FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour (og litt bobil)

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1648
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 11:27Det JEG mener er at jeg ikke kommer til å flerfoldige ti-talls tusen på sikkerhetsutstyr. En jakke og bukse med beskyttelse, MC støvler, en god hjelm og skikkelige hansker. Det får holde.
Tror tross alt den store forskjellen er om bruker beskyttelsesutstyr eller ikke.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23204
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 08 apr 2024, 17:11
Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 11:27Det JEG mener er at jeg ikke kommer til å flerfoldige ti-talls tusen på sikkerhetsutstyr. En jakke og bukse med beskyttelse, MC støvler, en god hjelm og skikkelige hansker. Det får holde.
Tror tross alt den store forskjellen er om bruker beskyttelsesutstyr eller ikke.
Det gjør jeg i 98% av tillfellene. Men ikke når jeg kjlrer sykkelen ut av garasjen for å vaske den eller skal en kjapp tur på den lokale butikken 2.5km. unna. Da kan det hende jeg kjlrer i vanlig olabukse og vanlige sko. Men skinnjakka og hjelmen samt hansker er selvsagt på.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5407
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av dypen »

pingvin skrev: 08 apr 2024, 07:25
Må innrømme vurdert bobil (I know...), fleksibiliteten tiltaler meg. Men kona sagt nei og mener billigere (og bedre) å ta inn på hotell og med prisen på bobiler har hun jo rett (men ikke samme fleksibilitet). Får varebil-baserte varianter med MC garasje, hadde vært noe og som nevnt over, også sikrere :thumleft

Bilde

Bilde
Har hatt samme «dilla» i mange år og fulgt med på bobil markedet, fra stor tre aksla integrert til bybobil og kombinertbil som du viser på bildene med plass til tohjuling bakerst. Leide en integrert Hymer ei langhelg med fruen og to elsykler på tur uten at interessen fra hennes side ble styrket. Hadde vi vært to med interesse hadde vi nok hatt en bobil for lenge siden.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7632
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour (og litt bobil)

Legg inn av mekkern »

Jeg hanket inn en bobil av eldre type sist år-Delintegrert slik at jeg har Fiat sin varebilhytte.(denne sitter fast i "hytta også" ;)
Denne har forøvrig 2.8jtd motor på ca130hk(kantunes til ca 170hk) og holder trafikken helt greit (årker 80 opp oslofjordtunellen).
jeg har tittet i flere år på slike senilcontainere og fant ut at jeg nå var gammel og sedat nok til å kunne blokkere ferieveiene i sommertrafikken.
Svidde av litt lasteevne(3400kg max) med å få montert hengerfeste slik at jeg kan trekke med meg "MC-Hengeren" som jeg byggde når jeg er på tur. denne tar også litt ferielast slik at jeg ikke sprenger vektgrensen.dessuten ligger kjøreutstyret tørt og godt i tillegg til annet turutstyr.
IMG_2658.PNG
Denne representerer heller ikke den største summen i penger men stor bruksverdi-så lenge alt er helt og fuktfritt og durer forover så :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

BjørnSover
Innlegg: 399
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av BjørnSover »

Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 12:11 Her er feks. en bobil som har "kjørt av veien"
https://www.nordlys.no/bobil-av-veien-i ... 34-1608373
Spørs om ripene poleres bort - eller om den ble kondemnert…

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5407
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour (og litt bobil)

Legg inn av dypen »

Den som hadde kjørt av veien var det ikke mye igjen av, skrekk og gru. @mekkern du kan være lenge på hjul med ekvipasjen når du hekter på tilhenger’n med mc.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

KiMedic
Innlegg: 250
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

BjørnSover skrev: 08 apr 2024, 20:46
Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 12:11 Her er feks. en bobil som har "kjørt av veien"
https://www.nordlys.no/bobil-av-veien-i ... 34-1608373
Spørs om ripene poleres bort - eller om den ble kondemnert…
:lol :lol Akk min humor :prf
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23204
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av Bjerknez »

KiMedic skrev: 08 apr 2024, 22:08
BjørnSover skrev: 08 apr 2024, 20:46
Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 12:11 Her er feks. en bobil som har "kjørt av veien"
https://www.nordlys.no/bobil-av-veien-i ... 34-1608373
Spørs om ripene poleres bort - eller om den ble kondemnert…
:lol :lol Akk min humor :prf
Polere?

Dette tror jeg man fikser med en god gammeldags bøttevask :lol

KiMedic
Innlegg: 250
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev: 09 apr 2024, 07:27
KiMedic skrev: 08 apr 2024, 22:08
BjørnSover skrev: 08 apr 2024, 20:46
Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 12:11 Her er feks. en bobil som har "kjørt av veien"
https://www.nordlys.no/bobil-av-veien-i ... 34-1608373
Spørs om ripene poleres bort - eller om den ble kondemnert…
:lol :lol Akk min humor :prf
Polere?

Dette tror jeg man fikser med en god gammeldags bøttevask :lol
Jepp :knegg Jeg kaller det "pappahumor" :crazy:
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23204
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour (og litt bobil)

Legg inn av Bjerknez »

Apropo pappahumor...

Det er en ting jeg har lurt på lenge... I dagens samfunn er det noen som har to pappaer. Vil det da si at ungen dems automtatisk blir en drittsekk.....?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23204
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour (og litt bobil)

Legg inn av Bjerknez »

Men når det kommer til sikkerhet, så hadde vi for ikke lenge siden en dødsulykke her i Fredrikstad hvor to busser frontet i 40 km/t. Det var sjåføren i den ene bussen som omkom.

I ettertid har det kommet frem at disse bussene er livsfarlige da det manglet forsterkninger i karosseriet der sjåføres satt. Dette er så og si helt nye busser.

Men det er andre reglement som gjelder når det kommer til busser vistnok siden disse er sagtegående og som regel holder lavere fart etc.

Hadde to biler frontet i 40km/t så hadde det trolig ikke skjedd noe som helst. Vertfal ikke hvis det var snakk om to nyere biler med respekt for seg selv.

Heldigvis var det ikke mange passasjerer i disse bussene, men han som omkom hadde med seg kona og barnet sitt......

Så derfor tror jeg det stilles langt lavere krav til disse bobilene enn det det gjør til andre "vanlige" biler. Men jeg bare tror. Noe må det jo være, siden produsentene slipper unna med å bygge disse pappkassene.

Nineball
Innlegg: 103
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour (og litt bobil)

Legg inn av Nineball »

En svensk krasjtest av delintegrert og helintegrert bobil:......
https://www.youtube.com/watch?v=JuNOarORALM
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23204
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour (og litt bobil)

Legg inn av Bjerknez »

Nineball skrev: 09 apr 2024, 14:39 En svensk krasjtest av delintegrert og helintegrert bobil:......
https://www.youtube.com/watch?v=JuNOarORALM
Utrolig at hele karosseriet løsner fra ramma :lol

Nesten rart at det i det hele tatt er lov og eie noe slikt.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1327
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour (og litt bobil)

Legg inn av Gammelsmurfen »

Så et program med krasjtester av sånne på TV for noen få år tilbake, skremmende resultater.
Det blir full ombygging og kjøkken i førerhuset i de fleste tilfeller, sitter igjen med en haug pinneved.
Nesten verre enn på 60-70 tallet når ungene kravlet rundt inni bilene på langtur, eller lå i rommet bak baksetet i bobla :D
Det er vel omtrent like trygt som å kjøre 2CV på Autobahn.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23204
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour (og litt bobil)

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 11 apr 2024, 07:50 Så et program med krasjtester av sånne på TV for noen få år tilbake, skremmende resultater.
Det blir full ombygging og kjøkken i førerhuset i de fleste tilfeller, sitter igjen med en haug pinneved.
Nesten verre enn på 60-70 tallet når ungene kravlet rundt inni bilene på langtur, eller lå i rommet bak baksetet i bobla :D
Det er vel omtrent like trygt som å kjøre 2CV på Autobahn.
Jeg og en kompis satt faren min på hengerplanet etter at vi hadde vært med å kastet søppel. Var kun 5 km. hjem, men den gangen var det liksom mer godtatt. Ingen som brydde seg.

I dag hadde man blitt filmet og tatt bilde av samt blitt hengt ut på sosiale medier ved siden av at man hadde mistet førerkort for lang lang tid. Trolig måtte man flyttet til et annet sted og fått ny identitet også. For potteplantemafiaen på sosiale medier gir seg ikke med det første. Kanskje man til og med hadde blitt førstesidestoff på VG og måtte rømt landet. :lol

Svar