Vi kaller det kondom og det er for å holde ølet kaldt, som allerede nevnt. Dog var ikke det så viktig denne kvelden. Det at det står cola på kondomet er en tilfeldighet, det var den som lå i toppboksen denne gangen.
På to hjul i Thailand
- hansiver
- Innlegg: 433
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 433
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Etter mer enn 10 år her har jeg nok blitt klimaskadet (les blitt vant til varmen). Opplevde en februar morgen for ca 8 år siden det regnet og det var 8 grader. Det var Jævlig kaldt.dypen skrev: 26 nov 2023, 11:54 Varm kaffe på kvelden for å holde varmen hører vel til det sjeldne i Thailand … Ja, og 17 grader på morningen :)
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 433
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Årets siste langtur med overnatting er nå historie. En tur som jeg og min nye faste passasjer i utgangspunktet hadde planlagt som en kort to netters tur kun 230 km fra heimen ble i stedet til en 800 km lang tur med to overnattinger. Grunnen til at det ble slik var at det stedet vi først hadde tenkt oss til var fullt dermed måtet vi tenke nytt kvelden før planlagt avreise. Dermed ble det spontantur til Koh Chang slik at jeg kunne plukke opp pultost og Jarlsbergost som en kamerat hadde tatt med til meg fra Norge. Det er ikke så mye jeg savner fra Norge men pultost er dypt savnet og ikke å oppdrive i butikkene her. Det meste av annen norsk mat lager jeg selv, brød, pølser, pålegg osv. Men pultost har jeg ikke greie på hvordan men lager. Nok om det.
Klokka 05:30 forlot jeg heimen, det var fortsatt mørkt og fuktig luft noe som gjorde sitt til at jeg måtte kjøre med åpent visir. Mr Big har greit lys men på min ferd for å plukke opp passasjeren tok jeg det rolig. Løsbikkjene, som det er mange av, liker å sove i veien og det er ikke alltid de er like raske til å flytte seg. Dumt å få turen ødelagt før den har begynt. Derfor 50 - 60 km/t på vei ut til landsbyen hennes. Med fulle vesker og toppboks la i vei. Det var begynt å lysne så jeg økte farten til 80 - 90 med to finger på bremsehendelen og tommel på hornknappen. Både løsbikkjer og høner reagerer stort sett på litt tuting. Etter 30 km var vi på hovedveien og farten økte til rundt 100, fartsgrensen er 90 på landevei men det er viktig å følge trafikkflyten.
Etter 160 kjøret kilometer var det tid for beinstrekk og kaffe, jeg vurderte også å toppe opp tanken men lot det være. Vi skulle jo ha flere stopp. Passasjeren hadde ikke spist frokost før avreise så hun kjøpte seg mat men jeg nøyde meg med kaffe. 30 minutter seinere var vi igjen på vei. 250 km igjen.
Det ble nesten 200 km før neste stopp. Normalt stopper jeg alltid på store bensinstasjoner hvor de har det meste, men på den ruta vi hadde valgt i var det ingen slike. Men vi fant omsider en 7-11 her ble det vann og is. Mr Big var også sulten, bensinmåleren viste en strek og kjørecomputeren kunne fortelle at det var nok til ca 50 km kjøring. Derfor ble det nok en stopp etter noen få kilometer slik at tanken kunne fylles opp og vi kunne bruke toalettet. Det var ca 70 kilometer igjen og 50 kilometer til ferga.
Da vi nærmet oss fergeleiet var jeg spent på om det var noe kø. Ikke fordi jeg var redd for å bli stående i kø, motorsykler får alltid kjøre foran køen, men om det var kø eller ikke ville si noe om hvor mye trafikk og folk det var på Koh Chang. Det var nemlig langhelg her i Thailand. Ingen kø og snakke om og ferga var i ferd me då fylles opp da vi kom. Billett ble kjøpt og vi kjørte om bord til sist. Motorsykler er enten helt foran eller helt bak. Det var bare å sette seg i salongen og nyte den 20 minutter lange turen.
Det var trang på bildekket så vi fant ut at passasjeren kunne gå i land slik at hun kunne sette seg på etter at jeg hadde kjørt i land. Siden jeg var bakerst i båten var jeg også omtrent sist i land. Det var varmt og jeg kjente svetten rant under kjøreklærne. Men det ble da min tur og passasjeren sto og ventet. Nå var det klart for de siste kilomtrene på veier som er bratte og svingete. Så bratt at noen steder er det første gir som gjelder. Mr Big jobbet tungt og kjølevifta startet og gikk lenge mens vi klatret opp bakkene. Det ble varmt på leggene. Det var mange biler som skulle opp de samme bakkene og med sjåfører som ikke var vant til slike svinger og bratte bakker var det som vanlig mye rar kjøring. Som jeg sa til passasjeren. Enten må vi ha idiotene bak oss, eller lang foran oss. Jeg har ikke lyst på stopp på de verste stedene her fordi at noen kveler motoren.
Som vanlig så gikk det bra. Vi parkerte og vi kunne se tilbake på 450 km på flotte Thailandske veier. Etter en dusj smakte det med iskaldt øl og litt sen lunch.
Klokka 05:30 forlot jeg heimen, det var fortsatt mørkt og fuktig luft noe som gjorde sitt til at jeg måtte kjøre med åpent visir. Mr Big har greit lys men på min ferd for å plukke opp passasjeren tok jeg det rolig. Løsbikkjene, som det er mange av, liker å sove i veien og det er ikke alltid de er like raske til å flytte seg. Dumt å få turen ødelagt før den har begynt. Derfor 50 - 60 km/t på vei ut til landsbyen hennes. Med fulle vesker og toppboks la i vei. Det var begynt å lysne så jeg økte farten til 80 - 90 med to finger på bremsehendelen og tommel på hornknappen. Både løsbikkjer og høner reagerer stort sett på litt tuting. Etter 30 km var vi på hovedveien og farten økte til rundt 100, fartsgrensen er 90 på landevei men det er viktig å følge trafikkflyten.
Etter 160 kjøret kilometer var det tid for beinstrekk og kaffe, jeg vurderte også å toppe opp tanken men lot det være. Vi skulle jo ha flere stopp. Passasjeren hadde ikke spist frokost før avreise så hun kjøpte seg mat men jeg nøyde meg med kaffe. 30 minutter seinere var vi igjen på vei. 250 km igjen.
Det ble nesten 200 km før neste stopp. Normalt stopper jeg alltid på store bensinstasjoner hvor de har det meste, men på den ruta vi hadde valgt i var det ingen slike. Men vi fant omsider en 7-11 her ble det vann og is. Mr Big var også sulten, bensinmåleren viste en strek og kjørecomputeren kunne fortelle at det var nok til ca 50 km kjøring. Derfor ble det nok en stopp etter noen få kilometer slik at tanken kunne fylles opp og vi kunne bruke toalettet. Det var ca 70 kilometer igjen og 50 kilometer til ferga.
Da vi nærmet oss fergeleiet var jeg spent på om det var noe kø. Ikke fordi jeg var redd for å bli stående i kø, motorsykler får alltid kjøre foran køen, men om det var kø eller ikke ville si noe om hvor mye trafikk og folk det var på Koh Chang. Det var nemlig langhelg her i Thailand. Ingen kø og snakke om og ferga var i ferd me då fylles opp da vi kom. Billett ble kjøpt og vi kjørte om bord til sist. Motorsykler er enten helt foran eller helt bak. Det var bare å sette seg i salongen og nyte den 20 minutter lange turen.
Det var trang på bildekket så vi fant ut at passasjeren kunne gå i land slik at hun kunne sette seg på etter at jeg hadde kjørt i land. Siden jeg var bakerst i båten var jeg også omtrent sist i land. Det var varmt og jeg kjente svetten rant under kjøreklærne. Men det ble da min tur og passasjeren sto og ventet. Nå var det klart for de siste kilomtrene på veier som er bratte og svingete. Så bratt at noen steder er det første gir som gjelder. Mr Big jobbet tungt og kjølevifta startet og gikk lenge mens vi klatret opp bakkene. Det ble varmt på leggene. Det var mange biler som skulle opp de samme bakkene og med sjåfører som ikke var vant til slike svinger og bratte bakker var det som vanlig mye rar kjøring. Som jeg sa til passasjeren. Enten må vi ha idiotene bak oss, eller lang foran oss. Jeg har ikke lyst på stopp på de verste stedene her fordi at noen kveler motoren.
Som vanlig så gikk det bra. Vi parkerte og vi kunne se tilbake på 450 km på flotte Thailandske veier. Etter en dusj smakte det med iskaldt øl og litt sen lunch.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
Re: På to hjul i Thailand
God reiseskildring
Siden du bor i Thailand snakker du Thai eller går det på Engelsk … Hva er nærmeste flyplass til øya dere var på, hva med overnatting og spisesteder der … bra, Koh Chang kan det være bra reisemål for meg og fruen i januar. :)

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Tore L
- Innlegg: 1078
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: På to hjul i Thailand
Hei hansiver - har lest det meste av - PÅ TO HJUL I THAILAND - og din blogg - PÅ RISMARKENE I THAILAND - og må si du varmer mitt hjerte veldig. Hvordan livet fort kan endre seg og ta en helt annen retning, enn hva en har forestilt seg.
Moro å lese hvordan dine turer med dine venner arter seg i smilets land, og er litt misunnelig på den delen av livet ditt hvor en kan dra på tur så og si hele året rundt. Det er jo nesten slik at vi på Mcsiden, skulle ha tatt oss en tur og kjørt sammen med deg der nede :) ( Noe å tenke på AJ :) )
Ellers håper jeg det ordner seg for for både deg og Dylan, til det beste for dere begge to.
Og du må fortsette å skrive i begge blogger, for dette er fint å følge med på.
Moro å lese hvordan dine turer med dine venner arter seg i smilets land, og er litt misunnelig på den delen av livet ditt hvor en kan dra på tur så og si hele året rundt. Det er jo nesten slik at vi på Mcsiden, skulle ha tatt oss en tur og kjørt sammen med deg der nede :) ( Noe å tenke på AJ :) )
Ellers håper jeg det ordner seg for for både deg og Dylan, til det beste for dere begge to.
Og du må fortsette å skrive i begge blogger, for dette er fint å følge med på.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Artig tanke, jaTore L skrev: 12 des 2023, 13:29 Det er jo nesten slik at vi på Mcsiden, skulle ha tatt oss en tur og kjørt sammen med deg der nede :) ( Noe å tenke på AJ :) )

Jeg mener å kunne stå inne for den påstanden om at vi to er ganske samkjørte etter flere turer i lag. Så vi skulle nok greid noen etapper i Thailand også

Som vi også ganske sikkert vil til sommeren på den planlagte Sør-Sverigeturen

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Tore L
- Innlegg: 1078
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: På to hjul i Thailand
Det er alltid noe mennesker som du treffer og hvor kjemi og væremåte stemmer, du er et slikt menneske Anders - så jeg håper at vi får mange fine turer sammen :)AJ skrev: 12 des 2023, 14:31Artig tanke, jaTore L skrev: 12 des 2023, 13:29 Det er jo nesten slik at vi på Mcsiden, skulle ha tatt oss en tur og kjørt sammen med deg der nede :) ( Noe å tenke på AJ :) )!
Jeg mener å kunne stå inne for den påstanden om at vi to er ganske samkjørte etter flere turer i lag. Så vi skulle nok greid noen etapper i Thailand også.
Som vi også ganske sikkert vil til sommeren på den planlagte Sær-Sverigeturen.
Jeg har ikke kjørt i Thailand, men har kjørt lett mc i Vietnam der fruen og jeg har et engasjement som vi følger opp. Ikke på samme nivå som hansiver, men vi bidrar for noen der nede.
Og hvis det er like ille å kjøre i Thailand som i Vietnam, så er det på liv og helsa løs dette foregår :)
Vi kjørte i Saigon ( eller det heter vell egentlig Ho Chi Minh-byen ) og jeg har aldri sette så mange mopeder på en gang i et trafikk bilde ( dette var tilbake i 2009 og 2011 ). Egentlig var det bare et forferdelig kaos, var mye bedre når vi kjørte i Nah Trang - en bade by noen timers kjøring Nordover fra Ho Chi Minh.
Så det vil helt sikkert vært en stor opplevelse å kjøre mc i Thailand også, vil jeg tro :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Det var jo hyggelig å høreTore L skrev: 12 des 2023, 16:45 Det er alltid noe mennesker som du treffer og hvor kjemi og væremåte stemmer, du er et slikt menneske Anders - så jeg håper at vi får mange fine turer sammen :)

Gleder meg allerede til sommerturen i Sverige i slutten av juni og ikke minst forumtreffet i slutten av august.
Om det blir å kjøre sammen til forumtreffet er jeg dog litt usikker på siden jeg trolig kommer til å kjøre inn i Sverige fra Kongsvingerområdet...

Men... likevel ikke ulenkelig å legge kjøreruta om Østfold siden det er mange artige veier mot bestemmelsestedet derfra

Vi får se :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- hansiver
- Innlegg: 433
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Jeg snakker litt thai og forstår det meste, men mitt hovedspråk her er nok engelsk.dypen skrev: 12 des 2023, 06:43 God reiseskildringSiden du bor i Thailand snakker du Thai eller går det på Engelsk … Hva er nærmeste flyplass til øya dere var på, hva med overnatting og spisesteder der … bra, Koh Chang kan det være bra reisemål for meg og fruen i januar. :)
Nærmeste flyplass til Koh Chang er flyplassen i Trat. Det går flere daglige avganger fra Bangkok og turen tar ca en time. Dette er en eksotosk flyplass midt i jungelen. Når fly skal lande eller ta av stenges veien og vakten står i stram givakt når flyet passerer. Terminalen er noen skur av bambus og bagasjebåndet er manuelt. Må nevne at det er over 10 år siden jeg vare her med fly så mye av dette kan jo ha endret seg.
Fra flyplassen går det minibusser som tar deg til fergen og videre til hotellet ditt. Koh Chang er full av hoteller og restauranter og det er turister de lever av her. November til slutten av mars er de beste månedene og besøke Koh Chang. Så januar er midt i blinken. Jeg har reist mye rundt i Thailand og Koh Chang er ett av mine favoritt steder.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 433
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Bare å komme det. Jeg skal nok hjelpe dere med å få leid sykler og ta dere med til steder vanlige turister ikke vet omAJ skrev: 12 des 2023, 14:31Artig tanke, jaTore L skrev: 12 des 2023, 13:29 Det er jo nesten slik at vi på Mcsiden, skulle ha tatt oss en tur og kjørt sammen med deg der nede :) ( Noe å tenke på AJ :) )!
Jeg mener å kunne stå inne for den påstanden om at vi to er ganske samkjørte etter flere turer i lag. Så vi skulle nok greid noen etapper i Thailand også.
Som vi også ganske sikkert vil til sommeren på den planlagte Sør-Sverigeturen.

En liten advarsel. Har du ikke erfaring med trafikken og kjørekulturen her IKKE legg ut på egenhånd. Det kan fort bli det siste du gjør i dette livet.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 433
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Jeg har kjørt mc noen få ganger i Bangkok og vil helst ikke gjøre det igjen. Alle de store byene her har stor trafikk og mopeder og scootere er som vepser de er over alt og man må virkelig konsentrere seg. Det er nesten verre å kjøre bil siden man aldri er sikker på om det skulle dukke opp en tohjuling i dødvinkelen. Når det er sagt så er det ikke i byene det er farligst, til det så går trafikken alt for sakte. På landeveien derimot skal man passe seg og kjenne til kjøremåten. Når man først har lært seg hvordan thaiene kjører så går det greit. Men aldri en mc tur uten noen harde oppbremsinger eller unnamanøvere. På tross av dette: Jeg elsker det.Jeg har ikke kjørt i Thailand, men har kjørt lett mc i Vietnam der fruen og jeg har et engasjement som vi følger opp. Ikke på samme nivå som hansiver, men vi bidrar for noen der nede.
Og hvis det er like ille å kjøre i Thailand som i Vietnam, så er det på liv og helsa løs dette foregår :)
Vi kjørte i Saigon ( eller det heter vell egentlig Ho Chi Minh-byen ) og jeg har aldri sette så mange mopeder på en gang i et trafikk bilde ( dette var tilbake i 2009 og 2011 ). Egentlig var det bare et forferdelig kaos, var mye bedre når vi kjørte i Nah Trang - en bade by noen timers kjøring Nordover fra Ho Chi Minh.
Så det vil helt sikkert vært en stor opplevelse å kjøre mc i Thailand også, vil jeg tro :)
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
Re: På to hjul i Thailand
@hansiver takker for god info 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: På to hjul i Thailand
@hansiver . Jeg følger med på siden din og drømmer meg bort på turene du skriver om. Veldig flotte beskrivelser du har om turene dine.
Re det å kjøre mc uten erfaring med kjørekulturen der ned frister ikke. Var i Ao Nang ved Krabi for 5år siden. Hadde på forhånd vurdert å leie sykkel. Men slo det tvert fra meg da jeg så hvordan det ble kjørt der.
I januar 2024 har bestilt tur til Karon Beach ved Phuket. Da blir det sol og strand i 14 dager.

Re det å kjøre mc uten erfaring med kjørekulturen der ned frister ikke. Var i Ao Nang ved Krabi for 5år siden. Hadde på forhånd vurdert å leie sykkel. Men slo det tvert fra meg da jeg så hvordan det ble kjørt der.

I januar 2024 har bestilt tur til Karon Beach ved Phuket. Da blir det sol og strand i 14 dager.

Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
- hansiver
- Innlegg: 433
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Takk for hyggelige ord.Solo-rider skrev: 13 des 2023, 16:55 @hansiver . Jeg følger med på siden din og drømmer meg bort på turene du skriver om. Veldig flotte beskrivelser du har om turene dine.![]()
Re det å kjøre mc uten erfaring med kjørekulturen der ned frister ikke. Var i Ao Nang ved Krabi for 5år siden. Hadde på forhånd vurdert å leie sykkel. Men slo det tvert fra meg da jeg så hvordan det ble kjørt der.![]()
I januar 2024 har bestilt tur til Karon Beach ved Phuket. Da blir det sol og strand i 14 dager.![]()
En ting å tenke på ved leie av sykkel er at veldig mange reiseforsikringer ikke dekker ulykker med leid mc. Kan fort bli veldig dyrt.
Ønsker deg god tur til Phuket
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 433
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Det ble 2 netter på Koh Chang før ferden gikk hjemover. 2 netter er også to kvelder og en dag (enkel regning
). Vi koste oss med mye god mat og litt godt å drikke ble det også. Første kvelden ble det italiensk pizza. Jeg har vært på denne restauranten før med blandede erfaringer. Kameratene kunne melde at den nye kokken lagde veldig god pizza. De hadde rett min pizza var noe av det bedre jeg har spist i Thailand. Kvelden ble rundet av med en gin tonic i en hyggelig bar rundt hjørnet. Etter en lang dag på veien ble det tidlig sengetid...
Neste dag, søndag, ble det først frokost på ett bakeri en kilometer unna resorten. Amerikansk breakfast med ferskt brød smakte fortreffelig. Til dere som lurer: Jeg spiser masse thaimat og elsker det, men når jeg er på steder med mye gode farangrestauranter, da blir det farangmat.
Etter frokost var det avtalt en liten mc tur sammen med kameraten og hans svenske venn Bosse. Ikke langt for Koh Chang er ikke så stor, men de ville vise oss litt rundt på øya og siden passasjeren min aldri hadde vært på Koh Chang før ble det slik. Koh Chang har veier som får Trollstigen til å se ut nesten som en rett motorvei. Det er ikke mulig for store busser eller lastebiler og kjøre på mange av disse veiene. Det går rett opp noen steder og gjerne med innlagte svinger på 180 grader eller mer. Alene på sykkelen ganske gøy, med passasjer litt mer krevende. Men vi kom da fram uten uhell. Dog var det to turister på scooter en i bar overkropp og hans venninne i bikini som holdt på å gå i bakken rett foran oss. Jeg fikk svingt unna og kunne se i speilet at de klarte seg uten å velte. Jeg er ikke veldig glad i kjøre på slike veier med fullt av idioter på utleiescootere som du aldri vet hva kan finne på.
Ved veis ende, det går ikke å kjøre rundt øya, stoppet vi for å drikke kaffe. Bosse, som jeg har inntrykk av kjenner nesten alle på øya, visste om en koselig restaurant i vannkanten og selvsagt var han på fornavn med eieren. Vi koste oss med kaffe og nøt utsikten. Neste stopp var ut på piren. Her var det å betale 20 thb for å parkere og så kunne vi gå noen hundre meter utover på denne piren. Her var det mye ræl og nips å få kjøpt, en skikkelig turistfelle, vi kjøpe ikke noe. Men vi fikk da tatt noen fine bilder.
Tilbake på resorten skiftet vi til badetøy og så dro vi ned på stranda for å tilbringe resten av dagen der, samt innta lunch. Nå ble det thaimat som for meg var papayasalat og padthai med kylling og en flaske med Chang (øl). Det å leie seg en strandstol legge capsen over ansiktet, lytte til bølgene og slumre er for meg den ultimate måten å slappe av på. Jeg sov nok også litt. Strandlivet ble avsluttet med en times bading i krystallklart vann som nesten var for varmt. Middagen denne siste kvelden ble på en Gresk restaurant. Både følget og jeg betsilte den greske spesialiteten, snitzel! Ikke veldig gresk men god og med ett glass rødvin til og kaffe til dessert var nok en perfekt dag i dette livet historie.
Joda jeg har nok funnet DET GODE LIV

Neste dag, søndag, ble det først frokost på ett bakeri en kilometer unna resorten. Amerikansk breakfast med ferskt brød smakte fortreffelig. Til dere som lurer: Jeg spiser masse thaimat og elsker det, men når jeg er på steder med mye gode farangrestauranter, da blir det farangmat.
Etter frokost var det avtalt en liten mc tur sammen med kameraten og hans svenske venn Bosse. Ikke langt for Koh Chang er ikke så stor, men de ville vise oss litt rundt på øya og siden passasjeren min aldri hadde vært på Koh Chang før ble det slik. Koh Chang har veier som får Trollstigen til å se ut nesten som en rett motorvei. Det er ikke mulig for store busser eller lastebiler og kjøre på mange av disse veiene. Det går rett opp noen steder og gjerne med innlagte svinger på 180 grader eller mer. Alene på sykkelen ganske gøy, med passasjer litt mer krevende. Men vi kom da fram uten uhell. Dog var det to turister på scooter en i bar overkropp og hans venninne i bikini som holdt på å gå i bakken rett foran oss. Jeg fikk svingt unna og kunne se i speilet at de klarte seg uten å velte. Jeg er ikke veldig glad i kjøre på slike veier med fullt av idioter på utleiescootere som du aldri vet hva kan finne på.
Ved veis ende, det går ikke å kjøre rundt øya, stoppet vi for å drikke kaffe. Bosse, som jeg har inntrykk av kjenner nesten alle på øya, visste om en koselig restaurant i vannkanten og selvsagt var han på fornavn med eieren. Vi koste oss med kaffe og nøt utsikten. Neste stopp var ut på piren. Her var det å betale 20 thb for å parkere og så kunne vi gå noen hundre meter utover på denne piren. Her var det mye ræl og nips å få kjøpt, en skikkelig turistfelle, vi kjøpe ikke noe. Men vi fikk da tatt noen fine bilder.
Tilbake på resorten skiftet vi til badetøy og så dro vi ned på stranda for å tilbringe resten av dagen der, samt innta lunch. Nå ble det thaimat som for meg var papayasalat og padthai med kylling og en flaske med Chang (øl). Det å leie seg en strandstol legge capsen over ansiktet, lytte til bølgene og slumre er for meg den ultimate måten å slappe av på. Jeg sov nok også litt. Strandlivet ble avsluttet med en times bading i krystallklart vann som nesten var for varmt. Middagen denne siste kvelden ble på en Gresk restaurant. Både følget og jeg betsilte den greske spesialiteten, snitzel! Ikke veldig gresk men god og med ett glass rødvin til og kaffe til dessert var nok en perfekt dag i dette livet historie.
Joda jeg har nok funnet DET GODE LIV

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
Re: På to hjul i Thailand
Tror de fleste norske forsikringsselskap dekker ulykker med mc, i hvert fall om en selv har gyldig førerkort. https://thailandtur.no/reiseforsikring- ... otorsykkelhansiver skrev: 14 des 2023, 01:16
Takk for hyggelige ord.
En ting å tenke på ved leie av sykkel er at veldig mange reiseforsikringer ikke dekker ulykker med leid mc. Kan fort bli veldig dyrt.
Ønsker deg god tur til Phuket
Og til dere som evt lurer på hva farang betyr så er det Thailendernes navn på "hvite utlendinger"

- hansiver
- Innlegg: 433
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Den tidligere omtalte turen til Koh Chang ble altså årets siste langtur. Etter dette har det kun blitt kjøring til og fra skolen så Mr Big har hatt en rolig førjulstid. Når dette skrives er det 28.desember og snart nyttår. Om en times tid skal jeg ut på skolen med Mr Big og fullt nissekostyme. Thaiene utveksler gaver i forbindelse med nyttår og det er gaveutveksling på skolen i dag. Kjøre mc utkledd som julenisse skal bli gøy. Kanskje jeg må skifte navn på Mr Big og kalle han Rudolf? Nei trukke det gitt
Dagens nissetur blir den siste turen i år. Fra og med i morgen og fram til 4. januar blir det kun kjøring med pcx eller bil til nærbutikken. Det er så mye fyllekjøring og stor trafikk i forbindelse med nyttårsfeiringen så jeg holder meg langt unna veiene en snau uke. I løpet av noen dager "tømmes" Bangkok for folk og de fleste sakl oppover i distriktet her for å feire med familien. Det drikkes og festes. Siden det ikke finnes verken taxi eller andre måter å komme seg til og fra de ulike festene brukes bil eller motorsykkel. Thailandske myndigheter omtaler dette som the dangerous 10 days. Så derfor holder vi oss i nabolaget.
Min andre motoriserte tohjuling pcx'en fikk storservice her om dagen. Drøye 48 tusen km så det var tid for bytte ganske mye. Tennplugg, luftfilter, olje på både motor og gear samt drivreim. Det ble noen overaskelser underveis cluthen var utslitt og måtte byttes en ok det er en slitedel. Det som var verre var at motoren var nesten tom for olje, dette på tross av at jeg sjekker om ikke hver dag så minst en gang i uka. Den har brukt litt ilje i det siste så jeg har stadig etterfylt mellom oljeskiftene (skifter hver 4000km).
Jeg ble enig med sjefen på verkstedet at de skulle sjekke motoren og eventuelt overhale den, han anslo prisen til mellom 3 og 4 tusen Bath, helt greit.
I går fikk jeg pcx'en tilbake. De hadde byttet stempel og ventilløftere og jeg ble lovet at nå var den så god som ny. Motoren låter litt penere nå. Innkjøring og oljeskift etter 1000 km sa han i det jeg dro.
Hva kostet alt dette? 5300 thb for hele sullamitten 1560 Nkr med dagens kurs. Hva får dere for den summen i Norge?
Jeg har lyst på en 3 - 4 dagers mc tur i januar når ting er tilbake til normalen. Har ennå ikke bestemt hvor, så det skal jeg komme tilbake til. Ha ett riktig GODT NYTT ÅR


Dagens nissetur blir den siste turen i år. Fra og med i morgen og fram til 4. januar blir det kun kjøring med pcx eller bil til nærbutikken. Det er så mye fyllekjøring og stor trafikk i forbindelse med nyttårsfeiringen så jeg holder meg langt unna veiene en snau uke. I løpet av noen dager "tømmes" Bangkok for folk og de fleste sakl oppover i distriktet her for å feire med familien. Det drikkes og festes. Siden det ikke finnes verken taxi eller andre måter å komme seg til og fra de ulike festene brukes bil eller motorsykkel. Thailandske myndigheter omtaler dette som the dangerous 10 days. Så derfor holder vi oss i nabolaget.
Min andre motoriserte tohjuling pcx'en fikk storservice her om dagen. Drøye 48 tusen km så det var tid for bytte ganske mye. Tennplugg, luftfilter, olje på både motor og gear samt drivreim. Det ble noen overaskelser underveis cluthen var utslitt og måtte byttes en ok det er en slitedel. Det som var verre var at motoren var nesten tom for olje, dette på tross av at jeg sjekker om ikke hver dag så minst en gang i uka. Den har brukt litt ilje i det siste så jeg har stadig etterfylt mellom oljeskiftene (skifter hver 4000km).
Jeg ble enig med sjefen på verkstedet at de skulle sjekke motoren og eventuelt overhale den, han anslo prisen til mellom 3 og 4 tusen Bath, helt greit.
I går fikk jeg pcx'en tilbake. De hadde byttet stempel og ventilløftere og jeg ble lovet at nå var den så god som ny. Motoren låter litt penere nå. Innkjøring og oljeskift etter 1000 km sa han i det jeg dro.
Hva kostet alt dette? 5300 thb for hele sullamitten 1560 Nkr med dagens kurs. Hva får dere for den summen i Norge?
Jeg har lyst på en 3 - 4 dagers mc tur i januar når ting er tilbake til normalen. Har ennå ikke bestemt hvor, så det skal jeg komme tilbake til. Ha ett riktig GODT NYTT ÅR


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 433
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Vi er midt i januar og det har foreløpig ikke blitt noen skikkelig mc tur. Det var faktisk meningen at jeg skulle vært på en 5 dagers tur og kommet hjem i dag. Det har vært skolefri for meg i mange dager og det var derfor planlagt en tur nordover, men sik ble det ikke. Onsdag to dager før avgang kommer nanny'en som arbeider for meg og forteller at hun har fått jobb i Bangkok og drar i kveld! Ingen grunn til å overtale henne til å bli. En nanny som egentlig vil slutte er ikke noe godt selskap for guttungen. Dermed måtte jeg ringe min gode venn Danny og avlyse turen for min del. Jeg har også avbestilt hotell for Bike Week i Pattaya i begynnelsen av februar. Hvis jeg får til å dra så får jeg heller booke på nytt.
Som tidligere skrevet: Det å planlegge noe her i Thailand er veldig ofte bortkastet.
Ny nanny er for øvrig ansatt og har sin første dag her hos oss i dag. Går det bra så kan nok bli tur om ikke så lenge. Ute skinner sola og det er 25 grader
Som tidligere skrevet: Det å planlegge noe her i Thailand er veldig ofte bortkastet.
Ny nanny er for øvrig ansatt og har sin første dag her hos oss i dag. Går det bra så kan nok bli tur om ikke så lenge. Ute skinner sola og det er 25 grader
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 433
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
I dag lørdag blir det en tur til Kawasaki i Buriram. I det siste har det vært noe små tull med Mr Big. Noen ganger virker ikke blinklyset, men hvis jeg skrur av tenninga og starter på nytt virker det igjen. Noen andre ganger vil han ikke starte. Starteren drar rundt så det er ikke noe problem med den eller batteriet, men det blir ikke liv i motoren. Skrur jeg av tenninga og prøver på nytt starter den med en gang. Kan det være noe krøll med tenningsbryteren? Eller kan det være noe annet? Det håper jeg Kawasaki gutta kan finne ut i dag.
Det er planer om langtur neste helg så vil gjerne ha han i orden
Det er planer om langtur neste helg så vil gjerne ha han i orden
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1691
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: På to hjul i Thailand
Tror kanskje du er på rett spor selv, den har mange "tapper" og punkter med kobber som skal treffe hverandre og ha kontakt.
Ser ut til å være mulig å dele den å rense, han karen her hadde også problem med blinklys som kom og gikk.
Dersom han lirket litt på tenningsnøkkelen/bryteren så kom den seg.
Renset med tannbørste og alkohol :-) Verdt forsøket, ellers må vel også tanklokk og hjelmlås byttes om du må bytte hele enheten.
Kanskje denne kan gi deg noe? Lykke til!
Ser ut til å være mulig å dele den å rense, han karen her hadde også problem med blinklys som kom og gikk.
Dersom han lirket litt på tenningsnøkkelen/bryteren så kom den seg.
Renset med tannbørste og alkohol :-) Verdt forsøket, ellers må vel også tanklokk og hjelmlås byttes om du må bytte hele enheten.
Kanskje denne kan gi deg noe? Lykke til!
- hansiver
- Innlegg: 433
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Joda @Gammelsmurfen du har rett. Det er tenningslåsen som er synderen. Ny er bestilt og vil bli montert til uka. Pris? en drøy tusenlapp (thb) inklusiv montering. Jeg har one key system på min sykkel siden, jeg har orginale Kawasaki vesker og toppboks og som du nevner tanklås så ville bytte av alt dette komme på nærmere 6000 (thb). For de 5000 (thb) som jeg sparer skal jeg kunne akseptere og kjøre rundt med 2 nøkler.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 433
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Mens mekanikeren hos Kawasaki jobbet med å finne feilen på Mr Big samt stramme og rense kjede fikk min faste passasjer endelig sin forsinkede julegave, ny hjelm. Hun var godt fornøyd med denne og vi fikk en god pris. Her var både giver og mottaker fornøyd.
En annen sykkel som også fanget min interesse var Transalp. Jeg liker utseendet og prisen var veldig god 389 000 thb. Men siden jeg ikke kjører så mye offroad blir den kanskje litt masete. Det vil jo også ble mye kjøring med passasjer og mye bagasje. Nei Nt eller Africa Twin er nok mer i min bane. Men Transalp'en er lekker. Dagen ble avslutte med en omvei på 180 km hjem. Nok en fin dag med motorsykkel her LOS (land of smiles)
Neste stopp var hos Honda. Jeg hadde hørt rykter om at de hadde en NT 1100 utstilt, en sykkel som jeg også har på lista over kandidater som kan erstatte Mr Big. Nt 'en var fin, nedturen var at her i Thailand leveres den kun med automat, noe jeg er litt skeptisk til. Tror det kanskje blir kjedelig. Noen her som har erfaring med Hondas store sykler med automat?En annen sykkel som også fanget min interesse var Transalp. Jeg liker utseendet og prisen var veldig god 389 000 thb. Men siden jeg ikke kjører så mye offroad blir den kanskje litt masete. Det vil jo også ble mye kjøring med passasjer og mye bagasje. Nei Nt eller Africa Twin er nok mer i min bane. Men Transalp'en er lekker. Dagen ble avslutte med en omvei på 180 km hjem. Nok en fin dag med motorsykkel her LOS (land of smiles)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1691
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: På to hjul i Thailand
Så bra! 1000 THB, altså 300 norske kroner inkl. montering er jo gratis! I hvert fall i forhold til hva du hadde måtte betalt for det her.hansiver skrev: 21 jan 2024, 01:20 Joda @Gammelsmurfen du har rett. Det er tenningslåsen som er synderen. Ny er bestilt og vil bli montert til uka. Pris? en drøy tusenlapp (thb) inklusiv montering. Jeg har one key system på min sykkel siden, jeg har orginale Kawasaki vesker og toppboks og som du nevner tanklås så ville bytte av alt dette komme på nærmere 6000 (thb). For de 5000 (thb) som jeg sparer skal jeg kunne akseptere og kjøre rundt med 2 nøkler.
1800 norske for å bytte alt er også billig, men selvfølgelig i målestokken der nede er jo 5 gangeren mye i prosent.
Hadde jeg vært deg så ta vare på den gamle delen, den er delbar og selve låsesylinderen og bryteren separat.
Så om den nye er identisk så går det vel an å swappe bare bryteren over til gammel lås, så kan du fortsette å bruke samme nøkkel?
Eller i ro og mak dele og rense som foreslått, så har du en som virker i reserve :-)
- hansiver
- Innlegg: 433
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Fikk melding fra Kawasaki ny tenningslås er kommet. Reiser en tur til Buriram i morgen tidlig for å få den byttet.
Det ser forøvrig ut som helgens tur må utsettes. En god kamerat døde for en uke siden, men pga sommel og rot fra ambassaden i Bangkok får vi han ikke ut fra sykehuset og får dermed ikke holdt begravelse. Siden familien hans I Norge ikke har mulighet til å komme er dette noe vi som var hans venner må ordne.
Det ser forøvrig ut som helgens tur må utsettes. En god kamerat døde for en uke siden, men pga sommel og rot fra ambassaden i Bangkok får vi han ikke ut fra sykehuset og får dermed ikke holdt begravelse. Siden familien hans I Norge ikke har mulighet til å komme er dette noe vi som var hans venner må ordne.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 433
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Honda er den desiderts største aktøren innen mc her i Thailand. De er faktisk så store at de ikke bryr seg om å få nye kunder! Som nevnt i ett tidligere innlegg har jeg lyst på litt større sykkel. En Africa Twin eller NT 1100 står på lista. Nå er det over en uke siden jeg var hos Honda BIg Wing i Buriam og snakket med en hyggelig selger som lovte å sende meg ett tilbud på en NT 1100 med innbytte av Mr Big. Jeg har purret 2 ganger og begge gangene venter han på innbyttepris på Mr Big. Nå gidder jeg ikke å purre mer. Jeg har tidligere erfart at denne forhandleren ikke er særlig kundevennlige så jeg legger vel hele prosjektet på is.
Kameraten min som for 10 måneder siden bestilte en Africa Twin med manuelt gear har fortsatt ikke fått noe sykkel. Men han har fått mange rare unnskyldninger fra denne butikken. Han har nå røket uklar med hele butikken og forholder seg kun til hovedkontoret i Bangkok.
Jeg er godt fornøyd med Kawasaki men de har ingen sykkel som passer budsjettet mitt, en 1000 ccm Versys er alt for dyr for meg. BMW (en brukt GS) er for dyrt å serve og Yamaha har ingen forhandler i nærheten. Så kanskje jeg bare får fortsette mitt forhold til Mr Big?
Kameraten min som for 10 måneder siden bestilte en Africa Twin med manuelt gear har fortsatt ikke fått noe sykkel. Men han har fått mange rare unnskyldninger fra denne butikken. Han har nå røket uklar med hele butikken og forholder seg kun til hovedkontoret i Bangkok.
Jeg er godt fornøyd med Kawasaki men de har ingen sykkel som passer budsjettet mitt, en 1000 ccm Versys er alt for dyr for meg. BMW (en brukt GS) er for dyrt å serve og Yamaha har ingen forhandler i nærheten. Så kanskje jeg bare får fortsette mitt forhold til Mr Big?
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/