Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Domino »

Er det plussgrader kjøper jeg sommerspylevæske. Greit med litt kjemikalier for å fjerne film på ruta og viskerne.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 15 mar 2024, 08:47 Er det plussgrader kjøper jeg sommerspylevæske. Greit med litt kjemikalier for å fjerne film på ruta og viskerne.
Hovedpoenget med å spyle rutene er jo for å se ut. Altså få av skitten som faktisk hindrer sikten. Trafikkfilmen fjerner man når man vasker bilen.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Domino »

Der er ikke alltid bilen blir vasket så ofte som man skulle ønske. 'Nuff said.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 15 mar 2024, 09:24 Der er ikke alltid bilen blir vasket så ofte som man skulle ønske. 'Nuff said.
Men trafikkfilmen ser man fint igjennom. Å fjerne trafikkfilm ved behov tar uansett under 1 minutt. Man trenger ikke tømme en 4-liter med spylerveske for å holde trafikkfilmen borte fra rutene. Gigantisk overforbruk av kjemikalier og bortkastede penger.

Eneste grunn til å bruke spylerveske er at den ikke fryser om vinteren.

Jeg kan ikke huske sist jeg fylte spylerveske på bilen i plussgrader. Det er veldig mange år siden. Jeg har fortsatt til gode å oppleve flere lag med trafikkfilm. Jeg har bedt modern kutte ut hamstring av billig spylerveske når det er plussgrader. Ho har ikke kjøpt en eneste flaske med spylerveske de siste to prene og har ikke klaget på trafikkfilm enda. Å ho basker ikke bilen ofte for å si det sånn :)

Bland evt. inn noen dråper zalo i vannet.

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av mekkern »

Putter i et par drypp med Zalo så funker vann helt ok.tar fettgleggen
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 15 mar 2024, 10:47 Putter i et par drypp med Zalo så funker vann helt ok.tar fettgleggen
Jepp. De aller fleste fyller spyleveske som om det skulle vært et vidundermiddel. Det ENESTE som funker liksom. Greit nok, er det kuldegrader må man ha alkohol, men i årets ellers 300 dager funker vann mer enn bra nok. Put evt. noen dråper zalo i vannet.

I disse miljøtider er det jo merkverdig at man må ha med matpose selv på butikken, mens folk fyller spylerveske i stor grad helt unødig 10 måneder i året.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Spylervæske er jo ikke annet enn vann og såpe. Alkoholen er der kun for at den ikke skal fryse. Alkoholen er heller ikke bra for gummilister etc. så ingen grunn til å kjøpe disse spylervæskedunkene når det er plussgrader.

Vann og såpe kan man lage selv og her kreves det lite kunnskap. Zalo er en god fettoppløsende middel som vi vet funker og koster lite. Zalo fjerner også trafikkfilm. Fyll rent vann i beholderen og bland med litt Zalo. Ett par teskjeer holder i lange baner. Det går fint uten zalo også, men mot innsekter og på de lengste sommerturene med bil så funker ikke Zalo noe dårligere på innsekter enn spylervæske. Dessuten kan man bestemme konsentratet selv.

En flaske zalo koster 30 kroner og inneholder 75ml. Denne kommer nok til å vare veeeeldig lenge. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Rotet litt i skuffene i furtebua og det viste seg jammen at jeg hadde en Leatherman fra før. Riktignok ikke av samme kaliber, men etter et søk så ser jeg at denne kostet rundt 1000 kroner før den ble satt til "ikke tilgjengelig". Mener jeg kjøpte denne når vi fikk hoss hund for 15 år siden. Den er ikke mye brukt, men like fin og virker ganske solid og fast til å være så liten. :)
IMG_0414.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg pusset og gnikket litt mer på Rocket'en :)

I morgen skal jeg polere tanken samt gi den litt beskyttelse og salen skal renses og sidevesker vaskes :)
IMG_0415.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av dypen »

Hva må man betale for såkalt «Detailing av MC» K1600 med kofferter :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 15 mar 2024, 17:10 Hva må man betale for såkalt «Detailing av MC» K1600 med kofferter :)
Hos profesjonelle som vet hva dem driver med?
For full detailing vil jeg tippe rundt 5-10.000 kroner. Det inkluderer full beskyttelse av alle deler samt 1-2-3 stegs polering samt keramisk forsegling etc.

Du finner sikkert bakgårds vaskerier som reklamerer med samme jobben for 500 kroner.

En full 100% detailing tar gjerne opp til flere dager. Det kommer litt ann på hva du ønsker. Men leverer du den skitten og vil ha den tilbake som ny og bedre enn ny, så koster det penger. :)

Når jeg holder på med min så bruker jeg gjerne 2-3 kvelder på vasken. Totalt rundt 7-10 timer for en fullstendig detailing. Altså der jeg kommer til. Jeg skrur ikke i filler sykkelen for å vaske den.

Bruksmerker som dype riper, hull i sal etc. får man selvsagt ikke gjort noe med som detailer. Det vil i såfall fordyre og har detaileren avtale med lakkeringsverksted etc. så kan jo dette fikses i samme slengen. Men slike detailere finner man som oftest rundt storbyer.

Her i Fredrikstad er nærmeste seriøse aktør "Boss of Gloss". Han som driver der heter Kai Jensen og er virkelig petimeter. :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av dypen »

Takk for god info :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har forøvrig nesten en nabo som driver med det samme som er seriøs. Han hjalp meg med å polere tanken på Rocket'en før jeg kjøpte meg poleringsmaskin. Inkludert keramisk behandling. Dette gjorde han dog gratis da jeg kjenner han. Han er meget dyktig.

Han tar nok noe mindre enn de store aktørene da han driver formaet sitt hjemme i garasjen.
https://sabilpleie.no/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg renset samt satt inn salen med "Venapur". Usikker på om Venapur gjør noen nytte når det trolig ikke er ekte skinn, men det blir nå blankt og fint vertfall og ikke blir det noen fet hinne heller :)

Også har jeg vasket sideveskene.
IMG_0420.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av ErikW »

Har i vinter vært på 3 kurs hos Meguiars ivinter. Polering, lakkorrigering + skinnkurs med lakkering av skinn samt lapping/sparkling av skinn.

Jeg har 16 MC lagret hos meg nå og halvparten av disse skal ha full pakke. Jeg tar 2.500,- for vask + rubb, Polish + coating. Bruker en semi keramisk 1 års coating, som har vist seg holde gode 2 år. Bør nok øke prisen til 2.900,-
Har en dypgrønn K1600 som akkurat er ferdig svinet nå. Leverte en 2001 Goldwing i går so så ut som ny.
IMG_3086.png
IMG_3107.jpeg
IMG_3104.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar