Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 28 feb 2024, 21:00 Jeg har kun kjørt gamle biler i mitt liv. BMWen jeg har nå, har jeg kjørt snart 100 000km med, betalte 42 000kr for den og har kostet på den rundt 25 000kr i dekk, deler og EU-kontroller. Det er egentlig billig bilhold. Planlegger å ha den minst to år til.. jeg kjøpe den i 2020.
Jeg har hatt flere fabrikknye biler i løpet av årene jeg har vært bileier, men det kommer neppe til å skje igjen.
Er i samme situasjon som @FredrikE24 med eldre bil, som kostet lite i innkjøp og som har kostet lite i vedlikehold siden anskaffelsen i 2018.

Beste bilkjøpet jeg noengang har gjort :crazy: !

Akkurat nå har den ingen reparasjonsbehov, men når det skjer så håper jeg jo selvfølgelig på at deler vil være tilgjengelig.
Men hvis EU synes det er er mer passende å hindre dele -og reparasjonsmuligheter for å forlenge et produkts levetid, så må jeg antakelig kvitte meg med en bil som i utgangspunktet er velfungerende bortsett fra et liten detalj som lett fikses med en enkel reparasjon... :-|
Ikke spesielt miljøvennlig, spør du meg. Om det er det som betyr noe, noe jeg mer og mer tviler på...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av E_S »

mekkern skrev: 28 feb 2024, 18:43 Hvis man faktisk har lest hele EU-dokumentet og ser konsekvensene av dette hvis det skal tolkes helt bokstavtro er det ikke mye som skal til for at din bil blir "end of life" og du MÅ levere fra deg bilen uten noe kompensjon-kriteriene er ganske omfattende.
Dessuten vil det bli nærmest umulig å få reparert bilen når salget av brukte deler kun skal gå gjennom et par godkjente aktører.
Og tro ikke at dette gjelder kun "fossile" biler-for når en Batteripakke regulator eller driveunit kneler kan dette bety at du uten et rødt øre i kompensasjon må kaste bilen.Etter 15 år er den overmoden uansett i følge forslaget.
Dette er jo fullstendig feil på alle punkter, enkelt og greit. Om noen leser overskrifter og tolker alt i verste mening, kanskje det ser sånn ut, men om man faktisk leser dokumentet, overhodet ikke. Det er uansett aldri slik at man "må" levere fra seg noe, med mindre det er vedtak om tvangsopprydding, og det er nøyaktig samme tekst som ligger i forurensningsloven per i dag.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av E_S »

Gammelsmurfen skrev: 28 feb 2024, 19:29 Jeg sa jo at det var vanlig med 2-3 biler pr. husstand, ikke at det er noe problem å lade én el-bil hjemme, men om man har 3 elbiler.
Du har vel neppe hovedsikring til å lade 3 el-biler samtidig hjemme om det ikke skal være med så lite juice at det tar flere dager, derfor noe planlegging eller at noen må lade ute/på jobb el. likn. Jeg har selv ladbar bil (plug-in hybrid) men den er den eneste av nå 4 biler her som er ladbar, har ikke i nærheten av batterikapsitet som en ren el-bil og tar ca. 5 timer på en 16A kurs.
Opplevd ladekø på 20 minutter 1 gang på 10 år? Hvor i all verden har du kjørt da? for 10 år siden var det vesentlig dårligere med lademuligheter enn det er i dag, da hadde Tesla heller ikke åpnet for andre på sine ladere og hadde kun vært i norge i ett år.
F. eks. langs E6 (i sør-norge) på en utfartshelg, var det ikke bare å kjøre rett til laderen. På Espa ved Mjøsa kunne man rekke flere boller før det var din tur for å si det mildt. Vente 45 minutter var ikke uvanlig.

Og det med strømnettet, ikke et problem med en del el-biler, men om alle skal ha det så blir det noe helt annet.
Det blir som med kollektivtransport når noen går ut å ber alle ta kollektiv til Oslo pga. f.eks. stengte tuneller som skal renoveres.
Da hyler Vy og ruter og sier at det går ikke, for det har vi ikke kapasitet til, hadde samtlige biler vært el-biler i dag hadde det ikke gått bra uten en bedre infrastruktur.
Det er drøyt 600 000 el-biler i Norge i dag, av drøyt 3 millioner personbiler, i tillegg kommer varebiler, lastebiler ++

Må presisere at jeg er på ingen måte noen motstander av el-biler, men at den gjennomsnittlige levetiden er like lang pr. i dag som fossile biler stemmer ikke. Heller ikke at det er like enkelt i forhold til drivstoff om man har flere el-biler i husstanden eller er på langtur, kulde halverer ofte rekkevidden.
Hvilke husstander lever slik at de har to biler som kjøres 30-40 mil hver, hver eneste dag? Og hvor mange har tre biler som alle trenger lading helt fra tom til full hver eneste dag? På 5 timer på 16A 1-fase får man matematisk 18 kWh.

Jeg har kjørt Europa rundt (med Teslaene), og en del hit og dit i Norge. Kjørte fra 2013-2017 Nissan Leaf og Kia Soul, siden 2017 Tesla av flere typer. Den ene gangen jeg opplevde ladekø var på Tesla-laderen i Solli i Østfold en gang i 2017. Utenom det, aldri hatt noe problem med ladekø. Nærmeste har vel vært at AC-ladestasjonen til gateparkering i Berlin har vært opptatt, men det er ingen krise.

Om alle personbiler i Norge var elektriske er det likevel snakk om godt under 5% av det totale strømforbruket som går til lading, så det er rett og slett et ikke-problem annet enn lokalt i enkelt eldgamle garasjeanlegg hvor det blir en del elektrikerjobb. Men på overordnet nivå, null stress.

Den gjennomsnittlige levetiden på elbil er det ingen som vet noe om i dag, da elbiler slik man kjenner dem nå ikke har vært på markedet mer enn siden 2011. Det betyr at det er svært få, om noen biler som har blitt skrotet etter å ha vært "utbrukt". Det gjør at det ikke finnes noe tall, da snittalderen på skrotede elbiler i all hovedsak settes av biler som skrotes etter skader, mens blant fossilbilene er det såpass mye gamle biler at hoveddelen av de som skrotes, er biler som er "oppbrukt" pga. rust, generell slitasje eller mekaniske feil som ikke lønner seg å reparere pga. lav verdi.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjører i Oslo hver dag. Jeg biter meg merke i at det ikke er mange EL-registrerte EL-biler på veiene lenger. En og annen sliten Model S kan dukke opp i ny og ne. Det gir jo en grei indikasjon mener jeg.

Det er viktig for EU er å holde produksjonen i høygir. Da kan ikke alle sitte med gamle biler de reparerer selv.
BMWen jeg har nå, er den beste jeg har hatt. Jeg har hatt flere generasjoner av samme serie. De blir bare bedre og bedre, særlig med tanke på rust.
Sist redigert av FredrikE24 den 28 feb 2024, 22:22, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av Gammelsmurfen »

FredrikE24 skrev: 28 feb 2024, 22:02 Jeg kjører i Oslo hver dag. Jeg biter meg merke i at det ikke er mange EL-registrerte EL-biler på veiene lenger. En og annen sliten Model S kan dukke opp i ny og ne. Det gir jo en grei indikasjon mener jeg.
Det har du rett i, flere produsenter regner ca. 10 år i følge de selv. I norge pleier en fossilbil å være et sted mellom 15 og 20 år på veien.
Som jeg nevnte tidligere i tråden, så repareres de ikke ved skader på langt nær i den grad som fossilbiler pga. sikkerhet og høy kost på batteripakken.
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfo ... 1.15232892

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av mekkern »

E_S skrev: 28 feb 2024, 21:45
mekkern skrev: 28 feb 2024, 18:43 Hvis man faktisk har lest hele EU-dokumentet og ser konsekvensene av dette hvis det skal tolkes helt bokstavtro er det ikke mye som skal til for at din bil blir "end of life" og du MÅ levere fra deg bilen uten noe kompensjon-kriteriene er ganske omfattende.
Dessuten vil det bli nærmest umulig å få reparert bilen når salget av brukte deler kun skal gå gjennom et par godkjente aktører.
Og tro ikke at dette gjelder kun "fossile" biler-for når en Batteripakke regulator eller driveunit kneler kan dette bety at du uten et rødt øre i kompensasjon må kaste bilen.Etter 15 år er den overmoden uansett i følge forslaget.
Dette er jo fullstendig feil på alle punkter, enkelt og greit. Om noen leser overskrifter og tolker alt i verste mening, kanskje det ser sånn ut, men om man faktisk leser dokumentet, overhodet ikke. Det er uansett aldri slik at man "må" levere fra seg noe, med mindre det er vedtak om tvangsopprydding, og det er nøyaktig samme tekst som ligger i forurensningsloven per i dag.
Siden du tydligvis ikke har lest dokumentet i sin helhet så får dette stå for din regning.
Quote:
Article 26
Obligations for the vehicle owner
The owner of a vehicle that becomes an end-of-life vehicle shall:
(a)deliver the end-of-life vehicle to an authorised treatment facility or, in cases referred to in Article 23(4), to a collection point, without undue delay after receiving information that the vehicle meets any of the criteria for irreparability laid down in Part A, points 1 and 2, of Annex I;
(b)present a certificate of destruction to the relevant registration authority.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av E_S »

mekkern skrev: 28 feb 2024, 22:21
Siden du tydligvis ikke har lest dokumentet i sin helhet så får dette stå for din regning.
Quote:
Article 26
Obligations for the vehicle owner
The owner of a vehicle that becomes an end-of-life vehicle shall:
(a)deliver the end-of-life vehicle to an authorised treatment facility or, in cases referred to in Article 23(4), to a collection point, without undue delay after receiving information that the vehicle meets any of the criteria for irreparability laid down in Part A, points 1 and 2, of Annex I;
(b)present a certificate of destruction to the relevant registration authority.
Joda, det har jeg.

De (typisk relativt nasjonalistiske og EU-hatende) personene som mener at det blir sånn at "noen" kan komme hjem til deg og mene at bilen din er skrot og at den må skrotes, er helt på jordet. De som er målgruppen for dette er

I presiseringen til dette direktivet nevnes spesifikt "These proposed rules would therefore not unduly restrict the property rights of European citizens, nor hinder legal activities of a car owner or the interests of the hobbyists of vintage cars."

Dagens ELV-direktiv spesifiserer også samme krav som nevnt over, og det har vært i kraft i snart 25 år.

Videre: "These proposed rules would therefore not unduly restrict the property rights of European citizens, nor hinder legal activities of a car owner or the interests of the hobbyists of vintage cars. If a car needs a repair, any part may be changed as long as the vehicle is fit to pass the roadworthiness inspections and remains authorised to operate on the EU roads."

Kilde: https://environment.ec.europa.eu/topics ... roposal_en
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av E_S »

FredrikE24 skrev: 28 feb 2024, 22:02 Jeg kjører i Oslo hver dag. Jeg biter meg merke i at det ikke er mange EL-registrerte EL-biler på veiene lenger. En og annen sliten Model S kan dukke opp i ny og ne. Det gir jo en grei indikasjon mener jeg.

Det er viktig for EU er å holde produksjonen i høygir. Da kan ikke alle sitte med gamle biler de reparerer selv.
BMWen jeg har nå, er den beste jeg har hatt. Jeg har hatt flere generasjoner av samme serie. De blir bare bedre og bedre, særlig med tanke på rust.
EL-serien var i bruk ut 2016, så var den brukt opp, etter 90 000 biler. Etter dette, fra 2017 frem til i dag er det solgt i Norge over 610 000 elbiler. Det betyr at bare litt over 10% av alle elbiler solgt i Norge har vært registrert på EL-skilter, så det er ikke så rart at de utgjør stadig færre og færre av bilene man ser, siden den prosentvise andelen går ned. I tillegg har det blitt eksportert store mengder eldre elbiler fra Norge etter at kroneverdien kollapset slik at det er råbillig for utlendinger å handle i Norge.

Synes også at eldre Leaf med EL-skilter likevel er et ganske dagligdags syn her i Oslo - de utgjorde alene en stor andel av alle EL-registrerte biler.

Grunnet at de eldste elbilene ennå ikke er mer enn 13 år, er det nesten ingen som vrakes fordi de er utrangert siden de ikke er gamle nok til et ennå - det er etter skader. Dette gjenspeiler også vrakingsstatistikken, hvor de utgjør et svært lite antall av de vrakede bilene.
Sist redigert av E_S den 28 feb 2024, 23:35, redigert 1 gang totalt.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av E_S »

Gammelsmurfen skrev: 28 feb 2024, 22:21 Det har du rett i, flere produsenter regner ca. 10 år i følge de selv. I norge pleier en fossilbil å være et sted mellom 15 og 20 år på veien.
Som jeg nevnte tidligere i tråden, så repareres de ikke ved skader på langt nær i den grad som fossilbiler pga. sikkerhet og høy kost på batteripakken.
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfo ... 1.15232892
Alle produsenter regner levetiden på en personbil til 8-10 år, uansett type. Selvfølgelig lever den med godt vedlikehold mange år mer enn det, men produsentene går ut fra det som "levetid". Derav også oljer med "lifetime fill" som har drept mange girkasser og servotannstenger etter hvert..

Ekstremt dyre reparasjoner og deler er en fellesnevner for skader på alle nyere biler. Det som har vært en utfordring for elbilene er at bilen er fritatt for moms når den kjøpes, men delene til å reparere den er ikke det. Da får man et enda større sprik. Bilprodusentenes krav til bruk av utelukkende nye deler (gjelder alle drivlinjer) for å opprettholde nybilgaranti er også kostnadsdrivende. Det hjelper ikke så mye at karosseriverkstedet kan kjøpe to hovedlykter, støtfanger med alle sensorer og et panser for 15k brukt, når produsenten krever at man kjøper de samme delene nye til 150k for å opprettholde nybilgarantien.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av mekkern »

Ok- Du har rett- jeg er idiot på feil jorde som hater eu og sikkert litt nasjonalistisk- sikkert litt klimafornektende antivaxxer også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av Bjerknez »

Nå er det vel svært få her inne som er "idioter". Derimot er vi nok en gjeng med forskjellige meninger. En ting er sikkert å det er at vi mennesker har en tendens til å sette følelser i veien for hva som er viktig for fremtiden.

Nå har selvsagt ikke jeg fasiten heller, men jeg er av den oppfatning at jeg lever i nuet de årene jeg har igjen. Om det er en eller annen hjemmemekker som mister hobbyen eller levebrødet sitt eller et petrol hue som ikke lenger får kjøpt seg fosile kjøretøy så tenker jeg at det har lite med meg å gjøre.

Jeg forstår frustrasjonen, helt klart, men er frustrasjonen stor nok så er det nok langt mer effektivt å engasjere seg politisk enn å skrive det i en dagbok eller poste det i fora.

Jada, jeg er heller ikke overbevist om at tiden er inne for en full konvertering til el for min del. Kanskje når det gjelder bil, men ikke motorsykkel. Men den tid kommer og kanskje til og med i min levetid. Den tid kommer, og det er ikke noe jeg tenker så mye på :)

GSXR-Erling
Innlegg: 69
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av GSXR-Erling »

.. bare til info: i Tyskland feks, er det kun 2% av kjøretøyene som går på ren el, så det vil i lang tid fremover bli videreutvikling der og, tenker jeg, og fossilt vil bestå i flere tiår til.
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)

Svar