Duke944 skrev: 09 jan 2024, 10:23
Du er nok inne på noe. Men vet ikke om Svv skiller på norsk/utlending. Og vice/versa; vet heller ikke om de gjør det i Spania. I min verden betyr det ikke så mye. 20 i Norge er 20 for mange.
Har ikke til hensikt å legge opp til noen diskusjon om dette, men synes det er et viktig poeng å være konkretisere disse ulykkestallene bedre enn hva tilfellet er når de presenteres.
Alder, kjønn, nordmenn og tilreisende utlendinger.
Om det skulle være så ille at halvparten av de omkomne er ferierende utlendinger så mener jeg dette gjør oversikten kvalitativt mye bedre og viser en annen virkelighet enn om det kun er tall som presenteres.
Da blir det gjerne spekulasjoner om hvem de omkomne.
Og vi vet at Norge har en av verdens beste kjøreopplæringer når det gjelder MC. Og vi vet også at vi har noen ganske så utfordrende veistrekninger hvor både norske og utenlandske motorsyklister søker seg til og som norske motorsyklister er mer kjent med
og har respekt for enn svært mange motorsyklister fra utlandet.
Så det å presentere
kun ulykkestall blir altså etter mitt skjønn svært mangelfullt og viser kun en flik av det store bildet.
Slik er det også med mange andre nyhetssaker hvor viktige detaljer utelates. Mest pga. av såkalt bderøringsangst, noe som synes å bli mer og mer utbredt i norske medier...