Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22974
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Kretskortet fungerer som bare det :)

Jeg mangker bare en regulator som takler litt mer enn 5 ampere. Det er vanskelig å finne lamper på rundt 10W av god kvalitet. De fleste er plastikk og ikke veldig robuste.
IMG_1313.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22974
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Venter på varmere tider...

Legg inn av Bjerknez »

I går startet jeg opp Rocket'en for første gang etter en lang og kald vinter. Batteriet målte 13.4V og har ikke stått på lading i det hele tatt i vinter. Det startet opp på 3 sekunder og i motsetning til de andre motorsyklene jeg har hatt (spesielt BMW S1000R...begge to) så hørtes ikke Rocket'en ut som et treskeverk.

Husker når jeg startet begge S1000R syklene for første gang før sesongstart så hørtes motoren mildt sagt ut som et treskeverk de første 30 sekundene. Så ille at jeg nesten ble litt bekymret.

Slik var det ikke med Rocket'en i går. Jeg kunne ikke høre noen ulyder i det hele tatt. :) Nå har trolig ikke dette noe betydning uansett (uten at jeg vet det) men uansett ga det meg nå en liten sinnsro :)

Nå er det tørre veier her i Fredrikstad og all snø er så og si borte. Det vil si at det snart er tid for årets rengjøring og detailing av Rocket'en før den skal få sin årlige service og ett sett med nye dekk.

Men hvor sommerturen går hen i år er fortsatt usikkert. Men jeg kan med stor sikkerhet si at Sverige er et land som skal besøkes :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22974
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Venter på varmere tider...

Legg inn av Bjerknez »

Tenkte å teste ut ultralydvaskeren til Biltema. Jeg har ikke høye forhåpninger utover at den rengjør enkelt og greit.

Funker den ikke så leverer jeg den bare tilbake, eller bruker den som brillerenser.
IMG_0374.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5320
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Venter på varmere tider...

Legg inn av dypen »

Tror den funker med riktig væske :) Denne kommer også fra Biltema …
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=401072#p401072
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22974
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Venter på varmere tider...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 27 feb 2024, 18:08 Tror den funker med riktig væske :) Denne kommer også fra Biltema …
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=401072#p401072
Hva er "riktig veske"? :)

Jeg testet ett kretskort som hadde en del flux, fingermerker etc. på seg i 5 minutter i kun destilert vann. Det ble jaggu meg rent!
IMG_0375.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22974
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Venter på varmere tider...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg testet også med Kondensfjerner blandet i vannet og en gang med Surfex HD som er en all purpose avfetting for bil etc. disse la igjen rester av såpen på overflaten. Så på kretskort funket rent vann best.

Det er uansett elektronikk etc. jeg kommer til å bruke den til. Altså kretskort å slikt. For verktøyvask etc. blir den litt for liten.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5320
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Venter på varmere tider...

Legg inn av dypen »

Hvis du ser i tråden jeg linket til, viser ultralydvasker, væske blanding og resultat av jobben.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22974
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Venter på varmere tider...

Legg inn av Bjerknez »

Ahh... så det nå.

Pokker at jeg glemte å se etter en slik når jeg var på Biltema. Den må jeg teste :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22974
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Venter på varmere tider...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser at dem ikke har den på lager her i Fredrikstad uansett :)

Det står faktisk i bruksanvisningen til ultralydvaskeren at man ikke skal bruke såpemidler etc. det står kun vann. Merkelig...

Jeg har kest ett sted at rengjøringsmidler kan øke viskositeten i vannet og dermed ødelegge effekten. Dette gkedler kanskje spesielt de mindre maskinene, som den jeg har....?

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5320
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Venter på varmere tider...

Legg inn av dypen »

Har du kjøpt ultralydvasker vil jeg tro du kan bruke væske blandinger som er beregnet på den type bruk, du kan jo piffe opp blandinga med litt sitonsyre pulver.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22974
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Venter på varmere tider...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 27 feb 2024, 18:29 Har du kjøpt ultralydvasker vil jeg tro du kan bruke væske blandinger som er beregnet på den type bruk, du kan jo piffe opp blandinga med litt sitonsyre pulver.
Jeg ser nå at det står at man ikke skal rengjøre selve maskinen med løsemidler. :)

Men jeg tror uansett at jeg tok alt for mye kjemikalier oppi kanskje. Jeg får teste mer i morgen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22974
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Venter på varmere tider...

Legg inn av Bjerknez »

Har testet den Ultralydvaskeren fra Biltema en del nå, og kan vel konkludere med at denne ikke vil bli særlig mye brukt. Den havner i hjørnet med "kjekk og ha" produkter. Den funker jo, men den er ikke VOLDSOMT effektiv. Jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke den til egentlig.

Jeg tror jeg dropper og levere den tilbake da jeg kanskje kommer til å gjøre et prosjekt ut av denne på sikt. Den har også litt innmat som jeg kanskje på sikt kan bruke til noe. Blandt annet har den nok en AC/DC krets som kan brukes etc.

Så ja... den blir stuet bort enn så lenge :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22974
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Venter på varmere tider...

Legg inn av Bjerknez »

Bestemte meg for å gi den noen sjanser til og testet ut med diverse moduler og kretskort som var støvete og skitne.
IMG_0379.jpeg
IMG_0380.jpeg
IMG_0381.jpeg
Jada, det blir jo rent, men den fjerner kun vanlig smuss som man uansett får bort lett med en myk kost. Den klarer ikke å fjerne inntørket flux på kretskortet skikkelig og det gjør at jeg uansett må rense manuelt.

Jeg testet også med å legge noen gamle lesebriller fullt av fingermerker. Dem ble 90% renere, men ikke helt perfekt. Derfor konkluderer jeg med at denne er relativt ubrukelig og faktisk ganske dyr i forhold til hva man får.

Jeg har bestemt meg for å beholde den allikevel da den kan ha en del interresante ting som jeg kan ha bruk for bak skallet.

Men... jeg fikk i vertfall ryddet litt på arbeidsbenken i furtebua i samme slengen. (Ja, det er faktisk ganske ryddig der nå i forhold til hvordan det pleier å være) :D
IMG_0377.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

BjørnSover
Innlegg: 394
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Bjerknez | Venter på varmere tider...

Legg inn av BjørnSover »

Jeg har aldri prøvd en av disse, men de kommer kanskje til på steder børster ikke så lett kommer til? Men jeg ser ikke helt eget behov. Ikke er den fra Biltema så stor heller

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22974
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Venter på varmere tider...

Legg inn av Bjerknez »

BjørnSover skrev: 03 mar 2024, 07:55 Jeg har aldri prøvd en av disse, men de kommer kanskje til på steder børster ikke så lett kommer til? Men jeg ser ikke helt eget behov. Ikke er den fra Biltema så stor heller
Jeg har troa på disse ultralydvaskerne, men jeg tror man må hoste opp penger for en som er en del kraftigere for at den skal ha noen betydning. :)

Svar