RMZ250 på skilt?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
RMZ-bazn
Innlegg: 6
Registrert: 26 des 2023, 01:24
Motorsykkelen din: Suzuki RMZ-250 2014

RMZ250 på skilt?

Legg inn av RMZ-bazn »

Hei,

Nettopp fått en Suzuki RMZ250 og ønsker å få hvit (eller svart) skilt på den, ser mange får skilt på CRF250-450 og skal vel i teori vere samme som en RMZ, bare med annen logo og motor... ser også at mange får svenske skilt på, så får de den på norske skilt, men vet ingenting om det.

Skal jo og da sette på E-Merket lys, baklys, blinklys (om man må), støtte og skiltoppheng m/lys.

Noen tips eller noen som vet hva som må vere i boks, er det mulig i det hele tatt?

Online
mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: RMZ250 på skilt?

Legg inn av mekkern »

Hvis det ikke er noen typegodkjenning i EU så kan det bli vanskelig. I tillegg til støy/utslipp.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

RMZ-bazn
Innlegg: 6
Registrert: 26 des 2023, 01:24
Motorsykkelen din: Suzuki RMZ-250 2014

Re: RMZ250 på skilt?

Legg inn av RMZ-bazn »

mekkern skrev: 26 des 2023, 10:43 Hvis det ikke er noen typegodkjenning i EU så kan det bli vanskelig. I tillegg til støy/utslipp.
Hvordan kan eg få typegodkjenning til sykkelen da...

Online
mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: RMZ250 på skilt?

Legg inn av mekkern »

Da må du sjekke med Erling Sande eller hovedimportør for Europa.

Først må du sjekke om det er noen registrerte i Europa-hvis ikke kan du nok glemme det.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RMZ250 på skilt?

Legg inn av kjellv »

Hvilken årsmodell er dette?
Jeg vil uansett tro dette er en umulig oppgave. Selv om du klarer å skaffe fram en typegodkjenning er det to ting denne sykkelen mangler for å få skilter. Fra 2016 og Euro 4 ble det ikke lenger mulig å nyregistrere motorsykler uten ABS eller UBS bremser. I tillegg til dette ble det fra 2020 innført nye Euro 5 krav som må oppfylles. Både i 2016 og 2020 forsvant mange populære modeller fra alle merker på grunn av dette.

RMZ-bazn
Innlegg: 6
Registrert: 26 des 2023, 01:24
Motorsykkelen din: Suzuki RMZ-250 2014

Re: RMZ250 på skilt?

Legg inn av RMZ-bazn »

kjellv skrev: 27 des 2023, 20:59 Hvilken årsmodell er dette?
Jeg vil uansett tro dette er en umulig oppgave. Selv om du klarer å skaffe fram en typegodkjenning er det to ting denne sykkelen mangler for å få skilter. Fra 2016 og Euro 4 ble det ikke lenger mulig å nyregistrere motorsykler uten ABS eller UBS bremser. I tillegg til dette ble det fra 2020 innført nye Euro 5 krav som må oppfylles. Både i 2016 og 2020 forsvant mange populære modeller fra alle merker på grunn av dette.
Er en 2014, Suzuki RMZ. Type cross / enduro. Ser de på skilt her og der i Sverige, men aldri i Norge. (Er også det at folk heller går for 450 på skilt)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: RMZ250 på skilt?

Legg inn av Jompa »

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og ... matorbygg/

Sykkelen kan vel registreres som amatørbygd kjøretøy, men jeg har en mistanke om at det kan bli dyrt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

RMZ-bazn
Innlegg: 6
Registrert: 26 des 2023, 01:24
Motorsykkelen din: Suzuki RMZ-250 2014

Re: RMZ250 på skilt?

Legg inn av RMZ-bazn »

Funnet ut at det beste kanskje blir å høre med statens vegvesen om det finnes samme sykkel i norge på skilt (som eg tviler på...) i verste fall bytte i en svensk registrert sykkel for lik pris, og importere den inn.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: RMZ250 på skilt?

Legg inn av pingvin »

RMZ-bazn skrev: 28 des 2023, 09:48 Er en 2014, Suzuki RMZ. Type cross / enduro. Ser de på skilt her og der i Sverige, men aldri i Norge. (Er også det at folk heller går for 450 på skilt)
Tatt inn veteranendurosykler fra Sverige. På den tiden disse ble laget tror jeg endurosykler oftest var crossere som satt på lys og blitt såkalt "enduroreggad". Disse er det mulig å få registrert i Norge men står i vognkortet at for bruk ved spesielle anledninger (eller noe slikt). Og ikke gitt at helt rett frem, tror avgass blir tatt litt lett på men må bla. få ned lyden litt. Begge syklene jeg tok inn kjørte jeg til (dessverre nå avdøde) Arne Petter Morstad som var Husaberg importør den gangen men også lidenskapelig interessert i gamle sykler. Han hadde godt forhold til lokale trafikkstasjonen så han ordnet syklene litt og fikk registrert de. Ikke gitt like lett på annen trafikkstasjon.

Men MÅTTE ha papirer på at hadde vært registrert i Sverige, hjalp ikke en gang at en fant identisk sykkel som en som hadde vært registrert. Jeg kom faktisk over en nesten lik Husqvarna 430AE som selv hadde, med 0 (null) km på telleren, altså ny. Kunne fått for 35.000kr men Morstad advarte sterkt mot dette da nesten håpløst å få registret da sykkelen aldri hadde vært registret i Sverige (var jo ny).

Kan også se for meg at enda vanskeligere med 2014 modell, er jo langt fra veteran så mindre velvilje ifht at ikke akkurat historisk. Tror lost case :sorry
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Berbu
Innlegg: 19
Registrert: 27 aug 2022, 09:49
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: RMZ250 på skilt?

Legg inn av Berbu »

Håpløst prosjekt egentlig, tusenlappene flyr fort hvis du skal bygge om til godkjent vei sykkel. Nytter ikke vise til tilsvarende sykler som er registrert, du trenger papirer på akuratt din sykkel med henvisning til rammenummer og sykkelen må oppfylle dagens krav til registrering for å få det til så lenge det er en ny registrering. Kjøp en ferdig registrert sykkel eller kos deg på bane med den du har.

RMZ-bazn
Innlegg: 6
Registrert: 26 des 2023, 01:24
Motorsykkelen din: Suzuki RMZ-250 2014

Re: RMZ250 på skilt?

Legg inn av RMZ-bazn »

Berbu skrev: 29 des 2023, 11:53 Håpløst prosjekt egentlig, tusenlappene flyr fort hvis du skal bygge om til godkjent vei sykkel. Nytter ikke vise til tilsvarende sykler som er registrert, du trenger papirer på akuratt din sykkel med henvisning til rammenummer og sykkelen må oppfylle dagens krav til registrering for å få det til så lenge det er en ny registrering. Kjøp en ferdig registrert sykkel eller kos deg på bane med den du har.
Ja fant ut av dette den harde måten... tatt kontakt med alt av import, SVV, Politiet. Eneste som i grunn stoppet meg er at den ikke kan bli funnet i noe system da det ikke finnes importpapir på den lenger... men bytter bare sykkelen i noe supermoto snask fra sverige

Svar