Bytte batteri yamaha R3 2016

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1088
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av Domino »

Dark Side.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23204
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 22 apr 2024, 09:25Dark Side.png
Haha... liker å leve farlig :knegg

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5408
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av dypen »

Domino skrev: 22 apr 2024, 09:17 Jeg må tilstå at jeg kjøpte batteri på lørdag...

IMG_20240420_194558.jpg

Identisk med det som står i sykkelen. Som det tar et par timer å lade opp under vedlikeholdslading. I motsetning til batteriet til den andre sykkelen som gir grønt lys i laderen etter 15-20 minutter. Så jeg tenkte at jeg bruker bare 629,- på et nytt batteri først som sist i stedet for å bli plaget og kanskje bli stående langs veien til sommeren.
Liten prisforskjell, betalte kr 600,- for dette batteriet …
https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/EB14L-A2
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23204
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 22 apr 2024, 12:51
Domino skrev: 22 apr 2024, 09:17 Jeg må tilstå at jeg kjøpte batteri på lørdag...

IMG_20240420_194558.jpg

Identisk med det som står i sykkelen. Som det tar et par timer å lade opp under vedlikeholdslading. I motsetning til batteriet til den andre sykkelen som gir grønt lys i laderen etter 15-20 minutter. Så jeg tenkte at jeg bruker bare 629,- på et nytt batteri først som sist i stedet for å bli plaget og kanskje bli stående langs veien til sommeren.
Liten prisforskjell, betalte kr 600,- for dette batteriet …
https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/EB14L-A2
Hva i granskauen er det som gjør at Yuasa batteriet jeg kjøpte kostet nesten 3.000 kroner? 12V 7Ah

Sannsynligvis både fordi det er et veldig stort og kraftig batteri, samtidig som det produseres og selges veldig få av det.
Til sammenligning koster et nytt Yuasa til sykkelen min om trent halvparten av dette, men så har sykkelen din mer enn dobbelt så stor motor :-k

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5408
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 22 apr 2024, 12:53
dypen skrev: 22 apr 2024, 12:51
Domino skrev: 22 apr 2024, 09:17 Jeg må tilstå at jeg kjøpte batteri på lørdag...

IMG_20240420_194558.jpg

Identisk med det som står i sykkelen. Som det tar et par timer å lade opp under vedlikeholdslading. I motsetning til batteriet til den andre sykkelen som gir grønt lys i laderen etter 15-20 minutter. Så jeg tenkte at jeg bruker bare 629,- på et nytt batteri først som sist i stedet for å bli plaget og kanskje bli stående langs veien til sommeren.
Liten prisforskjell, betalte kr 600,- for dette batteriet …
https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/EB14L-A2
Hva i granskauen er det som gjør at Yuasa batteriet jeg kjøpte kostet nesten 3.000 kroner? 12V 7Ah
Det var da voldsomt med mindre det er noe helt spesielt med det batteriet …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23204
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 22 apr 2024, 13:04
Bjerknez skrev: 22 apr 2024, 12:53
dypen skrev: 22 apr 2024, 12:51
Domino skrev: 22 apr 2024, 09:17 Jeg må tilstå at jeg kjøpte batteri på lørdag...

IMG_20240420_194558.jpg

Identisk med det som står i sykkelen. Som det tar et par timer å lade opp under vedlikeholdslading. I motsetning til batteriet til den andre sykkelen som gir grønt lys i laderen etter 15-20 minutter. Så jeg tenkte at jeg bruker bare 629,- på et nytt batteri først som sist i stedet for å bli plaget og kanskje bli stående langs veien til sommeren.
Liten prisforskjell, betalte kr 600,- for dette batteriet …
https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/EB14L-A2
Hva i granskauen er det som gjør at Yuasa batteriet jeg kjøpte kostet nesten 3.000 kroner? 12V 7Ah
Det var da voldsomt med mindre det er noe helt spesielt med det batteriet …
Aner ikke. Batteripolene er av bly og ikke gull. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23204
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av Bjerknez »

Tror det er dette jeg kjøpte:
https://mcoslo.no/products/batteri-ytx2 ... d7sMESRNx0

Men kjøpte det jo via forhandler, å det er jo ikke akkurat det rimeligste. er min erfaring :lol

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1088
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av Domino »

dypen skrev: 22 apr 2024, 12:51
Domino skrev: 22 apr 2024, 09:17 Jeg må tilstå at jeg kjøpte batteri på lørdag...

IMG_20240420_194558.jpg

Identisk med det som står i sykkelen. Som det tar et par timer å lade opp under vedlikeholdslading. I motsetning til batteriet til den andre sykkelen som gir grønt lys i laderen etter 15-20 minutter. Så jeg tenkte at jeg bruker bare 629,- på et nytt batteri først som sist i stedet for å bli plaget og kanskje bli stående langs veien til sommeren.
Liten prisforskjell, betalte kr 600,- for dette batteriet …
https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/EB14L-A2
Joda, ser den. Men dette VISSTE jeg at jeg fikk tak i på en lørdag. Og kan visst veien til Biltema utenat...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38093
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av AJ »

Noen som har erfaring med nederlandske LP (Landport), japanske Nitro og tyske Varta?
God priser på alle tre på nett.

Spør fordi jeg vurderer nytt batteri til KTM'en siden jeg er usikker på hvor bra det er. Plutselig "klikker" det kanskje og da er det greit å ha et nytt på varastyret ;).
Har vært litt nøling de siste startene etter at sykkelen har stått noen dager. Drar starteren greit rundt, men tenner likevel ikke sånn umiddelbart slik den pleier.
Kan muligens også være kondens, så jeg vurderer å kjøre gjennom litt innsprutrens...

Starter forøvrig lett, slik den har gjort i flere år fram til i vår, etter en tur på noen km.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5408
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av dypen »

Har erfaring med dette @AJ … da min 1290 var veldig sensitiv på det. Hadde den stått lenge uten å vært vedlikeholds ladet måtte den starte på første klikket ellers var det kjørt. Bruk av strøm for å konfigurere sykkel’n eller GPS uten motor igang ble det raskt for lite strøm til start også. Men er du bevist på dette og forsiktig med strømbruk har du aldri problemer under bruk :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38093
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 22 apr 2024, 18:29 Har erfaring med dette @AJ … da min 1290 var veldig sensitiv på det. Hadde den stått lenge uten å vært vedlikeholds ladet måtte den starte på første klikket ellers var det kjørt. Bruk av strøm for å konfigurere sykkel’n eller GPS uten motor igang ble det raskt for lite strøm til start også. Men er du bevist på dette og forsiktig med strømbruk har du aldri problemer under bruk :thumleft
Hadde stått parkert en snau uke da jeg startet den i dag. Ikke ved første trykk på startknappen, men ved andre.
Og etter turen startet den helt greit på første trykk.
Ingen andre strømbrukere som GPS, salvarme, varmeholker osv.

Så da tenker at jeg ser det an litt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7633
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av mekkern »

Disse er levert over en periode på 5 år og alle utenom en liten mengde er skit.Så får alle eksperter mene og garantere. :twothumbs:
IMG_9902.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5408
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av dypen »

Er disse dårlige også @mekkern
IMG_1094.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38093
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 22 apr 2024, 18:29 Har erfaring med dette @AJ … da min 1290 var veldig sensitiv på det. Hadde den stått lenge uten å vært vedlikeholds ladet måtte den starte på første klikket ellers var det kjørt. Bruk av strøm for å konfigurere sykkel’n eller GPS uten motor igang ble det raskt for lite strøm til start også. Men er du bevist på dette og forsiktig med strømbruk har du aldri problemer under bruk :thumleft
Har et spørsmål om bytte fra Yuasa YTZ14S Gel (originalbatteriet i KTM'en), men ikke AGM (Absorbent Glas Mat) batteri til Landport YTZ14-S AGM.
Yuasa gel.png
Spesifikasjon på Yuasa batteriet

Regner med sat @dypen eller andre med god kunnskap om batteriteknolig kan svare:
Vil det være helt uproblematisk med et slikt bytte? Altså fra et Gel, men ikke AGM batteri - Yuasa - til AGM batteriet fra Landport.

Spør fordi jeg merlet meg det som står i dette avsnittet på denne informasjonssiden til Yuasa:

Please also note that a conventional battery cannot simply be replaced with an AGM battery. If your vehicle originally had a conventional battery, the vehicle rectifier or regulator design is for a conventional battery, and it could cause an issue with the replaced AGM battery. The opposite way as well.

https://www.yuasabatteries.com/resource ... m-battery/

Gel batterier går vel om hverandre siden AGM også er gel, men mer avansert enn tradisjonell gel, om jeg har forstått det rett :scratch
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5408
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av dypen »

Er ingen ekspert på batterier men batteriet på KTM’n din ligger jo hvis det er likt som på min 2019 model.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar