FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour (og litt bobil)
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Jeg tok en kjapp risikoanalyse i fjor og begynte å sette sikkerhetsbelte på jobbsekken som alltid plasseres i baksetet rett bak meg. Hvis det blir bråstopp har jeg ikke lyst til å få PC-sekken i bakhodet.
På MC kjører jeg ikke en meter på vei uten godkjent bukse, jakke, hjelm og hansker. Men det hender jeg bruker forsvarets M77 på beina. Selv om det ikke tar mye tid å hive kjørestøvlene i bilen når jeg skal besøke barndomsheimen der veteransykkelen bor. Det får bli et forsett for 2024.
På MC kjører jeg ikke en meter på vei uten godkjent bukse, jakke, hjelm og hansker. Men det hender jeg bruker forsvarets M77 på beina. Selv om det ikke tar mye tid å hive kjørestøvlene i bilen når jeg skal besøke barndomsheimen der veteransykkelen bor. Det får bli et forsett for 2024.
-
- Innlegg: 275
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Bosted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Der tror jeg mange synder..en kleenex pakke med servietter (pappeske på noen gram) veier 80kg i en bråstopp på motorveifart over 100. Tenk hva en Ipad i bakhue veierDomino skrev: 07 apr 2024, 13:47 Jeg tok en kjapp risikoanalyse i fjor og begynte å sette sikkerhetsbelte på jobbsekken som alltid plasseres i baksetet rett bak meg. Hvis det blir bråstopp har jeg ikke lyst til å få PC-sekken i bakhodet.

KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Hvis du fronter med en bobil så får du hele hytta i bakhodet..er den i tillegg helintegrert så er hele boksen bare glassfiber og isopor..KiMedic skrev: 07 apr 2024, 19:25Der tror jeg mange synder..en kleenex pakke med servietter (pappeske på noen gram) veier 80kg i en bråstopp på motorveifart over 100. Tenk hva en Ipad i bakhue veierDomino skrev: 07 apr 2024, 13:47 Jeg tok en kjapp risikoanalyse i fjor og begynte å sette sikkerhetsbelte på jobbsekken som alltid plasseres i baksetet rett bak meg. Hvis det blir bråstopp har jeg ikke lyst til å få PC-sekken i bakhodet.![]()
Det finnes faktisk ingen normer for kollisjonssikkerhet på bobiler-men Sverige pusher på der da.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 275
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Bosted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
mekkern skrev: 07 apr 2024, 20:23 Hvis du fronter med en bobil så får du hele hytta i bakhodet..er den i tillegg helintegrert så er hele boksen bare glassfiber og isopor..
Det finnes faktisk ingen normer for kollisjonssikkerhet på bobiler-men Sverige pusher på der da.
Litt off topic men jeg svarer uansett

Jeg så noen videoer der NCAP (tror jeg) testet de 3 forskjellige typene av bo-biler. Helt forferdelig å være passasjer der i en krasj. De bak kvestes/dør momentant hvis farten er stor. De beste var vel typene som er ombygde varebiler. Der gjør jo karroseri jobben den skal. i et glassfiberbygg gikk det veldig dårlig..Så personlig hadde jeg aldri frakta unger i en sånn. Blir man torpedert fra siden i et kryss i lav fart er de som sitter baki ferdige..det skal ikke noe til. Bra svenskene pusher..skal de bli bedre må vekta opp. da får man ikke solgt til de uten C/C1. Pluss at prisen ville blitt skyhøy..så da er det vel kroken på døra for vanlige folk å eie bobiler.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
- Bjerknez
- Innlegg: 24600
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Bobiler er fandens verk slik jeg ser det. Som nevnt, sikkerheten inne i bilen er forferdelig og i tillegg består sjåførene av middelaldrene menn eller pensjonister. Legg til elendige veiegenskaper og et karosseri som stikker utenfor hjulene som flytter tyngdepunktet dit det ikke skal være.
Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.
De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....
Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.
De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Ikke uenig. Men om ikke annet, har blitt bedre. Husker når de første Fiat baserte bobilene kom DE var virkelig undermotoriserte, de sto å kokte i hver minste motbakke. Nå er de vel ofte OK så mer sjåføren enn bilen som har skylden for lav fart og kø?Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 01:21 Bobiler er fandens verk slik jeg ser det. Som nevnt, sikkerheten inne i bilen er forferdelig og i tillegg består sjåførene av middelaldrene menn eller pensjonister. Legg til elendige veiegenskaper og et karosseri som stikker utenfor hjulene som flytter tyngdepunktet dit det ikke skal være.
Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.
De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....
Og også sjåførene har vel i snitt blitt bedre, tidligere var det litt sære typer som kjøpte bobil, nå er det mer hvermannsen så ofte de tross alt henger med trafikken nogenlunde. Opplever til og med at en del er flinke å svinge til side og slippe forbi trafikk selv om langt fra alltid.
Og himla kjekt når kjører sykkel, bobilene samler opp 5-10 biler og det er lett match å komme forbi med MC og så har man veien for seg selv til tar igjen neste bobil-kolonne

Må innrømme vurdert bobil (I know...), fleksibiliteten tiltaler meg. Men kona sagt nei og mener billigere (og bedre) å ta inn på hotell og med prisen på bobiler har hun jo rett (men ikke samme fleksibilitet). Får varebil-baserte varianter med MC garasje, hadde vært noe og som nevnt over, også sikrere



2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Bjerknez
- Innlegg: 24600
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Joa, men praktisk er ikke alltid veldig sikkert.
Veldig behagelig å kjøre i shorts og kortermet også enkelte ganger. Men sikkerheten er jo ikke all verden.
Dessuten så skal bilene lages på absolutt billigste måte, innenfor de lover og regler som finnes. På bobilfronten så har dem litt å gå på når det gjelder det mener jeg.
Nå er det jo fortsatt lov og kjøre i kortermet og shorts (utrolig nok) med MC, men de ter jo ytterst få som gjør det.
Veldig behagelig å kjøre i shorts og kortermet også enkelte ganger. Men sikkerheten er jo ikke all verden.
Dessuten så skal bilene lages på absolutt billigste måte, innenfor de lover og regler som finnes. På bobilfronten så har dem litt å gå på når det gjelder det mener jeg.
Nå er det jo fortsatt lov og kjøre i kortermet og shorts (utrolig nok) med MC, men de ter jo ytterst få som gjør det.
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Selv har jeg god erfaring med "ubrukelig" beskyttelse i kjøredress. Sist gang jeg gikk overende var i 20 km/t på en parkeringsplass da en kamerat som kjørte foran meg plutselig bråbremset ved postkassen mens jeg akkurat hadde reist meg opp for å justere buksen med venstrehånda. Jeg bremset i refleks og kvelte sykkelen da jeg ikke rakk å clutche, og gikk overende. Delvis skrått over styret og landet på albuen. Det gikk helt fint, ingen skade, smerte eller sår. Men det hadde gjort vondt uten albubeskyttelse.
Albubeskyttelse reddet forøvrig livet mitt den gang jeg kjørte plastrakett altfor(!) fort inn i en sving og lowsidet under bremsing. Jeg seilte vel en 50-60 meter på asfalten og så at jeg kom til å treffe et busskilt med ansiktet/brystet. Jeg rakk å oppfatte at jeg måtte beskytte ansiktet før jeg traff og klarte heldigvis å ta armene opp foran ansiktet før det smalt. Jeg traff jernstangen/busskiltet delvis med hånden (med kevlarbeskyttelse på oversiden) og albuen og rev med meg skiltet videre på ferden utenfor skrenten. Knuste noen bein i hånden og forslo meg kraftig i brystet, men ifølge legen på luftambulansen ville jeg vært ferdig hvis ikke jeg tok mesteparten av smellen med albubeskyttelsene, som forøvrig ble most.
Flaks at jeg sklei stabilt på siden slik at jeg fikk med meg hva som kom til å skje, flaks at jeg var bokser og instinktivt tok opp guarden, flaks at det busskiltet bare var plassert ned mellom steiner og ikke støpt fast. Og flaks at skinndressen hadde store og effektive albubeskyttelser som tålte en alvorlig støyt.
Mye klær og beskyttelse er noe herk å ha på. Men jeg synes det er mye verre å ende opp med varige plager som kunne vært unngått med litt dårligere komfort.
Albubeskyttelse reddet forøvrig livet mitt den gang jeg kjørte plastrakett altfor(!) fort inn i en sving og lowsidet under bremsing. Jeg seilte vel en 50-60 meter på asfalten og så at jeg kom til å treffe et busskilt med ansiktet/brystet. Jeg rakk å oppfatte at jeg måtte beskytte ansiktet før jeg traff og klarte heldigvis å ta armene opp foran ansiktet før det smalt. Jeg traff jernstangen/busskiltet delvis med hånden (med kevlarbeskyttelse på oversiden) og albuen og rev med meg skiltet videre på ferden utenfor skrenten. Knuste noen bein i hånden og forslo meg kraftig i brystet, men ifølge legen på luftambulansen ville jeg vært ferdig hvis ikke jeg tok mesteparten av smellen med albubeskyttelsene, som forøvrig ble most.
Flaks at jeg sklei stabilt på siden slik at jeg fikk med meg hva som kom til å skje, flaks at jeg var bokser og instinktivt tok opp guarden, flaks at det busskiltet bare var plassert ned mellom steiner og ikke støpt fast. Og flaks at skinndressen hadde store og effektive albubeskyttelser som tålte en alvorlig støyt.
Mye klær og beskyttelse er noe herk å ha på. Men jeg synes det er mye verre å ende opp med varige plager som kunne vært unngått med litt dårligere komfort.
- Bjerknez
- Innlegg: 24600
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Det er vel ingen tvil om at jo mer beskyttelse man bruker jo mer støt tåler man i en ulykke. Jeg er ikke i mot å bruke beskyttelse, bare så det er sagt. Det JEG mener er at jeg ikke kommer til å flerfoldige ti-talls tusen på sikkerhetsutstyr. En jakke og bukse med beskyttelse, MC støvler, en god hjelm og skikkelige hansker. Det får holde.
På sommeren når solen skinner og temperaturen er høy så bruker jeg MC jeans med beskyttelse samt MC skinnjakke med beskyttelse på albuer etc.
Hva andre bruker blåser jeg en lang en i. Om noen vil kjøre i shorts og kortermet så får det være opp til dem, så tenker jeg mitt i mitt stille sinn :)
På sommeren når solen skinner og temperaturen er høy så bruker jeg MC jeans med beskyttelse samt MC skinnjakke med beskyttelse på albuer etc.
Hva andre bruker blåser jeg en lang en i. Om noen vil kjøre i shorts og kortermet så får det være opp til dem, så tenker jeg mitt i mitt stille sinn :)
- Audi Mannen
- Innlegg: 869
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Jeg fester stigen fast i veggen og hiver et tau rundt pipe å midja hvis jeg må opp dit. ellers gjøres annet forefallende rundt huset helt uten risikoanalyser ja 
[/quote]
For min del tok jeg en risiko analyse sammen med en økonomisk vurdering forrige gang vi skulle beise huset med fargeskifte og kjøpte stillas. Tryggere enn stige, billigere enn å leie stillas og/eller lift når det går over lengre tid og man har den i flere år. Det å stå i en stige med slikt arbeid er mildt sagt drepen for føtter, bein og rygg. Ikke minst muligheten for å få hjelp av fruen er da utelukket. Med skikkelig stillas så er jobben både trygg, litt mere behagelig og man får hjelp.
Ellers er det flott med en reflektert tråd om beskyttelse.
Det er jo et valg man kan ta som et voksent menneske og det er jo så vidt meg bekjent at kun hjelm som er påbudt, men har sansen for tilnærmingen og erfaringen du har til potensielle skader som kan oppstå når uhellet inntreffer. Det er vel ikke tvil om at ordtaket "dress for the slide, not for the ride" har noe i seg.
Har satt meg noen kriterier selv som jeg prøver å holde og det er jo slik at med ungdommer i hus med sans for 2 hjulinger så funker det dårlig å holde en preken om sikkerhet for så å slenge seg selv på sykkelen i singlet og shorts for en tur rundt i byen. Den bilen som ikke ser en mc fører i et kryss driter en lang marsj i om du har kjørt i 20 år eller 6mnd, så erfaring er ikke alltid noe verdt. Det er kevlar dongri og skinnjakke med ryggskinne og selvfølgelig hansker, sko og hjelm som et minimum. Skal jeg på en lengre kveldstur så er det tekstil kjøreklær (type Klim Badlands god egnet for "møre" vær) og høye støvler. Klærne har jo en del beskyttelse i form av plater rundt om og jeg er ikke i tvil om at det hjelper. En kraft som blir påført en slik plate vil minske punkt belastningen mot kroppen og i de fleste tilfeller vil det gå i positiv favør tenker jeg.
Har bestemt meg for at er turen for kort til at jeg gidder å kle på meg det så kan jeg heller ta bilen. Den vurderingen er satt opp mot konsekvensen av å bli hardere skadd dersom det skulle skje noe.
Jeg tror videoen til Fortnine er laget slik med hensikt for å få bevisstgjøring rundt dette.
Men for all del, på ferie i Italia ser man horder av scooter kjørere som kun har hjelm og hansker. Bekledningen eller er alt fra penkjoler på damene og dress med hvitskjorte på herrene.
Huff.... langt innlegg igjen, men i dag er det sol, 2 sifret temp og det blir en ettermiddagstur.
Drive safe alle.

[/quote]
For min del tok jeg en risiko analyse sammen med en økonomisk vurdering forrige gang vi skulle beise huset med fargeskifte og kjøpte stillas. Tryggere enn stige, billigere enn å leie stillas og/eller lift når det går over lengre tid og man har den i flere år. Det å stå i en stige med slikt arbeid er mildt sagt drepen for føtter, bein og rygg. Ikke minst muligheten for å få hjelp av fruen er da utelukket. Med skikkelig stillas så er jobben både trygg, litt mere behagelig og man får hjelp.
Ellers er det flott med en reflektert tråd om beskyttelse.
Det er jo et valg man kan ta som et voksent menneske og det er jo så vidt meg bekjent at kun hjelm som er påbudt, men har sansen for tilnærmingen og erfaringen du har til potensielle skader som kan oppstå når uhellet inntreffer. Det er vel ikke tvil om at ordtaket "dress for the slide, not for the ride" har noe i seg.
Har satt meg noen kriterier selv som jeg prøver å holde og det er jo slik at med ungdommer i hus med sans for 2 hjulinger så funker det dårlig å holde en preken om sikkerhet for så å slenge seg selv på sykkelen i singlet og shorts for en tur rundt i byen. Den bilen som ikke ser en mc fører i et kryss driter en lang marsj i om du har kjørt i 20 år eller 6mnd, så erfaring er ikke alltid noe verdt. Det er kevlar dongri og skinnjakke med ryggskinne og selvfølgelig hansker, sko og hjelm som et minimum. Skal jeg på en lengre kveldstur så er det tekstil kjøreklær (type Klim Badlands god egnet for "møre" vær) og høye støvler. Klærne har jo en del beskyttelse i form av plater rundt om og jeg er ikke i tvil om at det hjelper. En kraft som blir påført en slik plate vil minske punkt belastningen mot kroppen og i de fleste tilfeller vil det gå i positiv favør tenker jeg.
Har bestemt meg for at er turen for kort til at jeg gidder å kle på meg det så kan jeg heller ta bilen. Den vurderingen er satt opp mot konsekvensen av å bli hardere skadd dersom det skulle skje noe.
Jeg tror videoen til Fortnine er laget slik med hensikt for å få bevisstgjøring rundt dette.
Men for all del, på ferie i Italia ser man horder av scooter kjørere som kun har hjelm og hansker. Bekledningen eller er alt fra penkjoler på damene og dress med hvitskjorte på herrene.
Huff.... langt innlegg igjen, men i dag er det sol, 2 sifret temp og det blir en ettermiddagstur.

Drive safe alle.
Yamaha XJR 1300
-
- Innlegg: 275
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Bosted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 01:21 Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.
De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....

KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
-
- Innlegg: 275
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Bosted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Denne er en av de som kom best ut i test! En slik kunne jeg hatt når jeg å kjerringa skal på tur alenepingvin skrev: 08 apr 2024, 07:25Ikke uenig. Men om ikke annet, har blitt bedre. Husker når de første Fiat baserte bobilene kom DE var virkelig undermotoriserte, de sto å kokte i hver minste motbakke. Nå er de vel ofte OK så mer sjåføren enn bilen som har skylden for lav fart og kø?Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 01:21 Bobiler er fandens verk slik jeg ser det. Som nevnt, sikkerheten inne i bilen er forferdelig og i tillegg består sjåførene av middelaldrene menn eller pensjonister. Legg til elendige veiegenskaper og et karosseri som stikker utenfor hjulene som flytter tyngdepunktet dit det ikke skal være.
Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.
De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....
Og også sjåførene har vel i snitt blitt bedre, tidligere var det litt sære typer som kjøpte bobil, nå er det mer hvermannsen så ofte de tross alt henger med trafikken nogenlunde. Opplever til og med at en del er flinke å svinge til side og slippe forbi trafikk selv om langt fra alltid.
Og himla kjekt når kjører sykkel, bobilene samler opp 5-10 biler og det er lett match å komme forbi med MC og så har man veien for seg selv til tar igjen neste bobil-kolonne![]()
Må innrømme vurdert bobil (I know...), fleksibiliteten tiltaler meg. Men kona sagt nei og mener billigere (og bedre) å ta inn på hotell og med prisen på bobiler har hun jo rett (men ikke samme fleksibilitet). Får varebil-baserte varianter med MC garasje, hadde vært noe og som nevnt over, også sikrere![]()
![]()

KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
-
- Innlegg: 275
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Bosted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Dette er en veldig godt beskrevet (veldig vanlig) MC ulykke. Det som reddet deg var "snartenkthet" og du holdt hue kaldt! Sammen med riktig kjøreutstyr gikk det bra etter forholda med deg. Godt å høreFjottpeis skrev: 08 apr 2024, 10:41 Selv har jeg god erfaring med "ubrukelig" beskyttelse i kjøredress. Sist gang jeg gikk overende var i 20 km/t på en parkeringsplass da en kamerat som kjørte foran meg plutselig bråbremset ved postkassen mens jeg akkurat hadde reist meg opp for å justere buksen med venstrehånda. Jeg bremset i refleks og kvelte sykkelen da jeg ikke rakk å clutche, og gikk overende. Delvis skrått over styret og landet på albuen. Det gikk helt fint, ingen skade, smerte eller sår. Men det hadde gjort vondt uten albubeskyttelse.
Albubeskyttelse reddet forøvrig livet mitt den gang jeg kjørte plastrakett altfor(!) fort inn i en sving og lowsidet under bremsing. Jeg seilte vel en 50-60 meter på asfalten og så at jeg kom til å treffe et busskilt med ansiktet/brystet. Jeg rakk å oppfatte at jeg måtte beskytte ansiktet før jeg traff og klarte heldigvis å ta armene opp foran ansiktet før det smalt. Jeg traff jernstangen/busskiltet delvis med hånden (med kevlarbeskyttelse på oversiden) og albuen og rev med meg skiltet videre på ferden utenfor skrenten. Knuste noen bein i hånden og forslo meg kraftig i brystet, men ifølge legen på luftambulansen ville jeg vært ferdig hvis ikke jeg tok mesteparten av smellen med albubeskyttelsene, som forøvrig ble most.
Flaks at jeg sklei stabilt på siden slik at jeg fikk med meg hva som kom til å skje, flaks at jeg var bokser og instinktivt tok opp guarden, flaks at det busskiltet bare var plassert ned mellom steiner og ikke støpt fast. Og flaks at skinndressen hadde store og effektive albubeskyttelser som tålte en alvorlig støyt.
Mye klær og beskyttelse er noe herk å ha på. Men jeg synes det er mye verre å ende opp med varige plager som kunne vært unngått med litt dårligere komfort.

KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
-
- Innlegg: 275
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Bosted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Dette undres jeg også på. For kostanden ved alle operasjoner som må til etter 50 meter "naken" på asfalt er ikke billig! Dessuten får man et meget dårlig liv etterpå. Infeksjoner, stram hud, genrelt plage. De fleste blir uføre pga. smerter resten av livet..Huden er tross alt kroppens største organ!Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 07:37 Nå er det jo fortsatt lov og kjøre i kortermet og shorts (utrolig nok) med MC, men de ter jo ytterst få som gjør det.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
- Bjerknez
- Innlegg: 24600
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Her er feks. en bobil som har "kjørt av veien"KiMedic skrev: 08 apr 2024, 11:49Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 01:21 Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.
De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....Jeg å la merke til det i fjor(ned trollstigen). Var sikker på et av påbyggfestene var løse! Må være ekkel å kjenne på..
https://www.nordlys.no/bobil-av-veien-i ... 34-1608373
-
- Innlegg: 275
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Bosted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Fy faen..klappa sammen som et korthusBjerknez skrev: 08 apr 2024, 12:11 Her er feks. en bobil som har "kjørt av veien"
https://www.nordlys.no/bobil-av-veien-i ... 34-1608373

"- Det meldes at det var tre personer i bilen og alle er ute og gjør rede for seg. De tas vare på til nødetatene er på stedet, melder politiet i Troms på Twitter."
Snakk om flaks!!
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
- Bjerknez
- Innlegg: 24600
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Påbygget på bobiler ser ut til å være festet til ramma med skolelim.KiMedic skrev: 08 apr 2024, 12:13Fy faen..klappa sammen som et korthusBjerknez skrev: 08 apr 2024, 12:11 Her er feks. en bobil som har "kjørt av veien"
https://www.nordlys.no/bobil-av-veien-i ... 34-1608373![]()
"- Det meldes at det var tre personer i bilen og alle er ute og gjør rede for seg. De tas vare på til nødetatene er på stedet, melder politiet i Troms på Twitter."
Snakk om flaks!!
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Det hele gikk veldig i slow-motion mens jeg skled bortover, husker jeg. Slapp fra noe som kunne vært en sikker død med bare noen skruer i hånden og nedsatt funksjonsevne i langfinger. Jeg kan ikke lenger vise fing med venstrehånden, men det er det neppe mange som savner.KiMedic skrev: 08 apr 2024, 11:55 Dette er en veldig godt beskrevet (veldig vanlig) MC ulykke. Det som reddet deg var "snartenkthet" og du holdt hue kaldt! Sammen med riktig kjøreutstyr gikk det bra etter forholda med deg. Godt å høre![]()
Mens vi har en ekspert på ulykker her, hvordan er slike mc-jeans med kevlar i forhold til de vanlige tekstil-buksene de fleste av oss kjører med? Jeg har hørt rykter om at de jeansene er bedre under seilturer på asfalten?
- Bjerknez
- Innlegg: 24600
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Jeg bruker vertfall disse buksene, med slike "silicon" innlegg som knebeskyttere og hoftebeskyttere. Slike innlegg som blir harde under sammenstøt men er myke ellers.
https://biker-shop.no/product/pmj-rider
https://biker-shop.no/product/pmj-rider
-
- Innlegg: 275
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Bosted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Jeg pleier å be folk se denne, eller en av de andre som demonstrerer forskjellen på "dongeri" og kevlar/teknisk tøy.Fjottpeis skrev: 08 apr 2024, 12:43Det hele gikk veldig i slow-motion mens jeg skled bortover, husker jeg. Slapp fra noe som kunne vært en sikker død med bare noen skruer i hånden og nedsatt funksjonsevne i langfinger. Jeg kan ikke lenger vise fing med venstrehånden, men det er det neppe mange som savner.KiMedic skrev: 08 apr 2024, 11:55 Dette er en veldig godt beskrevet (veldig vanlig) MC ulykke. Det som reddet deg var "snartenkthet" og du holdt hue kaldt! Sammen med riktig kjøreutstyr gikk det bra etter forholda med deg. Godt å høre![]()
Mens vi har en ekspert på ulykker her, hvordan er slike mc-jeans med kevlar i forhold til de vanlige tekstil-buksene de fleste av oss kjører med? Jeg har hørt rykter om at de jeansene er bedre under seilturer på asfalten?
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Tror tross alt den store forskjellen er om bruker beskyttelsesutstyr eller ikke.Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 11:27Det JEG mener er at jeg ikke kommer til å flerfoldige ti-talls tusen på sikkerhetsutstyr. En jakke og bukse med beskyttelse, MC støvler, en god hjelm og skikkelige hansker. Det får holde.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Bjerknez
- Innlegg: 24600
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Det gjør jeg i 98% av tillfellene. Men ikke når jeg kjlrer sykkelen ut av garasjen for å vaske den eller skal en kjapp tur på den lokale butikken 2.5km. unna. Da kan det hende jeg kjlrer i vanlig olabukse og vanlige sko. Men skinnjakka og hjelmen samt hansker er selvsagt på.pingvin skrev: 08 apr 2024, 17:11Tror tross alt den store forskjellen er om bruker beskyttelsesutstyr eller ikke.Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 11:27Det JEG mener er at jeg ikke kommer til å flerfoldige ti-talls tusen på sikkerhetsutstyr. En jakke og bukse med beskyttelse, MC støvler, en god hjelm og skikkelige hansker. Det får holde.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7073
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Har hatt samme «dilla» i mange år og fulgt med på bobil markedet, fra stor tre aksla integrert til bybobil og kombinertbil som du viser på bildene med plass til tohjuling bakerst. Leide en integrert Hymer ei langhelg med fruen og to elsykler på tur uten at interessen fra hennes side ble styrket. Hadde vi vært to med interesse hadde vi nok hatt en bobil for lenge siden.pingvin skrev: 08 apr 2024, 07:25
Må innrømme vurdert bobil (I know...), fleksibiliteten tiltaler meg. Men kona sagt nei og mener billigere (og bedre) å ta inn på hotell og med prisen på bobiler har hun jo rett (men ikke samme fleksibilitet). Får varebil-baserte varianter med MC garasje, hadde vært noe og som nevnt over, også sikrere![]()
![]()
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour (og litt bobil)
Jeg hanket inn en bobil av eldre type sist år-Delintegrert slik at jeg har Fiat sin varebilhytte.(denne sitter fast i "hytta også"
Denne har forøvrig 2.8jtd motor på ca130hk(kantunes til ca 170hk) og holder trafikken helt greit (årker 80 opp oslofjordtunellen).
jeg har tittet i flere år på slike senilcontainere og fant ut at jeg nå var gammel og sedat nok til å kunne blokkere ferieveiene i sommertrafikken.
Svidde av litt lasteevne(3400kg max) med å få montert hengerfeste slik at jeg kan trekke med meg "MC-Hengeren" som jeg byggde når jeg er på tur. denne tar også litt ferielast slik at jeg ikke sprenger vektgrensen.dessuten ligger kjøreutstyret tørt og godt i tillegg til annet turutstyr. Denne representerer heller ikke den største summen i penger men stor bruksverdi-så lenge alt er helt og fuktfritt og durer forover så

Denne har forøvrig 2.8jtd motor på ca130hk(kantunes til ca 170hk) og holder trafikken helt greit (årker 80 opp oslofjordtunellen).
jeg har tittet i flere år på slike senilcontainere og fant ut at jeg nå var gammel og sedat nok til å kunne blokkere ferieveiene i sommertrafikken.
Svidde av litt lasteevne(3400kg max) med å få montert hengerfeste slik at jeg kan trekke med meg "MC-Hengeren" som jeg byggde når jeg er på tur. denne tar også litt ferielast slik at jeg ikke sprenger vektgrensen.dessuten ligger kjøreutstyret tørt og godt i tillegg til annet turutstyr. Denne representerer heller ikke den største summen i penger men stor bruksverdi-så lenge alt er helt og fuktfritt og durer forover så

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Spørs om ripene poleres bort - eller om den ble kondemnert…Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 12:11 Her er feks. en bobil som har "kjørt av veien"
https://www.nordlys.no/bobil-av-veien-i ... 34-1608373