Tempo mopeder og motorsykler …

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5299
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Tempo mopeder og motorsykler …

Legg inn av dypen »

Er det noen her inne som har kjennskap til brukt markedet for Tempo, ser prisforlangende for en Tempo Swing 175 er hele 60k … Dette er identiske sykler vi betalte fra kr 50,- til kr 350,- på -70 tallet. Jeg kjøpte en strøken maken en eiers velholdt sykkel med bagasjebærer for kr 250,- som jeg tror var i 1973. Her må det ha skjedd mye hvis dette gjenspeiler prisene …

https://www.finn.no/mc/all/search.html? ... =PRICE_ASC

Til sammenligning kan du kjøpe en kjørbar Honda CB750 fra -70 tallet for tilnærmet samme beløp.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=324592265

Denne uten sammenligning.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=326796720
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tempo mopeder og motorsykler …

Legg inn av mekkern »

dypen skrev: 24 nov 2023, 14:26 Er det noen her inne som har kjennskap til brukt markedet for Tempo, ser prisforlangende for en Tempo Swing 175 er hele 60k … Dette er identiske sykler vi betalte fra kr 50,- til kr 350,- på -70 tallet. Jeg kjøpte en strøken maken en eiers velholdt sykkel med bagasjebærer for kr 250,- som jeg tror var i 1973. Her må det ha skjedd mye hvis dette gjenspeiler prisene …

https://www.finn.no/mc/all/search.html? ... =PRICE_ASC

Til sammenligning kan du kjøpe en kjørbar Honda CB750 fra -70 tallet for tilnærmet samme beløp.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=324592265

Denne uten sammenligning.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=326796720
Det er en merkelig fetisj for mopeder og gamle lettsykler-lurer på om dette kommer av at de aldri tok lappen på MC.
Men ser at det fallet jeg spådde for 10 år siden allerede har begynt å krype frempå, selv om de hauser hverandre opp til å kjøpe skrot for gode penger..Men er jo ikke noe tilsig i denne gruppen, og de dauer jo ut etter hvert.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Tempo mopeder og motorsykler …

Legg inn av greina »

mekkern skrev: 24 nov 2023, 16:03 Det er en merkelig fetisj for mopeder og gamle lettsykler-lurer på om dette kommer av at de aldri tok lappen på MC.
Men ser at det fallet jeg spådde for 10 år siden allerede har begynt å krype frempå, selv om de hauser hverandre opp til å kjøpe skrot for gode penger..Men er jo ikke noe tilsig i denne gruppen, og de dauer jo ut etter hvert.
At mange har en fetisj for mopeder og gamle lettsykler har nok ofte sammenheng med nostalgi. Hvem husker ikke sin første motoriserte to-hjuling? De (vi) som er født før midten av 80-tallet kjørte ofte rundt på gamle mopeder fordi vi ikke hadde råd til ny, og mange har nok lyst på en sånn de hadde. Jeg for min del kunne godt tenkt meg en Yamaha DT 50 Enduro som var min første moped. Ikke fordi jeg trenger en sånn med flere tunge sykler i "stallen", men fordi jeg har lyst på. Det er grunn god nok i seg selv.
Det er jo tilsig i veteranbilsegmentet, så jeg ser ingen grunn til at gamle to-hjulinger ikke skal kunne ha noe av det samme. Ikke like mange som med gamle biler kanskje, men mange nok til at de blir tatt vare på. Men ja, prisene er drøye.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5299
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tempo mopeder og motorsykler …

Legg inn av dypen »

Har nevnt det mange ganger før, min store opplevelse i tohjulsverden var overgangen fra tohjulinger med Sachs-motorer til Yamaha 100 LS2 som jeg hadde gleden av å ha to av etter hverandre. Var riktignok innom en Suzuki AC50 før Yamaha‘n uten at den gjorde det store inntrykket.

En sen kjølig høstkveld dukket det opp noen sykler og deriblant en rød / hvit Yamaha LS2 fra Lillehammer som vi kunne skue i lyset fra jernbanestasjonen. Den røde lakken chrom sammen med det grønne lyset fra turteller og spedometer, godt lys sammen med blinklys og den store knallrøde baklykta, to sylindre to forgassere to chrom eksospotter turtallsvillig og herlig lyd både på tomgang og under pådrag. Selv var jeg sammen med en kompis og passasjer på hans Zundapp 100, denne kvelden og det korte møtet glemmer jeg aldri selv om mc interessen allerede hadde vært dyrket i noen år.

Den første Yamaha’n ble allerede kjøpt brukt første våren etter møte på jernbanestasjonen, deretter solgt til en kamerat sensommer 1975. Kort tid etter ble Yamaha nummer to kjøpt brukt, begge ble kjøpt i Oslo og fraktet av min far med hans Peugeot 404 Familia 7 seter stv hvor de sto oppreist baki når vi demonterte forhjulet.

Selv om jeg har vært borti mange doninger med Sachs-motorer som gjorde jobben er det Yamaha’n som har gjort det største inntrykket. For en fantastisk tid dette var som aldri glemmes :twothumbs:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tempo mopeder og motorsykler …

Legg inn av FredrikE24 »

Om noen år er det ingen interesse for disse. Det er en gjeng uten tilsig av nye som hyper opp prisene, etterhvert mister også de interessen for disse syklene av naturlige årsaker.

Dette med mopeder er vel noe som kommer tilbake til en når man blir så gammal at det er en moped man trygt klarer å håndtere, og man søker seg tilbake til gamle dager.

Jeg har forøvrig min første moped fortsatt, har også mopeden jeg lærte å kjøre på fortsatt(TS50X). Vi får se hvor lang tid det tar før jeg får dilla?

Online
Omdal
Innlegg: 59
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Sted: Sira. Flekkefjord

Re: Tempo mopeder og motorsykler …

Legg inn av Omdal »

Jeg solgte min Svithun safir for 2år siden. Fikk 25000 for den, uten at kjøper mukket på det. Reiste til og med 5 timer hvær vei. Men saken er den at jeg er 91 modell og har jo egntli ingen minner/forhold til disse syklene. Og jeg valgte og selge mens det enda er kjøpere igjenn. Såm er villig til og betale (bra) er nåkk redd om 10 20 år har nåkk de fleste kjørtfraseg med disse syklene. Og kjøper var jo i 60åra. Forøvrig har jeg mopedene fra min tid en Honda mt5 og en Suzuki ts,x dette er vell vanlig vis mer interessant for min generasjon og litt eldre.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Tempo mopeder og motorsykler …

Legg inn av Solo-rider »

Bilde

Jeg solgte min Safir 1970 modell i 2011 for 8000 kr. Kjøpte den i 1976 for 1500 kr + en godt brukt Corvette 300 1965 model.
Så den tilsalgs på 3 ganger på iløpet av 2 måneder samme år som jeg solgte den .Siste pris den gang 16000 kr.
Sjekket kjøretøyopplysningen på den idag. Avskiltet i høst.
Fant eier på den også...
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5299
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tempo mopeder og motorsykler …

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 24 nov 2023, 22:14 Om noen år er det ingen interesse for disse. Det er en gjeng uten tilsig av nye som hyper opp prisene, etterhvert mister også de interessen for disse syklene av naturlige årsaker.

Dette med mopeder er vel noe som kommer tilbake til en når man blir så gammal at det er en moped man trygt klarer å håndtere, og man søker seg tilbake til gamle dager.

Jeg har forøvrig min første moped fortsatt, har også mopeden jeg lærte å kjøre på fortsatt(TS50X). Vi får se hvor lang tid det tar før jeg får dilla?
Usikker på hvordan markedet for Tempo og din TS50X vil utvikle seg fremover i tid men tyngre Japanske er det ett marked for utenfor Norsk grense. Det har vært importert masse sykler til Norge over veldig mange år men i de senere år har det gått mange ut av landet og nå med veldig lav krone vil jeg tro antallet er enda større som forsvinner.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tempo mopeder og motorsykler …

Legg inn av FredrikE24 »

TS50X ble solgt frem til 2002 i Norge. Det vil si at man vil få en økning i popularitet fremover for originale/fine eksemplarer.
Jeg luftet i en Facebook-gruppe at jeg hadde en TS50X med Autisa 70kubikk sylinder, Dellorto 21mm og Gianelli-anlegg stående, ellers i original stand. Pågangen på Messenger skal jeg si deg var stor.

En 84-modell fattern kjøpte til oss barna da jeg fortsatt gikk i barnehagen.
Da jeg kjøpte min første moped som ny som 15-åring i 2007, så var fortsatt TSX/TS50X en svært populær bruktsykkel.

TSX-markedet og MT-5 markedet er i hovedsak norge og sverige.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5299
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tempo mopeder og motorsykler …

Legg inn av dypen »

Suzuki TSX Norge på FB er det mange flotte og disse blir jo plukka i molekyler med ny lakk, chrom og det maskinelle er overhalt samt nye dekk og setetrekk. De er virkelig flotte og helt klart ett miljø for disse! Morro :thumleft

Ja jeg vil tro det blir trafikk hos deg når du forteller du har TS50X med Autisa 70kubikk sylinder Dellorto 21mm Gianelli eksos i original stand :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tempo mopeder og motorsykler …

Legg inn av mekkern »

Hadde en TS50X som jeg filte opp greit men sylindren ble ødelagt under siste borring...så jeg stuptrimmet en ER100motor og puttet inn-måtte begrense toppfarten da de små bremsetromlene ikke likte farten,begrenset den til 130kmh på gps.. :lol

morro og følge enkelte på youtube som eksempelvis twostroke stuffing.. :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5299
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tempo mopeder og motorsykler …

Legg inn av dypen »

Høres spennende ut :twothumbs: Ja jeg har sett noen YouTube filmer på blod trimma 50 cc, morro :prf
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar