein men du verden for et dekk. Null problem å håndtere 250 kilo AT som om den var 100 kilo lettere. Ræv-sladding på grus/sand går som en lek fordi dekket faktisk hjelper til . Pirellifordekket har således overlevd to bakdekk og er ikke så ulikt E10 rent mønstermessig.
IMG_20230712_143138.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Olav K »

mekkern skrev: 24 okt 2023, 12:55 Og få dekk som ble raskt varme. Continental trailattac3.
Disse virker å fungere greit.
Har selv veldig gode erfaringer med Conti TrailAttack 3 på GSAen min.
men aldri om jeg får et dekk til å vare mer enn 10 000 km på den sykkelen min.

Men nå er ikke holdbarheten det eneste kriteriet jeg ser på når jeg kjøper dekk,
for min del er "handling" veldig viktig. Hvordan sykkelen blir å kjøre
Pris og tilgjengelighet (Dekkmann her lokalt leverer Conti dekk til bedre priser enn DekkOnline- nå sist, et sett TKC 80 handlet lokalt var ca 3800,- mens DekkOnline ville ha rundt 4600,- for et sett.
Og Dekkmann lokalt har enten på lager eller de skaffer ila to tre dager, så det valget er enkelt. For meg iallefall

Favorittknastedekkene TKC 80 holdt rundt 5000km før (bak) og framdekket noe mer.

Nå virker det som de har endret litt i gummiblanding på de, for de virker å holde rundt 6500km nå, med relativt jevn slitasje framme og bak.
Prøver et sett med Karoo 4 nå, de ser ut til å holde omtrent det samme.

Conti Trail Attack 3 er gjerne ferdig mellom 8 og 10 000.

Men møtte en danske i Pyreneene ifjor, han hadde skvisa over 18 000km utav Mitas E07 dekka sine. Så ingen tvil om at det er mer holdbart enn f.eks TKC 80.
Men kjørestil er en ting, jeg er også overbevist om at hvordan veiens beskaffennhet har betydning for slitasje.
Aggressiv -- eller progressiv kjørestil, som jeg liker å kalle det, kombinert med svingete veier med mye høydeforskjeller, gir nok mer slitasje enn sporadisk gladgassing over flatbygdene på Hadeland ;)

Men dekkdiskusjoner er omtrent som oljediskusjoner, det blir fort nesten noe religiøst over det :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Litt «proaktiv» kjøring med gode kjørevenner i alpene spiser fort opp et sett m dekk- og midtstøtter/fothvilere. ☺️
Lettkokt bremseveske er ikke å anbefale.🥵
Sist redigert av mekkern den 24 okt 2023, 15:11, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Olav K »

mekkern skrev: 24 okt 2023, 15:10 Litt «proaktiv» kjøring med gode kjørevenner i alpene spiser fort opp et sett m dekk- og midtstøtter/fothvilere. ☺️
Ja dette har jeg også hørt fra en venn :twothumbs:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av utc »

Olav K skrev: 24 okt 2023, 14:38

Men dekkdiskusjoner er omtrent som oljediskusjoner, det blir fort nesten noe religiøst over det :thumleft
Du glemte Biltemabatterier :lol
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39784
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Olav K skrev: 24 okt 2023, 14:38 Aggressiv -- eller progressiv kjørestil, som jeg liker å kalle det, kombinert med svingete veier med mye høydeforskjeller, gir nok mer slitasje enn sporadisk gladgassing over flatbygdene på Hadeland ;)
:knegg
Ok...
Men nå er det nok ikke bare flatbygder her på Hadeland. Dessuten har vi Randsfjorden med en god del svinger og småkuperte partier som absolutt inviterer til ... ehem, proaktiv kjøring :roll .
Også er det også slik at jeg kjører ikke bortimot 20000 km. i året på MC kun her på Hadeland ;).

Hadde for øvrig Mitas Terra Force-R dekk på 1290'en også det året vi gjorde forumtouren vår opp til Saltstraumen hvor store deler av kjøreruta var Kystriksveien. Med mye kjøring i regnvær. Mye aktiv kjøring da også og ikke antydning til slipp.
Samme et par år tidligere da jeg var på tur i samme område hvor stort sett hele Kystriksveien ble kjørt. Den gangen i strålende sommervær.
Så joda, Mitas-dekkene leverer på såvel tørt som vått føre, er min erfaring :thumleft . Og altså ikke minst på slitestyrke og kjørelengde :prf .

Og til slutt, det er vel ingen av dere som har skrevet mye positivt om de dekkvalgene dere har gjort, som noengang har prøvd og dermed har noen erfaring med Mitas Terra Force-R.
Eller... :scratch ?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ErikW
Innlegg: 877
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ErikW »

utc skrev: 24 okt 2023, 10:37
AJ skrev: 21 okt 2023, 16:43

Så for øvrig på Tirendo.no hvor jeg bestilte bakdekket i går at prisen i dag har falt med en drøy femtilapp... Grunnet kronekursen, kanskje :scratch ?


Uansett, her er linken til Tyrestest.
Det er bare å gratulere :twothumbs: Spørs om du ikke blir skuffet over kjørelengden på et OEM-dekk fra Dekkonline.no/Tirendo.no.
OEM-dekk er av vesentlig dårligere kvalitet fordi mc-produsentene bare skal levere nye sykler med dekk. Kravet er lavere pris ergo går det utover kvaliteten. Så det spørs om du egentlig har spart noen ting i det hele tatt. Antagelig det motsatte. Det gjenstår å se.
Den gangen jeg var skikkelig kjip og totalt uvitende bestilte jeg dekk fra Dekkonline.no. Kilometer-erfaring ble 4.355 kilometer mens det fra et overdiskdekk hos min lokale dekkpusher gav 12.800 kilometer.
Verden vil bedras og vi med den.

Det der er bare tull og tøys påstår jeg.
Handlet på Dekkonline 4-5 ganger og fått 13-16 t km ut av disse med Lofotentur og tungt lastet sykkel på ferie osv.
så ja, det skal jeg fortsette med. TKC 70 settet jeg har på nå er gått 6800 km bare, men holder 1 sesong til det. Prisen var for begge på en god netthandle dag kr 3.570,-

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av utc »

ErikW skrev: 24 okt 2023, 23:07
utc skrev: 24 okt 2023, 10:37
AJ skrev: 21 okt 2023, 16:43

Så for øvrig på Tirendo.no hvor jeg bestilte bakdekket i går at prisen i dag har falt med en drøy femtilapp... Grunnet kronekursen, kanskje :scratch ?


Uansett, her er linken til Tyrestest.
Det er bare å gratulere :twothumbs: Spørs om du ikke blir skuffet over kjørelengden på et OEM-dekk fra Dekkonline.no/Tirendo.no.
OEM-dekk er av vesentlig dårligere kvalitet fordi mc-produsentene bare skal levere nye sykler med dekk. Kravet er lavere pris ergo går det utover kvaliteten. Så det spørs om du egentlig har spart noen ting i det hele tatt. Antagelig det motsatte. Det gjenstår å se.
Den gangen jeg var skikkelig kjip og totalt uvitende bestilte jeg dekk fra Dekkonline.no. Kilometer-erfaring ble 4.355 kilometer mens det fra et overdiskdekk hos min lokale dekkpusher gav 12.800 kilometer.
Verden vil bedras og vi med den.

Det der er bare tull og tøys påstår jeg.
Handlet på Dekkonline 4-5 ganger og fått 13-16 t km ut av disse med Lofotentur og tungt lastet sykkel på ferie osv.
så ja, det skal jeg fortsette med. TKC 70 settet jeg har på nå er gått 6800 km bare, men holder 1 sesong til det. Prisen var for begge på en god netthandle dag kr 3.570,-
Du må gjerne påstå det. Lev gjerne i troen. Det er folk som tror på Trump også :) Tenker slik: Har du råd til premium-mc så har du råd til å handle dekk lokalt også.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 620
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Canutus »

utc skrev: 25 okt 2023, 06:26
ErikW skrev: 24 okt 2023, 23:07
utc skrev: 24 okt 2023, 10:37
AJ skrev: 21 okt 2023, 16:43

Så for øvrig på Tirendo.no hvor jeg bestilte bakdekket i går at prisen i dag har falt med en drøy femtilapp... Grunnet kronekursen, kanskje :scratch ?


Uansett, her er linken til Tyrestest.
Det er bare å gratulere :twothumbs: Spørs om du ikke blir skuffet over kjørelengden på et OEM-dekk fra Dekkonline.no/Tirendo.no.
OEM-dekk er av vesentlig dårligere kvalitet fordi mc-produsentene bare skal levere nye sykler med dekk. Kravet er lavere pris ergo går det utover kvaliteten. Så det spørs om du egentlig har spart noen ting i det hele tatt. Antagelig det motsatte. Det gjenstår å se.
Den gangen jeg var skikkelig kjip og totalt uvitende bestilte jeg dekk fra Dekkonline.no. Kilometer-erfaring ble 4.355 kilometer mens det fra et overdiskdekk hos min lokale dekkpusher gav 12.800 kilometer.
Verden vil bedras og vi med den.

Det der er bare tull og tøys påstår jeg.
Handlet på Dekkonline 4-5 ganger og fått 13-16 t km ut av disse med Lofotentur og tungt lastet sykkel på ferie osv.
så ja, det skal jeg fortsette med. TKC 70 settet jeg har på nå er gått 6800 km bare, men holder 1 sesong til det. Prisen var for begge på en god netthandle dag kr 3.570,-
Du må gjerne påstå det. Lev gjerne i troen. Det er folk som tror på Trump også :) Tenker slik: Har du råd til premium-mc så har du råd til å handle dekk lokalt også.
Men hva er det som får deg til å tro at en lokal sjappe i lille Norge skal få tak i bedre dekk med samme navn enn kansje en av europas største? Nei dette må jeg få bedre dokumentert om jeg skal tro på det.
Selv har jeg ikke merket noen forskjell på dekk fra Motorsykkeldekk.com og fra Norgesdekk. Bortsett ifra at Norgesdekk har levert til meg på kontoret over natten så jeg foretrekker det. :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39784
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Canutus skrev: 25 okt 2023, 08:01
utc skrev: 25 okt 2023, 06:26
Du må gjerne påstå det. Lev gjerne i troen. Det er folk som tror på Trump også :) Tenker slik: Har du råd til premium-mc så har du råd til å handle dekk lokalt også.
Men hva er det som får deg til å tro at en lokal sjappe i lille Norge skal få tak i bedre dekk med samme navn enn kansje en av europas største? Nei dette må jeg få bedre dokumentert om jeg skal tro på det.
Selv har jeg ikke merket noen forskjell på dekk fra Motorsykkeldekk.com og fra Norgesdekk. Bortsett ifra at Norgesdekk har levert til meg på kontoret over natten så jeg foretrekker det. :twothumbs:
Jeg har også vanskelig for å tro at det er slik at dekknettbutikkene leverer annenrangs dekk. Det er vel ingen dekkprodusenter som tar sjansen på å lage og levere to ulike kvaliteter på samme type dekk, en kvalitet for dekkforhandlere og de store dekkkjedene og en annen kvalitet for dekknettbutikkene... :scratch
Det at disse i de aller fleste tilfellene har lavere pris har ganske sikkert sin naturlige årsak i at de har lavere driftsutgifter i tillegg til å ha forhandlet fram gode prisavtaler med dekkleverandørene.

Også vet jo "alle" at dekkbransjen ofte er blitt sett på som en "cowboybransje" når det gjelder prissettingen spesielt. Men ikke når det gjelder dekkvaliteten med unntak av at det med jevne mellomrom dukker opp noen tvilsomme nye dekkmerker.

Disse "cowboy"tilstandene er antakelig noe vi ser et snev av nå om dagen med ganske dramatisk økning i dekkprisene hos mange dekkselgere...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Det finnes enkelte utgaver av noen dekk som er spesialprodusert for leveranse med nye sykler og enkelte av disse havner på markedet men de har en egen kode.
Akkurat som det er spesialutgaver for eksempelvis fordekk BMW K1600.
I Tyskland må det kun benyttes dekk som er godkjente for aktuell mc.
https://moto.permission.jfnet.de/BRIDGESTONE/15277.pdf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av utc »

AJ skrev: 25 okt 2023, 10:40
Canutus skrev: 25 okt 2023, 08:01
utc skrev: 25 okt 2023, 06:26
Du må gjerne påstå det. Lev gjerne i troen. Det er folk som tror på Trump også :) Tenker slik: Har du råd til premium-mc så har du råd til å handle dekk lokalt også.
Men hva er det som får deg til å tro at en lokal sjappe i lille Norge skal få tak i bedre dekk med samme navn enn kansje en av europas største? Nei dette må jeg få bedre dokumentert om jeg skal tro på det.
Selv har jeg ikke merket noen forskjell på dekk fra Motorsykkeldekk.com og fra Norgesdekk. Bortsett ifra at Norgesdekk har levert til meg på kontoret over natten så jeg foretrekker det. :twothumbs:
Jeg har også vanskelig for å tro at det er slik at dekknettbutikkene leverer annenrangs dekk. Det er vel ingen dekkprodusenter som tar sjansen på å lage og levere to ulike kvaliteter på samme type dekk, en kvalitet for dekkforhandlere og de store dekkkjedene og en annen kvalitet for dekknettbutikkene... :scratch
Det at disse i de aller fleste tilfellene har lavere pris har ganske sikkert sin naturlige årsak i at de har lavere driftsutgifter i tillegg til å ha forhandlet fram gode prisavtaler med dekkleverandørene.

Også vet jo "alle" at dekkbransjen ofte er blitt sett på som en "cowboybransje" når det gjelder prissettingen spesielt. Men ikke når det gjelder dekkvaliteten med unntak av at det med jevne mellomrom dukker opp noen tvilsomme nye dekkmerker.

Disse "cowboy"tilstandene er antakelig noe vi ser et snev av nå om dagen med ganske dramatisk økning i dekkprisene hos mange dekkselgere...
Da ser det ut til at det ble misforstått. Dette foregår som følger: BMW bestiller 10000 dekk av spesifik dimensjon til sin mc-produksjon. Disse spekkes til lavere kvalitet mtp kjørelengde. De benytter bare 8000 av de. Ergo sitter de igjen med 2000 dekk for mye. Disse kvitter de seg med til bla Dekkonline og alle andre kanaler under deres paraply. BMW vil ikke ha et større lager enn høyst nødvendig for å få plass til andre dekk av andre dimensjoner/merke/mønster osv. Så havner de samme 2000 dekkene på nettet og vi kjøper villig vekk. Dette er en kjent sak i dekkbransjen. Mange handler av disse 2000 dekkene fordi man ikke vet bedre. De nevner aldri noe om lavere spekket kvalitet mtp kilometerbelastning. (BMW er omtalt fordi det var kort å skrive. Det kunne like gjerne vært Honda eller hvem som helst annet)

Kan jeg dokumentere det? Nei. Jeg velger å stole på fler ansatte hos en av landets store dekkimportører. Dette dokumentasjonshysteriet brer om seg. Ikke fordi man egentlig ikke vil stole på folk men fordi enkelte ikke liker den sannheten man blir servert. Sånn er det bare. aksepter det eller la være.

En seriøs norsk dekkforhandler har normalt såvidt god yrkesstolthet at de ikke handler fra annet enn offisielle kanaler, og det er ikke Dekkonline."no"

Den enkelte bør jo spørre seg selv; Hva har jeg igjen for å spare noen skarve kroner ? Egentlig er det et selvbedrag for jeg har tilgode å se mine dimensjoner billigere enn nettopp hos min lokale dekkforhandler.

Et annet moment er at ved reklamasjon er en norsk disk enklere å forholde seg til enn et firma i Tyskland.

Et tredje moment som jeg har nevnt riktig mange ganger: hold omsetning i Norge. Det er det som i det lange løp betaler for sykehusbehandlinger, veier, pensjon osv.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Så man kan selge bare søppeldekk i hele europa for mange millioner euro i året? uten at ryktet hadde blitt ødelagt av mc-pressen/forumer?
https://en.wikipedia.org/wiki/Delticom

Mens en mikroskopisk dekkimportør i europeisk sammenheng sitter med alle kremdekka???
Jadda.....seriøs?

At man KAN få en god deal her til lands er ikke importørenes fortjeneste, for de har melket markedet max i mange år til vi fikk muligheten til å hente dekkene selv fra utlandet.

Vet forøvrig ikke om noen som har levert syklene sine med eksempelvis Heidenau K60 Scout slik at dekkene jeg har kjøpt er bare dritt.. Eller Mitas C02 .
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39784
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Tror jeg rett og slett lar være å forholde meg til udokumenterte påstander og uttalelser og satser på å gjøre egne erfaringer.
Så da kommer jeg tilbake til det når jeg har fått lagt om til Maxxi-dekkene og kjørt noen tusen km. med disse for så å sammenligne med erfaringen jeg så langt har med Dunlop-dekkene. Gjerne også Mitas-dekkene selv om de er på en annen sykkel.

Så over og ut fra meg i denne omgangen :vs .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ErikW
Innlegg: 877
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ErikW »

utc skrev: 25 okt 2023, 06:26
ErikW skrev: 24 okt 2023, 23:07
utc skrev: 24 okt 2023, 10:37
AJ skrev: 21 okt 2023, 16:43

Så for øvrig på Tirendo.no hvor jeg bestilte bakdekket i går at prisen i dag har falt med en drøy femtilapp... Grunnet kronekursen, kanskje :scratch ?


Uansett, her er linken til Tyrestest.
Det er bare å gratulere :twothumbs: Spørs om du ikke blir skuffet over kjørelengden på et OEM-dekk fra Dekkonline.no/Tirendo.no.
OEM-dekk er av vesentlig dårligere kvalitet fordi mc-produsentene bare skal levere nye sykler med dekk. Kravet er lavere pris ergo går det utover kvaliteten. Så det spørs om du egentlig har spart noen ting i det hele tatt. Antagelig det motsatte. Det gjenstår å se.
Den gangen jeg var skikkelig kjip og totalt uvitende bestilte jeg dekk fra Dekkonline.no. Kilometer-erfaring ble 4.355 kilometer mens det fra et overdiskdekk hos min lokale dekkpusher gav 12.800 kilometer.
Verden vil bedras og vi med den.

Det der er bare tull og tøys påstår jeg.
Handlet på Dekkonline 4-5 ganger og fått 13-16 t km ut av disse med Lofotentur og tungt lastet sykkel på ferie osv.
så ja, det skal jeg fortsette med. TKC 70 settet jeg har på nå er gått 6800 km bare, men holder 1 sesong til det. Prisen var for begge på en god netthandle dag kr 3.570,-
Du må gjerne påstå det. Lev gjerne i troen. Det er folk som tror på Trump også :) Tenker slik: Har du råd til premium-mc så har du råd til å handle dekk lokalt også.
Det var en uhyre dårlig argumentasjon egentlig :lol Når mine dekk går 13-16000 km, skal jeg ikke tro på dekka eller km.telleren da eller? Tullprat …
Sparer til pensjonstiden, så handler der det kan spares, selv til en premium MC.

Svar