Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22973
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Testet Insta360 kameraet i helgen og kom frem til at lyden ikke var den beste. Med det tenker jeg da på vindstøy. Dette ante meg selvsagt så jeg hadde en backup plan.

Så nå er Mikrofon adapter og ekstern mikrofon bestilt. Denne tenker jeg skal festes ett sted bak vindskermen eller noe. Må prøve meg frem litt. LITT vindstøy gjør jo ikke noe da man får litt følelse av fart, men den skal ikke være overdøvende.

Jeg har allerede en Zoom H1 opptaker, men dette er en selvstendig enhet og det betyr at man må synkronisere lyden etterpå, noe som fort blir mye styr hvis man har mange klipp etc.

Jeg er altså ikke ute etter Hifi kvalitet og gullkabler her. Hovedpoenget er å få duset ned vindstøy og få frem mer lyd fra motor/eksos. :)

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 381
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av SveinHa »

På min GoPro Hero9 limte jeg på en mikrofonsokk fra intercom og fikk vindstøyen betydelig redusert.
Hero9_Mic.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22973
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Bjerknez »

SveinHa skrev: 22 apr 2024, 10:28 På min GoPro Hero9 limte jeg på en mikrofonsokk fra intercom og fikk vindstøyen betydelig redusert.
Hero9_Mic.jpg
Ja, det er mange muligheter. Problemet med disse lydsokkene er at lyden blir dårligere. Da mener jeg det er bedre å plassere mikrofonen ett sted som det ikke blåser så mye og på den måten blir også lyden fremhevet. Skal bli vertfall.

Skal teste litt i morgen. Alt jeg er ute etter er at lyden blir bedre. Jeg er ikke ute etter perfeksjonisme her. Jeg kommer uansett til å blande inn musikk i klippene hvor motorduren i bakgrunnen skal ligge der for å gi en følelse av fart. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22973
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Med bittelitt inspirasjon fra "@AJ sitt roterom" her inne så har jeg lenge hatt problemer med å organisere "kontoret" og furtebua hjemme. Her snakker vi enorme mengder med ting og tang kjøpt gjennom tidene som bare blir liggende. Det er nesten ikke måte på hva jeg kan finne frem av alt fra elektroniske duppeditter til komponenter, batterier og ellers alt mulig annet rart. Jeg finner veldig ofte ting jeg har kjøpt som jeg egentlig hadde fra før, ett eller annet sted.

Hadde jeg lagt ut alt jeg egentlig ikke trengte på Finn så hadde jeg nesten blitt rik tror jeg. Men det er mye småtteri og ikke nødvendigvis veldig dyre ting. Ting som er kjekke og ha og akkurat verdifulle nok til at dem blir tildelt en plass, men ikke viktig nok til at dem blir husket.... på en måte...

Jeg gikk feks. nettopp til innkjøp av 4 stk. Micro SD kort og en kortleser siden jeg kjøpte nytt Insta360 kamera forleden. Men jeg hadde 2 stk. SD kort og kortleser fra før som lå dypt nede i skuffen under en eske med 500 stk. linse wipes....

På en måte er det bra å ha mange ting da man stort sett alltid finner noe man trenger om man leter litt, men på en annen måte så er det jo ikke den som har flest ting når man dør som vinner.... Eller er det sånn kanskje? i så tilfelle tror jeg at jeg ligger godt ann :lol

kaLARSnikov
Innlegg: 190
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av kaLARSnikov »

Bjerknez skrev: 22 apr 2024, 10:24 Testet Insta360 kameraet i helgen og kom frem til at lyden ikke var den beste. Med det tenker jeg da på vindstøy. Dette ante meg selvsagt så jeg hadde en backup plan.

Så nå er Mikrofon adapter og ekstern mikrofon bestilt. Denne tenker jeg skal festes ett sted bak vindskermen eller noe. Må prøve meg frem litt. LITT vindstøy gjør jo ikke noe da man får litt følelse av fart, men den skal ikke være overdøvende.

Jeg har allerede en Zoom H1 opptaker, men dette er en selvstendig enhet og det betyr at man må synkronisere lyden etterpå, noe som fort blir mye styr hvis man har mange klipp etc.

Jeg er altså ikke ute etter Hifi kvalitet og gullkabler her. Hovedpoenget er å få duset ned vindstøy og få frem mer lyd fra motor/eksos. :)
Schaaf, som i mine øyne og øre lager noen av de aller beste "RAW" (kun motorlyd) videoene på YouTube, har et opplegg med en Zoom H1 mikrofon i en ryggsekk.

Men det er kanskje ikke det mest praktiske hele tiden. Har hørt fra andre at mange har opplevd suksess med, som du nevner, rett bak vindskjermen. Under et sete fungerer visstnok også ganske bra på enkelte sykler, mens andre opplever vindstøy der også.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22973
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av Bjerknez »

LITT vindstøy kan jeg fint leve med, men nå kameraets innebyggede mikrofon befinner seg midt i luftstrømmen over vindskjermen, så blir det bare krøll. :)

Derfor tror jeg og håper at en ekstern enkel mikrofon kan gi god nok lyd. Skal uansett kun høre motor/eksos. Skal ikke snakke i mikrofonen.

EDIT:
Ja, jeg har testet Schaaf metoden tidligere. Sikkert bra det, men det blir mye styr og jeg er nok ikke på utkikk etter samme lydkvalitet som han. LITT vindstøy gjør ikke noe da jeg uansett skal ha musikk i bakgrunnen også.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22973
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av Bjerknez »

Nå har jeg den siste tiden testet denne mikrofonen:
https://nye.elkjop.no/product/tv-lyd-og ... ofon/25304

Denne er sikkert god til sitt bruk, men helt ubrukelig når den skal brukes i situasjoner hvor lydnivået er høyt. Motovlog og motorlyd, konserter etc. Man må i såfall plugge den inn i noe som kan justere ned følsomheten betraktelig og Insta 360 kameraet klarer ikke å justere lenger ned enn -16db å det er ikke nok.

Så mitt eneste alternativ til å få god nok lyd er å enten bruke en ekstern håndholdt opptaker som jeg allerede har, eller evt. kjøpe noe trådløst som jeg plugger inn i Insta360 kameraet. Sistnevnte fordyrer jo mye og det blir enda mer fuzz med tanke på duppeditter som skal lades, synkroniseres og justeres etc.

En håndholdt opptaker kan man legge hvor som helst og lydsporet blir tatt opp uavhengig av kameraet. Bakdelen med sistnevnte løsning er at man må synkronisere lyden med video i etterkant. Ikke vanskelig, men noe som må gjøres. En annen bakdel er at man hele tiden må starte/stoppe opptaket av lyden separat hver gang man starter/stopper videoen.

Det aller aller enkleste hadde vært å få tak i en kablet mikrofon hvor man kunne justere følsomheten på trinnløst og som kan kobles direkte til kameraet. men slike mikrofoner har jeg ikke sett. jeg snakker da om små mikrofoner her, såkalte skjortekrage mikrofoner eller lignende.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5319
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av dypen »

Apropos lyd film, har testet filmet litt med lyd men langt fra noen ekspert og noe som er lagt på hylla for lengst. Filmet med gopro med filter, lyd med overgang fra bose headsett som fungerte bra med bra lyd. Har sett noen YouTube filmer som har bra lyd, han har minst to kameraer med veldig god lyd hvor han snakker hele tiden mens han kjører. Se her

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22973
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 25 apr 2024, 07:00 Apropos lyd film, har testet filmet litt med lyd men langt fra noen ekspert og noe som er lagt på hylla for lengst. Filmet med gopro med filter, lyd med overgang fra bose headsett som fungerte bra med bra lyd. Har sett noen YouTube filmer som har bra lyd, han har minst to kameraer med veldig god lyd hvor han snakker hele tiden mens han kjører. Se her

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Jada, jeg har vært borti dette tidligere. Prinsippet er enkelt. Poenget er at jeg vil gjøre dette enklest mulig for meg selv. Prinsippet er at mikrofonen må ligge skjermet for vind og uten mulighet til å bevege seg mens man kjører. For renest mulig lyd av motor/eksos bør heler ikke mikrofonen "gjemmes" under salen da man får "ekko" og et ganske unaturlig lydbilde.

Alt dette kan man ganske enkelt få til med en håndholdt opptaker hvi man plasserer opptakeren ett sted som passer, noe som oftest er innenfor hvis man går inn for det.

Men med håndholdt opptaker får man noen nye baksider. Det ene er at man må hele tiden slå den av/på når man spiller inn samt stopper video. Man må også forholde seg til batterier og lading, samt synkronisering av lyden i etterkant.

Dette har jeg gjort tidligere og i praksis blir man lei dette etter hvert.

Ideelt sett skulle jeg harr et kablet mikrofon rett fra kameraet som man kunne justere følsomheten på. Altså justering som overgår innstillingene i kamerainnstillingene da disse er for dårlige.

Med kablet mikrofon trenger man ikke bekymre seg for batterier og med riktig setup kan man bare plugge ut og inn kameraet og alt starter og stopper samens med kameraet.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5319
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 25 apr 2024, 08:45 Ideelt sett skulle jeg harr et kablet mikrofon rett fra kameraet som man kunne justere følsomheten på. Altså justering som overgår innstillingene i kamerainnstillingene da disse er for dårlige.

Med kablet mikrofon trenger man ikke bekymre seg for batterier og med riktig setup kan man bare plugge ut og inn kameraet og alt starter og stopper samens med kameraet.
Skulle tro det var å få kjøpt i 2024 da lyd og film har vært allemannseie i veldig mange år og nærmest alle filmer med lyd i alle mulige settinger. Alt som beveger seg fremover i en gitt hastighet vil kunne ha behov og bruke produktet du beskriver.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22973
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 25 apr 2024, 09:34
Bjerknez skrev: 25 apr 2024, 08:45 Ideelt sett skulle jeg harr et kablet mikrofon rett fra kameraet som man kunne justere følsomheten på. Altså justering som overgår innstillingene i kamerainnstillingene da disse er for dårlige.

Med kablet mikrofon trenger man ikke bekymre seg for batterier og med riktig setup kan man bare plugge ut og inn kameraet og alt starter og stopper samens med kameraet.
Skulle tro det var å få kjøpt i 2024 da lyd og film har vært allemannseie i veldig mange år og nærmest alle filmer med lyd i alle mulige settinger. Alt som beveger seg fremover i en gitt hastighet vil kunne ha behov og bruke produktet du beskriver.
Kan godt hende det finnes, men så lenge man skal justere gain, så ser jeg for meg at det kreves strøm (batteri)? Jeg tar mer enn gjerne i mot tips her. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22973
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av Bjerknez »

Sender en skål til alle mine forumvenner! I dag er det bursdagsfest og høy partyføring :)
IMG_0504.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5319
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av dypen »

Lykke til med bursdagsfeiring :HB
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22973
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 27 apr 2024, 16:17 Lykke til med bursdagsfeiring :HB
Drikker for å glemme i dag. Svigermor skal dit.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22973
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille sandkasse...

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg faktisk bestillt meg et billig telt og en 4x3 meter tarp. Har planer om å teste ut teltovernatting til sommeren når jeg og en kompis skal kjøre noen dager i Sverige :)

Siden jeg mest trolig kommer til å bruke teltet minimalt etter sommeren, så kjøpte jeg kun et billig et. Kostet meg kun 1500 kroner inkludert frakt, 0 499,- for tarpen. Hellsport sovepose har jeg fra før så den er i boks :)

Det ble dette teltet:
11.jpg
12.jpg
13.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar