'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Er det den skiva du nevnte som skal byttes, skive eller washer som du beskrev …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

I utgangspunktet ja. Men så har dette med «undercutting dogs» blitt lansert tidligere i tråden.

Jeg fokuserer i første omgang på å få plukket ting fra hverandre og så vurdere hvor mye innsats som skal legges inn. Men sett i lys av arbeidet som er nødvendig med demontering og påfølgende montering kan det være fornuftig å få gjort unna det som er nødvendig mens ting allerede er i småbiter.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Jompa »

Det ser ut til å være et ganske velordnet kaos under kåpe og deksler på sykkelen din.
Sånn så det ut bakom kåpa på Electraen jeg hadde.
Men det var et slags system i rotet på den også.
20211029_171212.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Velordnet kaos. Ja kanskje. Men det er første gangen jeg er under der, interessant å se hvor ledninger, slanger og slikt løper og henger sammen. Mange ting jeg tidligere bare har lest om i manualen og på nettet som blir mer forståelig når jeg får sett det med egne øyne.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Det er forsiktig fremdrift i prosjektet. Men som alltid når man skrur på noe gammelt: Skruer sitter godt, skruehodene er gjerne utslitt etter tidligere skruing så ting tar tid.
4CEBFD81-938C-4DDD-AF59-FEDEE1DE86DB.jpeg
Har demontert forgassere, YICS, kjølesystem og koblet fra det meste av ledninger. Eksosen er demontert med unntak for bakre sylindre. Det som gjenstår er å koble fra drivaksel, clutch-slange, startmotor og oljefilter. Så skal det være klart for å slippe ned motoren.

Det blir mye greier utover garasjegulvet etter demonteringen.
DE9924D1-F254-46C8-89EE-99D671329BBF.jpeg
61E67153-D699-419A-9079-899663BB27AE.jpeg
Jeg håper å få hjelp av et ekstra par hender i morgen, da skal motoren ned. Uforsvarlig å prøve på dette alene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Da var motoren løs og kommet opp på arbeidsbordet. Ganske så tight fit, det måtte til mye lirking for å få den ned. Kjenner allerede at jeg gruer meg til å montere på plass igjen når den tid kommer.
F31AA690-5B31-499F-B367-A2CC1D5EBB75.jpeg
72C5E9A9-B41B-4534-9B67-69B28735B02D.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37882
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av AJ »

Imponerende jobbet, må jeg si!

20 år yngre og jeg kunne kanskje tatt sjansen på å gått løs på et lignende prosjekt ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Jompa »

Motoren er vel sånn omtrent 100 kg ?
Jeg ser du har satt merkelapper på kabler og kontakter, smart. :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

AJ skrev: 01 apr 2024, 18:15 Imponerende jobbet, må jeg si!

20 år yngre og jeg kunne kanskje tatt sjansen på å gått løs på et lignende prosjekt ;) .
Takk for det. Nå er ikke jeg noen ungdom lengre, det kan sikkert hevdes at det er 20 år siden jeg var 20 år yngre 🙂 Dog føler jeg ikke at alderen er til hindring for et slikt prosjekt.

Jeg har den fordelen at jeg ikke har gjort noe tilsvarende tidligere. Hadde jeg det er det ikke sikkert jeg ville ha hatt guts til å gjøre det en gang til.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Jompa skrev: 01 apr 2024, 20:58 Motoren er vel sånn omtrent 100 kg ?
Jeg ser du har satt merkelapper på kabler og kontakter, smart. :thumleft
Ca 120 kg har jeg lest et sted. Den var i alle fall tung nok for to mann å løfte fra jekken og opp på bordet selv om bordet bare er en drøy halvmeter høyt.

Ja, alt må merkes. Bruker maskeringstape og tusj på ledninger/slanger. På kontakter bruker jeg tusj og merker både han og hunn med samme bokstav, A, B osv. Skruer settes tilbake på plassen sin der det er mulig, eller legges i lynlåsposer som merkes med tusj.

Dette prosjektet blir antagelig så langvarig at alt jeg la merke til og bestemte meg for å huske under demontering vil være glemt før ting skal monteres tilbake igjen. Derfor må alt merkes.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Uavhengig av tidshorisont, om kabler og slanger passer på bare ett sted merkes de bestandig og alt går mye raskere. Da er alt enklere, du slipper å tvile, skulle det mot alle odds være noe problemer med oppstart og motorgange slipper du å dobbeltsjekke alt av kabler og slanger. Bra :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

Bruke mobil og ta masse bilder når du demonterer...ikke alt en husker når en må vente en stund på deler.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Det ble plutselig vinter igjen og litt for kaldt for å drive på ute i gatasjen.

Men har fått puslet med litt småtteri. Demonterte toppdeksler og målte ventilklaring. Er litt for tight på halvparten av ventilene. Dette vil bare bli verre etterhvert som ting slites ytterligere. Altså blir det nødvendig med ventiljustering. Da er det behov for et spesialverktøy for å avlaste trykket på ventilene slik at det blir mulig å bytte ut shimsene som bestemmer ventilklaringene. Noen som vet om det er mulig å få låne/leie et slikt verktøy? Er av denne typen etter hva jeg forstår:
https://www.ebay.com/itm/192042659944?e ... SwREhc3sDq

A4DA723C-2403-4032-8E72-85C4B8CAA0BF.jpeg
Jeg har også plukket ut termostaten og sjekket åpningstemperatur. Bruker en kjele med vann og bruker steketermometeret til å holde øye med temperaturen mens termostaten åpner.
82D74776-7CF4-4BD0-BEC1-CF28A70F6F14.jpeg
I følge boka skal den begynne å åpne på 81 - 84 grader og være helt åpen ved 95 grader. Denne begynte å åpne allerede på 70 grader og var vidåpen ved 80 grader. Altså går motoren for kaldt. Da blir det ny termostat. Noen som har skrudd på sykkelen tidligere hadde også tettet med pakningssilikon rundt termostaten, sikkert pga lekkasje. Også dette tilsier at det er nødvendig med ny.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

sjekk termometeret ditt også -100 på kokende vann-har hatt slikt som var ganske feil.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Termostat ser jeg på som en slitedel og byttes konsekvent når den er ute eller motortemperatur indikerer for lav eller høy men ingen andre feil indikasjoner. Det spesialverktøyet for ventiljustering ville jeg kjøpt med en gang, ta noen Google søk forså se hvor stor variasjon det kan være på pris. Verktøy er det de færreste som låner bort, gjør du det har du aldri noe selv ;) Se link:

https://www.amazon.com/Valve-XVZ12-Vent ... B09LWGTPB3
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar