Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Venter på varmere tider...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 04 mar 2024, 13:24 Fra kr 453,- og oppover avhengig av størrelse 1,3L til 30L, velg størrelse ved å klikke på bildene under teksten …

https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... ry_from%3A
Ja, jeg har sett på disse også. Problemet med disse er at dem ikke har "degass" funksjon, noe jeg har hørt er ganske vesentlig på slike maskiner. Man den er jo uansett ikke dyr. Er denne jeg skulle kjøpt i steden for den på Biltema egentlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Venter på varmere tider...

Legg inn av Bjerknez »

Kan jo oppdatere denne loggen min også med duppedittene som havnet i postlassa mi i dag :)

En liten og hendig samt oppladbar luftkompressor som er kjekk og ha med på langtur. Om ikke man punkterer så kan man vertfall sjekke samt fylle luft ved et tastetrykk. :)

Wera verktøysettet er lite og hendig, og er kjekk og ha i bagasjen. Tar veldig lite plass også. Dekkrep sett fra Biltema har jeg fra før :)
IMG_1324.jpeg
IMG_1325.jpeg
IMG_1326.jpeg
IMG_1327.jpeg
IMG_1328.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Venter på varmere tider...

Legg inn av Bjerknez »

Bestillte meg to av disse veskene fra AliExpress til svimlende 160 kr. Inkl. Frakt. Den ene vesken skal huse kompressoren og den andre wera settet og dekkrep kittet :)

https://www.aliexpress.com/item/1005006 ... EbsUP&mp=1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

I kveld skal kompressoren testes ved å sjekke lufttrykk i dekkene på Rocket'en. Har planer om å slippe ut en del luft fra bakdekket og pumpe det opp igjen for å sjekke hvor fort det går.

Så skal jeg se om jeg får konfigurert Wera verktøysettet med bits som faktisk passer sykkelen ved å bytte ut og endre hvilke bits som skal være med i settet.

For settet kommer med med både torx OG security torx (torx med hull i midten) og begge disse typene har samme størrelse. Derfor kan jeg fjerne security torx'ene og kanskje heller fylle på med andre bits.

Det samme gjelder pipene. Jeg har en del piper liggende som jeg kan bytte ut de som er der med hvis det er behov for det.

Dekkrep settet er ganske selvforklarende og trenger nok ingen mastergrad for å bruke.

De to veskene jeg bestilte over er dog helt geniale og ganske kule synes jeg. Da får jeg dekkrep settet og Wera settet samt en lommelykt ned i den ene og kompressoren i den andre. Jeg får sikkert plass til noen enkelte fastnøkler også ved behov. Nå mangler jeg bare en Leatherman Surge.......

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Skulle testet kompressoren i kveld (i går) men utsetter det til lørdag morgen/formiddag da jeg uansett skal dra Rocket'en frem fra vinterdvalen :)

Det fine med Fanttik X9 Pro kompressoren i forhold til andre kompressorer jeg har sett av samme type er at hovedbryteren sitter der hvor man dytter ned slangen for å feste den til enheten. Da slipper man at man starter den ved et uhell når man har den i tankveske eller andre steder.

Jeg er spent på hvor effektivt den klarer å fylle luft i dekk. Dette er jo ikke noen erstatning for en fullvoksen kompressor med 50l + tank koblet til 220V som veier like kye som en moped så klart, men den er ment som en kompressor man bruker i nøden. Har jo sett mange videoer av folk som har testet slike og de fleste av dem har fått gode reviews. Skulle den på sikt ta kvelden så er det trolig batteriene eller BMS som tar kvelden og da kan jeg trolig fikse den selv. Jeg har batterier også.

Siden denne er såpass kompakt, så trenger man ikke nødvendigvis bare å bruke den i nøden. Man kan bruke den når man vil sjekke samt være sikre på at lufttrykket er riktig til enhver tid veldig enkelt.

Jeg stoler heller ikke særlig på disse luftpåfyllerne rundt om på bensinstasjonene. Jeg synes det spriker enormt på hvor godt vedlikeholdte dem er og jeg har opplevd flere enn en gang at disse ikke har fyllt riktig trykk.

Jeg har også en skikkelig kompressor med 50 liter tank, men det er mye styr og dra frem denne bare for å sjekke lufttrykk. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Det ble nok en utsettelse rundt test av kompressoren da jeg hadde planer om å ta dette samtidig med MC vasken, men det var for kaldt ute til at jeg gadd å starte med dette i dag. Jeg får se om jeg får ånden over meg i morgen.

Derimot gikk jeg over de fleste skruer og muttere samt bolter jeg kunne finne på Rocket'en for å se om jeg Wera settet kunne dekke meg og det kan jeg bekrefte at det gjorde :) det eneste jeg ikke kan bruke dette settet til er bolter og muttere med større dimensjon enn 14mm. Jeg har et slik Bacho verktøysett som jeg kjøpte billig for en del år siden som har større piper, så kanskje jeg røsker med meg en 1/2" skralle og større piper ved behov, men strengt tatt har jeg uansett ikke tenkt til å bytte dekk/hjul i veikanten uansett.

Skal se om jeg får mannet meg opp til å ta MC vasken i morgen. Er meldt svimlende 2 varmegrader midt på dagen i morgem...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av FredrikE24 »

1/2"-skralle er stort å ha med. Burde holde med 3/8".
Jeg har kun 1/4" med, så har jeg pluggnøkkel og egen hjulboltnøkkel med.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 10 mar 2024, 08:29 1/2"-skralle er stort å ha med. Burde holde med 3/8".
Jeg har kun 1/4" med, så har jeg pluggnøkkel og egen hjulboltnøkkel med.
Du har rett. Jeg mente selvsagt 3/8" skralle. :thumleft

Pluggnøkkel har jeg dog ikke tenkt til å ha med tror jeg. Jeg kommer uansett aldri til å skru på sykkelen slik du gjør grunnet garanti etc. men det kan jo være en kjekk ting å ha for å hjelpe andre kanskje...

Jeg tror dekkrep settet blir det viktigste samt noe generelt verktøy for lettere reparasjoner som å feste skruer som har løsnet, og fikse småskader midlertidig. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Men det skal sies at jeg tror dette dreier seg om litt kjedehandling på nett for min del, hehe. Jeg har så langt hvis jeg husker rett ikke hatt behov for så mye som ett eneste skruhjern på tur. Jeg har punktert et par ganger på 10 år, men dette fikset Falk lett opp i.

Verktøyet jeg har tenkt til å ha med er i hovedsak ment for andre ting i løpet av en langtur også. Altså som ikke nødvendigvis har noe med motorsykkelen å gjøre. Uansett tar det ikke store plassen dette Wera settet :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg blåst av det værste støvet og gjort kattevasken. :)
IMG_0396.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Toalmar
Innlegg: 346
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Toalmar »

Hvordan gikk kompressor testen?
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 10 mar 2024, 16:46 Hvordan gikk kompressor testen?
Det fungerte som bare det :thumleft
IMG_1332.jpeg
Pumpet upp bakdekket fra 2.2 til 2.9 bar og framdekket fra 1.9 til 2.9. Bar. Det tok vel ca. 2 minutter pr. Dekk og batteriindikatoren gikk fra fire streker til 3 streker. Så det er nok krefter i denne til å redde både deg og flere pr. Lading :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1054
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Domino »

Jeg bruker alltid min når jeg bytter hjul på bilene vår og høst for kontroll og etterfylling. Skulle det trenges "storfylling" har jeg en Ryobi i backup.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 11 mar 2024, 08:56 Jeg bruker alltid min når jeg bytter hjul på bilene vår og høst for kontroll og etterfylling. Skulle det trenges "storfylling" har jeg en Ryobi i backup.
Ja, denne lille saken er utrolig kjekk og ha.

Men den blir litt for liten hvis man skal pumpe opp et eller flere bildekk fra helt tomt til fullt. Da går det tråkt.

Den er best egnet for motorsykler og tråsykler og mindre hjul egentlig. Men til nødbruk er denne helt genial. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Bestilte meg Leatherman Surge for ett par dager siden og i dag skal jeg hente den på posten. Har hørt at dette skal være solide saker som kan være grei og ha med seg på tur :)

Svar