Nomade skrev: 19 mar 2024, 17:13
Bjerknez skrev: 19 mar 2024, 16:38
Jeg har riktignok ikke testet lasten på batteriet gjennom vinteren, men hvilespenningen har jo vært eksepsjonelt bra. Den har ligget på godt over 13V i hele vinter. Den startet også de to første gangene helt fint. Men plutselig var det stopp...
Så du har startet sykkelen et par ganger tidligere i løpet av vinterdvalen? Det beste er nok å la batteriet være helt i fred frem til første vårturen, det har funket for meg i alle år. Jeg har aldri vedlikeholdsladet batterier om vinteren
Jeg startet den første gangen i mars når jeg skulle vaske den. Jeg startet den også etter vask og tørk for å fordame resten av vannet. Dagen etter skulle jeg kjlre den ut for å pusse og gnikke litt og da bare klikket det når jeg trykket på knappen og alt gikk i svart.
Uansett så måler batteriet 11.6V når tenningen er på. Alt virker med tanke på display etc. når batteriet faller fra 12.9 til 11.6V bare ved å slå på tenning så er det åpenbrt noe galt. Enten er batteriet kaputt som AGM var ganske sikre på, eller så får dem noe å henge fingrene ganske snart
Så jeg har ikke startet den gjennom vinteren nei.