Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Forum for fulleffekt tung-MC
Online
tormodg
Innlegg: 293
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
Sted: Oslo

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av tormodg »

pingvin skrev: 15 apr 2024, 18:43
Bjerknez skrev: 15 apr 2024, 15:49 Som nevnt, må man så må man, men har man muligheten, så ville jeg vel valgt noe mer spennende ja :thumleft
Tar selvkritikk, ser gikk for langt der :sorry
:knegg

Disse er vel heller ikke registrert som MC? Så man får ikke kjøre i kollektivfelt osv. Skal jeg ha redusert kapasitet skal jeg i det minste ha alle mulige goder!!! :thumleft

Online
Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av Greddy »

tormodg skrev: 14 apr 2024, 21:42 Hei folkens, jeg var aktiv her for noen år siden men måtte tilslutt selge min deilige Tracer 900 pga alvorlig sykdom. Pengene gikk faktisk til å kjøpe en elektrisk rullestol.

Selv om jeg omsider er friskere, har jeg dessverre utviklet kroniske muskelsmerter og sliter mye med utmattelse. Men jeg vurderer sterkt å skaffe meg en MC igjen, siden det vil hjelpe meg å komme «out and about».

Tracer 900 ble for stor og tung for meg før jeg solgte den, og ønsker noe mindre og lettere.
Jeg er også bare 171 cm og ca 70 kg så ikke veldig stor.

Tanken er en MC som er morsom å kjøre, men som kan fungere til langtur når lysten er der. I hovedsak vil jeg pendle til/fra jobb (stort sett utenfor rushtid) og kjøre koseturer.

Jeg er avhengig av at sykkelen har (evt kan påmonteres) bagasjevesker/toppboks.
Ønsker også varmeholker og vindskjerm.

Hvilke sykler bør jeg vurdere? Vil gjerne vurdere bruktsykler. Budsjettet er ca 100K++ men kan strekkes oppover dersom jeg finner det jeg trenger.

De jeg har på listen er:
Yamaha Tracer 7 (evt MT-07 med bagasjebrett/sidevesker)
Honda NC750X (DCI kan være veldig gunstig for meg!)

Jeg vil gjerne ha forslag. Bor i Oslo sentrum så tenkte å ta en tur til de ulike sjappene her.
Hva er det som gjorde at Tracer 900 (215kg) ble for stor og tung? Det er en av de lettere syklene i sin klasse. Tracer 7 er bare 18kg lettere enn Tracer 900, og NC750 er 14 kg tyngre enn tracer 900.
Triumph Tiger sport 660 er en annen alternativ for Tracer 7. med sine 206kg
Honda NX500 med 196kg
BMW G310GS med 175kg

ErikW
Innlegg: 697
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av ErikW »

Hva med å ta en titt på Royal Enfield sine lekre modeller da?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22939
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av Bjerknez »

Greddy skrev: 15 apr 2024, 21:51
tormodg skrev: 14 apr 2024, 21:42 Hei folkens, jeg var aktiv her for noen år siden men måtte tilslutt selge min deilige Tracer 900 pga alvorlig sykdom. Pengene gikk faktisk til å kjøpe en elektrisk rullestol.

Selv om jeg omsider er friskere, har jeg dessverre utviklet kroniske muskelsmerter og sliter mye med utmattelse. Men jeg vurderer sterkt å skaffe meg en MC igjen, siden det vil hjelpe meg å komme «out and about».

Tracer 900 ble for stor og tung for meg før jeg solgte den, og ønsker noe mindre og lettere.
Jeg er også bare 171 cm og ca 70 kg så ikke veldig stor.

Tanken er en MC som er morsom å kjøre, men som kan fungere til langtur når lysten er der. I hovedsak vil jeg pendle til/fra jobb (stort sett utenfor rushtid) og kjøre koseturer.

Jeg er avhengig av at sykkelen har (evt kan påmonteres) bagasjevesker/toppboks.
Ønsker også varmeholker og vindskjerm.

Hvilke sykler bør jeg vurdere? Vil gjerne vurdere bruktsykler. Budsjettet er ca 100K++ men kan strekkes oppover dersom jeg finner det jeg trenger.

De jeg har på listen er:
Yamaha Tracer 7 (evt MT-07 med bagasjebrett/sidevesker)
Honda NC750X (DCI kan være veldig gunstig for meg!)

Jeg vil gjerne ha forslag. Bor i Oslo sentrum så tenkte å ta en tur til de ulike sjappene her.
Hva er det som gjorde at Tracer 900 (215kg) ble for stor og tung? Det er en av de lettere syklene i sin klasse. Tracer 7 er bare 18kg lettere enn Tracer 900, og NC750 er 14 kg tyngre enn tracer 900.
Triumph Tiger sport 660 er en annen alternativ for Tracer 7. med sine 206kg
Honda NX500 med 196kg
BMW G310GS med 175kg
Lurer egentlig litt på det samme hvis det du sier stemmer.

Kanskje det jar med den fysiske størrelsen på sykkelen å gjøre og ikke vekten i seg selv? Kanskje en lavere sykkel med lavere tyngdepunkt er det som er målet her, og ikke vekten i seg selv?

I så måte tror jeg man får senkesett til de fleste sykler. Lavere sal, kortere dempere etc. ågså kan man jo spesieltilpasse en del på sykler ved behov også.

Er man freidig nok kan man kaaaaanskje til og med søke om støtte for spesieltilpassing, men det skalmkanskjemmye til for at man for støtte til å spesieltilpasse en motorsykkel. En bil dermot er kanskje mer innafor....?

Men som nevnt, det kommer ann på sykdommen og det virker jo som om TS er på bedringens vei også, noe som er veldig bra. Da ville jeg nok trolig uansett slått fra meg trehjuling.

Men hvis TS hadde skrevet mer konkret hva han sliter mest med med sykkelen han har i dag grunnet sykdommen, så,kan det hende vi gadde kommer et stykke lenger :)

Online
tormodg
Innlegg: 293
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
Sted: Oslo

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av tormodg »

Hei! Det er fine spørsmål. Jeg tror nok kanskje det var størrelsen som plaget meg mest med Tracer 900. Den hadde forøvrig senkesett så sitteposisjonen var grei Jeg var i ferd med å bli sykere da, og slet mye med at alt ble litt tungt og vanskelig på grunn av konstante smerter og kraftløshet i armer og bein.

Det kan være nå at jeg rett og slett må sette meg på en tilsvarende sykkel og se om dette har blitt bedre.

Men før Traceren hadde jeg en MT07 et par år, og den husker jeg som lett og enkel å kjøre (men var lite bagasjeplass).

Men jeg har tenkt endel nå på hva jeg faktisk trenger, og jeg begynner å tro at kanskje det mest fornuftige hadde vært en «by-MC» som kan ta litt last ved behov. Da bli det enklere for meg å bruke den til jobb, kjøre til dama osv. Et par sidevesker hadde da vært fint siden jeg ikke orker å ha sekk på skuldrene særlig lenge pga smerter. Hvis jeg kan tjore fast en større MC-bag bakpå ved behov så er jeg nok greit dekket mtp bagasje.

@Bjerknez du nevnte vel XSR 700 og det tror jeg kanskje kan passe sånn rent størrelsesmessig.

kaLARSnikov
Innlegg: 187
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av kaLARSnikov »

Tillater meg å slenge Suzuki i hatten som ytterligere et forslag. Enten V-Strom DL650 eller SV650. Sleng en Givi Airflow vindskjerm på en V-Strom og du kan kjøre i dagesvis. Ev. fetteren SV650 om man ønsker noe mer "by-sykkel" aktig med både lavere vekt og setehøyde. Samme skuddsikre motor og begge er ganske billige.

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av Solo-rider »

Hei.
Ser at du har Honda NC750X med eventuelt DCT på listen din.
+Kan jo kanskje være en fordel med DCI for deg. Har tanken under setet og har lavt tyngdepunkt.
+Laveste sete høyde 800mm. (MT 07 har setehøyde 805mm)
+Gode muligheter for bagasje + "hanskerom" der tanken på andre sykler er.
- Vekten en noe høy 214kg normal og 224kg med DCT.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=338223986
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=348726961
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Online
Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av Greddy »

Suzuki sine vstrom er omtrent like tung og stor som Tracer 900. sv650 er litt lettere med 197kg.

@tormodg Da du hadde mt07 før Tracer 900. Hadde sykdommen din utviklet seg i særlig noe grad da?

En annen sykkel som jeg foreslår er Kawasaki Eliminator 500. Lav setehøyde 735mm og lav vekt (177kg) og lav tyngdepunkt. Eneste minus er ingen vindskjerm da det er en naken sykkel. Ellers er Ninja 500 også kankje noe å se etter? Litt høyere setehøyde 785mm, lavere vekt 171, men med vindskjerm (har også høyere vindskjerm som ekstra tilbehør). Sykkelen har høy clipons-styre så du sitter ikke for mye framoverlent, som andre supersportsykler.

Online
tormodg
Innlegg: 293
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
Sted: Oslo

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av tormodg »

Dette er nydelig, så mange gode forslag. Jeg setter så stor pris på det!

@Greddy jeg kjøpte MT-07 etter at jeg ble syk fordi jeg ikke lenger kunne pendle med tog/kollektiv (jeg hadde en forferdelig sykdom som ødela blæra mi fullstendig, kort sagt et smertehelvete). Jeg ble operert i 2018 og kjøpte da Traceren i 2019 etter at jeg kom på beina igjen.

Dessverre førte over 10 år med alvorlig sykdom til at kroppen min regelrett kollapset og i 2022 solgte jeg Traceren og kjøpte el-rullestol.

Jeg har kjempet hardt for å komme tilbake til et «normalt» liv og kom meg på beina igjen for ca 1,5 år siden, men har ca maks 50% kapasitet når det gjelder fysisk styrke og utholdenhet. Dette er dessverre mer eller mindre permanent. I tillegg har jeg tildels store smerte store deler av tiden. Så jeg må passe på at jeg kjøper en sykkel jeg har full kontroll på, og som er enkel (men morsom) å kjøre.

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av KiMedic »

tormodg skrev: 16 apr 2024, 12:15 Dette er nydelig, så mange gode forslag. Jeg setter så stor pris på det!

@Greddy jeg kjøpte MT-07 etter at jeg ble syk fordi jeg ikke lenger kunne pendle med tog/kollektiv (jeg hadde en forferdelig sykdom som ødela blæra mi fullstendig, kort sagt et smertehelvete). Jeg ble operert i 2018 og kjøpte da Traceren i 2019 etter at jeg kom på beina igjen.

Dessverre førte over 10 år med alvorlig sykdom til at kroppen min regelrett kollapset og i 2022 solgte jeg Traceren og kjøpte el-rullestol.

Jeg har kjempet hardt for å komme tilbake til et «normalt» liv og kom meg på beina igjen for ca 1,5 år siden, men har ca maks 50% kapasitet når det gjelder fysisk styrke og utholdenhet. Dette er dessverre mer eller mindre permanent. I tillegg har jeg tildels store smerte store deler av tiden. Så jeg må passe på at jeg kjøper en sykkel jeg har full kontroll på, og som er enkel (men morsom) å kjøre.
Så leit å lese at kroppen ikke spiller på lag. Den kan være vår verste fiende til tider :mrb

Jeg har selv eid en MT07 og syns den virka fjærlett. Har akk fått en 390adv og den virker 100 kilo lettere en MT07, selv om den bare er rett under 10 kilo lettere. KTM har "naila" vektfordeling og balanse, så den virker som en 125ccm.

Jeg er 183cm, veier ca 87kg. Når jeg sitter langt frem på salen får jeg såvidt begge beina flatt i bakken. Den er veldig høy. Det finnes orginalt senke-kit, men den blir fortsatt høy.. Mulig 390 duke som @AJ nevnte lenger oppe passer bedre. Den er super i byen og kan fint sales opp til lengre turer. Disse snur på en 5øring og dyttes lett dit du vil ha den. Merker stor forskjell fra MT07. Dessuten er de billig å forsikre, samt billig i drift. Man må nesten ha en sykkel man klarer å reise opp selv hvis man skulle velte. Samme hvis du lener deg for mye til ene siden når du står stille, da vil ikke du få problem med å holde igjen med ene foten. Det er ikke like lett på tyngre sykler..

Du får ta en dag å prøve litt forskjellig! Så finner du en som passer perfekt :prf
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1604
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av pingvin »

Triumph Speed 400 har fått veldig god kritikk , 170kg våt og 63.900,- . Eller Speed 900 om vil ha mer motor, evt Speed 1200 om har skikkelig dårlig tid. Men da blir det både tyngre og dyrere.

Synes Triumph sine retro sykler er skikkelig fine (grunn til at har Triumph Scrambler 1200) :-)

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av AJ »

KiMedic skrev: 16 apr 2024, 12:39 Mulig 390 duke som @AJ nevnte lenger oppe passer bedre. Den er super i byen og kan fint sales opp til lengre turer. Disse snur på en 5øring og dyttes lett dit du vil ha den.
(Min utheving i sitert tekst -AJ )
Som bildene viser fra MCsiden-treff hjemturen i '22:

Bilde

Bilde

SW-MOTECH 70 liter.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22939
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 16 apr 2024, 12:40 Triumph Speed 400 har fått veldig god kritikk , 170kg våt og 63.900,- . Eller Speed 900 om vil ha mer motor, evt Speed 1200 om har skikkelig dårlig tid. Men da blir det både tyngre og dyrere.

Synes Triumph sine retro sykler er skikkelig fine (grunn til at har Triumph Scrambler 1200) :-)

Bilde
Enig. Triumph har virkelig de fineste retro/moderne syklene. I det hele tatt synes jeg Triumph er et merket med fles spennende modeller. Skulle jeg hatt nakensykkel igjen hadde det uten noen som helst tvil blitt Triumph Speed Triple RS. Men den blir litt anstrengt med tanke på sittestilling for min del. Dessverre.

Online
tormodg
Innlegg: 293
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
Sted: Oslo

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av tormodg »

Triumph Speed 400 er jo rålekker @pingvin! Jeg gikk inn og booket en demo med AMD på Alnabru, da kan jeg sikkert også få testet KTM 390 samtidig. Takk for bilder @AJ.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22939
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muskelplager, hvilke MC bør jeg vurdere til pendling/touring

Legg inn av Bjerknez »

I mine øyne er begge disse gode sykler på hver sin måte. Men KTM'en er jo en sykkel dekket av plastdeksler, mens Triumph modellen er mer "ekte". Hvem som er best er smak og behag og kommer trolig ann på sittestilling etc.

Jeg vil tro at KTM'en har en mer oppreist sittestilling, mens Triumphen er mer en nakensykkel light. Men bare gjetter og synser litt. Begge må nok prøvesittes/kjøres for å danne seg et eget bilde. Men jeg ville nok helt klart valgt Triumphen selv vertfall.

Svar