Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jada, jeg har ikke engang startet på prosjektet enda. :)

Du har nok rett i at led baren plassert der du beskriver er det kjappeste og mest effektive løsningen. Men jeg synes det ser bedre ut om led baren er montert forran over knivene. Merk at jeg ikke kommer til å gjøre dette på enklest mulig måte. Jeg har lyst til å "overtenke" det litt og lage en løsning som ser bedre ut.

Jeg har klart meg i 20 år uten lys på freseren og hadde sikkert klart det i 20 år til. Så å sette lys på denne er så absolutt ikke noen nødvendighet. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Det er mest praktisk med lyset plassert oppe ved håndtakene, har jo null verdi forran.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 08 feb 2024, 10:52 Det er mest praktisk med lyset plassert oppe ved håndtakene, har jo null verdi forran.
Praktisk ja. Men jeg trenger ikke å flombelyse freseren mens jeg freser. Så "null verdi" vil jeg påstå er en feil påstand. Man ja, det er praktisk/enklere å sette den opp der du sier.

Men her er jeg altså ikke ute etter å gjøre det praktisk nødvendigvis, men å lage LITT mer ut av det enn det andre gjør. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg savner faktisk at freseren min er belyst over motoren, så jeg vil for meg si at den «enkle» løsningen også er den beste.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 08 feb 2024, 13:27 Jeg savner faktisk at freseren min er belyst over motoren, så jeg vil for meg si at den «enkle» løsningen også er den beste.
Jeg skal også ha lys som lyser opp motoren. Men til det bruker jeg såkalte "markeringslys" (slik som lastebiler etc. har på siden av tilhengerne). Disse skal jeg dog feste der du nevnte at hovedlyset skulle festes.

Disse lyser opp bra nok til at man ikke blir blendet i mørket og kobles trolig på en egen bryter. :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Om ikke så alt for mange dager, så har Bjerknez tenkt å bli en "brilleape". Jeg synes det var på tide og sjekke synet da jeg de siste årene har slitt lit med å lese små skrift som er nærme, samt at alt langt borte er noe tåkete.

Det endte med at jeg måtte investere i nye briller. Til å begynne med så kastet jeg meg inn i et slikt brilleabonnement. Jeg tror det er et greit sted og starte frem til man har fått "justert" seg frem til riktig kombinasjon etc. Så de to første årene blir det vertfall at jeg satser på brilleabonnement.

Synet er jo ikke FRYKTELIG dårlig. Det er jo ikke slik at jeg er blind, men har LITT skjeve hornhinner. Nærsynet er -1.50 og langsynet er -1.00. + litt skjevhet som nevnt av hornhinne etc. Jeg har en brilleseddel, men den skjønner jeg ikke noe av. Jeg ser bare tallene.

Uansett, så skal jeg teste ut progressive briller. Håpet mitt er at jeg finner EN brille som dekker alt. Jeg gidder liksom ikke å drasse rundt med et brilleetui i skjortelomma.

Funker det med progressive glass, så invisterer jeg også i solbriller med progressive glass på sikt. Innfatningen inkludert glass kom vel på oppunder 10.000ish kroner for hovedbrillen. Jeg tok også en enstyrke lesebrille som var en del rimeligere og ett par med Oakley solbriller uten styrke som glassene kan byttes i hvis jeg ønsker styrke der.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 767
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Audi Mannen »

Velkommen i 40+ klubben :vs . Du trer nå inn en et velfyllt klubblokale. Enten det er skjeve hornhinner eller andre uregelmessigheter i tillegg til en alder +- 40 ish så kommer vi stort sett alle dit at briller blir nødvendig til akkurat det du sier. Skriften på mobilen blir stadig større når man uke for uke slider 2 fingre over skjermen i en sprikende bevegelse for å lese Mc Siden og når man får kommentarer og spørsmål fra ungene om man skulle hatt seg en Doro telefon så er det straka vegen til en optiker. Sånn var det for meg og er akkurat på vippen til å få en endring på dagens pc brille som de så fint kaller det for at ikke selvtilliten skal få en knekk, for eldre blir vi jo ikke. :lol .
Ducati Multistrada V4S - 2021

Nineball
Innlegg: 101
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Nineball »

Helt kjent problematikk for de fleste. Selv har jeg vært kraftig nærsynt hele livet og tenkte at det kanskje ble LITT bedre da jeg passerte 40....
Neida, da var jeg jaggu like nærsynt men fikk +1,5 i langsynthet også ](*,) Da ble det progressive linser og lesebriller i tillegg..... Mange som sliter med å tilpasse seg bruken av progressive briller, husk å gi det litt tid og vær tålmodig så blir det nok bra. Det artige er jo at du plutselig oppdager ting du i det siste ikke har lagt merke til :prf
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Må bare opplyse om at jeg tar dette med knusende ro. Det er på ingen måte noen nedtur for meg å begynne med briller. Briller er jo blitt litt mote i dag og enkelte hevder at man også ser mer intelligent ut med briller. :jada:

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 767
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Audi Mannen »

Bjerknez skrev: 15 feb 2024, 09:44 enkelte hevder at man også ser mer intelligent ut med briller. :jada:
hmmmmmm. Skeptisk... Ikke riktig alle ser intelligent ut selv med briller :-k . Sier ikke at det gjelder deg, men jeg har sett nok eksemplarer til at briller kan få noen til å se 100% idiot ut og da gjerne med skivebom på valg av innfatning. Men enig i at briller er helt uproblematisk og kan faktisk gi noen fordeler de gangene man vil prøve å se smart ut også. Mange tar av seg brillene når de skal tenke... det forsterker gjerne inntrykket over at du faktisk prøver å tenke. Kan bli morro av slikt.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 15 feb 2024, 10:47
Bjerknez skrev: 15 feb 2024, 09:44 enkelte hevder at man også ser mer intelligent ut med briller. :jada:
hmmmmmm. Skeptisk... Ikke riktig alle ser intelligent ut selv med briller :-k . Sier ikke at det gjelder deg, men jeg har sett nok eksemplarer til at briller kan få noen til å se 100% idiot ut og da gjerne med skivebom på valg av innfatning. Men enig i at briller er helt uproblematisk og kan faktisk gi noen fordeler de gangene man vil prøve å se smart ut også. Mange tar av seg brillene når de skal tenke... det forsterker gjerne inntrykket over at du faktisk prøver å tenke. Kan bli morro av slikt.
Haha, denne kan vi sikkert dra langt.

Tidligere så har jeg tittet opp og eller klødd meg i hodet når jeg tenker. Men nå kan jeg altså heller ta av meg brillene...

Eller kan man kanskje si at dem som tenker i det hele tatt er treige i oppfattelsen?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5287
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av dypen »

Har en brille som dekker alt, progressive med ekstra lette glass og superlett innfatning med solbrille funksjon som funker bra for meg :thumleft Må jeg klage på noe, da må det være prisen.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 15 feb 2024, 11:00 Har en brille som dekker alt, progressive med ekstra lette glass og superlett innfatning med solbrille funksjon som funker bra for meg :thumleft Må jeg klage på noe, da må det være prisen.
Jeg har også bestillt de beste glassene. Men gikk bort fra solbrillefunksjonen som automatisk farget glass. Jeg fant ut at man fort kan se litt "Bjarne" ut med fargede glass.

Da gikk jeg heller for et dedikert par med solbriller. Nærmere sagt Oakley Hobrook med polariserte Prizme glass. :)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 767
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Audi Mannen »

Haha, denne kan vi sikkert dra langt.

Tidligere så har jeg tittet opp og eller klødd meg i hodet når jeg tenker. Men nå kan jeg altså heller ta av meg brillene...

Eller kan man kanskje si at dem som tenker i det hele tatt er treige i oppfattelsen?
Gjort det sjøl jeg..... men føler ikke at jeg blir så mye smartere av det nei, men mest fordi jeg ikke trenger briller enda til annet enn foran skjermen. Men det er vel kanskje det uttrykte inntrykket som betyr noe :lol
I denne settingen er det uante muligheter.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror man blir mer intelligent. De fleste jeg har snakket med som bruker briler mener selv dem har fått et helt annet og bedre syn på ting :)

Svar