Speedometer xt125x elektronisk hjelp

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Haukdal
Innlegg: 1
Registrert: 04 apr 2024, 10:45
Motorsykkelen din: Yamaha xt125x og yamaha yzf r125

Speedometer xt125x elektronisk hjelp

Legg inn av Haukdal »

Instrumentet på min 2011 yamaha xt125x gikk istykker for en stund siden. Jeg går elektro vg1 og skulle hatt litt hjelp til å finne ut hva den store boksen jeg har med på bildet er for noe. Tror kanskje det kan være en spenningsregulator, men er usikker
Hvis du vet hva det er for noe. Gjerne fortell meg hvor jeg kan skaffe en.

Speedometeret heter CRUSCOTTO DIGITALE CRW 125 CC.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Speedometer xt125x elektronisk hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Hvor stor er den? Kan du legge noe ved siden av så jeg får en ca. på hvor stor den er?

Jeg tenkte først diode, men den virker for stor for det, men kanskje et rele, eller en spenningsregulator? Kan også være en sikring...

Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1057
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Speedometer xt125x elektronisk hjelp

Legg inn av Domino »

Har du spurt lærerne dine? Det kan jo godt være noen av dem som har elektronikkbakgrunn. Evt hvis dere har VG2-tilbud innen datateknologi og elektronikk.

Det som kanskje er vel så viktig er å finne ut hvorfor dette har skjedd. Kan det være defekt regulator/likeretter? Er det noe annet som har røket, f.eks lyspærer?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Speedometer xt125x elektronisk hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Mest trolig er det en spenningsregulator. Ser litt slik ut. Men den er ikke veldig vanlig. Har ikke sett en slik som dette før.

Men merk at komponenten ved siden av som mest trolig er en diode ser også ut til å være defekt.

Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1057
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Speedometer xt125x elektronisk hjelp

Legg inn av Domino »

Sjekk yamahaclub.com der ser det ut til at det er flere som har montert annet speedometer etter "instrumenthavari". Legger du ut et bilde der, kan du kanskje også få gode svar på om det er mulig å reparere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Speedometer xt125x elektronisk hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Jeg anbefaler deg å spørre læreren din. Eller evt. poste dette i et mer egnet forum, så får du lettere svar.

Jeg kan anbefale dette forumet:
https://www.eevblog.com/forum/

Der vil du få svar ganske kjapt på hva dette kan være for noe. Er bare elektro geeks og ingeniører i det forumet. Ja, jeg er der jeg også :)

Svar