Moto Guzzi - nye eventyr…

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Maschev
Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Tenere 700

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Maschev »

Bjerknez skrev: 06 apr 2023, 08:28 Men en GSA er den absolutt siste sykkelen jeg kommer til å kjøpe meg. Jeg er overbevist om at sykkelen isolert sett er en av de bedre og mer allsidige tursyklene man kan få. Salgstallene bekrefter nok det. Men herregud så utrolig kjipt og svinge inn på en rasteplass og se 10 stk. som har lik sådin egen sykkel, bare med forskjellig oppsett. Selvsagt har de fleste toppboks og sidebokser påmontert året rundt.
Hver sin lyst så klart. Hvis det å skille seg ut er viktigst så er nok neppe en nyere GS riktig kjøp :knegg For min egen del er det totalpakka man får med den sykkelen som til syvende og sist veide tyngst. Det vil da si kjøreglede + holdbarhet. I en ideell verden skulle jeg gjerne hatt en sykkel nummer 2 som var mer spenstig til typ kortere dagsturer. Gjerne noe italiensk :D Dessverre er ikke lommeboka fleksibel nok til det. Kunne tenkt meg å prøvekjøre en Moto Guzzi da jeg er nysgjerrig på hvordan de motorene er med tanke på kjørefølelse.

BjørnSover
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018

Legg inn av BjørnSover »

Fikk kikket på V100 for et par dager siden. Den var lekrere irl kontra bildene/videoene på nett. Spesielt fargene/lakken kon ikke så godt på bilder.

Duke944
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Legg inn av Duke944 »

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Nye Stelvio :yeyeye !
Leverte V7'ern til service i går og der sto det en ny V100, som var i ferd med bli klargjort. I den klassiske fargen "racing green. Utrolig flott glans i lakken!
Fikk også høre at V100 Mandello selger bra. Ikke bare hos denne forhandleren, men også og ikke minst spesielt fra en større nyetablert forhandler i Osloområdet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ikke helt i tråd med trådstarter intensjon med tråden, men likevel...
Hentet V7'ern etter servicen i dag. Det luktet faktisk velbehagelig utført service av sykkelen (smøremidler?), som nå er veldig klar for... ja nettopp, nye eventyr :crazy:
:prop:

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 03 mai 2023, 14:15 Ikke helt i tråd med trådstarter intensjon med tråden, men likevel...
Hentet V7'ern etter servicen i dag. Det luktet faktisk velbehagelig utført service av sykkelen (smøremidler?), som nå er veldig klar for... ja nettopp, nye eventyr :crazy:
Du har jo evt. en egen logg her inne som denne kunne passet bra i :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 03 mai 2023, 14:23
AJ skrev: 03 mai 2023, 14:15 Ikke helt i tråd med trådstarter intensjon med tråden, men likevel...
Du har jo evt. en egen logg her inne som denne kunne passet bra i :thumleft
Ja, ja... du kunne selvfølgelig ikke la være...
Du er virkelig en underlig skrue, noe av det rareste jeg har vært borti, faktisk :roll

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Du nevnte det jo selv, og siden du allerede har laget ett innlegg i din logg om denne servicen så hadde jo denne passet bra inn der.

For MIN del er det det samme hvor du poster hen. Var bare et aldri så lite tips :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 03 mai 2023, 14:31 Du nevnte det jo selv, og siden du allerede har laget ett innlegg i din logg om denne servicen så hadde jo denne passet bra inn der.

For MIN del er det det samme hvor du poster hen. Var bare et aldri så lite tips :)
Det uhøytidelige ordspillet mellom hva jeg skrev og trådtittelen gikk åpenbart ikke "hjem" hos deg... Greit nok. Ikke alle har sans for denslags :roll
:mk

Men kanskje andre tog 'an... ;)

Hva gjelder nye V100 Mandello så legger man godt merke til denne i trafikkbildet med det karakteristiske bevingede DRL kjørelyset. Møtte en selv på fredag på Lygna og nevnte dette da jeg leverte sykkelen i går. Og fikk bekreftet at tidspunktet samsvarte godt med en han nettopp hadde levert til en ny kjøper fra Gjøvik.
Enda en Guzzieier der altså - på vei mot nye eventyr :vs .

Ellers venter jeg på at forhandler skal "få ut finger'n" :crazy: og tilby den ene V100'en som står i butikken som demosykkel.
Da tar det ikke lange tiden før jeg er på plass. Selv om denne ikke er toppmodellen med utstyrslista denne har, så er sykkelen i seg selv den samme.
Gleder meg til å få en tur med denne :yeyeye !
Og som Guzzikunde tar jeg for gitt at jeg kommer først i køen :knegg .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Årets MC?
For de som har interesse av å høre og se en snakkeglad youtuber en snau halvtime og har nok tid å avse... :crazy: :

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 03 mai 2023, 16:09
Bjerknez skrev: 03 mai 2023, 14:31 Du nevnte det jo selv, og siden du allerede har laget ett innlegg i din logg om denne servicen så hadde jo denne passet bra inn der.

Det uhøytidelige ordspillet mellom hva jeg skrev og trådtittelen gikk åpenbart ikke "hjem" hos deg... Greit nok. Ikke alle har sans for denslags :roll
:mk

Men kanskje andre tog 'an... ;)
Som nevnt. Jeg hang meg ikke opp i at du postet dette her. Jeg sa bare at denne informasjonen hadde passet bedre i din egen logg her inne som du allerede har skrevet om denne servicen. Evt. post den begge steder hvis du føler behov for det.

Det var ment som et tips, ikke for å kritisere at du postet det her. Det var du selv som påpekte at det trolig ble postet feil sted. Feil eller ikke, jeg bryr meg ikke om den biten.

Når det er sagt, uten å ha lest så mye om V100. Blir dette en direkte konkurrent til GS tro?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Sjekket kjapt specs og det ser i så tillfelle ut til å bli en GS "light". Vertfall med tanke på motoren. Hva blir prisen på denne forresten?

BjørnSover

Legg inn av BjørnSover »

Mandello ligger på 230’ ny, så kanskje v100 Stelvio kommer på 250-260’?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

BjørnSover skrev: 03 mai 2023, 21:40 Mandello ligger på 230’ ny, så kanskje v100 Stelvio kommer på 250-260’?
Ser ut til at prisen på basisversjonen er 237 900 NOK, såkalt "Fra" pris...
For "S" modellen med bl.a. Öhlins bakdemper som standard må man nok regne med en liten bunke tusenlapper til, ja... ;):

https://motoguzzinordic.com/no/products ... ed-edition

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Det er en bestemt ting jeg ikke synes noe særlig om med nye V100 Mandello og det er den høytsittende toppboksen.
Dette synes jeg ikke ser særlig bra ut... :-k :
v100 tb.PNG
Håper de gjør noen endringer på dette på Stelviomodellen, som forhåpentligvis ikke er så langt unna.

Hadde sånn høytsittende toppboks på min Triumph Tiger 1050 SE og det førte til turbulens som man merket godt når man kjørte med toppboksen.
Er redd det samme kan være tilfelle med V100 Mandello :-| .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

BjørnSover

Legg inn av BjørnSover »

AJ skrev: 04 mai 2023, 19:17 Det er en bestemt ting jeg ikke synes noe særlig om med nye V100 Mandello og det er den høytsittende toppboksen.
Dette synes jeg ikke ser særlig bra ut... :-k :

v100 tb.PNG

Håper de gjør noen endringer på dette på Stelviomodellen, som forhåpentligvis ikke er så langt unna.

Hadde sånn høytsittende toppboks på min Triumph Tiger 1050 SE og det førte til turbulens som man merket godt når man kjørte med toppboksen.
Er redd det samme kan være tilfelle med V100 Mandello :-| .
Enig

Brukeravatar
haakeik
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200

Legg inn av haakeik »

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

haakeik skrev: 05 mai 2023, 20:00 Se, se.... Ny Stelvio.
https://www.topspeed.com/upcoming-moto- ... ith-radar/
Tja... :-k
Strengt tatt ikke mye avslørende nytt enn hva vi allerede vet, vi som er interessert i denne modellen...
Eikefelger og mulig adaptiv cruisekontroll og holkebeskyttelse...

Men likevel... Ja! det ses fram til lanseringen av nye Stelvio, helt klart!

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Da har jeg bestillt prøvekjøring av V100'en i morgen kl 1200. To timer helt for meg selv 🌞 ser fram til å prøve den
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BjørnSover

Legg inn av BjørnSover »

Olav K skrev: 05 mai 2023, 21:41 Da har jeg bestillt prøvekjøring av V100'en i morgen kl 1200. To timer helt for meg selv 🌞 ser fram til å prøve den
Du får skrive rapport 😀

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Ingen GS... men ganske så trivelig likevel :prf

Sprek nok, lite vindstøy, grei (men uvant) sittestilling.
Om jeg var en rendyrket asfaltkåbbåj, ville den vært helt i toppen av vurderinger ved neste sykkelhandel
20230506_123941.jpg
20230506_122239.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Olav K skrev: 06 mai 2023, 14:17 Ingen GS... men ganske så trivelig likevel :prf

Sprek nok, lite vindstøy, grei (men uvant) sittestilling.
Om jeg var en rendyrket asfaltkåbbåj, ville den vært helt i toppen av vurderinger ved neste sykkelhandel
Greit oppsummert det der :) .

Var innom den lokale Guzziforhandleren selv i dag, men dessverre fortsatt ingen demomodell. Men fikk, anledning til å beskue en leveringsklar V100 Mandello S i fargen Racing Green.
Flott sykkel, som altså enda ikke er prøvekjørt, kun sittet på, for egen del...

Ble for øvrig fortalt at det ryktes om en ny Stelvo med 1200 kubikks motor. Altså en større utgave en dagens V100.
Så kanskje det etter hvert dukker opp en V120 Stelvio, gitt :crazy: !

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Selv om den nye væskekjølte 1050 motoren er lansert og modellene V100 Mandello og nye Stelvio er på plass gir ikke Moto Guzzi slipp på sin luftkjølte fortid.
Heldigvis sier vi, som setter pris på disse modellene :crazy: :

https://www.bike.no/nyheter/2024-moto-g ... -oppgrader

Med denne oppgraderingen må jeg for egen del si at denne blir stadig mer interessant å vurdere som mulig erstatter for 1290'en... :)

Hvorfor?
Jo, nettopp pga. av den "gammelsdagse", men likevel høyst moderne motorkonstruksjonen med to ventiler pr. sylinder, skrue og mutter justering av ventilene og luffkjølingen, = enkel og rimelig service.

Pålitelig kardangdrift er heller ingen ulempe... ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Moto Guzzi gir slett ikke de gode gamle luftkjølte modellene noen stemoderlig behandling samtidig som nye modeller basert på den nyuviklede væskekjølte motoren.
Og det synes i hvert fall jeg er veldig bra.

V85TT er jo en ganske ukomplisert modell med en avansert motor, ellers ville den ikke passert de nye utslippskravene.
Avansert motor, men likevel enkel siden den kun har fire ventiler tilsammen og ingen væskekjøling og dermed heller ingen vannpumpe, kjølevæske og radiator.
V85TT har faktisk heller ingen oljekjøler. Og det er egentlig ganske imponerende!

Nå har modellen gjennomgått en fornying som har resultert i at motoren på 853 kubikk har fått økt effekten fra 76 til 80HK takket være variable ventiltider.- Maksturtallet er økt og det samme har momentverdiene.

Sykkelen har også fått noen endringer i rammen bl.a. passasjerhåndtakene og festene til sideveskene.
Varme i salen skal visstnok også være standard på nye Travelmodellen.
Nytt og større TFT display og bryterpanel er også på plass. Samme med kurveABS og ny høydejusterbar vindskjerm.
Og noen har påstått at sykkelen også har quickshifter, men det må jeg si jeg tviler på at den har.
Men kan være jeg tar feil. Skal bli interessant å øse hele spec.lista når den endelig foreligger.

Spennende nyheter!

Bilde

Mer å lese her:
https://www.rideapart.com/news/694988/2 ... 5tt-range/

Brukeravatar
Tore L
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro

Legg inn av Tore L »

Hadde bare kunne gjort noe med den fram skjermen, denne her ser ikke bra ut - skulle hatt noe i nærtheten av hva du har på din Aj, denne her er ikke bra.
Synes jeg da :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Svar