Bytte batteri yamaha R3 2016
Bytte batteri yamaha R3 2016
Kjøpt MC der forrige eier byttet batteri samme dag som han solgte Mc'en til meg. I instruks boka står det 12V og 7ah, batteriet som nå står i er 12V og 6,5ah (biltema SMF art 80-254).
Går det fint at de ah litt ulike Ah?
Fraktet mc'en i tilhenger hjem, skulle starte den opp i garasjen men tok ei lite stund med litt nøling og strev lyder før den startet endelig. Står nå til lading. Vanlig at nye batterier ikke gir nok første dagen etter installasjon?
Har null kunnskap på mc, så håper noen her kan hjelpe meg å forstå dette.
Går det fint at de ah litt ulike Ah?
Fraktet mc'en i tilhenger hjem, skulle starte den opp i garasjen men tok ei lite stund med litt nøling og strev lyder før den startet endelig. Står nå til lading. Vanlig at nye batterier ikke gir nok første dagen etter installasjon?
Har null kunnskap på mc, så håper noen her kan hjelpe meg å forstå dette.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24648
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Det kan være at det orginale batteriet leverte mer startstrøm enn Biltema sitt, uten at jeg vet det. Det KAN også være at det trengte en opplading. Du målte ikke spenningen på batteriet?
Får du fremdeles ikke startetter opplading, så klarer ikke batteriet å levere nok startstrøm og eller batteriet er defekt.
Får du fremdeles ikke startetter opplading, så klarer ikke batteriet å levere nok startstrøm og eller batteriet er defekt.
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Du må bestandig sette nytt batteri på lading for å toppe det før montereing i sykkel som vanligvis tar flere timer, dette er informasjon du får ved kjøp men kanskje ikke hos Biltema. Det er vanlig at flere typer batteri selges til en og samme sykkel med forskjellig startkapasitet, du må lese spec på de forskjellige for å se hvem gir mest. I dette tilfelle er det forskjellig Ah også.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Så det går fint med e 6,5ah selvom det står 7ah i instruksjonsbok?
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Det går fint, men neste gang du bytter batteri så kjøper du etter spec og kanskje ikke det billigste 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Takk for svar 
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
R3 betegnes den som 300 cc … ser den har 321 cc
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Har ikke alle data på din sykkel men så langt jeg kan se fra delekatalog så kan du sammenligne data / spec med dette batteriet.
https://www.yuasa.co.uk/ytz8v.html
https://www.yuasa.co.uk/ytz8v.html
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
ut i fra forskjellig informasjon her så ser det ut til at original batteri har en startstrøm på 130 CCA, mens batteriet fra Biltema har 100 CCA.
Biltema batteriet har da 23% lavere CCA som kanskje kan være en årsak til at TS hadde problem med og få starte sin motorsykkel
Biltema batteriet har da 23% lavere CCA som kanskje kan være en årsak til at TS hadde problem med og få starte sin motorsykkel
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Jeg er så enig!Toalmar skrev: 20 apr 2024, 14:47 ut i fra forskjellig informasjon her så ser det ut til at original batteri har en startstrøm på 130 CCA, mens batteriet fra Biltema har 100 CCA.
Biltema batteriet har da 23% lavere CCA som kanskje kan være en årsak til at TS hadde problem med og få starte sin motorsykkel
CCA er viktigst når startbatterier sammenlignes, Ah forteller nesten ingenting av verdi man trenger å vite om et startbatteri. I et såkalt "fritidsbatteri" brukt i for eksempel båter og campingvogner er derimot Ah mer interessant. Hvor mange timer har jeg lys i campingvogna eller båten uten mulighet for lading.
CCA er en betegnelse som forteller hvor mange ampere et batteri kan frigjøre til startmotoren på kort tid i 18 kuldegrader. De færreste av oss gidder å starte motorsykkelen i 18 iskalde så det er forholdsvis uinteressant, men slik er EN-normen for batterispec og fungerer veldig godt for å skille et godt batteri fra et som er mindre bra.
I praksis kan det også være greit å ha i bakhodet at for lav startstrøm gjør at startmotoren jobber saktere. Dette kan igjen i gitte tilfeller øke risiko for varmgang og startmotorhavari.
Men for ikke å irritere på meg Billigtema-menigheten ennå en gang.. 100cca er sikkert godt nok til å starte 320 motoren i plussgrader uten at starteren tar skade av det.
- Bjerknez
- Innlegg: 24648
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Jeg vet ikke helt hvilken menighet jeg tilhører, men mitt 2 år gamle Yuasa batteri tok vertfall kvelden for litt siden og det kostet intet mindre enn 2.900 kroner inkludert frakt. Det kan selvsagt være et engangstillfelle og et mandagsbatteri jeg hadde, men imponert ble jeg vertfall ikke. For ordens skyld det eneste batteriet jeg har hatt som har tatt kvelden på de 48 årene jeg har levd. Altså 12V batterier til bil/motorsykkel.
Når det er sagt, så kommer jeg nok trolig uansett ikke til å dytte et Biltema batteri i sykkelen. Hvorfor vet jeg ikke, men en bitteliten del av meg ønsker å tro at dyre batterier er bedre enn Biltema batterier. Men jeg er ikke overbevist.
Når det er sagt, så kommer jeg nok trolig uansett ikke til å dytte et Biltema batteri i sykkelen. Hvorfor vet jeg ikke, men en bitteliten del av meg ønsker å tro at dyre batterier er bedre enn Biltema batterier. Men jeg er ikke overbevist.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Det var engang at Yuasa laget noen av de beste batteriene til MC og slikt.
Men etter å ha opplevd en del direkte dritt fra dem så er jeg ikke lenger like sikker.
Indian FTR er levert med AGM batterier fra Yuasa og disse er et tjangsespill om de holder ut fra forhandler eller et par år.
Og det er ikke bare min men stort sett alle på forumene her i europa og usa skifter til andre merker eller lithium.-spesielt etter batteri 2 eller3 fra Yuasa /Polaris.
Har forøvring ingen skrupler med Biltema eller andre merker-men de blir målt i hylla før jeg tar de med hjem,for mange står seg ihjæl i hylla etter det ble slutt på skikkelige syrebatterier som er tørrladede og fylles med syre når de taes i bruk-men nå er jo batterisyre blitt værre enn heroin eller TNT.
Men etter å ha opplevd en del direkte dritt fra dem så er jeg ikke lenger like sikker.
Indian FTR er levert med AGM batterier fra Yuasa og disse er et tjangsespill om de holder ut fra forhandler eller et par år.
Og det er ikke bare min men stort sett alle på forumene her i europa og usa skifter til andre merker eller lithium.-spesielt etter batteri 2 eller3 fra Yuasa /Polaris.
Har forøvring ingen skrupler med Biltema eller andre merker-men de blir målt i hylla før jeg tar de med hjem,for mange står seg ihjæl i hylla etter det ble slutt på skikkelige syrebatterier som er tørrladede og fylles med syre når de taes i bruk-men nå er jo batterisyre blitt værre enn heroin eller TNT.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Sist jeg kjøpte batteri til Yamaha’n ble det Yuasa fra Kløfta som ble syrefylt mens jeg venta 20 min ..
Batteriet jeg kjøpte til XS500’n
https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/EB14L-A2
Exide Sønak Kløfta
https://www.exidegroup.com/no/nb/merke/sonnak
Batteriet jeg kjøpte til XS500’n
https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/EB14L-A2
Exide Sønak Kløfta
https://www.exidegroup.com/no/nb/merke/sonnak
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Jeg må tilstå at jeg kjøpte batteri på lørdag...
Identisk med det som står i sykkelen. Som det tar et par timer å lade opp under vedlikeholdslading. I motsetning til batteriet til den andre sykkelen som gir grønt lys i laderen etter 15-20 minutter. Så jeg tenkte at jeg bruker bare 629,- på et nytt batteri først som sist i stedet for å bli plaget og kanskje bli stående langs veien til sommeren.
Identisk med det som står i sykkelen. Som det tar et par timer å lade opp under vedlikeholdslading. I motsetning til batteriet til den andre sykkelen som gir grønt lys i laderen etter 15-20 minutter. Så jeg tenkte at jeg bruker bare 629,- på et nytt batteri først som sist i stedet for å bli plaget og kanskje bli stående langs veien til sommeren.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24648
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Startet opp sykkelen i går og synes den dro tungt med det splitter nye Yuasa batteriet. Jeg må innrømme jeg har en litt dårlig magefølelse. Skulle det nåværende batteriet ryke i løpet av sesongen, så blir det Biltema på meg også.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24648
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Haha... liker å leve farlig

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Liten prisforskjell, betalte kr 600,- for dette batteriet …Domino skrev: 22 apr 2024, 09:17 Jeg må tilstå at jeg kjøpte batteri på lørdag...
IMG_20240420_194558.jpg
Identisk med det som står i sykkelen. Som det tar et par timer å lade opp under vedlikeholdslading. I motsetning til batteriet til den andre sykkelen som gir grønt lys i laderen etter 15-20 minutter. Så jeg tenkte at jeg bruker bare 629,- på et nytt batteri først som sist i stedet for å bli plaget og kanskje bli stående langs veien til sommeren.
https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/EB14L-A2
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24648
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Hva i granskauen er det som gjør at Yuasa batteriet jeg kjøpte kostet nesten 3.000 kroner? 12V 7Ahdypen skrev: 22 apr 2024, 12:51Liten prisforskjell, betalte kr 600,- for dette batteriet …Domino skrev: 22 apr 2024, 09:17 Jeg må tilstå at jeg kjøpte batteri på lørdag...
IMG_20240420_194558.jpg
Identisk med det som står i sykkelen. Som det tar et par timer å lade opp under vedlikeholdslading. I motsetning til batteriet til den andre sykkelen som gir grønt lys i laderen etter 15-20 minutter. Så jeg tenkte at jeg bruker bare 629,- på et nytt batteri først som sist i stedet for å bli plaget og kanskje bli stående langs veien til sommeren.
https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/EB14L-A2
Sannsynligvis både fordi det er et veldig stort og kraftig batteri, samtidig som det produseres og selges veldig få av det.
Til sammenligning koster et nytt Yuasa til sykkelen min om trent halvparten av dette, men så har sykkelen din mer enn dobbelt så stor motor

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Det var da voldsomt med mindre det er noe helt spesielt med det batteriet …Bjerknez skrev: 22 apr 2024, 12:53Hva i granskauen er det som gjør at Yuasa batteriet jeg kjøpte kostet nesten 3.000 kroner? 12V 7Ahdypen skrev: 22 apr 2024, 12:51Liten prisforskjell, betalte kr 600,- for dette batteriet …Domino skrev: 22 apr 2024, 09:17 Jeg må tilstå at jeg kjøpte batteri på lørdag...
IMG_20240420_194558.jpg
Identisk med det som står i sykkelen. Som det tar et par timer å lade opp under vedlikeholdslading. I motsetning til batteriet til den andre sykkelen som gir grønt lys i laderen etter 15-20 minutter. Så jeg tenkte at jeg bruker bare 629,- på et nytt batteri først som sist i stedet for å bli plaget og kanskje bli stående langs veien til sommeren.
https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/EB14L-A2
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24648
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Aner ikke. Batteripolene er av bly og ikke gull.dypen skrev: 22 apr 2024, 13:04Det var da voldsomt med mindre det er noe helt spesielt med det batteriet …Bjerknez skrev: 22 apr 2024, 12:53Hva i granskauen er det som gjør at Yuasa batteriet jeg kjøpte kostet nesten 3.000 kroner? 12V 7Ahdypen skrev: 22 apr 2024, 12:51Liten prisforskjell, betalte kr 600,- for dette batteriet …Domino skrev: 22 apr 2024, 09:17 Jeg må tilstå at jeg kjøpte batteri på lørdag...
IMG_20240420_194558.jpg
Identisk med det som står i sykkelen. Som det tar et par timer å lade opp under vedlikeholdslading. I motsetning til batteriet til den andre sykkelen som gir grønt lys i laderen etter 15-20 minutter. Så jeg tenkte at jeg bruker bare 629,- på et nytt batteri først som sist i stedet for å bli plaget og kanskje bli stående langs veien til sommeren.
https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/EB14L-A2

- Bjerknez
- Innlegg: 24648
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Tror det er dette jeg kjøpte:
https://mcoslo.no/products/batteri-ytx2 ... d7sMESRNx0
Men kjøpte det jo via forhandler, å det er jo ikke akkurat det rimeligste. er min erfaring
https://mcoslo.no/products/batteri-ytx2 ... d7sMESRNx0
Men kjøpte det jo via forhandler, å det er jo ikke akkurat det rimeligste. er min erfaring

- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Joda, ser den. Men dette VISSTE jeg at jeg fikk tak i på en lørdag. Og kan visst veien til Biltema utenat...dypen skrev: 22 apr 2024, 12:51Liten prisforskjell, betalte kr 600,- for dette batteriet …Domino skrev: 22 apr 2024, 09:17 Jeg må tilstå at jeg kjøpte batteri på lørdag...
IMG_20240420_194558.jpg
Identisk med det som står i sykkelen. Som det tar et par timer å lade opp under vedlikeholdslading. I motsetning til batteriet til den andre sykkelen som gir grønt lys i laderen etter 15-20 minutter. Så jeg tenkte at jeg bruker bare 629,- på et nytt batteri først som sist i stedet for å bli plaget og kanskje bli stående langs veien til sommeren.
https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/EB14L-A2
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Noen som har erfaring med nederlandske LP (Landport), japanske Nitro og tyske Varta?
God priser på alle tre på nett.
Spør fordi jeg vurderer nytt batteri til KTM'en siden jeg er usikker på hvor bra det er. Plutselig "klikker" det kanskje og da er det greit å ha et nytt på varastyret
.
Har vært litt nøling de siste startene etter at sykkelen har stått noen dager. Drar starteren greit rundt, men tenner likevel ikke sånn umiddelbart slik den pleier.
Kan muligens også være kondens, så jeg vurderer å kjøre gjennom litt innsprutrens...
Starter forøvrig lett, slik den har gjort i flere år fram til i vår, etter en tur på noen km.
God priser på alle tre på nett.
Spør fordi jeg vurderer nytt batteri til KTM'en siden jeg er usikker på hvor bra det er. Plutselig "klikker" det kanskje og da er det greit å ha et nytt på varastyret

Har vært litt nøling de siste startene etter at sykkelen har stått noen dager. Drar starteren greit rundt, men tenner likevel ikke sånn umiddelbart slik den pleier.
Kan muligens også være kondens, så jeg vurderer å kjøre gjennom litt innsprutrens...
Starter forøvrig lett, slik den har gjort i flere år fram til i vår, etter en tur på noen km.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Bytte batteri yamaha R3 2016
Har erfaring med dette @AJ … da min 1290 var veldig sensitiv på det. Hadde den stått lenge uten å vært vedlikeholds ladet måtte den starte på første klikket ellers var det kjørt. Bruk av strøm for å konfigurere sykkel’n eller GPS uten motor igang ble det raskt for lite strøm til start også. Men er du bevist på dette og forsiktig med strømbruk har du aldri problemer under bruk 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1