EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Med flere og flere veteransykler, særlig fra de japanske produsentene er tiden inne for eget veteransykkel-forum.
Velkommen til alle veteraneiere om å fortelle historier og legge ut bilder!
mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av mekkern »

Her er greiene på svensk(mesteparten, siden dette omhandler mye av behandlingen av vrakede kjøretøy og produksjon av nye kjøretøy også.)
Artikel 26
Fordonsägarens skyldigheter
Ägaren till ett uttjänt fordon ska
(a) leverera det uttjänta fordonet till en auktoriserad behandlingsanläggning eller, i de
fall som avses i artikel 23.4, till en insamlingsplats, utan onödigt dröjsmål efter att ha
mottagit information om att fordonet uppfyller ett eller flera av kriterier för att anses
vara irreparabelt som anges i del A punkterna 1 och 2 i bilaga I,
(b) uppvisa ett skrotningsintyg för den berörda registreringsmyndigheten.





BILAGA I
KRITERIER FÖR ATT FASTSTÄLLA OM ETT BEGAGNAT FORDON ÄR ETT
UTTJÄNT FORDON
DEL A
KRITERIER FÖR BEDÖMNING AV FORDONENS REPARERBARHET
1. Ett fordon är tekniskt irreparabelt om det uppfyller ett eller flera av följande kriterier:
(a) Det har skurits i bitar eller strippats.
(b) Det har svetsats upp eller stängts genom isolering av skum.
(c) Det har blivit helt bränt till den punkt där motor- eller passagerarutrymmet
förstörs.
(d) Det har sänkts ned i vatten till en nivå över instrumentpanelen.
(e) En eller flera av följande komponenter i fordonet kan inte repareras eller bytas
ut:
i) Markkopplingskomponenter (till exempel däck och hjul), fjädring,
styrning, bromsning och styrkomponenter till dem.
ii) Fästen och fogar för säten.
iii) Krockkuddar, bältessträckare, säkerhetsbälten och perifera
driftskomponenter till dem.
iv) Fordonets kaross och chassi,
(f) vars konstruktions- och säkerhetskomponenter har tekniska defekter som är
oåterkalleliga och som gör dem icke-utbytbara, till exempel metallutmattning,
multipla brott i grundfärger eller kraftig perforerande korrosion.
(g) Reparation av dessa kräver att motorn, växellådan, karossen eller chassit byts
ut vilket leder till att bilens ursprungliga identitet går förlorad.
2. Fordonet är ekonomiskt irreparabelt om dess marknadsvärde är lägre än kostnaden
för de nödvändiga reparationerna för att i unionen återställa det till ett tekniskt
tillstånd som skulle vara tillräckligt för att erhålla ett trafiksäkerhetsintyg i den
medlemsstat där fordonet registrerades före reparationen.
3. Ett fordon kan anses vara tekniskt irreparabelt när
(a) det har sänkts ned i vatten till en nivå under instrumentpanelen så att motorn
eller det elektriska systemet har skadats,
(b) dess dörrar inte är fästa på det,
(c) bränslet eller bränsleångorna släpps ut med risk för brand och explosion,
(d) gas har läckt från systemet för flytande gas som utgör en risk för brand och
explosion,
(e) dess drivvätskor (bränsle, bromsvätska, frostskyddsvätska, batterisyra,
kylvätska) har tömts och medför risk för vattenföroreningar eller
(f) dess bromsar och styrkomponenter är för slitna.
SV 2 SV
Om ett av dessa villkor är uppfyllt ska en individuell teknisk bedömning utföras för
att bedöma om ett fordons tekniska status skulle vara tillräcklig för att erhålla ett
trafiksäkerhetsintyg i den medlemsstat där fordonet registrerades före reparationen.
DEL B
VÄGLEDANDE FÖRTECKNING ÖVER KRITERIER FÖR UTTJÄNTA FORDON
Följande kriterier kan också användas som ytterligare motivering för att fastställa om ett
använt fordon är ett uttjänt fordon:
(a) Avsaknad av anordningar som gör det möjligt att identifiera ett fordon, särskilt
fordonsidentifieringsnumret.
(b) Ägaren är okänd.
(c) Det har inte genomgått den nationella trafiksäkerhetsprovning som krävs efter mer än
två år från den dag då detta senast krävdes.
(d) Det är inte på lämpligt sätt skyddat mot skador under lagring, transport, lastning och
lossning.
(e) Det överlämnades för hantering till en auktoriserad insamlingsstation eller en
auktoriserad avfallshanteringsanläggning.


Men også resten for de med interesse og tolmodighet.
https://environment.ec.europa.eu/public ... ehicles_en
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 188
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av Erik_B70 »

AJ skrev: 27 nov 2023, 13:02
dypen skrev: 27 nov 2023, 12:52 Det jeg forsøkte å si … alle nettsider ønsker trafikk og det får de med slike oppslag :)
Nå er vel ikke dette et oppslag for å tiltrekke seg lesere, men en høyst aktuell og ikke minst overraskende nyhet for mange, vil jeg tro. Av stor almenn interesse og som igjen vil få mange til å spørre seg hvor mye EØS landet Norge skal føye seg etter mye av det tullet EU greier å komme på av lover og forbud
:mk
Nå er vel ikke dette nytt. EU har jobbet for dette en stund, og diskusjoner har kommet og gått i veteranbilkretser.
Jeg klarer ikke helt å la meg forarge av dette.

Ikke i tvil om at det finnes krefter som ønsker dette velkommen, men det tar nok tid før dette evt. blir en realitet.
I mellomtiden løses dette "problemet" delvis av seg selv, da vi nok dessverre må innse at dette med veteranbil/motorsykler osv. er noe som i stor grad kommer til å dø ut med vår generasjon.
Svært mange nye sjåfører tar ikke engang oppkjøring på manuell gearet bil lengre. Langt mindre skal de ha en gammel "skraphaug" å kjøre rundt i.
Har selv drevet mye med gamle biler i alle år, og hatt stor glede av det. Både skruing, og reiser på treff osv.
De siste årene har jeg merket at interessen har vært dalende, det er nok flere grunner til det, men at alt er blitt dyrt, vanskelig og fyfy spiller helt klart inn. Har pr. i dag bare en bil igjen , som heller ikke blir brukt. Var planen om å la den også gå, men yngstemann på 15 har lagt ned veto mot salg. Så et snev av fremtidshåp finnes kanskje likevel ?

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av mekkern »

Spørsmålet er jo også om dette skal gjelde kjøretøy fra en dato eller fra tidenes morgen. :-k
Mye av det jeg har lest på forslaget gjelder jo krav til produksjon og resirkulering. og forordninger gjeldende fra år 2000.
Og det vil nok komme en del unntak som ikke er oppført ennå siden det er store miljøer med historiske kjøretøy/museer i hele europa. :rop :bl3 :punch
Registrerte kjøretøy i "trafikksikker stand" ser jo heller ikke ut til å bli berørt.
Men gamle kassevogner som blir eksportert til "afrika" blir det slutt på.

Men at mye gammelt skrot uten reell mulighet til å bli satt i stand vil bli berørt er mulig-spesielt hvis en ikke kan vise til en god lagring.
Og eksempler med eksempelvis skjelden ferrari som har en "vrakverdi" på 10-12 mill vil nok da bare bli eksportert ut av EU innen en eventuell frist.

Få ryddet opp i gamle busser lastebiler tilhengere og skrota traktorer er nok ikke helt på jordet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 28 nov 2023, 16:06 Få ryddet opp i gamle busser lastebiler tilhengere og skrota traktorer er nok ikke helt på jordet.
Det er klart.
I tillegg biler, motorsykler, ATV'er og snøscootere, som ikke vedlikeholdes og som bare står og blir skrot.

Men å tvangsskrote bevaringsverdige (heter det vel?) kjøretøy synes i hvert fall jeg er å gå for langt.

Noen vil antakelig mene det ikke er noen god sammenligning, men likevel; et bevaringsverdig kjøretøy, altså et kjøretøy i god original stand eller satt i stand og vedlikeholdt med tanke på nettopp bevaring av historisk verdi, bør vel sidestilles med bevaringsverdige bygninger (selv om disse ikke oppfylles dagens bygningstekniske krav hva gjelder isolasjon, energieffektivitet osv) og andre historisk viktige konstruksjoner og gjenstander.
Nettopp fordi de er en viktig del av vår historie(fortelling).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 188
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av Erik_B70 »

AJ skrev:
mekkern skrev: 28 nov 2023, 16:06 Få ryddet opp i gamle busser lastebiler tilhengere og skrota traktorer er nok ikke helt på jordet.
Det er klart.
I tillegg biler, motorsykler, ATV'er og snøscootere, som ikke vedlikeholdes og som bare står og blir skrot.

Men å tvangsskrote bevaringsverdige (heter det vel?) kjøretøy synes i hvert fall jeg er å gå for langt.

Noen vil antakelig mene det ikke er noen god sammenligning, men likevel; et bevaringsverdig kjøretøy, altså et kjøretøy i god original stand eller satt i stand og vedlikeholdt med tanke på nettopp bevaring av historisk verdi, bør vel sidestilles med bevaringsverdige bygninger (selv om disse ikke oppfylles dagens bygningstekniske krav hva gjelder isolasjon, energieffektivitet osv) og andre historisk viktige konstruksjoner og gjenstander.
Nettopp fordi de er en viktig del av vår historie(fortelling).
Enig .
Men så vidt jeg vet har det aldri blitt foreslått å skrote fungerende veterankjøretøy .
Er vel i hovedsak «prosjekter» og delebiler som vil rammes ? Forsåvidt ille nok det i mange sammenhenger , men at der står mye skrot rundtomkring er det liten tvil om.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5287
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av dypen »

Slik jeg ser det så går det i bølgedaler, veteranbil og veteran mc interesse har vært populært i Norge så lenge jeg kan huske. Allerede som 18 - 19 åring hadde jeg en 1951 Chevrolet 2 dørs stolpe som jeg mekka på og mange rundt meg hadde tilsvarende av forskjellige merker. Det har vært importert både bil og mc gjennom flere tiår gunstig til Norge men det har også gått sjeldne og flotte kjøretøy på export fra Norge. Veteran mc fra Japan fra 60 - 70 tallet har vært populært å importere men også export av sjeldne sykler. Spesielt Kawasaki har vært exportert til Japan da det ble solgt maks 750 cc der og 900’n er veldig hot spesielt nå med lav krone. Det er noen som er av den oppfatning at når de som var unge på -70 tallet er borte forsvinner veteranmiljøet. Det blir spennende .,.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 28 nov 2023, 16:34 Slik jeg ser det så går det i bølgedaler
Ja enig, sånn er det med mange hobbyrelaterte ting. Selv om mange unge ser på gamle ting som skrot, så endrer det seg nok når de selv blir eldre og skifter syn. På samme måte litt motsatt som at vi som hadde slengbukser på 70-tallet absolutt ikke gikk med det i de to rundene som dette har vært populært igjen blandt de unge i senere år.
Teakmøbler som "alle" hadde på 60-70 tallet, som senere knapt nok loppemarkeder ville ha, er nå nesten som gull å regne blandt mange unge og selges til høyere priser enn de kostet nye...
Tror neppe interesse for veterankjøretøy dør ut for alltid heller, men ja det går som @dypen sier i bølgedaler som mye annet..

Svar